Hoofdmenu

langspriet

Gestart door frankvb, april 24, 2007, 13:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

deze glimmende goudkleurige is mij toch een maatje te lastig.

hij lijkt enigszins overeen te komen met Nematopogon metaxella:
http://ukmoths.org.uk/show.php?id=3759

maar toch niet helemaal...
<edit> die vliegt  ook pas in juni... had ik even over het hoofd gezien </edit>
Frank

frankvb

lange sprieten...

Frank

Elachista

Lastige plaat deze, maar soms kan ie handig zijn.
Groet,
Tymo

frankvb

op basis van de duidelijk gele kop en de blokkerigheid van de vleugels ben ik geneigd om adansoniella te roepen
Frank

han.endt

#4
De andere zijn ook 'blokkerig'. Zeker de algemene swammerdamella. Deze plaat laat de verschillen veel te uitgesproken zien. Wel meen ik geringde antennen te zien wat zou pleiten voor adansoniella.

frankvb

ik heb het idee (disclaimer: alleen van fotos...) dat swammerdamella minder glanst. deze blonk als een ver gepoetst stukje goud.
maar, nogmaals, alleen van fotos die ik snel bij elkaar google, dus zoveel hoeft het niet te zeggen.
Frank

Marian en Bert

Vannacht ook een gouden Nematopogon gefotografeerd (8 mm lang, met geringde antennes). Hij (of zij) bleef rustig op het tafelkleed zitten.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2333021

Zoals zo vaak bleek het de volgende ochtend een eenvoudig bruintje te zijn (die direct de vrijheid zocht).

Om tot N. adansionella te kunnen besluiten moeten de Oostnederlandse N. Robertella (nog kleiner?) en de zeldzame "IJsselsoort" N. pilella nog uitgesloten worden. (de N. swammerdamella is te groot en heeft geen geringde antennes, de Schwarziellus komt alleen in Z-Limburg voor en de N. metaxella vliegt, zie boven, pas in juni)

Wie helpt?

Met vriendelijke groet,
Marian en Bert

han.endt

Ik zou er ook een adansoniella van maken.

Elachista

Dat denk ik ook, maar onder voorbehoud.
Vanaf foto vind ik het soms te lastig om er wat van te maken. A. swammerdamella en adansoniella zijn beide wel algemeen, dus het is dan ook het beste om bij deze twee te blijven. Soorten als pilella zijn toch wel uitzonderlijke soorten waar je vanaf foto nooit helemaal uit komt. Het formaat en de grondkleur zijn (niet altijd even betrouwbaar) vaak wel kenmerken, die vanaf foto niet goed te zien zijn.
Groet,
Tymo

Marian en Bert

#9
Hallo Tymo, je antwoord is me niet helemaal duidelijk.

Bedoel je, ten eerste, dat je de mogelijkheid van een Swammerdamella nog open houdt, ondanks de lengte, en, ten tweede, dat je huiverig bent om de zeldzamere soorten met naam in de database op te nemen (het was in ons geval slechts de bedoeling om ze, indien mogeljik, uit te sluiten; zo schijnt de Robertella een donkere vlek op de vleugel te hebben)?

Al met al, begrijp ik dat het vraagteken erbij moet blijven. Klopt dat?

Met vriendelijke groet,
Bert

Elachista

Mee eens, onduidelijk. Dat moet dan even anders.
Bij dit soort exemplaren is het lastig te determineren vanaf foto.
Daarom nemen we uit de groep Nematopogon's adansoniella en swammerdamella die doorgaans algemeen zijn. Wanneer de voelsprieten aan de basis duidelijke donkere banden hebben = adansoniella, indien niet = swammerdamella.
N. pilella kan alleen ingevoerd worden wanneer er controle geweest is door een kenner die het beest echt in handen heeft gehad. Vanaf foto is deze zeldzaamheid (althans voor zover de verspreiding bekend is...) niet op naam te brengen.
Groet,
Tymo

Marian en Bert

Hallo Tymo,

Een pragmatische houding; goed mee te leven.

Mocht je een dezer dagen tijd hebben, dan is het wel vermakelijk om te zien hoe anders hierover op het vliegen-forum gedacht wordt:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=21881

Groeten,
Bert

han.endt

#12
Ik zie toch wel een verschil met de Elzenvlieg. Er is wel enig verschil te zien tussen N. adansoniella en N. pilella. Alleen is het zo dat als je een vreemde N. adansoniella hebt die lijkt op een N. pilella je hem niet direct als die laatste moet determineren, maar hem moet laten checken. Duidelijke N. adansoniella, zoals die van jullie mogen wat mij betreft ook als dusdanig in de boeken. Er is geen reden om aan te nemen dat het misschien een N. pilella zou zijn.
Hoe anders is dat bij de elzenvliegen waar helemaal niets aan te zien is.