Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2015

Gestart door petermeer, februari 22, 2015, 21:07:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankmeer

#31
Bedankt Michel! Staat erin, net als het boertje.
Frank van der Meer

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).


petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Steven Wytema

Citaat van: GertJ op maart 12, 2015, 09:00:14 AM
Citaat van: Steven Wytema op maart 12, 2015, 08:47:58 AM
heel ff over die fitis, maar kan het niet een belichting-issue zijn? tegenlicht kan bepaalde delen onderbelichten en andere overbelichten, maar al dacht ik eerst ook aan Fitis, ik ben toch nog niet helemaal overtuigd.

die ring is trouwens een hele normale VTring dus daar zou ik niks vreemds van denken

Mijn suggestie was ook niet dat het een escapering zou zijn.
De Nederlandse fitissen komen doorgaans nu nog niet aan, vogel zou uit een (verre) populatie kunnen komen die wel al trekt nu.
Maar we zullen het nooit weten. (Als het al een fitis is, maar Frank is daar wel redelijk stellig over)

Sorry maar het blijft me dwars zitten:
Een foto die qua belichting te wensen over laat, en de eerste zou zijn (zonder mijns inziens écht goed kwantificeerbare kenmerken) valt nogal op als opvolgende foto's allemaal Tjiffen blijken te zijn:
http://waarneming.nl/soort/view/89.
Begrijp me niet verkeerd, want ik geloof graag dat er al Fitissen gehoord zijn dit voorjaar, maar het valt me op dat ze er zeker nog niet veel zijn en dat alle gefotografeerde 'Fitissen' toevallig niet zongen.
Ik hoop dat Frank het leest en zich kan toelichten?
Steven Wytema



frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op maart 20, 2015, 11:01:35 AM
Citaat van: GertJ op maart 12, 2015, 09:00:14 AM
Citaat van: Steven Wytema op maart 12, 2015, 08:47:58 AM
heel ff over die fitis, maar kan het niet een belichting-issue zijn? tegenlicht kan bepaalde delen onderbelichten en andere overbelichten, maar al dacht ik eerst ook aan Fitis, ik ben toch nog niet helemaal overtuigd.

die ring is trouwens een hele normale VTring dus daar zou ik niks vreemds van denken

Mijn suggestie was ook niet dat het een escapering zou zijn.
De Nederlandse fitissen komen doorgaans nu nog niet aan, vogel zou uit een (verre) populatie kunnen komen die wel al trekt nu.
Maar we zullen het nooit weten. (Als het al een fitis is, maar Frank is daar wel redelijk stellig over)

Sorry maar het blijft me dwars zitten:
Een foto die qua belichting te wensen over laat, en de eerste zou zijn (zonder mijns inziens écht goed kwantificeerbare kenmerken) valt nogal op als opvolgende foto's allemaal Tjiffen blijken te zijn:
http://waarneming.nl/soort/view/89.
Begrijp me niet verkeerd, want ik geloof graag dat er al Fitissen gehoord zijn dit voorjaar, maar het valt me op dat ze er zeker nog niet veel zijn en dat alle gefotografeerde 'Fitissen' toevallig niet zongen.
Ik hoop dat Frank het leest en zich kan toelichten?

"Zich toelichten" Steven? Ik "besef me" ( 8) ) terdege dat dit http://waarneming.nl/waarneming/view/98603776 een belachelijk vroege Fitis is maar ik kan er niks anders van maken (koppatroon, 'borstband', ontbreken wit onderooglid, duidelijk lichte voeten (ook bovenkant teentjes)). Maar laten we het eens omdraaien: iemand die hier onmiskenbare Tjiftjaf-kenmerken in ziet?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

#42
wat ik dus probeer te zeggen is dat ik me kan inbeelden dat dat koppatroon en zelfs de bovenkant van die pootjes vertekend kunnen zijn door het tegenlicht. Blijft over die oogring... (grappig dat ik bij kleine zoektocht deze 'fitis' tegenkwam:http://waarneming.nl/foto/view/6392035)
wat ik juist mis aan een typische Fitis is die witte onderkant en dat frisgroene "citroen"kleurtje.
Steven Wytema


frankneijts

#43
Citaat van: Steven Wytema op maart 21, 2015, 08:55:54 AM
wat ik dus probeer te zeggen is dat ik me kan inbeelden dat dat koppatroon en zelfs de bovenkant van die pootjes vertekend kunnen zijn door het tegenlicht. Blijft over die oogring... (grappig dat ik bij kleine zoektocht deze 'fitis' tegenkwam:http://waarneming.nl/foto/view/6392035)
wat ik juist mis aan een typische Fitis is die witte onderkant en dat frisgroene "citroen"kleurtje.

Die "witte onderkant" is er wel degelijk Steven (het tegenlicht, remember?) en dat "frisgroene citroenkleurtje" mis ik zo vaak bij onmiskenbare Fitissen: zo maar 2 'voorjaars'-uitersten in de bijlage...
Een Fitis met een witachtig/licht gelig 'onder'ooglid is normaal (rechter vogel in bijlage): het gaat erom dat het bij Tjiftjaf gewoonlijk méér opvalt omdat het grenst aan een egalere grijsgroenige ipv (bij Fitis dikwijls) licht gevlekte wang (zie linker vogel in bijlage).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Zie hier waarom bij Tjiftjaf dat witte onderste oog'ringetje' meestal (!) méér opvalt (let op de wangstreek direct onder het oog):
(Opnieuw een weinig "frisgroen citroenkleurig" Fitisje..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#45
Bij oplichten van het bewuste beestje komt er warempel toch nog wat frissigs Fitsachtiges tevoorschijn al zou ik het niet helemaal voluit "frisgroen citroenkleurig" willen noemen ...  8) Let ook op de iets gevlekte wang waardoor de onderste oogring niet opvalt en de lichte voetjes: lijkt me niet dat dit iets met tegenlicht te maken heeft.
EDIT: En nu niet roepen 'ESCAPE!' vanwege de schijnbaar ontbrekende nageltjes (cf. Witkruintapuit): dat zie je vaker als je zulke vogeltjes op deze manier gefotografeerd ziet .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Ja inderdaad Frank,


op je herbewerking ziet het er prima uit voor Fitis. dank
Steven Wytema


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

petermeer

Citaat van: Vincent Hart op maart 24, 2015, 11:49:02 AM
Denk dat we deze wel kunnen beschouwen als de eerste voorjaarsbeflijster: http://waarneming.nl/waarneming/view/100264891
Staat in de lijst. Bedankt voor het melden Vincent.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Morten

Geinig, de eerste bosruiter, nog een dag eerder dan eerder gemeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/100256470, half maart al!
Groet, Morten


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankmeer

Frank van der Meer

Folkert Jan

Zou die tapuit niet een sterretje moeten hebben als vroegst gedocumenteerde ooit?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Steven Wytema


snwja3

Wietze Janse

Rick van der Weijde

Ik zie hier in het geheel geen Braamsluiper in eigenlijk...
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

frankneijts

Citaat van: Rick van der Weijde op maart 27, 2015, 21:40:55 PM
Ik zie hier in het geheel geen Braamsluiper in eigenlijk...

Ik eigenlijk ook niet maar was aanvankelijk misleid door de grijstinten en de witte keel. Maar feitelijk lijkt-ie meer op een Tjiftjaf (zie o.a. het typische gevorkte phyllo-staartje) en heb dus om een onbewerkte foto gevraagd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Citaat van: frankneijts op maart 27, 2015, 22:33:54 PM
Citaat van: Rick van der Weijde op maart 27, 2015, 21:40:55 PM
Ik zie hier in het geheel geen Braamsluiper in eigenlijk...

Ik eigenlijk ook niet maar was aanvankelijk misleid door de grijstinten en de witte keel. Maar feitelijk lijkt-ie meer op een Tjiftjaf (zie o.a. het typische gevorkte phyllo-staartje) en heb dus om een onbewerkte foto gevraagd.
Hmha daar hebben jullie misschien wel een punt. Vanaf mn mobiel leek die witte keel flink te contrasteren met de borst, en (met name) viel dat wbs-achtige niet echt op. Nu ik het beter bekijk lijken grijstint kop en mantel ook wel heel erg op elkaar.
Steven Wytema


Mark Zevenbergen

Citaat van: Steven Wytema op maart 27, 2015, 22:46:38 PM
Citaat van: frankneijts op maart 27, 2015, 22:33:54 PM
Citaat van: Rick van der Weijde op maart 27, 2015, 21:40:55 PM
Ik zie hier in het geheel geen Braamsluiper in eigenlijk...

Ik eigenlijk ook niet maar was aanvankelijk misleid door de grijstinten en de witte keel. Maar feitelijk lijkt-ie meer op een Tjiftjaf (zie o.a. het typische gevorkte phyllo-staartje) en heb dus om een onbewerkte foto gevraagd.
Hmha daar hebben jullie misschien wel een punt. Vanaf mn mobiel leek die witte keel flink te contrasteren met de borst, en (met name) viel dat wbs-achtige niet echt op. Nu ik het beter bekijk lijken grijstint kop en mantel ook wel heel erg op elkaar.
Sib.Tjif ??