Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2015

Gestart door petermeer, februari 22, 2015, 21:07:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

Kom je een eerste gedocumenteerde waarneming van een zomervogel tegen? Meld hem dan hieronder! Ze worden dan in dit topic gebundeld. De gedocumenteerde aankomst van de eerste zomervogel, Zomertaling, is al een feit.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).


frankneijts

#2
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Uiteraard heb je waarschijnlijk gelijk Frank, maar als we een rechte lijn trekken met het topic van vorig jaar (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=266175.0) dan is het handig deze te benoemen. Daar zijn ze namelijk ook genoemd in het overzicht.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Op zichzelf kan het geen kwaad om dat soort uitzonderingen bij te houden maar ze vertroebelen de boel een beetje. Niemand met een beetje kennis van zaken zal bij die gevallen roepen 'Hoera, ze zijn er weer!' en ze zijn nutteloos voor het bepalen van aankomstdatums.
Het jaartal in de titel moet eigenlijk niet worden opgevat als kalenderjaar, maar als het 'zomer'seizoen van dat jaar. Dat seizoen kan per soort en per jaar verschillen. Dit topic gaat eigenlijk om het met zekerheid vaststellen wanneer dat is. Die zekerheden kunnen dan gebruikt worden bij het beoordelen van de waarschijnlijkheid van claims. Een ongedocumenteerde waarneming van bijvoorbeeld een Gele Kwikstaart in februari wordt niet waarschijnlijker door een uitzonderlijke bewezen waarneming in januari.
Gelijktrekken met vorig jaar zegt mij niet zoveel als mensen toen ook al het eigenlijke doel uit het oog hadden verloren.

Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op februari 23, 2015, 08:06:24 AM
Op zichzelf kan het geen kwaad om dat soort uitzonderingen bij te houden maar ze vertroebelen de boel een beetje. Niemand met een beetje kennis van zaken zal bij die gevallen roepen 'Hoera, ze zijn er weer!' en ze zijn nutteloos voor het bepalen van aankomstdatums.
...

Per welke datum mag ik dat wel roepen dan? Ik kan aan de vogel zelf niet zien of hij er 'nog steeds' of 'alweer' is... ?  B)
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op februari 23, 2015, 08:20:27 AM
Citaat van: HPM op februari 23, 2015, 08:06:24 AM
Op zichzelf kan het geen kwaad om dat soort uitzonderingen bij te houden maar ze vertroebelen de boel een beetje. Niemand met een beetje kennis van zaken zal bij die gevallen roepen 'Hoera, ze zijn er weer!' en ze zijn nutteloos voor het bepalen van aankomstdatums.
...

Per welke datum mag ik dat wel roepen dan? Ik kan aan de vogel zelf niet zien of hij er 'nog steeds' of 'alweer' is... ?  8)

Het is wat mij betreft geen kwestie van niet mogen. In mijn citaat heb ik het over 'een beetje kennis van zaken'. Als je dat hebt weet je dat bijvoorbeeld Gele Kwikstaart normaal rond het begin van april verschijnt. Je kan het altijd nog opzoeken http://waarneming.nl/soort/feno/95
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op februari 23, 2015, 08:31:17 AM
Het is wat mij betreft geen kwestie van niet mogen. In mijn citaat heb ik het over 'een beetje kennis van zaken'. Als je dat hebt weet je dat bijvoorbeeld Gele Kwikstaart normaal rond het begin van april verschijnt. Je kan het altijd nog opzoeken http://waarneming.nl/soort/feno/95

Ik snap precies wat je bedoeld en ik ben het met je eens dat dit eigenlijk het rijtje is wat je wilt zien. Ik vrag me alleen af of dat werkbaar is doordat er zo'n enorm grijs gebied ontstaat. Heel strikt genomen zal je dan per soort een datum moeten kiezen waarna je waarnemingen accepteert als valide (en vóór die datum ga je uit van nablijvers). Een heel gedoe (wie gaat dit beslissen?) en bovendien; wie garandeert mij dat die Gele Kwik inderdaad een nablijver is en niet een extreem vroege vogel? Door je je te baseren op 'resultaten uit het verleden' bestaat het gevaar dat je je je eigen waarheid creëert. Ik vind 'de eerste van 2015' om deze redenen dan ook een betere aanpak dan 'de eerste terug gekeerde van 2015'. Niet dat ik er wakker van lig overigens, en jij geloof ik ook niet dus het zal allemaal wel loslopen :).

Overigens mag die Kwartelkoning hier ook wel vermeldt worden: http://waarneming.nl/waarneming/view/97121869.
Edwin Schuller

Guus Peterse

Voor die kwartelkoning geldt natuurlijk hetzelfde als voor die kwikstaart.
De oplossing voor dit soort gevallen is, hoewel misschien niet waterdicht toch voor de hand liggend: zo'n overwintrend beest doet gewoon niet mee. Ook in maart of april niet. Wordt er dus eind maart een gele kwikstaart gemeld die al eerder in de winter is gemeld, dan telt-ie niet. Wordt er een gemeld die nog niet eerder is gezien, dan wel. En ja, inderdaad, er is kans dat zo'n vogel er ook al langer zat en over het hoofd is gezien. Dat zullen we dan maar moeten accepteren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Juist resultaten uit het verleden bieden houvast bij het bepalen wat normaal is en wat niet. Als er toevallig een vogel in januari wordt gezien en vervolgens twee maanden niets, kan je moeilijk zeggen dat zo'n waarneming in het gebruikelijke patroon moet worden opgenomen.
Het blijft altijd lastig hoe je met fenologiedata moet omgaan. We hebben het daar al vaker over gehad, en ook buiten Waarneming is het een probleem.
Behalve om de blije verkondiging van nieuwe aankomsten gaat het hier voornamelijk om het oplossen van de vaak extreem vroege claims van allerlei soorten. Kunnen die correct zijn of berusten ze op foute determinaties of aannames? In de praktijk blijkt het laatste vaak het geval. Mensen hebben dan geen benul van de bijzonderheid van hun claim. We het alleen maar, direct of indirect, oplossen aan de hand van documentatie. Waarnemingen die ten opzichte van wat gebruikelijk is extreem vroeg zijn moeten op dezelfde manier behandeld worden als elke andere zeldzaamheid. Waarnemers moeten ervan doordrongen zijn dat het om zeldzaamheden gaat, en daarnaar handelen door foto's of geluidsopnames te maken.
Herman van der Meer






Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

#16
rouwkwik: http://waarneming.nl/waarneming/view/98029722

(of telt die niet mee omdat het een ondersoort is?)

:right: Staat in de lijst. Bedankt voor het doorgeven.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).


GertJ

Citaat van: petermeer op maart 11, 2015, 00:25:34 AM
Citaat van: frankneijts op maart 10, 2015, 23:59:34 PM
Fitis: http://waarneming.nl/waarneming/view/98603776 ... De vroegste met bewijs ooit!

:right: Staat in de lijst. Bedankt voor het doorgeven.
Lijkt geringd aan de rechterpoot, das wel interessant bij zo'n vroege.
Groet Gert Jager

frankneijts

Citaat van: GertJ op maart 11, 2015, 20:52:12 PM
Citaat van: petermeer op maart 11, 2015, 00:25:34 AM
Citaat van: frankneijts op maart 10, 2015, 23:59:34 PM
Fitis: http://waarneming.nl/waarneming/view/98603776 ... De vroegste met bewijs ooit!

:right: Staat in de lijst. Bedankt voor het doorgeven.
Lijkt geringd aan de rechterpoot, das wel interessant bij zo'n vroege.

Toch alleen als je de ring kunt aflezen? Er worden in heel Europa vermoedelijk vele, vele Fitissen geringd per herfst en een zeker percentage daarvan keert het volgende voorjaar ook weer terug.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Het terugmeldingspercentage is bij soorten als Fitis erg laag. Een heel groot toeval dus en dan ook nog eens een zeer vroege.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 11, 2015, 21:57:57 PM
Het terugmeldingspercentage is bij soorten als Fitis erg laag. Een heel groot toeval dus en dan ook nog eens een zeer vroege.

Ik zie regelmatig een geringde vogel, ook kleintjes maar ik ben (bijna) nooit in de gelegenheid zo'n beestje ook terug te melden...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Oenanthe

Citaat van: GertJ op maart 11, 2015, 20:52:12 PM
Citaat van: petermeer op maart 11, 2015, 00:25:34 AM
Citaat van: frankneijts op maart 10, 2015, 23:59:34 PM
Fitis: http://waarneming.nl/waarneming/view/98603776 ... De vroegste met bewijs ooit!

:right: Staat in de lijst. Bedankt voor het doorgeven.
Lijkt geringd aan de rechterpoot, das wel interessant bij zo'n vroege.

Fitissen zijn nauwelijks in gevangenschap te houden. In de tijd dat wij nog lokvogels mochten houden hebben we het meermalen geprobeerd. Tot november ging alles prima, dan stierven ze altijd. De kans dat deze vogel uit gevangenschap komt lijkt me daarom gering.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Steven Wytema

heel ff over die fitis, maar kan het niet een belichting-issue zijn? tegenlicht kan bepaalde delen onderbelichten en andere overbelichten, maar al dacht ik eerst ook aan Fitis, ik ben toch nog niet helemaal overtuigd.

die ring is trouwens een hele normale VTring dus daar zou ik niks vreemds van denken
Steven Wytema


GertJ

Citaat van: Steven Wytema op maart 12, 2015, 08:47:58 AM
heel ff over die fitis, maar kan het niet een belichting-issue zijn? tegenlicht kan bepaalde delen onderbelichten en andere overbelichten, maar al dacht ik eerst ook aan Fitis, ik ben toch nog niet helemaal overtuigd.

die ring is trouwens een hele normale VTring dus daar zou ik niks vreemds van denken


Mijn suggestie was ook niet dat het een escapering zou zijn.
De Nederlandse fitissen komen doorgaans nu nog niet aan, vogel zou uit een (verre) populatie kunnen komen die wel al trekt nu.
Maar we zullen het nooit weten. (Als het al een fitis is, maar Frank is daar wel redelijk stellig over)
Groet Gert Jager