Parasieten veroorzaken zombiebijen

Gestart door Violet (en Remco), februari 13, 2011, 17:37:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

#90
De middelste foto van de vorige serie van 3 is denk ik een pop van een mannetje. De cephalothorax van een vrouwtje ziet er anders uit.
Het heeft weinig zin om mannetjes te verzamelen die afkomstig zijn van Andrena vaga. Toen ik in 2012 in Soest Stylopsen fotografeerde was John Smit er later op de dag ook en hij heeft er daar veel verzameld voor zijn DNA-onderzoek. Hij heeft wel veel belangstelling voor Stylopsen op andere Andrena's en dan vooral van latere soorten.
Je zou ook eens moeten opletten of je in een kolonie van Andrena vaga een gestylopiseerde Nomada lathburiana ziet. Dat is dacht ik nog nooit vastgesteld, maar het lijkt mij niet onmogelijk. Als je er eentje ziet: vangen en op 70% alcohol opsturen naar John Smit, Naturalis.
Het vangen van mannetjes en droog opsturen heeft geen zin, want dan kan meestal geen DNA-profiel worden gemaakt.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

John Bouwmans

Heb de foto's bij de waarneming gewijzigd Albert. Goed dat ik het weet dat verzamelen geen zin heeft, dan laat ik dat achterwege. Ging nu even terug omdat ik die mannetjes Stylops niet bewust had gezien. Zaten er de nodige.
Maar met de 3e foto bedoel je deze?
Zal extra alert zijn op gestylopiseerde Nomada lathburiana. Hoop dat ik er een vind de komende weken.



Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

wilde

#92
Ja, die foto bedoel ik, want die ziet er net wat anders uit, ook met de tergietrand die er niet strak omheen sluit. Die had je moeten vangen en in een potje laten uitkomen. Ze komen uit door de warmte. Dan weet je het zeker. Ik het veld is het onderscheid echter bijna niet te doen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

John Bouwmans

Heb net ook 5 A. vaga's meegenomen, volgens mij allemaal met Stylops (oranje punten). Maar de bijtjes vechten elkaar bijna de tent uit. Heb ze al gescheiden van de mannetjes Stylops, want dat gaf ook veel reuring. Maar als ze voor verder onderzoek niet nodig zijn, dan laat ik ze zo weer los. Was in elk geval leuk om even op mijn gemak te bekijken.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Violet (en Remco)

Leuk John! Mooi op de plaat gezet   :duim:
Ik zal John Smit nog even vragen voor de zekerheid, maar volgens mij heeft hij van A. vaga geen Stylops meer nodig voor DNA onderzoek. Kom er z.s.m. op terug!

Onze zoektocht vandaag in Soest was nog niet echt succesvol te noemen  :-\
Maar liefst 1 mannetje A. vaga gevonden welke zeer actief was. Dat klopte ook aangezien er een holte/gat tussen de tergieten zichtbaar was en er dus een mannetje Stylops heeft gezeten. Dan is het voor de Stylops niet meer noodzakelijk om de bij te versuffen.

Nog even voor de duidelijkheid:
Alle zandbijtjes die ruim voor hun normale vliegtijd worden gezien zijn geparasiteerd (99,9 % zeker). Dat geldt dus ook voor andere Andrena's die later in het jaar vliegen: de exemplaren die voor de normale vliegtijd voor die soort actief zijn, zijn hoogstwaarschijnlijk geparasiteerd door een Stylops.
De A. vaga die je nu sloom ziet rond hobbelen, doen dat niet door de kou (dachten we eerst ook), maar puur door de Styops!
De gezonde bijtjes zitten nog lekker onder de grond. De geparasiteerde beestjes worden door de Stylops echter  'te vroeg' geactiveerd waardoor ze ruim voor de gezonde bijtjes hun holletje verlaten.
Als er alleen een mannetje Stylops in de bij zit/heeft gezeten, dan zijn de bijtjes gelijk behoorlijk actief. Ook de bijtjes met een vrouwtje Stylops die al gepaard heeft is actief (tenzij er nog andere vrouwtjes Stylops op zitten die nog niet gepaard hebben, zij scheidden nog steeds versuffende stoffen uit). Dat is tenminste onze ervaring.
Dus alle suffe bijtjes die 'te vroeg' worden gezien zijn gestylopiseerd met vrouwtjes die nog niet hebben gepaard. Dat is ook logisch als je bedenkt dat de mannetjes Stylops niet goed kunnen vliegen: het (niet gepaarde) vrouwtje Stylops geeft versuffende stoffen af zodat het mannetje makkelijker bij haar kan komen. Een actieve bij kan het mannetje Stylops niet bijhouden. Na de paring is het logisch dat de normale gang van zaken weer van start gaat, de bijtjes moeten nectar zoeken en vinden, daarvoor moet de bij weer actief worden.
Duzz, vroege zandbijtjes zijn geparasiteerd. Als ze sloom zijn hebben ze een vrouwtje Stylops die nog niet heeft gepaard. Als ze actief zijn (en dus ruim voor de normale vliegtijd) hebben ze of alleen een mannelijke Stylops gehad, of 1 of meer vrouwtjes Stylops die intussen al gepaard hebben.
Het vrouwtje Stylops blijft zichtbaar als een geel/bruin uitsteekseltje tussen de tergieten, van de mannetjes zal je veelal de sporen tegenkomen in de vorm van een opening/gat/ruimte tussen de tergieten, daar waar de Stylops heeft gezeten.

Hoor graag van John T. Smit als ik ergens de plank mis sla!

En hoor ook graag van andere waarnemers als er vragen of opmerkingen zijn.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

John Smit

Heren, dames,


Wat heerlijk weer dat de zombiebijen weer actief zijn. Zelf helaas nog geen tijd gehad er op uit te gaan om Stylopsen te zoeken, maar dat mag de pret niet drukken.
@John, Stylopsen van Andrena vaga heb ik niet meer nodig, die mogen gewoon weer vrijgelaten worden. Maar er is zeker nog wel materiaal dat ik goed kan gebruiken voor het DNA-werk.
Hieronder een lijstje van bijensoorten waar wel Stylopsen van bekend zijn, maar waar ik nog geen DNA-profielen van heb.
Overigens is het inderdaad normaal gesproken zo dat ik materiaal voor DNA op alcohol wil hebben, maar voor geparasiteerde bijen liever niet. In de alcohol is het een stuk moeilijker om de vrouwelijke Stylopsen goed uit te prepareren, daarom prefereer ik droog materiaal. Het beste kun je er zelfs wat tissue ofzo bijstoppen om eventueel vocht van de dieren zelf op te vangen.


Materiaal kan naar het gebruikelijke adres gestuurd worden:
EIS Kenniscentrum Insecten, Postbus 9517, 2300 RA, Leiden.
of: Antwoordnummer 10430, 2300 WB, Leiden


Soortenlijstje:
Andrenaapicata
Andrenabarbilabris
Andrenabimaculata
Andrenacarantonica
Andrenaclarkella
Andrenaflorea
Andrenafucata
Andrenahaemorrhoa
Andrenahelvola
Andrenaminutula
Andrenanigroaenea
Andrenanitida
Andrenanitidiuscula
Andrenasynadelpha
Andrenatibialis
Andrenavarians
Andrenawilkella


Groeten,
John


Violet (en Remco)

Beginpost aangepast n.a.v. bovenstaande reactie van John Smit.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl