pdf Mierengids Sabangau, Indonesië

Gestart door Stijn Schreven, december 11, 2014, 16:41:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Vorige week is de door mij geschreven/geïllustreerde gids "A guide to the ants of Sabangau" uitgegeven door OuTrop, een organisatie waar ik in 2012 stage liep. Het is gratis als pdf te downloaden. Leuk voor wie wat wil leren over de mieren in het Sabangau tropisch veenmoerasbos in Indonesisch Borneo.
Tot nu toe zijn er 81 soorten in het bos gevonden, en dit is waarschijnlijk nog lang niet de totale soortenrijkdom (ter vergelijking, in heel Nederland e.o. komen 106 soorten voor).

Ik moedig je van harte aan om de gids te verspreiden onder geïnteresseerden, de organisatie bereikt het liefst zoveel mogelijk mensen. Bedankt!

Lees hier de blog, of download direct de pdf (37 MB).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Douwe van der Ploeg

Ziet er goed uit!  :duim: Zal het op de stapel gooien om later eens grondig door te lezen, en zal ook straks de soorten aan Observado toevoegen, je weet maar nooit ;)

Alle sp.'s, zijn die allemaal onbeschreven / ga je dat zelf nog doen? Of bestaat er nog een kans dat ze wel beschreven zijn maar uit andere hoeken en is meer onderzoek gewoon nodig?
Douwe van der Ploeg

Stijn Schreven

dankje :)

De sp's kon ik in ieder geval tijdens mijn stage niet op soort determineren, hetzij door gebrek aan literatuur van de beschreven soorten, hetzij door incompleet materiaal of inderdaad als het om een onbeschreven soort gaat (wat best mogelijk is). Er zijn nog geen plannen om deze sp's verder uit te zoeken en evt. te beschrijven.
Het lijkt me niet nuttig om de namen van morphospecies toe te voegen aan Observado (bv. namen als "Tetramorium tonganum-group sp. 1 (near laparum)"), maar de (sub)genera kunnen natuurlijk wel (dus Tetramorium spec, Polyrhachis (Myrma) spec, etc).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Douwe van der Ploeg

Dat was ook mijn plan, inderdaad :)

Op Facebook bestaat een group met veel (31.000+) entomologen / insectenliefhebbers (Entomology). Zal ik het daar ook voor je delen?
Douwe van der Ploeg

Menno Reemer

Ha Stijn, mooi werk! Had er wel eens iets over gehoord, maar wist niet dat het zo serieus uit de hand zou lopen...

Stijn Schreven

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 11, 2014, 18:55:20 PM
Dat was ook mijn plan, inderdaad :)
Op Facebook bestaat een group met veel (31.000+) entomologen / insectenliefhebbers (Entomology). Zal ik het daar ook voor je delen?

goed dat je die fb-groep noemt. Ik zal het daar zelf even op zetten, net zo handig en dan link ik gelijk even door naar OuTrop.

Citaat van: Menno Reemer op december 12, 2014, 10:13:44 AM
Ha Stijn, mooi werk! Had er wel eens iets over gehoord, maar wist niet dat het zo serieus uit de hand zou lopen...

haha, dankjewel Menno ;)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

p.boer

Beste Stijn,
Wat een prachtig verzorgd werk. Buitengewoon duidelijk! Dat aardig wat soorten zonder specifieke soortnaam blijven, is eerder regel dan uitzondering als je in dit soort streken gaat determineren. Ik zou deze gids ook sturen naar antweb.org, m.n. naar Brian Fisher, zodat de hele wereld aan mierenliefhebbers er van kan meegenieten, want dit is de meest geraadpleegde site op het gebied van mieren. Je weet uiteraard dat er op antweb een webpagina is die gaat over de mieren van Borneo. Ga je er nog verder mee door? Zijn de mieren ergens in een collectie ondergebracht?
Met vriendelijke groet,
Peter

Stijn Schreven

Hoi Peter,

Dankjewel! Ik heb de gids al naar Brian Fisher en Donat Agosti gestuurd, plus een aardig aantal andere mierendeskundigen (ook Barry Bolton). Het ligt nog in de planning om de gegevens ook toe te voegen aan AntWeb, maar dat gaat me wat meer tijd kosten dan ik nu heb. Martin Pfeiffer heeft de gids al wel gedeeld op Antbase.net en was ook erg enthousiast http://www.antbase.net/ (1e bericht homepage).

Wat betreft vervolgwerk: binnenkort komt er een kort artikel over de gids in Forum Formicidarum en in HymenoVaria. Maar het belangrijkste is dat we nog bezig zijn met een wetenschappelijk artikel over de mierengemeenschappen van verschillende habitats in Sabangau - de analyses hiervoor vormden het hoofdwerk van mijn afstudeervak. Na deze fase wil OuTrop het project vervolgen en er echt een langetermijnonderzoek van maken. Of ik daarbij betrokken ben kan ik nog niet zeggen.

De mieren liggen allemaal opgeslagen in de privécollectie van OuTrop. Er is op Kalimantan geloof ik geen openbaar instituut zoals Naturalis waar collecties beheerd worden.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.