groot bot maar van welk dier?

Gestart door annelies vriens, februari 22, 2015, 23:37:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Vorig jaar in duingebied [Meijendel bij Wassenaar] gevonden: groot bot van een zoogdier:
Details:
lengte: 25.5 cm
breedste deel: 6 cm
diameter: ca. 5 cm
gewicht: 370 gram

Misschien weet iemand van welk dier het afkomstig kan zijn? Hier lopen konikpaarden en galloways rond.

Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Rob Koelman

Metatarsus (middenvoetsbeen) van een rund. Dus mogelijk zelfde individu als van de kies... (Vooral aannemelijk als de botten min of meer op één plek bij elkaar lagen)
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Beste Rob,
Middenvoetsbeen van 25,5 cm? Zou ik nooit aan gedacht hebben!
In relatie tot die kies zou het best van hetzelfde dier kunnen zijn; herinner mij van dit bot niet exact de locatie maar was zeker in dezelfde natte duinvallei....
Mocht ik in de toekomst meer botresten vinden dan laat ik zeker van mij horen.
Iets anders; mocht je interesse hebben in al ''mijn'' botten, ik stuur ze graag naar je op.
Vriendelijk dank voor je uitleg en groet van mij, Annelies

HPM

Als die natte vallei vergraven en verstoven is kunnen je botten van 'alle tijden' zijn en kan je je dus niet beperken tot de huisdieren die er nu lopen.  In een dergelijke vallei zijn bijvoorbeeld ook botresten uit de Romeinse tijd aan de oppervlakte gekomen.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op februari 23, 2015, 08:20:40 AMAls die natte vallei vergraven en verstoven is kunnen je botten van 'alle tijden' zijn en kan je je dus niet beperken tot de huisdieren die er nu lopen.  In een dergelijke vallei zijn bijvoorbeeld ook botresten uit de Romeinse tijd aan de oppervlakte gekomen.

Het zou goed kunnen dat dit bot niet recent is, maar enige leeftijd (meer dan 100 jaar) heeft. Het bot ziet er namelijk niet 'zeer vers' uit. Een precieze leeftijd is dan zonder geassocieerde wel te dateren resten als potscherven niet vast te stellen. Het is echter zeker niet fossiel o.i.d.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Meer dan honderd jaar geleden is waarschijnlijker dan recent, want zoals ik in het topic over die kiezen al zei wordt dood vee bij mijn weten in Meijendel niet in het veld achtergelaten. Waterwingebied en zo. Alleen al vanwege de mest leverde het laten lopen van vee indertijd al bezwaren op van waterwinningszijde. Dat is allemaal goedgekomen, maar het laten liggen van lijken lijkt me toch een stap verder. Als de opvattingen daarover zijn gewijzigd moet dat recent zijn en dan zouden die botten dat ook moeten zijn.

Herman van der Meer

annelies vriens

Beste Rob en Herman,
Ik meng mij niet in de discussie wel of niet recent bot maar misschien is het beleid van Dunea [beheerder Meijendel] wel veranderd? Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/98067198. [ik hoop dat de link werkt...].
Vriendelijke groet, Annelies Vriens




HPM

#7
Annelies, reeen zijn wilde dieren waarvan de aantallen niet precies bekend zijn en die niet in de gaten worden gehouden. Die gaan dood en worden dan wel eens toevallig gevonden. De koeien en paarden zijn stamboekvee wat voortdurend in de gaten wordt gehouden. Als er een ontbreekt valt dat op.  Een dode koe of paard valt ook op.

Waar het om gaat is dat je met zo'n bot niet verder komt dan 'rund'.

Herman van der Meer

annelies vriens

Beste Herman,
Oh, nu begrijp ik het veel beter, er wordt dus onderscheid gemaakt in het ''opruimen''.
Ik ben intussen veel wijzer geworden na het plaatsen van de botten! Nogmaals dank voor alle info.
Groet van mij, Annelies