Zeldzaamheid-indicatie waarneming.nl

Gestart door eddynieuwstraten, februari 05, 2015, 12:04:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 19, 2015, 15:27:44 PM

... uitgangspunt is 44.870 kmhokken (klopt dat?)
http://waarneming.nl/download/numetjan.xlsx
...

Citaat van: hiskodevries op februari 19, 2015, 15:38:16 PM
mmm, als ik kijk hoeveel verschillende kmhokken binnen de gemeente grenzen vallen kom ik op 40.051 hokken. dat lijkt mij beter.

Ik heb een bestand van 46276 hokken (punten eigenlijk). Dat zijn alleen 'de officiele' op basis van de topografische kaartbladen. Behalve een smalle kussttrook van meestal een kilometer of drie zit daar de Noordzee dus niet bij. Er zijn daar wel waarnemingen.

Als die 46267 klopt zou de Buizerd dus in 18214 hokken niet zijn gezien. Boven IJsselmeer en Waddenzee zijn geen Buizerden bekend en ook boven land zijn gaten, maar of dat er zoveel zijn durf ik niet te zeggen.
Die 28.628 die je eerst had kunnen niet kloppen, omdat de Buizerd er 28062 heeft en het verschil zeker groter is dan die ruim 600.
Herman van der Meer

hiskodevries

#301
die 40.000 klopt wel, nagevraagd bij sovon 'hoeveel hokken zonder Noord en Waddenzee' -> +/- 40.000
numetjan.xlsx is daarop aangepast
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 19, 2015, 16:10:09 PM
die 40.000 klopt wel, nagevraagd bij sovon 'hoeveel hokken zonder Noord en Waddenzee' -> +/- 40.000
numetjan.xlsx is daarop aangepast

Als ik het exacte aantal niet meer zou weten zou ik ook ongeveer 40.000 zeggen.  46276 is dat toch wel.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Eh.. zonder waddenzee en noordzee worden vanzelf alle zeevogels/wadvogels zeldzaam...
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op februari 19, 2015, 16:20:47 PM

Eh.. zonder waddenzee en noordzee worden vanzelf alle zeevogels/wadvogels zeldzaam...

Waddenzee zit er wel bij en in Waarnemingzitten ook Noordzeewaarnemingen. Overvliegers weglaten lijkt mij van grotere invloed. Ook op zeevogels uiteraard, maar op veel meer soorten.
Herman van der Meer

hiskodevries

ik zou zeggen vergelijk beide xls bestanden. volgens mij vallen de verschillen wel mee
maar als je overvliegend uitsluit is dat wel van invloed op soorten als kraanvogel, visarend,zeearend. kortom grote beweeglijke soorten .
die paarse strandloper is zeldzaam omdat zijn biotoop redelijk zeldzaam is, die moet echt steen aan de noordzee kust hebben. dat is niet overal
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Idd leuk Hisko :duim: (zag er al tegenop om al die aantallen 1 voor 1 te moeten verzamelen). Zoals er ook bij stond was mijn formule even als voorbeeld, ben nog even aan het denken over hoe je met deze cijfers tot een bruikbare formule kunt komen. Het delen door het totaal aantal kmhokken op deze manier zegt namelijk volgens mij niet zoveel. Ga er vanavond nog eens even rustig naar kijken nu de aantallen bekend zijn.

Jan Borst

Van alles geprobeerd, conclusie: het is gewoon appels met peren vergelijken en dat werkt meestal niet  :P ! Sommige probeersels pakten aardig uit, maar rare uitschieters naar boven of beneden blijf je houden. En ik neem aan dat de mensen die graag een wetenschappelijke onderbouwing van de zeldzaamheidsklassen zien, geen voorstander zijn van handmatige wijzigingen achteraf.