Zeldzaamheid-indicatie waarneming.nl

Gestart door eddynieuwstraten, februari 05, 2015, 12:04:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 17, 2015, 22:17:36 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 22:05:23 PM
Citaat van: HPM op februari 17, 2015, 19:58:47 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 19:02:01 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 17, 2015, 16:42:54 PM
als ik de methode Folkert volg krijg je de volgende wijzigingen

Wat is de methode Folkert?
Het lijkt meer op de methode welke herman voorstelt.
Wat gebeurt er als je de grens voor zeldzaam hoger zet (dus minder km hokken). Bij 500 ipv 1000 waardoor soorten als temmincks gewoon vrij algemeen blijven.

Van Zeldzaam (3) naar Virj algemeen (2)  gaan dan: Bladkoning, Sneeuwgans, Witbuikrotgans, Cetti's Zanger, Europese Kanarie, Grote Pieper, Koereiger, Steltkluut, Duinpieper.

En welke blijven vrij algemeen die anders zeldzaam zouden worden?
Is er een lijst van soorten op volgorde van aantal kmhokken?

Grote Jager, Grauwe Klauwier, Kleine Jager, Noordse Stern, Krombekstrandloper, Kuifduiker, Grote Zee-eend, Alk, Roodhalsfuut, Temmincks Strandloper, Bonte Kraai, Strandleeuwerik, Reuzenstern, Noordse Stormvogel, Parelduiker, Porseleinhoen

Lijkt me dan al een veel betere oplossing. Toch opvallend dan die bonte kraai, maar goed ook duinpieper en grote pieper zijn soorten die je op gevoel toch eerder onder zeldzaam verwacht.

Is het mogelijk een lijst te genereren van alle soorten met de aantal waargenomen km hokken en dan aub alle escapes daar niet bij?
Wellicht dat als je de grens op 600 of 700 zet het nog beter bij ons "gevoel" uit komt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 23:10:43 PM
Citaat van: guusp op februari 17, 2015, 23:05:54 PM
Ik blijf erbij dat alleen baseren op kilometerhokken geen goed resultaat oplevert. Je moet denk ik op zijn minst ook kijken naar aantallen. Als er in een heel beperkt gebied 100.000 van 1 soort zitten, zal niemand die soort zeldzaam noemen, ook al wordt die slechts in een zeer beperkt aantal kilometerhokken waargenomen.

Was mijn mening eerst ook, maar is dat wel zo?
Welke soort zou op basis van aantallen dan vrij algemeen worden ipv. zeldzaam?
algemeen/vrij algemeen maakt me dan niet zoveel uit. (heeft niks met de voorpagina te maken)
Ik denk dat soorten die in grote aantallen voorkomen ook automatisch in relatief veel km hokken worden gezien. Wellicht dus dat daar automatisch wel enig verband in zit.

Dan ben ik bijvoorbeeld even benieuwd naar het aantal km hokken van soorten als rotgans/eider (kust) en wat extremer rosse grutto en krombekstrandloper (zeer grote aantallen in het najaar bij westhoek, maar daarbuiten toch wel vrij schaars)
Het is natuurlijk een hypothetisch getallenvoorbeeld, maar het vertaalt zich in gevallen als paarse strandloper, krombekstrandloper en kleine jager (en ongetwijfeld nog een paar meer) die nu ineens zeldzaam moeten gaan heten, maar dat natuurlijk helemaal niet zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

CiteerIn het kort heb ik voor deze sessie de volgende kilometerhokfrequentieklassen gebruikt:
Zeer Zeldzaam 1-100, Zeldzaam 101-1000, Vrij algemeen 1001-10000, Algemeen > 10000
sorry de herman methode natuurlijk.
waarbij waarnemingen vanaf 1-1-2010  zijn gebruikt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lupokatja

Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 23:13:05 PM
Wellicht dat als je de grens op 600 of 700 zet het nog beter bij ons "gevoel" uit komt.

Objectief lijkt de methode me niet, maar je zou hem inderdaad makkelijk (jaarlijks) kunnen herhalen. Dat is leuk, maar niet zaligmakend. Dat je meet wat je wilt meten is bijv. al veel belangrijker. Ik zie dat eerlijk gezegd niet snel lukken met data die gegenereerd worden op basis van een mengsel van voorkomen en invoerbereidheid. Door de lat hoog te leggen speelt die tweede factor in de hoogste categorie wat minder een rol, maar daardoor wordt het daar net onder al snel wat meer een rommeltje. Wel kun je dit soort analyses goed gebruiken om iemand (of een paar iemanden) te helpen bij wat je dan "expert assessment" zou kunnen noemen. Minder herhaalbaar, maar mogelijk wel meer valide. Maar misschien ben ik wel te pessimistisch.

Lutzen

Folkert Jan

Citaat van: lupokatja op februari 18, 2015, 09:17:17 AM
Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 23:13:05 PM
Wellicht dat als je de grens op 600 of 700 zet het nog beter bij ons "gevoel" uit komt.

Objectief lijkt de methode me niet, maar je zou hem inderdaad makkelijk (jaarlijks) kunnen herhalen. Dat is leuk, maar niet zaligmakend. Dat je meet wat je wilt meten is bijv. al veel belangrijker. Ik zie dat eerlijk gezegd niet snel lukken met data die gegenereerd worden op basis van een mengsel van voorkomen en invoerbereidheid. Door de lat hoog te leggen speelt die tweede factor in de hoogste categorie wat minder een rol, maar daardoor wordt het daar net onder al snel wat meer een rommeltje. Wel kun je dit soort analyses goed gebruiken om iemand (of een paar iemanden) te helpen bij wat je dan "expert assessment" zou kunnen noemen. Minder herhaalbaar, maar mogelijk wel meer valide. Maar misschien ben ik wel te pessimistisch.

Lutzen

Hoe bepaal je anders waar je de grens wil leggen? Ik zie geen andere methode dan dat we (of Hisko) zelf bepalen waar de grens komt te liggen. (wellicht middels een poll?)

Maar nogmaals het verzoek: Kan ik ergens een lijst krijgen van alle soorten met daarbij het aantal Km hokken waarin de soort is waargenomen?
En is het mogelijk om ook het gemiddelde aantallen per km hok voor die soort te krijgen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 23:10:43 PM
Citaat van: guusp op februari 17, 2015, 23:05:54 PM
Ik blijf erbij dat alleen baseren op kilometerhokken geen goed resultaat oplevert. Je moet denk ik op zijn minst ook kijken naar aantallen. Als er in een heel beperkt gebied 100.000 van 1 soort zitten, zal niemand die soort zeldzaam noemen, ook al wordt die slechts in een zeer beperkt aantal kilometerhokken waargenomen.

Was mijn mening eerst ook, maar is dat wel zo?
Welke soort zou op basis van aantallen dan vrij algemeen worden ipv. zeldzaam?
algemeen/vrij algemeen maakt me dan niet zoveel uit. (heeft niks met de voorpagina te maken)
Ik denk dat soorten die in grote aantallen voorkomen ook automatisch in relatief veel km hokken worden gezien. Wellicht dus dat daar automatisch wel enig verband in zit.

Dan ben ik bijvoorbeeld even benieuwd naar het aantal km hokken van soorten als rotgans/eider (kust) en wat extremer rosse grutto en krombekstrandloper (zeer grote aantallen in het najaar bij westhoek, maar daarbuiten toch wel vrij schaars)

Er is geen automatisch verband. Talrijke wadvogels in een beperkt gebied (wadden/kust). Is Zilverreiger talrijker dan Koolmees? Groene Specht talrijker dan Zanglijster? En natuurlijk de Buizerd. Zijn er daar echt meer van dan van elke andere soort (en twee keer zoveel als Zanglijster)? Mijn natte vinger waagt dat te betwijfelen, maar die kan geen aantallen bepalen. We kunnen niet uitgaan van aantallen of de verspreiding vergelijken met aantallen omdat het onmogelijk is om werkelijke aantallen uit Waarneming te bepalen. Het meest betrouwbaar zijn de aantallen die een waarnemer opgeeft, maar dat zegt niet over de aantallen in het hele land, want je mag waarnemingen niet zomaar optellen.

Rotgans 2861 kmhokken, Eider 1758, Rosse Grutto 2048, Krombekstrandloper 903.
Volgens Sovon zitten er midwinter rond de 35000 Rotganzen in Nederland, 100000 Eiders, 60000 Rosse Grutto's en 500 Krombekstrandlopers)
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 23:13:05 PM
Citaat van: HPM op februari 17, 2015, 22:17:36 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 22:05:23 PM
Citaat van: HPM op februari 17, 2015, 19:58:47 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2015, 19:02:01 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 17, 2015, 16:42:54 PM
als ik de methode Folkert volg krijg je de volgende wijzigingen

Wat is de methode Folkert?
Het lijkt meer op de methode welke herman voorstelt.
Wat gebeurt er als je de grens voor zeldzaam hoger zet (dus minder km hokken). Bij 500 ipv 1000 waardoor soorten als temmincks gewoon vrij algemeen blijven.

Van Zeldzaam (3) naar Virj algemeen (2)  gaan dan: Bladkoning, Sneeuwgans, Witbuikrotgans, Cetti's Zanger, Europese Kanarie, Grote Pieper, Koereiger, Steltkluut, Duinpieper.

En welke blijven vrij algemeen die anders zeldzaam zouden worden?
Is er een lijst van soorten op volgorde van aantal kmhokken?

Grote Jager, Grauwe Klauwier, Kleine Jager, Noordse Stern, Krombekstrandloper, Kuifduiker, Grote Zee-eend, Alk, Roodhalsfuut, Temmincks Strandloper, Bonte Kraai, Strandleeuwerik, Reuzenstern, Noordse Stormvogel, Parelduiker, Porseleinhoen

Lijkt me dan al een veel betere oplossing. Toch opvallend dan die bonte kraai, maar goed ook duinpieper en grote pieper zijn soorten die je op gevoel toch eerder onder zeldzaam verwacht.

Is het mogelijk een lijst te genereren van alle soorten met de aantal waargenomen km hokken en dan aub alle escapes daar niet bij?
Wellicht dat als je de grens op 600 of 700 zet het nog beter bij ons "gevoel" uit komt.

Je moet natuurlijk ergens een grens trekken, maar niet net zo lang gaan schuiven tot het overeenkomt met je gevoel over een bepaalde soort, want mijn gevoel kan wel eens heel anders zijn dan het jouwe en het is juist bedoeld om gevoel te vervangen door cijfers.
(Veronderstelde) escapes komen bij een of enkele soorten in mijn lijst voor en discussieren  over de positie van die soorten is hetzelfde als discussieren over de wildheid van die soorten.

Citaat van: guusp op februari 17, 2015, 23:32:52 PM
Het is natuurlijk een hypothetisch getallenvoorbeeld, maar het vertaalt zich in gevallen als paarse strandloper, krombekstrandloper en kleine jager (en ongetwijfeld nog een paar meer) die nu ineens zeldzaam moeten gaan heten, maar dat natuurlijk helemaal niet zijn.

Ze zijn ongeveer even zeldzaam als soorten die jij wél zeldzaam vind. Dat vraagt om een verklaring. Paarse Strandloper staat als vrij algemene tussen de zeldzame soorten en heel dicht bij een zeer zeldzame soort die op zijn beurt ook weer een uitzondering tussen de zeldzame is.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Ongeveer even zeldzaam als welke soorten die ik wel zeldzaam vind en op basis waarvan?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 09:29:47 AM

Hoe bepaal je anders waar je de grens wil leggen? Ik zie geen andere methode dan dat we (of Hisko) zelf bepalen waar de grens komt te liggen. (wellicht middels een poll?)

Een mogelijkheid: kwartielen, maar ik weet niet of dat wel de beste oplossing is.  Ik weet wel zeker dat de liefhebbers van zeldzaamheden het niet de beste oplossing zouden vinden omdat ze daarmee een heleboel nu Zeer Zeldzame soorten kwijt zouden raken. In mijn lijst zouden er dan maar 110 overblijven.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: guusp op februari 18, 2015, 10:04:55 AM
Ongeveer even zeldzaam als welke soorten die ik wel zeldzaam vind en op basis waarvan?

Je noemt een paar soorten die op basis van de verspreiding zeldzaam zouden moeten zijn maar volgens jou helemaal niet zeldzaam zijn. Waar baseer je dat dan op en en op grond waarvan heb je bij andere soorten niet zulke bedenkingen?

Kijk nog eens naar de verspreiding van Paarse Strandloper. http://waarneming.nl/soort/maps/158?from=2010-01-01&to=2014-12-31&grid=1000
Kan je dat algemeen of zelfs maar vrij algemeen noemen?

Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 10:25:16 AM
Citaat van: guusp op februari 18, 2015, 10:04:55 AM
Ongeveer even zeldzaam als welke soorten die ik wel zeldzaam vind en op basis waarvan?

Je noemt een paar soorten die op basis van de verspreiding zeldzaam zouden moeten zijn maar volgens jou helemaal niet zeldzaam zijn. Waar baseer je dat dan op en en op grond waarvan heb je bij andere soorten niet zulke bedenkingen?

Kijk nog eens naar de verspreiding van Paarse Strandloper. http://waarneming.nl/soort/maps/158?from=2010-01-01&to=2014-12-31&grid=1000
Kan je dat algemeen of zelfs maar vrij algemeen noemen?
Ja, dat is mogelijk... locally abundant.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:41:44 AM
Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 10:25:16 AM
Citaat van: guusp op februari 18, 2015, 10:04:55 AM
Ongeveer even zeldzaam als welke soorten die ik wel zeldzaam vind en op basis waarvan?

Je noemt een paar soorten die op basis van de verspreiding zeldzaam zouden moeten zijn maar volgens jou helemaal niet zeldzaam zijn. Waar baseer je dat dan op en en op grond waarvan heb je bij andere soorten niet zulke bedenkingen?

Kijk nog eens naar de verspreiding van Paarse Strandloper. http://waarneming.nl/soort/maps/158?from=2010-01-01&to=2014-12-31&grid=1000
Kan je dat algemeen of zelfs maar vrij algemeen noemen?
Ja, dat is mogelijk... locally abundant.

Ja, het kan ook in het Nederlands, maar nou dat in Waarneming omzetten in een zeldzaamheidscijfer.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:41:44 AM
Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 10:25:16 AM
Citaat van: guusp op februari 18, 2015, 10:04:55 AM
Ongeveer even zeldzaam als welke soorten die ik wel zeldzaam vind en op basis waarvan?

Je noemt een paar soorten die op basis van de verspreiding zeldzaam zouden moeten zijn maar volgens jou helemaal niet zeldzaam zijn. Waar baseer je dat dan op en en op grond waarvan heb je bij andere soorten niet zulke bedenkingen?

Kijk nog eens naar de verspreiding van Paarse Strandloper. http://waarneming.nl/soort/maps/158?from=2010-01-01&to=2014-12-31&grid=1000
Kan je dat algemeen of zelfs maar vrij algemeen noemen?
Ja, dat is mogelijk... locally abundant.
Er was een tijd dat je dat per provincie, gemeente, werkgroep in kon stellen (zelfs met andere status in doortrekperiode dan de periode daarbuiten). Dat heb ik ooit samen met Ben wielstra voor birdclub katwijk gedaan, maar dat is daarna vervolgens allemaal weer teruggedraaid. Weg al die moeite en tijd die we er in gestoken hebben...

Er was ook ooit een tijd dat het lokaal per provincie ingesteld werd en dat de lokale zeldzaamheid (doortrekperiodes enzo waren toen allang van het toneel verdwenen...) ook op de voorpagina getoond werd. Een paarse strandloper in Overijssel werd in die periode vetrood op de voorpagina getoond. Daar kwam zoveel kritiek op, dat ook dat is afgeschoten.

En nu zijn we dus weer af, bij waar we begonnen waren... hoeveel zeldzaamheidsklassen en welke soorten krijgen welke klasse....
(ik mag hopen dat wel ergens wordt vastgelegd van welke tot welke periode een soort in een bepaalde zeldzaamheidsklasse heeft gezeten? Ik durf te wedden dat een soort die eerst op rood stond en naar vrij algemeen wordt gezet, dat die soort vervolgens ook minder wordt ingevoerd en dus sterker lijkt afgenomen...

En nu ik toch bezig ben, ik snap ook niet waarom nog steeds niet de IUCN zeldzaamheidsklassen niet in observado.org worden getoond bij de soorten?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

lupokatja

Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:50:57 AM
Er was een tijd dat je dat per provincie, gemeente, werkgroep in kon stellen (zelfs met andere status in doortrekperiode dan de periode daarbuiten). Dat heb ik ooit samen met Ben wielstra voor birdclub katwijk gedaan, maar dat is daarna vervolgens allemaal weer teruggedraaid. Weg al die moeite en tijd die we er in gestoken hebben...

Weet je dat zeker?

http://midbrabant.waarneming.nl/

Lutzen

lupokatja

Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 10:13:08 AM
Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 09:29:47 AM

Hoe bepaal je anders waar je de grens wil leggen? Ik zie geen andere methode dan dat we (of Hisko) zelf bepalen waar de grens komt te liggen. (wellicht middels een poll?)

Een mogelijkheid: kwartielen, maar ik weet niet of dat wel de beste oplossing is.  Ik weet wel zeker dat de liefhebbers van zeldzaamheden het niet de beste oplossing zouden vinden omdat ze daarmee een heleboel nu Zeer Zeldzame soorten kwijt zouden raken. In mijn lijst zouden er dan maar 110 overblijven.

Behalve dat het misschien niet de beste oplossing is, is het niet minder willekeurig dan elke andere oplossing die je daarvoor bedenkt. Opnieuw: het is weliswaar herhaalbaar, maar daarmee niet perse valide.

Welk doel wil je eigenlijk bereiken met die indeling, waar moet die voor gebruikt worden? Willen jullie de status van alle in Nederland voorkomende vogels opnieuw gaan bepalen? Moet die een officiele status krijgen? Denk je dat instanties buiten w.nl die gaan overnemen? Zo ja, is het misschien verstandig die dan op z'n minst te raadplegen of denk je dat ze een 1-2-3'tje van dit forum gaan gebruiken? Zouden die de database van w.nl als primaire gegevensbron willen gebruiken? Zo niet, wat dan? Selectie voor opmaken van de voorpagina? Waarom dan herhaalbaar en/of objectief?

Jullie beginnen aan het eind, maar volgens mij is het echt verstandiger eerst de vraag eens uit te werken.

Lutzen

HPM

Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:50:57 AM
...
Ik durf te wedden dat een soort die eerst op rood stond en naar vrij algemeen wordt gezet, dat die soort vervolgens ook minder wordt ingevoerd en dus sterker lijkt afgenomen...
...

Dat geloof ik niet. Denk ook aan de toename van het aantal waarnemingen zodra een soort van de CDNA-lijst wordt geschrapt. Die paar zeldzaamheden vallen ook in het niet bij bij de grote aantallen waarnemingen van meer gewone soorten. Dat een zeldzaamheid soms door honderden mensen wordt ingevoerd verandert niets aan aantal of verspreidingsbeeld van die soorten.
Die rode soorten op de voorpagina worden wel gezien als stimulans voor het invoeren. Dat werkt, want daardoor gaan soms honderden mensen naar een zeer zeldzaamheid kijken, maar voor onze kennis en de bruikbaarheid is het veel nuttiger om het invoeren van 'gewonere' soorten te stimuleren en te stimuleren dat (die) waarnemingen zo bruikbaar mogelijk worden ingevoerd.
Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: lupokatja op februari 18, 2015, 11:15:44 AM
Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 10:13:08 AM
Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 09:29:47 AM

Hoe bepaal je anders waar je de grens wil leggen? Ik zie geen andere methode dan dat we (of Hisko) zelf bepalen waar de grens komt te liggen. (wellicht middels een poll?)

Een mogelijkheid: kwartielen, maar ik weet niet of dat wel de beste oplossing is.  Ik weet wel zeker dat de liefhebbers van zeldzaamheden het niet de beste oplossing zouden vinden omdat ze daarmee een heleboel nu Zeer Zeldzame soorten kwijt zouden raken. In mijn lijst zouden er dan maar 110 overblijven.

Behalve dat het misschien niet de beste oplossing is, is het niet minder willekeurig dan elke andere oplossing die je daarvoor bedenkt. Opnieuw: het is weliswaar herhaalbaar, maar daarmee niet perse valide.

Het is een keuze, maar wel een die is te reproduceren. Dat is met gevoel/natte vinger niet het geval.

Citeer
Welk doel wil je eigenlijk bereiken met die indeling, waar moet die voor gebruikt worden? Willen jullie de status van alle in Nederland voorkomende vogels opnieuw gaan bepalen? Moet die een officiele status krijgen? Denk je dat instanties buiten w.nl die gaan overnemen? Zo ja, is het misschien verstandig die dan op z'n minst te raadplegen of denk je dat ze een 1-2-3'tje van dit forum gaan gebruiken? Zouden die de database van w.nl als primaire gegevensbron willen gebruiken? Zo niet, wat dan? Selectie voor opmaken van de voorpagina? Waarom dan herhaalbaar en/of objectief?

Jullie beginnen aan het eind, maar volgens mij is het echt verstandiger eerst de vraag eens uit te werken.

Lutzen

Mijn doel is zeker niet om het wiel opnieuw uit te vinden, en extra aandacht voor een bepaalde categorie is voor mij niet echt nodig. Maar er wordt nu een (vaak bekritiseerde) indeling gehanteerd en er is kennelijk behoefte aan.
Ik heb al vaker gezegd dat ik een voorkeur heb voor het volgen van Sovon. Maar als men het zelf wil doen dan vindt ik dat dat niet met de natte vinger moet gebeuren. Mijn exercitie met kilometerhokken is primair bedoeld om te zien wat een indeling op grond van cijfers kan opleveren en in hoeverre dat afwijkt van een indeling op gevoel.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 11:32:49 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 18, 2015, 10:41:21 AM
doe hier jullie voordeel mee in deze discussie http://waarneming.nl/download/watdoenwehiermee.xlsx

Wat is dit en wat kan ik er mee?

Voor mij is het duidelijk wat het is, maar als dat voor jou niet zo is kan je er weinig mee.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik krijg een zip file met wat mapjes en een xml bestand. Als ik die open zie ik een witte pagina met wat tekst waar ik niks van maken kan. Wat zou ik moeten zien?

Edit: op me telefoon krijg ik een mooi lijstje. Kijk ik later nog even naar
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: lupokatja op februari 18, 2015, 10:58:36 AM
Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:50:57 AM
Er was een tijd dat je dat per provincie, gemeente, werkgroep in kon stellen (zelfs met andere status in doortrekperiode dan de periode daarbuiten). Dat heb ik ooit samen met Ben wielstra voor birdclub katwijk gedaan, maar dat is daarna vervolgens allemaal weer teruggedraaid. Weg al die moeite en tijd die we er in gestoken hebben...

Weet je dat zeker?

http://midbrabant.waarneming.nl/

Lutzen
De doortrekperiodes zeker. Je kon aan een soort op verschillende tijden in het jaar een zeldzaamheid meegeven. een beflijster midden in de zomer zou dan vetrood zijn, eentje in de doortrekperiode vrij algemeen. Dat kan al jaaaren niet meer.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 12:03:48 PM
Ik krijg een zip file met wat mapjes en een xml bestand. Als ik die open zie ik een witte pagina met wat tekst waar ik niks van maken kan. Wat zou ik moeten zien?

Edit: op me telefoon krijg ik een mooi lijstje. Kijk ik later nog even naar

Ik zie en krijg alleen een xlsx. Dat is een Excel spreadsheet, die bij mij zonder probleem in Libre Office opent.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 11:18:41 AM
Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:50:57 AM
...
Ik durf te wedden dat een soort die eerst op rood stond en naar vrij algemeen wordt gezet, dat die soort vervolgens ook minder wordt ingevoerd en dus sterker lijkt afgenomen...
...

Dat geloof ik niet. Denk ook aan de toename van het aantal waarnemingen zodra een soort van de CDNA-lijst wordt geschrapt. Die paar zeldzaamheden vallen ook in het niet bij bij de grote aantallen waarnemingen van meer gewone soorten. Dat een zeldzaamheid soms door honderden mensen wordt ingevoerd verandert niets aan aantal of verspreidingsbeeld van die soorten.
Die rode soorten op de voorpagina worden wel gezien als stimulans voor het invoeren. Dat werkt, want daardoor gaan soms honderden mensen naar een zeer zeldzaamheid kijken, maar voor onze kennis en de bruikbaarheid is het veel nuttiger om het invoeren van 'gewonere' soorten te stimuleren en te stimuleren dat (die) waarnemingen zo bruikbaar mogelijk worden ingevoerd.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Dat het zinvol is om ook gewone soorten in te voeren, daar zijn we het over eens, hoeven we het hier ook niet verder over te hebben.

Ik heb het ook niet over soorten die getwitched worden en misschien minder getwitched worden als ze niet meer rood op de lijst zouden staan.

Ik heb het over soorten die toch nog redelijk algemeen zijn, maar omdat ze niet meer rood opkleuren niet meer worden ingevoerd. Stel dat je de Paarse strandloper als zeldzaam op de lijst zou zetten. Dan zouden veel mensen waarschijnlijk eerder geneigd zijn om toch even hun Obsmapp te pakken en de waarneming in te voeren. Terwijl als hij als "vrij algemeen" op de lijst zou staan, men dat misschien niet zou doen en gewoon door zou rijden "dat doe ik thuis wel" en dan vervolgens vergeten... Ik durf te wedden dat dat vaak gebeurt.

Heel veel mensen om mij heen voeren soorten die zij leuk vinden (en een soort die rood opkleurt vindt men vaak leuk) wel in en laten de overige soorten zitten....
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: lupokatja op februari 18, 2015, 10:58:36 AM
Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:50:57 AM
Er was een tijd dat je dat per provincie, gemeente, werkgroep in kon stellen (zelfs met andere status in doortrekperiode dan de periode daarbuiten). Dat heb ik ooit samen met Ben wielstra voor birdclub katwijk gedaan, maar dat is daarna vervolgens allemaal weer teruggedraaid. Weg al die moeite en tijd die we er in gestoken hebben...

Weet je dat zeker?

http://midbrabant.waarneming.nl/

Lutzen
Maar die instellingen worden niet meer overgenomen op de voorpagina van waarneming.nl. (dat kwam o.a. omdat een paar werkgroepen soorten als visdieven als vetrood hadden staan en die dan elke dag op de voorpagina verschenen...)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 12:37:09 PM
Citaat van: HPM op februari 18, 2015, 11:18:41 AM
Citaat van: laatvlieger op februari 18, 2015, 10:50:57 AM
...
Ik durf te wedden dat een soort die eerst op rood stond en naar vrij algemeen wordt gezet, dat die soort vervolgens ook minder wordt ingevoerd en dus sterker lijkt afgenomen...
...

Dat geloof ik niet. Denk ook aan de toename van het aantal waarnemingen zodra een soort van de CDNA-lijst wordt geschrapt. Die paar zeldzaamheden vallen ook in het niet bij bij de grote aantallen waarnemingen van meer gewone soorten. Dat een zeldzaamheid soms door honderden mensen wordt ingevoerd verandert niets aan aantal of verspreidingsbeeld van die soorten.
Die rode soorten op de voorpagina worden wel gezien als stimulans voor het invoeren. Dat werkt, want daardoor gaan soms honderden mensen naar een zeer zeldzaamheid kijken, maar voor onze kennis en de bruikbaarheid is het veel nuttiger om het invoeren van 'gewonere' soorten te stimuleren en te stimuleren dat (die) waarnemingen zo bruikbaar mogelijk worden ingevoerd.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Dat het zinvol is om ook gewone soorten in te voeren, daar zijn we het over eens, hoeven we het hier ook niet verder over te hebben.

Ik haal het niet door elkaar maar relativeer het belang van het door jou veronderstelde effect.

Citeer
Heel veel mensen om mij heen voeren soorten die zij leuk vinden (en een soort die rood opkleurt vindt men vaak leuk) wel in en laten de overige soorten zitten....

Over het algemeen voer ik ook alleen soorten in die ik op dat moment leuk of nuttig vind. Dat kunnen ook alle soorten in een beperkt gebied zijn. Of die op Waarneming rood zijn of niet speelt daarbij geen rol. Meestal zijn ze dat niet. Een soort waarvan ik weet dat hij, al dan niet lokaal, ongewoon of ondervertegenwoordigd is zal ik wel invoeren, maar ook dat hoeft niet om rode soorten te gaan. Als ik op doorreis ben pak ik alleen de voor mij meest opmerkelijke dingen. Ik kijk ook meer naar de regionale daglijsten dan naar de rode voorpagina van Waarneming.
Herman van der Meer

Folkert Jan

#266
Bij deze de lijst en tevens mijn voorkeursgrenzen.
Het paarse gebied vind ik lastig, maar ik zou me kunnen vinden in beide opties (zeldzaam of vrij algemeen)

soorten met xxx verdwijnen van de voorpagina.

Witstuitbarmsijs - Acanthis hornemanni   8
Notenkraker - Nucifraga caryocatactes   16
Bosgors - Emberiza rustica   20
Noordse Nachtegaal - Luscinia luscinia   27
Huiskraai - Corvus splendens   31
Stormvogeltje - Hydrobates pelagicus   37
Korhoen - Lyrurus tetrix   39
Witbandkruisbek - Loxia leucoptera   39
Kuifleeuwerik - Galerida cristata   40
Grauwe Fitis - Phylloscopus trochiloides   42
Terekruiter - Xenus cinereus   43
Bruine Boszanger - Phylloscopus fuscatus   44
Amerikaanse Smient - Anas americana   45
Griel - Burhinus oedicnemus   46
Krekelzanger - Locustella fluviatilis   50
Waterspreeuw - Cinclus cinclus   51
Amerikaanse Wintertaling - Anas carolinensis   74
Kleinst Waterhoen - Porzana pusilla   83
Roodstuitzwaluw - Cecropis daurica   83
Orpheusspotvogel - Hippolais polyglotta   84
Pallas' Boszanger - Phylloscopus proregulus   91
Blonde Ruiter - Tryngites subruficollis   94
Waterrietzanger - Acrocephalus paludicola   95
Breedbekstrandloper - Limicola falcinellus   96
Zwarte Zeekoet - Cepphus grylle   99

Woudaap - Ixobrychus minutus   104
Dwerggors - Emberiza pusilla   106
Kleine Vliegenvanger - Ficedula parva   109
Roodkopklauwier - Lanius senator   110
Taigaboomkruiper - Certhia familiaris   111
Vale Pijlstormvogel - Puffinus mauretanicus   119
Roze Spreeuw - Pastor roseus   126
Oehoe - Bubo bubo   143
Graszanger - Cisticola juncidis   147
Sperwergrasmus - Sylvia nisoria   162
Papegaaiduiker - Fratercula arctica   170
Flamingo - Phoenicopterus roseus   192
Noordse Pijlstormvogel - Puffinus puffinus   192
Slangenarend - Circaetus gallicus   193
Grote Kruisbek - Loxia pytyopsittacus   208
Vaal Stormvogeltje - Oceanodroma leucorhoa   218
Grauwe Gors - Emberiza calandra   229
Poelruiter - Tringa stagnatilis   230
Gestreepte Strandloper - Calidris melanotos   243
Kleine Alk - Alle alle   251
Taigarietgans - Anser fabalis   271
Vorkstaartmeeuw - Xema sabini   276
Lachstern - Gelochelidon nilotica   282
Grote Burgemeester - Larus hyperboreus   307
Kleinste Jager - Stercorarius longicaudus   309
Kuifaalscholver - Phalacrocorax aristotelis   320
Witoogeend - Aythya nyroca   323
Grauwe Pijlstormvogel - Puffinus griseus   334
Bijeneter - Merops apiaster   335
Roodmus - Carpodacus erythrinus   335
Witwangstern - Chlidonias hybrida   343
IJsduiker - Gavia immer   345
Ortolaan - Emberiza hortulana   352
Witvleugelstern - Chlidonias leucopterus   356
Kleine Burgemeester - Larus glaucoides   357
Steppekiekendief - Circus macrourus   361
Grauwe Franjepoot - Phalaropus lobatus   380
Roodkeelpieper - Anthus cervinus   382
Dwerggans - Anser erythropus   426
Hop - Upupa epops    428

Paarse Strandloper - Calidris maritima   437
Zwarte Rotgans - Branta nigricans   445
Rosse Franjepoot - Phalaropus fulicarius   468
Strandplevier - Charadrius alexandrinus   468
Kwartelkoning - Crex crex   481
IJseend - Clangula hyemalis   483
Kwak - Nycticorax nycticorax   496
Zwarte Ibis - Plegadis falcinellus   496
Grote Karekiet - Acrocephalus arundinaceus   505
Roodpootvalk - Falco vespertinus   528
Morinelplevier - Charadrius morinellus   539
Buidelmees - Remiz pendulinus   548
Steltkluut - Himantopus himantopus   559
Duinpieper - Anthus campestris   574
Koereiger - Bubulcus ibis   609
Parelduiker - Gavia arctica   625
Porseleinhoen - Porzana porzana   633
Grote Pieper - Anthus richardi   641

Reuzenstern - Hydroprogne caspia   657
Noordse Stormvogel - Fulmarus glacialis   678
Middelste Jager - Stercorarius pomarinus   683
Strandleeuwerik - Eremophila alpestris   740
Frater - Linaria flavirostris   754
Temmincks Strandloper - Calidris temminckii   774

xxx Sneeuwgans - Chen caerulescens   778
xxx Cetti's Zanger - Cettia cetti   792
xxx Europese Kanarie - Serinus serinus   794
xxx Bonte Kraai - Corvus cornix   824

Alk - Alca torda   830
Roodhalsfuut - Podiceps grisegena   860
Grote Zee-eend - Melanitta fusca   874

xxx Witbuikrotgans - Branta hrota   882

Kuifduiker - Podiceps auritus   931
Krombekstrandloper - Calidris ferruginea   1.009

xxx Bladkoning - Phylloscopus inornatus   1.034

Kleine Jager - Stercorarius parasiticus   1.045
Noordse Stern - Sterna paradisaea   1.086
Grauwe Klauwier - Lanius collurio   1.091
Grote Jager - Stercorarius skua   1.097
Nachtzwaluw - Caprimulgus europaeus   1.106
Kleine Strandloper - Calidris minuta   1.132

xxx Middelste Bonte Specht - Dendrocopos medius   1.210

Dwergstern - Sternula albifrons   1.252
IJsgors - Calcarius lapponicus   1.332

xxx Draaihals - Jynx torquilla   1.340

Oeverpieper - Anthus petrosus   1.379
Zeekoet - Uria aalge   1.405
Sneeuwgors - Plectrophenax nivalis   1.405
Topper - Aythya marila   1.449
Snor - Locustella luscinioides   1.457
Zwarte Zee-eend - Melanitta nigra   1.532
Drieteenmeeuw - Rissa tridactyla   1.544
Roodkeelduiker - Gavia stellata   1.547
Krooneend - Netta rufina   1.566
Drieteenstrandloper - Calidris alba   1.574

xxx Roodhalsgans - Branta ruficollis   1.598

Kanoet - Calidris canutus   1.639
Baardman - Panurus biarmicus   1.903
Eider - Somateria mollissima   1.915
Steenloper - Arenaria interpres   1.926
Geoorde Fuut - Podiceps nigricollis   1.965
Grote Barmsijs - Acanthis flammea   1.974
Grote Stern - Thalasseus sandvicensis   1.982
Grauwe Kiekendief - Circus pygargus   2.020
Jan-van-gent - Morus bassanus   2.046

xxx Pestvogel - Bombycilla garrulus   2.113

Pontische Meeuw - Larus cachinnans   2.164
Rosse Grutto - Limosa lapponica   2.218
Zilverplevier - Pluvialis squatarola   2.299
Bosruiter - Tringa glareola   2.329
Kleine Barmsijs - Acanthis cabaret   2.344

xxx Zwarte Ooievaar - Ciconia nigra   2.383

Geelpootmeeuw - Larus michahellis   2.387
Middelste Zaagbek - Mergus serrator   2.510
Casarca - Tadorna ferruginea   2.557

xxx Zeearend - Haliaeetus albicilla   2.560

Velduil - Asio flammeus   2.573
Dwergmeeuw - Hydrocoloeus minutus   2.593
Zwarte Ruiter - Tringa erythropus   2.693
Zwarte Wouw - Milvus migrans   2.730
Fluiter - Phylloscopus sibilatrix   2.743
Bokje - Lymnocryptes minimus   2.820
Kluut - Recurvirostra avosetta   2.919
Zwarte Stern - Chlidonias niger   3.024
Roerdomp - Botaurus stellaris   3.030
Rotgans - Branta bernicla   3.120
Bontbekplevier - Charadrius hiaticula   3.216
Zomertaling - Anas querquedula   3.236
Klapekster - Lanius excubitor   3.327
Purperreiger - Ardea purpurea   3.423
Zomertortel - Streptopelia turtur   3.468
Wielewaal - Oriolus oriolus   3.519
Bonte Strandloper - Calidris alpina   3.547
Kemphaan - Philomachus pugnax   3.682
Beflijster - Turdus torquatus   3.697
Kleine Rietgans - Anser brachyrhynchus   3.792
Waterpieper - Anthus spinoletta   3.861
Nachtegaal - Luscinia megarhynchos   3.872
Sprinkhaanzanger - Locustella naevia   3.905
Kleine Zilverreiger - Egretta garzetta   3.908
Pijlstaart - Anas acuta   3.967
Ruigpootbuizerd - Buteo lagopus   4.042
Raaf - Corvus corax   4.185
Nonnetje - Mergellus albellus   4.280
Brilduiker - Bucephala clangula   4.295
Kwartel - Coturnix coturnix   4.434
Boomleeuwerik - Lullula arborea   4.439
Waterral - Rallus aquaticus   4.496
Visarend - Pandion haliaetus   4.504
Glanskop - Poecile palustris   4.550
Kleine Plevier - Charadrius dubius   4.721
Groenpootruiter - Tringa nebularia   4.799
Rietzanger - Acrocephalus schoenobaenus   4.829
Zwartkopmeeuw - Ichthyaetus melanocephalus   4.974
Blauwborst - Luscinia svecica   4.993

Paapje - Saxicola rubetra   5.011
Zwarte Specht - Dryocopus martius   5.050
Kuifmees - Lophophanes cristatus   5.216
Oeverzwaluw - Riparia riparia   5.285
Steenuil - Athene noctua   5.370
Vuurgoudhaan - Regulus ignicapilla   5.374
Kruisbek - Loxia curvirostra   5.410
Rode Wouw - Milvus milvus   5.464
Kerkuil - Tyto alba   5.489
Smelleken - Falco columbarius   5.500
Regenwulp - Numenius phaeopus   5.502
Kleine Bonte Specht - Dendrocopos minor   5.571
Bosuil - Strix aluco   5.613
Grote Mantelmeeuw - Larus marinus   5.685
Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca   5.755
Ransuil - Asio otus   5.788
Tafeleend - Aythya ferina   5.912
Goudplevier - Pluvialis apricaria   6.322
Slobeend - Anas clypeata   6.380
Wilde Zwaan - Cygnus cygnus   6.410
Wespendief - Pernis apivorus   6.475
Grauwe Vliegenvanger - Muscicapa striata   6.535
Zwarte Mees - Periparus ater   6.543
Oeverloper - Actitis hypoleucos   6.728
Grote Zaagbek - Mergus merganser   6.815
Matkop - Poecile montanus   6.901
Tureluur - Tringa totanus   7.228
Bosrietzanger - Acrocephalus palustris   7.255
Boompieper - Anthus trivialis   7.256
Spotvogel - Hippolais icterina   7.366
Kleine Zwaan - Cygnus bewickii   7.405
Grutto - Limosa limosa   7.420
Braamsluiper - Sylvia curruca   7.524
Kraanvogel - Grus grus   7.602
Houtsnip - Scolopax rusticola   7.803
Gekraagde Roodstaart - Phoenicurus phoenicurus   7.897
Wintertaling - Anas crecca   7.923
Appelvink - Coccothraustes coccothraustes   7.924
Grote Gele Kwikstaart - Motacilla cinerea   7.939
Patrijs - Perdix perdix   7.965
Bergeend - Tadorna tadorna   8.417
Kleine Karekiet - Acrocephalus scirpaceus   8.438
Lepelaar - Platalea leucorodia   8.535
Tuinfluiter - Sylvia borin   8.582
Dodaars - Tachybaptus ruficollis   8.621
Geelgors - Emberiza citrinella   8.815
Witgat - Tringa ochropus   8.884
Visdief - Sterna hirundo   8.918
Keep - Fringilla montifringilla   8.952
Toendrarietgans - Anser serrirostris   9.007
Zwarte Roodstaart - Phoenicurus ochruros   9.028
Goudvink - Pyrrhula pyrrhula   9.052
Smient - Anas penelope   9.106
Goudhaan - Regulus regulus   9.454
Roek - Corvus frugilegus   9.486
Watersnip - Gallinago gallinago   9.600
Tapuit - Oenanthe oenanthe   9.750
Krakeend - Anas strepera   9.849
Fuut - Podiceps cristatus   10.033
Koekoek - Cuculus canorus   10.058
Grote Canadese Gans - Branta canadensis   10.094
Rietgors - Emberiza schoeniclus   10.099
Brandgans - Branta leucopsis   10.121
Roodborsttapuit - Saxicola rubicola   10.147
Boomklever - Sitta europaea   10.225
Gele Kwikstaart - Motacilla flava   10.453
Ringmus - Passer montanus   10.475
Kneu - Linaria cannabina   10.510
IJsvogel - Alcedo atthis   10.724
Boomvalk - Falco subbuteo   10.917
Turkse Tortel - Streptopelia decaocto   10.945
Huiszwaluw - Delichon urbicum   10.995
Grote Lijster - Turdus viscivorus   11.213
Sijs - Spinus spinus   11.289
Zilvermeeuw - Larus argentatus   11.373
Fitis - Phylloscopus trochilus   11.642
Grasmus - Sylvia communis   11.655
Kleine Mantelmeeuw - Larus fuscus   11.713
Slechtvalk - Falco peregrinus   11.856
Graspieper - Anthus pratensis   11.903
Waterhoen - Gallinula chloropus   11.905
Kuifeend - Aythya fuligula   12.178
Blauwe Kiekendief - Circus cyaneus   12.310
Koperwiek - Turdus iliacus   12.605
Veldleeuwerik - Alauda arvensis   12.606
Gierzwaluw - Apus apus   12.801
Heggenmus - Prunella modularis   12.811
Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus   13.073
Wulp - Numenius arquata   13.169
Stormmeeuw - Larus canus   13.186
Ooievaar - Ciconia ciconia   13.320
Havik - Accipiter gentilis   13.453
Boomkruiper - Certhia brachydactyla   13.790
Staartmees - Aegithalos caudatus   13.795
Kolgans - Anser albifrons   13.901
Huismus - Passer domesticus   13.949
Meerkoet - Fulica atra   14.430
Zwartkop - Sylvia atricapilla   14.555
Groenling - Chloris chloris   14.932
Groene Specht - Picus viridis   15.075
Zanglijster - Turdus philomelos   15.138
Knobbelzwaan - Cygnus olor   15.418
Holenduif - Columba oenas   15.561
Aalscholver - Phalacrocorax carbo   15.999
Ekster - Pica pica   16.021
Pimpelmees - Cyanistes caeruleus   16.075
Grauwe Gans - Anser anser   16.087
Scholekster - Haematopus ostralegus   16.117
Kauw - Coloeus monedula   16.195
Roodborst - Erithacus rubecula   16.348
Winterkoning - Troglodytes troglodytes   16.533
Gaai - Garrulus glandarius   16.630
Kokmeeuw - Chroicocephalus ridibundus   16.750
Putter - Carduelis carduelis   16.991
Wilde Eend - Anas platyrhynchos   17.510
Kramsvogel - Turdus pilaris   17.634
Witte Kwikstaart - Motacilla alba   17.711
Koolmees - Parus major   17.808
Grote Bonte Specht - Dendrocopos major   17.998
Tjiftjaf - Phylloscopus collybita   18.194
Kievit - Vanellus vanellus   18.251
Boerenzwaluw - Hirundo rustica   18.659
Sperwer - Accipiter nisus   19.012
Spreeuw - Sturnus vulgaris   19.125
Merel - Turdus merula   19.163
Vink - Fringilla coelebs   19.888
Blauwe Reiger - Ardea cinerea   20.180
Grote Zilverreiger - Ardea alba   20.278
Torenvalk - Falco tinnunculus   20.353
Houtduif - Columba palumbus   20.618
Zwarte Kraai - Corvus corone   21.432
Buizerd - Buteo buteo   29.367
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

#267
Wat voor deze soorten wellicht nog een oplossing is is de Cetti's optie waarbij de soort buiten de bieschbosch zeldzaam was en daarbinnen vrij algemeen.
Als ik denk aan strandplevier kun je de soorten op de "grotere" broedlocaties op vrij algemeen zetten zodat deze niet voor de voorpagina verschijnen.
Zelfde geld bijvoorbeeld voor ijseend langs de brouwersdam of de groep bij terschelling.
Bij kwartelkoning de bekende broedplekken. Voor morinel de bekende pleisterplekken (anjum/texel etc)
Voor buidelmees kun je de druk dan ook wegnemen op de broedlocaties.
Men hoeft denk ik niet alle porseleinhoentjes van de onlanden/groene jonker etc op de voorpagina te zien.

Wat zeg je daarvan Hisko?
Deze dus zeldzaam maken met uitzondering van kwetsbare "grote" broedlocaties of plekken waar ze in grote getale overwinteren/ruien/pleisteren o.i.d.

Paarse Strandloper - Calidris maritima   437
Zwarte Rotgans - Branta nigricans   445
Rosse Franjepoot - Phalaropus fulicarius   468
Strandplevier - Charadrius alexandrinus   468
Kwartelkoning - Crex crex   481
IJseend - Clangula hyemalis   483
Kwak - Nycticorax nycticorax   496
Zwarte Ibis - Plegadis falcinellus   496
Grote Karekiet - Acrocephalus arundinaceus   505
Roodpootvalk - Falco vespertinus   528
Morinelplevier - Charadrius morinellus   539
Buidelmees - Remiz pendulinus   548
Steltkluut - Himantopus himantopus   559
Duinpieper - Anthus campestris   574
Koereiger - Bubulcus ibis   609
Parelduiker - Gavia arctica   625
Porseleinhoen - Porzana porzana   633
Grote Pieper - Anthus richardi   641
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op februari 18, 2015, 10:41:21 AM
doe hier jullie voordeel mee in deze discussie http://waarneming.nl/download/watdoenwehiermee.xlsx

Kun je deze ook simpel genereren voor de afgelopen 3 jaar? ben benieuwd naar de verschillen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2015, 15:58:00 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 18, 2015, 10:41:21 AM
doe hier jullie voordeel mee in deze discussie http://waarneming.nl/download/watdoenwehiermee.xlsx

Kun je deze ook simpel genereren voor de afgelopen 3 jaar? ben benieuwd naar de verschillen.

En daarna 'simpel genereren' voor twee jaar en dan voor een jaar?
Herman van der Meer