Walvisachtige in Oosterschelde

Gestart door Marko Oudenaarden, februari 15, 2015, 18:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op februari 16, 2015, 18:45:32 PM
In Planet earth wordt verteld dat bultruggen hun jongen grootbrengen in de tropen en daar maandenlang vasten. Pas na migratie naar de poolcirkel kan er weer gegeten worden. Hoe zit dat nu? Iedereen is bang dat deze verhongert.
Dat houdt natuurlijk wel in dat dit de tijd is waarin ze juist moeten eten...


Maar idd, ook nu zullen ze wel een paar dagen zonder eten moeten kunnen.


Groeten, Arjen

jeroenroelofsen

Maar als ie bij Domburg is gezien, dan heeft blijkbaar iemand hem/haar toch kunnen volgen, of zie ik dat verkeerd?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

JordiJanssen

#33
SOS dolfijn meld vanavond het volgende:

"Goed nieuws!! Vanavond hebben we via een betrouwbare melding vernomen dat de bultrug de Oosterschelde is uitgezwommen!! Een echtpaar op vakantie in Zeeland heeft het dier eind van de middag de kering uit zien zwemmen. Daarna zwom de bultrug in Noordelijke richting naar open zee."

Hans Verdaat

Dat zou erg goed nieuws zjin. Vooralsnog is het bericht nog niet te bevestigen.
De betrokken instanties zullen morgenochtend de Oosterschelde afzoeken om 'zeker' te zijn. Wat betreft de timing en het getij zou het passen. In 2,5 uur zou de Bultrug dan de afstand van de Zeelandbrug tot de Kering hebben afgelegd en eind van de middag was het nog uitgaand tij. 

Laten we hopen dat het bericht klopt !! 

jeroenroelofsen

Inderdaad, dat zou geweldig nieuws zijn. En de mogelijk bestaat dan ook dat het vaker gaat gebeuren/is gebeurd. Al lijkt dat laatste onwaarschijnlijk omdat een Bultrug natuurlijk nogal opvalt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Stefan v. Schaik

Waarom zou het nu dan vaker kunnen gebeuren?
Stefan van Schaik

grunsven

Het aantal bultruggen in het noord Atlantisch gebied was met meer dan 90% afgenomen door walvisvaart en gedaald tot minder dan 1000 dieren waarschijnlijk. Die dieren zaten natuurlijk in de afgelegen delen en niet voor de Nederlandse of Britse kust. Sinds er niet meer op gejaagd wordt nemen ze weer toe. Als er meer bultruggen zijn is de kans dat er af en toe een bij de Nederlandse kust terecht komt natuurlijk groter. Daarnaast vestigen ze zich ook meer rond de Britse kust, dus dichter bij.
Het is wel apart dat veel mensen die die bultruggen zien als verdwaald. De Oosterschelde is een raar uitstapje maar bultruggen die komen eten bij Den Helder of IJmuiden, daar is niks mis mee.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jeroenroelofsen

Citaat van: Stefan v. Schaik op februari 17, 2015, 09:22:37 AM
Waarom zou het nu dan vaker kunnen gebeuren?
Als één bultrug het kan, waarom zouden anderen het dan niet kunnen? Nu is min of meer "bewezen" dat bultruggen (in elk geval deze ene) de Oosterscheldekering niet als obstakel zien.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ArjenDrost †

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 17, 2015, 10:10:34 AM
Citaat van: Stefan v. Schaik op februari 17, 2015, 09:22:37 AM
Waarom zou het nu dan vaker kunnen gebeuren?
Als één bultrug het kan, waarom zouden anderen het dan niet kunnen? Nu is min of meer "bewezen" dat bultruggen (in elk geval deze ene) de Oosterscheldekering niet als obstakel zien.
Maar kennelijk is dat het dus nooit geweest. Er is tenslotte volgens mij niet recentelijk iets veranderd aan de Oosterscheldekering. En toch is dit de eerste waarneming in de Oosterschelde.
Zolang deze ene walvis niet aan z'n vriendjes doorverteld dat je ook die kant op kunt, zie ik niet in waarom deze ene waarneming dus moet leiden tot vervolgwaarnemingen... Behalve dan dat er als er steeds meer bultruggen komen ze ongetwijfeld vaker op gekke plekken terecht zullen komen.

Groeten, Arjen

jeroenroelofsen

#40
Citaat van: ArjenDrost op februari 17, 2015, 10:27:25 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op februari 17, 2015, 10:10:34 AM
Citaat van: Stefan v. Schaik op februari 17, 2015, 09:22:37 AM
Waarom zou het nu dan vaker kunnen gebeuren?
Als één bultrug het kan, waarom zouden anderen het dan niet kunnen? Nu is min of meer "bewezen" dat bultruggen (in elk geval deze ene) de Oosterscheldekering niet als obstakel zien.
Maar kennelijk is dat het dus nooit geweest. Er is tenslotte volgens mij niet recentelijk iets veranderd aan de Oosterscheldekering. En toch is dit de eerste waarneming in de Oosterschelde.
Zolang deze ene walvis niet aan z'n vriendjes doorverteld dat je ook die kant op kunt, zie ik niet in waarom deze ene waarneming dus moet leiden tot vervolgwaarnemingen... Behalve dan dat er als er steeds meer bultruggen komen ze ongetwijfeld vaker op gekke plekken terecht zullen komen.

Groeten, Arjen
En dat sluit weer aan op het bericht van Roy van Grunsven voor me over de toename van bultruggen in de Atlantische Oceaan.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Marko Oudenaarden

Filmpje van gisteren van Jan Goedbloed, die het geluk had mee te kunnen varen met een Oosterschelde-visser: http://youtu.be/_1AtrkG7Lvc

En let iedereen een beetje op langs de kust, want er zwemt nu dan natuurlijk een bultrug in de Noordzee!
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

HPM

Die jongens van RWS moeten hem wel goed gezien hebben, ook op de sonar.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

#43
Dat lijkt me ook Herman. Zag op (vlgns mij RTL nieuws (idd, zie hier) ook beelden van heel dichtbij, dat moet haast die boot zijn geweest. Varen wel ERG dichtbij, was er niet iets met een internationale afspraak dat je minimaal 100 meter afstand moet bewaren?

Deze link bedoel ik  (zie bijlage voor plaatje)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Hans Verdaat

Leuke regels die in dit geval gelden in Australie.... In NL zijn dergelijke regels niet in de wet opgenomen. Wel zijn er regels over het verstoren en hanteren van zeezoogdieren o.a. in de NB wet en FF wet. Zelf ben ik vaker met een bootje vlak bij walvissen in NL geweest. Meestal lijkt het vanaf de kant of op foto/film alsof je er erg dicht bij zit. In praktijk is de afstand meestal veel groter. Professionele schippers weten over het algemeen goed wat ze doen en gaan niet bewust dichtbij varen. 
Persoonlijk ben ik blij dat er een RWS bootje bij was om toezicht te houden. 

De afgelopen dagen laten weer mooi zien hoeveel media / websites / blogs elkaar napraten en hoe snel er geoordeeld wordt. 'Mogelijke gaat het om ...' wordt 'vrij zeker gaat het om...' en 'vage claims' wordt 'uit betrouwbare bron'. Het zal wel met drang te maken te hebben om nieuws als eerste te brengen. 

Nu maar hopen dat de Bultrug zich nog een paar keer langs de kust laat zien  :duim: of weer in het Marsdiep  :duim: :duim:

jeroenroelofsen

Citaat van: Hans Verdaat op februari 17, 2015, 15:17:38 PM
Leuke regels die in dit geval gelden in Australie.... In NL zijn dergelijke regels niet in de wet opgenomen. Wel zijn er regels over het verstoren en hanteren van zeezoogdieren o.a. in de NB wet en FF wet. Zelf ben ik vaker met een bootje vlak bij walvissen in NL geweest. Meestal lijkt het vanaf de kant of op foto/film alsof je er erg dicht bij zit. In praktijk is de afstand meestal veel groter. Professionele schippers weten over het algemeen goed wat ze doen en gaan niet bewust dichtbij varen. 
Persoonlijk ben ik blij dat er een RWS bootje bij was om toezicht te houden. 

Ben ik helemaal met je eens, goed dat ze de boel in de gaten hielden. Lastig om in te schatten hoe dicht ze nu bij de Bultrug voeren, mijn gevoel zegt minder dan 100 meter, maar goed, er zijn geen ongelukken gebeurd, beest is (voor zover we weten) gezond en wel weer de Noordzee op gegaan.

Citeer
Nu maar hopen dat de Bultrug zich nog een paar keer langs de kust laat zien  :duim: of weer in het Marsdiep  :duim: :duim:
Langs de kust graag  :duim:, Marsdiep ben ik minder enthousiast over ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)