Walvisachtige in Oosterschelde

Gestart door Marko Oudenaarden, februari 15, 2015, 18:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marko Oudenaarden

Meerdere meldingen van 'grote walvisachtige' in de Oosterschelde. Zie: http://www.zeezoogdieren.org/wordpress/2015/02/15/grote-walvisachtige-in-oosterschelde/#more-21721

Waarnemingen tot nu toe blijkbaar alleen van 'gewone' recreanten op/langs de Oosterschelde, want nog geen meldingen op waarneming.nl. Misschien morgen....
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Marko Oudenaarden

Foto op twitter:

https://twitter.com/mamaesther71/status/567027633641512960

Heel voorzichtige eerste indruk van deze foto; Bultrug?
Gevraagd om videomateriaal. Even afwachten.
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

ArjenDrost †

Ja, daar zou ik zo idd ook een Bultrug van maken. Gaaf!!

Gert Veurink

#3
En zwemt nog steeds de verkeerde, en dus voor waarnemers goede, kant op kennelijk?
Hopen dat ie morgen opgepikt wordt!

Edit: en daarna natuurlijk zelf weer terugzwemt en gezond de zee vindt en zo :angel:
groet!
Gert Veurink



Marko Oudenaarden

https://www.facebook.com/video.php?v=637256143046204

Video is door Esther Schoutens geplaatst op Facebook. Bedankt  :duim:

Blow is duidelijk te zien. Bevestigt het vermoeden dat het om een Bultrug gaat! Mooie soort voor de Oosterschelde. Een paar dagen van genieten en hopen dat hij zelf de uitgang weer kan vinden!
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Hans Verdaat

Het gaat om een Bultrug  :duim:

Gezien de locatie is het hopen dat het dier met storming / getij weer de weg naar buiten kan vinden. Waarnemers met bootjes worden gevraagd om gepaste afstand te bewaren.

vastenhouw

Ik vind de video wel erg vaag om er een zekere bultrug van te maken.
Waar wordt dat op gebaseerd?

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Marko Oudenaarden

Hoi Bart,

Er is een duidelijke blow te zien, dat heeft een dwergvinvis (vrijwel) niet. Met zo'n blow is het dus al één van de grotere walvissen.
De grote vinvissen hebben een andere, langere 'rol' en ook een duidelijke vin. Hier zie je vrijwel geen vin. Dan blijft er weinig over; bultrug, potvis, noordkaper....
Qua voorkomen in de regio is dan de bultrug het eerste waar je aan denkt. En dan een bultrug met een 'lage bult', maar er is wel 'iets' van een bult te zien.
Dus ook een kwestie van mogelijkheden elimineren. Bij potvis zit blow meer 'aan de voorkant'.
Ook de kleur klopt, al is dat lastig op dit soort beelden. Maar het spreekt het in ieder geval niet tegen.

Hopen dat er morgen duidelijkere beelden worden gemaakt om het te bevestigen. Als het dan toch een Noordkaper is, zal ik niet klagen  ;)
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

ArjenDrost †

Citaat van: Marko (delta safari) op februari 15, 2015, 22:49:55 PM
Als het dan toch een Noordkaper is, zal ik niet klagen  ;)
Dan ben ik overmorgen idd ineens ziek...

vastenhouw

Hoi Marko,

Ok, goed verhaal. Bedankt. Ik ben overtuigd.
Ik aarzelde omdat ik de bult niet zo duidelijk vindt. Maar als er ook bultruggen zijn met een 'vlakke' bult, is dat opgelost.
Een gewone vinvis of anderszins heeft inderdaad een ander model (langerekter en slanker).
Dit ziet er meer gedrongen uit.

Ik ben reuze benieuwd of er morgen nog beter beeldmateriaal komt.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Marko Oudenaarden

Er zijn veel varianten in de bulten en rugvinnen (ook door beschadigingen). Kijk bijvoorbeeld in de catalogus van de Ieren; http://www.iwdg.ie/index.php?option=com_k2&view=item&id=2253 Daar zijn ze deels ook individueel aan te herkennen.

Er zijn exemplaren met uitgesproken vin, maar ook waar de vin vrijwel weg is. Inderdaad hopen dat er beter materiaal komt, want dan kan hij ook vergeleken worden met dat soort catalogussen.

Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)


Hans Verdaat


De Bultrug zwemt nog steeds in het oostelijk deel van de Oosterschelde.
Iedereen wordt gevraagd gepaste afstand te houden om het dier de kans te geven met de stroom terug te zwemmen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/98019404


jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Gert Veurink

Is bekend of ie van de kant af te zien is? Ik zie alleen externe bron-waarnemingen en de waarneming van de twitterende mevrouw.
groet!
Gert Veurink



Hans Verdaat


Rond 13:20 uur: laatste bericht is dat de Bultrug op het moment richting het westen zwemt t.h.v. Kats.
Mogelijk is het dier te zien / fotograferen vanaf de Zeelandbrug ??


Merel

Tot nu toe lijkt het dier gestaag de verkeerde kant op te zwemmen. Als ie niet snel van richting verandert, is het binnenkort een dode bultrug.. :(
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Gert Veurink

Juist niet... Zwemt precies goed richting zeelandbrug en oosterscheldekering
groet!
Gert Veurink



Merel

Excuus, ik bekeek de waarnemingen in omgekeerde volgorde. :P Ik zie het, bedankt voor je reactie!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Arjan Broekhuizen

#20
Volgens NOS.nl:

Weinig hoop voor bultrug in Oosterschelde
In de Oosterschelde ter hoogte van de Zeelandbrug is dit weekend een jonge bultrug gespot. Dat gebeurde voor zover bekend niet eerder. Het dier zwemt nog steeds rond. De kans op overleving is niet groot, zegt stichting SOS Dolfijn.
(http://nos.nl/artikel/2019610-weinig-hoop-voor-bultrug-in-oosterschelde.html)

CiteerHet dier zwemt op dit moment in de oostelijke hoek van de Oosterschelde. Dat is een goed teken. "Daar komen alleen maar meer rivieren, waardoor de kans groter is dat hij strandt.", aldus SOS Dolfijn.
Waarschijnlijk een typefout, als je de tekst leest is het juist geen goed teken.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Gert Veurink

Ook als je de tekst niet leest is dat geen goed teken, vanzelfsprekend moet het beest terug naar zee en dus naar het westen.
Zeezoogdieren.org  is denk ik een betere referentie en volgens laatstgenoemde site is het beest naar Kats gezwommen, dat is een stuk beter dan Yerseke in elk geval, maar goed, hij/zij zal nog een stukje verder moeten
groet!
Gert Veurink



Hans Verdaat

Dat een walvis door de Oosterscheldekering heen gaat etc. is geen goed teken... maar op zich kunnen Bultruggen zich prima redden in vrij ondiepe water.
De laatste jaren zien we regelmatig (jonge) bultruggen langs de NL kust en stranding is vooralsnog zeldzaam. Bultruggen kunnen meerdere dagen met weinig voedsel hebben. Als het dier 'gewoon zoekende' is en verder gezond dan is de overlevingskans nog moeilijk in te schatten.     

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

lennartv

Inderdaad, mijn waarneming, door dikke mist was hij helaas niet te zien vanaf de Zeelandbrug of te fotograferen.
Wellicht is hij morgen nog goed te zien.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Gert Veurink

Nu al bij roompot dus als ie zo doorgaat niet...
groet!
Gert Veurink



jeroenroelofsen

Dat gaat snel. Hopen dat de oosterschelde kering geen obstakel vormt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

lennartv

Citaat van: Gert Veurink op februari 16, 2015, 16:59:23 PM
Nu al bij roompot dus als ie zo doorgaat niet...

Ik zie het op de site van zeezoogdieren staan idd. Ben wel benieuwd wie en hoe de waarneming gedaan heeft, want het was vandaag vreselijk mistig op de Oosterschelde...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Oenanthe

Citaat van: Hans Verdaat op februari 16, 2015, 16:25:32 PM
Dat een walvis door de Oosterscheldekering heen gaat etc. is geen goed teken... maar op zich kunnen Bultruggen zich prima redden in vrij ondiepe water.
De laatste jaren zien we regelmatig (jonge) bultruggen langs de NL kust en stranding is vooralsnog zeldzaam. Bultruggen kunnen meerdere dagen met weinig voedsel hebben. Als het dier 'gewoon zoekende' is en verder gezond dan is de overlevingskans nog moeilijk in te schatten.     

In Planet earth wordt verteld dat bultruggen hun jongen grootbrengen in de tropen en daar maandenlang vasten. Pas na migratie naar de poolcirkel kan er weer gegeten worden. Hoe zit dat nu? Iedereen is bang dat deze verhongert.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marko Oudenaarden

Door omstandigheden konden wij pas in de middag richting Oosterschelde. Om 13:30 ongeveer bij Kats. In heel dichte mist wel de RWS 75 'zien' varen. Maar geen bultrug. Daarna schijnt het dier verder naar West (richting zee) te zijn gezwommen. Ten westen van de Zeelandbrug was de mist zo dik dat niemand hem meer gezien heeft. Ook RWS is hem blijkbaar kwijtgeraakt.
We zullen dus de komende dag(en) pas weten of hij de 'sprong' naar zee heeft gemaakt, of dat hij nog in de Oosterschelde rondzwemt.

Zoals Hans hierboven schrijft kunnen bultruggen best een paar dagen zonder voedsel. Zogende bultruggen vasten inderdaad. Maar dit dier is niet aan het zogen, dus zal uiteindelijk wel voedsel nodig hebben. Maar we moeten er ook niet te snel een drama van maken. Bultruggen in de Noord-atlantische Oceaan eten ook kleine vissen en schaaldieren en die zitten ook gewoon in de Oosterschelde. Alleen niet in grote hoeveelheden.... Maar een paar dagen/weken kan hij het wel vol houden. En hij zwom nog lekker door, dus geen teken dat hij verzwakt is tot nu toe.
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)