Kamikaze reiger, nu met foto's

Gestart door gerbentilstra, januari 28, 2015, 19:56:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerbentilstra

Ik had het geluk dat ik het fototoestel bij de hand had. In al de jaren dat ik achter de dijk bij de Makkumer Noordwaard wandel, waar een grote reigerkolonie zit, heb ik ze nog niet eerder zo zien vechten. Jammer genoeg geen geluid bij de foto's, dat was ook wel aardig om te horen :)

Sorry, wil er foto's bij zetten, maar die zijn 2mb per stuk, die krijg ik er niet op. De topic verwijderen lukt evenmin, dus niet zo boeiend zo

Inmiddels foto's kleiner gemaakt, nu dus met foto's

HPM

Om iets te laten zie zijn zulke zware foto's ook helemaal niet nodig. Bovendien zouden ze onnodig belastend voor de server van dit forum zijn.

Het best wat je kan doen is je waarneming met foto's op http://waarneming.nl/ zetten. Dan kan je ze daarna hier laten zien met links.
Herman van der Meer

mgieskens

Ook op waarneming.nl is 2MB te groot. En de afmeting (max. 800x800) waarschijnlijk ook.
Dus eerst even verkleinen en zonodig een hogere jpeg compressie (lagere kwaliteit) kiezen.
Mijn ervaring is dat meestal de afmeting bepalend is en dat je de jpeg kwaliteit dan vaak nog steeds op hoog (8) tot maximaal (10) kunt zetten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Volgens mij worden te grote foto's op Waarneming automatisch verkleind.

Herman van der Meer

mgieskens

Citaat van: HPM op januari 28, 2015, 21:04:36 PM
Volgens mij worden te grote foto's op Waarneming automatisch verkleind.
Dat is dan nieuw. Meen me te herinneren dat mijn foto vroeger wel eens geweigerd is bij het uploaden. Maar ik heb het niet recentelijk getest, want ik werk tegenwoordig gewoon met een standaard template in Photoshop. Meestal is toch slechts een uitsnede interessant voor de waarneming.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op januari 28, 2015, 21:10:03 PM


Dat is dan nieuw. Meen me te herinneren dat mijn foto vroeger wel eens geweigerd is bij het uploaden. Maar ik heb het niet recentelijk getest, want ik werk tegenwoordig gewoon met een standaard template in Photoshop. Meestal is toch slechts een uitsnede interessant voor de waarneming.

Niet zo nieuw volgens mij, maar ik ken het niet uit eigen ervaring omdat ik het graag zelf in de hand hou. Net als jij dus snijden en/of comprimeren.
Herman van der Meer

hiskodevries

je kan tot 10 mb uploaden, dan wordt de foto automatisch verkleind.
dat heeft een paar nadelen
- uploaden duurt lang
- verkleinen door de server geeft niet zulke mooie resultaten als zelf doen met een fotobewerkingsprogramma
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0