Nieuwe verrekijker

Gestart door Stefan v. Schaik, januari 22, 2015, 15:07:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe verrekijker voor het vogelen. Nu heb ik op internet al wat rondgekeken en de prijzen zijn enorm wisselend.
Daar ik geen ervaring heb van kijkers wilde ik graag weten of iemand wat tips kan geven.
Belangrijk om er even bij te vermelden is dat ik de kijker niet wekelijks hoef te gebruiken, het geen extreem dure moet zijn.
Wie kan me helpen.
Stefan van Schaik

hiskodevries

#1
Stefan, vermeld vooral je budget. Daar zullen veel adviezen vanaf hangen.
Kijk je behalve vogels ook naar insecten ? (vlinders, libellen etc) dan is een korte scherpstelafstand ook belangrijk.

Mijn eigen verhaal. ik heb verschillende jaren met een  Eden xp http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159448.0 gewerkt tot volle tevredenheid (prijsklasse tot 300 euro). Op een gegeven moment denk je ' dit kan beter'. dus ik naar een winkel met 4 modellen in mijn hoofd (Zeiss 2 typen,Leica,Swarovski) met een prijs van maximaal 1000 euro.
Dat viel tegen. geen van de kijkers die ik testte kwam, in mijn ogen, boven de klasse van de Eden uit.
Pas toen de verkoper met een swarovski van net geen 1500 euro aan kwam had ik de wow factor.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stefan v. Schaik

Ah, dat is natuurlijk wel handig om even te vermelden ja. Ik zat zelf inderdaad aan een prijsklasse van MAX 300 euro te denken. Dit omdat ik de kijker niet al te vaak nodig heb. Echt het beginnende hobby werk. Insecten kijken doe ik ook, maar niet door de kijker. Libellen fotograferen is namelijk mijn grootste hobby en daarvan lukt het al vrijwel altijd om ze in vlucht te onderscheiden zonder kijker, dus een korte scherpstelafstand is niet nodig.
Stefan van Schaik

hiskodevries

Waar woon je ?
het beste is altijd om naar een winkel te gaan met een flink assortiment.
Of wachten op een dag waar veel materiaal demo klaar is . Sovondag (net geweest) of dat vogelfestival in de oostvaardersplassen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Stefan v. Schaik

Bedankt voor de tips. Ik zal eens wat gaan informeren. Top!
Stefan van Schaik

Corné Timmers

Citaat van: Norman op januari 23, 2015, 20:50:11 PM
Citaat van: Rob Koelman op januari 23, 2015, 16:56:44 PM
Citaat van: Frank van de Putte op januari 23, 2015, 16:44:59 PMHier staat een test van de Vogelbescherming van kijkers tot 500 euro; http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=7DB5D066-B475-0672-93B6CB4938D2DFD2

Is wel uit juni 2010, dus niet echt up-to-date...

Daarnaast is de winnende kijker, de Bushnell Legend Ultra HD, misschien optisch wel een aardige kijker. Bouwtechnisch is het een bagger kijker. Ik heb deze een paar maanden gehad en de oculairs vielen regelmatig uit elkaar.
Wat een overweging kan zijn is de Nikon Action porro kijkers (de waterdichte lijn).

De beste tip is om eens langs te gaan bij House of Outdoor in Maarssen. Zij hebben>300 verschillende kijkers in alle prijsklassen geven iedereen een juist advies.


House of Outdoors is qua service een voortreffelijk adres, maar met een budget van 300 euro zou ik eerder adviseren:
1. Ga naar Foto Rooijmans in Budel; die heeft in deze prijsklasse veel meer te bieden, en/of
2. Bestel de Eden XP op knivesandtools.nl, probeer hem thuis een paar dagen uit, en als ie niet bevalt, stuur hem weer terug. Als de kijker wel bevalt: gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Johan op den Dries

Ik heb afgelopen zomer de Nikon Monarch 7 8x42 gekocht. Voor die prijs is het voor mij een heerlijk scherpe en heldere kijker.


Wel heel erg lang getwijfeld of ik ook de Eden zou kopen maar durfde het uiteindelijk niet aan...
Johan op den Dries
Sneek

Rob Koelman

#9
Vandaag bij de Aldi voor de grap onderstaande kijker gekocht (voor vijf euro!).

Geen kwaliteit om over naar huis te schrijven, maar voor een kijker van vijf euro valt ie zeker niet tegen. Ik denk dat Michiel de Ruyter (om maar eens een naam te noemen) deze kijker graag bij zijn zeeslagen aan boord zou hebben gehad...

Oh ja, ze hebben ook een 8-24 x 50 uitvoering.

Met vriendelijke groet, Rob

Dirk van Opheusden

Drie jaar garantie nog wel. Tja, kost ze maximaal € 5, dan kun je royaal doen he.
Dirk van Opheusden

Dennis vd B

Citaat van: Rob Koelman op januari 23, 2015, 16:56:44 PM
Citaat van: Frank van de Putte op januari 23, 2015, 16:44:59 PMHier staat een test van de Vogelbescherming van kijkers tot 500 euro; http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=7DB5D066-B475-0672-93B6CB4938D2DFD2

Is wel uit juni 2010, dus niet echt up-to-date...

In het huidige nummer van Roots wordt een grote verrekijkertest aangekondigd voor volgend nummer. Afwachten dus :)
Groet, Dennis (www.ayush.nl)

Jaap van Steensel

Citaat van: Johan op den Dries op januari 24, 2015, 18:44:53 PM
Ik heb afgelopen zomer de Nikon Monarch 7 8x42 gekocht. Voor die prijs is het voor mij een heerlijk scherpe en heldere kijker.


Wel heel erg lang getwijfeld of ik ook de Eden zou kopen maar durfde het uiteindelijk niet aan...
;-) Ik heb de Eden 10x42 in huis gehad, maar ben uiteindelijk ook op de Nikon Monarch 7 10x42 uitegekomen. Zelfde afweging dus, maar uiteindelijk duidelijk in het voordeel van de Nikon. Het ontbreken van ED glas bij de Eden viel mij in negatieve zin op en ook de bouwkwaliteit van de Nikon is echt beter. Mijn Eden kijker had zelfs speling op de scherpstelknop waardoor hij dus snel retour ging. Ben nu al bijna een jaar erg tevreden met mijn Nikon.

Groeten,
Jaap

laatvlieger

Citaat van: Stefan v. Schaik op januari 23, 2015, 09:45:19 AM
... dus een korte scherpstelafstand is niet nodig.
Dat denk je nu! Maar gek genoeg is dat misschien wel een van de meest onderschatte waarden van een goede kijker! Je kijkt er namelijk veel vaker mee op een korte afstand dan je zult denken! Plus dat het enorm veel plezier zal geven om insecten van dichtbij te kunnen bekijken! Wel op letten dus is mijn advies!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Maja1970

Ik ben uiteindelijk ook op een Nikon Monarch 7 8x42 uitgekomen. Maar dit is erg persoonlijk, mijn vriendin kan er niet goed doorheen kijken, ze ziet veel randonscherpte waar ik geen last van heb. Ik heb ook de Eden bekeken en een aantal van Bushnell e.d. Zelfs een Zeiss, maar de Nikon was de scherpste en helderste met het ED glas. En lekker laag in gewicht. Ik gebruik hem nu 1,5 jaar dagelijks en ik heb er geen spijt van.