Polydesmus angustus?

Gestart door janaken, december 01, 2006, 18:59:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Bij gebrek aan insecten begin ik nu ook achter schors en onder stenen te kijken.
En vandaag mijn eerste miljoenpoot.
Is dit nu met zekerheid Polydesmus angustus?
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Ik wilde een foto als bijlage meesturen, maar dat is niet gelukt.
Nu een tweede poging.
Groetjes,

Tjeu.

gardensafari

#2
Ik zie niets bijzonders aan het 2e tergiet: dat heeft een teruggevouwen voorrand bij A. denticulatus. Verder zie ik bij vergroting van de foto dat de randen van de rugplaten gekarteld (ingezaagd) zijn. Daarom lijkt mij dit inderdaad een A. angustus.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

A_kroon56

#3
Polydesmus-soorten zijn vanaf een foto moeilijk op naam te brengen. Het lijkt me een grote soort. Brachydesmus superus en Polydesmus inconstans zijn relatief klein en ehbben beide opgerichte stekels op de bovenkant van de segmenten. Dat is duidelijk niet het geval. Hij lijkt me te klein voor P. denticulatus. Polydesmus coriaceus, Polydesmus angustus en Propolydesmus testaceus zou kunnen.

Matty Berg
coordinator bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

janaken

Het was een lange soort, 2 cm of groter.
Ik heb me onlangs een eerste determinatiewerkje aangeschaft, "De millioenpoten (Diplopoda) van Nederland" door J.A.W. Jeekel, uitgegeven door de K.N.N.V. in 1953. Het is toch een begin.
En Polydesmus angustus onderscheidt zich hierin van alle andere miljoenpoten door de vorm van het collum (= eerste segment = halsschild).
Bij P. angustus is het collum 2,5 tot 3 maal zo breed als lang, even breed of slechts een weinig smaller dan de kop.
Bij de andere miljoenpoten is het collum 2 maal zo breed als lang, duidelijk smaller dan de kop.

En omdat ik onlangs weer eenzelfde miljoenpoot ben tegengekomen, heb ik geprobeerd een wat duidelijker foto te maken. Jammer genoeg kijken ze altijd naar beneden, maar het is wel duidelijk dat het collum ongeveer even breed is als de kop.
Bij de andere miljoenpoten
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry161531
is het collum toch meer een halvemaanvormig petje dat een gedeelte van de kop bedekt.
Is het nu P. angustus, of zijn er toch nog bedenkingen?
Groetjes,

Tjeu.

A_kroon56

Ik denk dat het Polydesmus angustus betreft, maar zonder bestudering van de gonopoden blijft het twijfelachtig. Het formaat sluit Brachydesmus superus, P. inconstans en P. denticulatus uit. Deze drie soorten zijn te klein. Van de drie grote platruggen is P. angustus de meest algemene soort. Propolydesmus testaceus is iets kleiner (tot 1.8 cm) dan P. angustus, en de segmenten hebben een minder duidelijk gezaagde zijrand. Polydesmus coriaceus is zeldzaam (Zuid-Limburg en Achterhoek). Bij P. angustus is het eerste segment met een ongeveer rechthoekige omtrek meestal het 7de of 8ste segment. Dat lijkt te kloppen met het dier op de foto. Ik zou heb aanmelden als 'mogelijk Polydesmus angustus'.

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna