NL- Wantsennamen - Miridae

Gestart door GerardL, oktober 10, 2014, 14:31:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

#90
Donswants heeft weer het voordeel dat hij kort is en toch wants in de naam heeft.  :-\

Die maar doen? ?  ? Aan de andere kant is het niet echt dons. Bleekhaar klopt wat dat betreft beter. Wacht nog even op meer meningen.

thijsdegraaf


Plagiognathus arbustorum      Streepdijblindwants   (Wahlloses Schiefkehlchen) plagio = schuin, scheef gnathus - kaak
Plagiognathus chrysanthemi       Chrysantblindwants -  veel planten uit de familie compositae, maar ik heb chrysant gebruikt.  (Verbreitetes Schiefkehlchen)
Plagiognathus fulvipennis       Slangenkruidblindwants   Fulvi = geelbruin pennis = veer, spits, puntig Schijnt een voorkeur voor slangenkruid te hebben. http://www.natur-in-nrw.de/HTML/Tiere/Insekten/Wanzen/TWA-314.html    (Braunes Schiefkehlchen)

Ik breng deze in. Het zou mooier zijn als ze een genusnaam zouden hebben. Als je de wetenschappelijke naam gebruikt, kom je uit op iets als scheefkaak, maar ik kan geen verband vinden met de uiterlijke kenmerken. (zie link) Toch kom je deze naam ook in het Duits tegen als Schiefkehlchen

Douwe van der Ploeg

#92
Zal het in stukjes doen, even geduld dus tot alles rood is ;) Ik zal ook verder niet meer elke keer zeuren over het meer- en enkelvoud van planten en bomen, maar ik blijf erbij dat je in ieder geval consequent moet blijven.

Citaat van: thijsdegraaf op december 08, 2014, 21:40:55 PM

   
Tribe Pilophorini.  Onderfamilie Phylinae.

Hypseloecus visci  -                   Mistletoeblindwants Dat ding heet maretak
Pilophorus confusus     -            Dennenmierwants      Dan moet deze ook een kleurtje hebben..
Pilophorus simulans    -            Valse gewone mierwants     Doe dan alleen valse mierwants, valse gewone klinkt zo raar.
   
Tribe Hallodapini.   Onderfamilie Phylinae. Bij deze liever iets tussen het aantal vlekjes en -wants, want er zijn er echt wel meer met 2, 4 of 6 vlekken..

Cremnocephalus albolineatus  -    Witgelijnde tweevlekwants Wat dacht je van witband-? Klinkt een stuk korter
Hallodapus rufescens   -               Viervlekwants Liever -blindwants
Systellonotus triguttatus   -          Zesvlekwants       Ik snap dat de bovenste vlekken eigenlijk twee per stuk zijn, maar op het eerste oog lijken het er totaal maar vier...       

Tribe Phylini.    Onderfamilie Phylinae.

Amblytylus brevicollis -        Korthalsbreedneus, Zilverhaverbreedneus Liever korthals- ivm lengte
Asciodema obsoleta   -            Witharige groene blindwants Liever niet, dit klinkt zo alsof je maar wat kenmerken bij elkaar hebt gegooid.. Wat is er mis met gewoon withaarblindwants?
Chlamydatus evanescens  -       Roodoogmantelwants, sedum mantelwants Die anderen hebben ook rode ogen. Vetkruid ipv sedum? Sowieso aan elkaar.
Chlamydatus pulicarius -         Vlomantelwants Voor mij als leek ziet deze er net zo vlooierig uit als de rest..
Chlamydatus pullus -               Kuikenmantelwants, Vlinderbloemmantelwants Ik vermoed dat pullus hier de betekenis van grauw/donker heeft, niet als van jong dier.. Vlinderstruik ipv bloem?
Chlamydatus saltitans  -            Kortvleugelige mantelwants Kortvleugel-
Compsidolon salicellum   -       Grijsgele mijtenblindwants Als ik even snel goedgekeurde foto's bekijk bij ons, is ie op allemaal een beetje rossig-wit..
Conostethus roseus    -              Rose kegelblindwants    Rosse of roze
Conostethus venustus  -            Elegante kegelblindwants     Eventueel sierlijke?

Harpocera thoracica  -                Lente eikblindwants  Voorjaars-?
Lopus decolor        -                       Kleurloze blindwants   Albino-?
Macrotylus paykullii   -              Kattendoorndikneus, Kleine zwartbehaarde groene wants ...is die tweede serieus? :P Stalkruid ipv kattendoorn?
Megalocoleus tanaceti   -            Boerenwormkruidblindwants  je kan overwegen het -kruid- weg te laten
Oncotylus punctipes   -               Boerenwormkruidkromneus  Hier ook
Orthonotus rufifrons  -            Zwarte netelblindwants Heb je nog andere netelblindwantsen, dan, op Liocoris tripustulatus na? En zitten ze allebei op brandnetel? Want dan die andere ook maar een kleur geven ipv brandnetel-
Parapsallus vitellinus -             Witte spar-blindwants   Geen streepje!
Phoenicocoris modestus  -        Schuwe blindwants  Nee... Zit deze ook op den? Dan zwarte en volgende bruine ofzo
Phoenicocoris obscurellus -     Donkere dennenblindwants
Phylus coryli   -                         Hazelaarphylus     Geen phylus!
Plagiognathus chrysanthemi -    Chrysantblindwants  In reactie op je voorgaande post: Composieten-?
Psallus albicinctus   -                Krooneikenpsallus -boswants, ...haarwants? ....haarblindwants? .......donswants? ....bleekhaarwants? ....bleekhaar? Geen psallus, maar wat wel weer ik ook nog niet..
Psallus confusus   -                 Schaamrode eikenpsallus  Gewoon rode, omdat er toch geen andere is?
Psallus falleni       -                  Berkenpsallus  Dan deze ook een kleur.
Psallus flavellus    -                  Espsallus
Psallus lepidus  -                    Donkere Espsallus  Dan de andere lichte..
Psallus mollis     -                    Zachte eikenpsallus Is deze soort ook daadwerkelijk week? (beter woord dan zacht, imo)
Psallus perrisi     -                   Perris eikenpsallus     Perris' ?
Psallus pseudoplatani -           Gewone esdoornpsallus      Is er ook een ongewone?
Psallus punctulatus -              Gevlekte??psallus Wat zijn de kenmerken? Er zal vast iets gepuncteerd zijn, maar wat?
Psallus quercus   -                   Eikenpsallus Dan minstens gewone ervoor, of één of ander kenmerk
Psallus wagneri   -                   Wagners eikenpsallus  -eiken, je hebt het niet over andere wantsen van Wagner en korter is beter
Salicarus roseri -                    Schiettwilgblindwants           -t
Sthenarus rotermundi  -           Rotermunds blindwants, Populierblindwants     Liever populier
Tytthus pubescens -                  Harige cicadeblindwants Gewone? Grote?
Tytthus pygmaeus    -                Dwergcicadeblindwants   Kale? Kleine?

Tribe Semiini.   Onderfamilie Phylinae.

Criocoris sulcicornis     -          Ramshoornwants Vorige een plant, dan deze ook.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#93
Bedankt Douwe. Schaamrode psallus had ik er gisteren in een melige bui geschreven toen ik dat woord in combinatie met confusus tegenkwam. Maar misschien slaat het op de verwarring, die dit beestje met Psallus mollis kan geven.
Je problemen met het meervoud begrijp ik. Zoals vroeger met een e voor de uitspraak was veel simpeler. De mensen met een te groot ego, die hun stempel op de taal wilden drukken ondanks alle protesten destijds, mogen ze van mij opsluiten samen met hun vreselijke groene boekje. Ik heb veel te veel tijd in die onzin moeten stoppen. Ik schreef laatst naar hartelust en was even vergeten dat het nu hartenlust is. Paddenstoel is ook zo'n mooie. Zie hier.
Het zal wel even duren, voordat ik alles veranderd heb.   :)

Alles, waar ik niet uitkom gaat weer in de groep.

thijsdegraaf

#94
1- Ik had mistletoe gekozen omdat ik het wel grappig vond. Je gaat niet samen onder een maretak staan. Maar ik heb het veranderd.
2-
CiteerPilophorus simulans Valse gewone mierwants. Simulans = imitatie. Lijkt veel op Pilophorus perplexus Gewone mierwants (Dunkle Mese).
Het staat inderdaad niet zo mooi, maar bij valse mierwants heb ik iets van hij lijkt op een mierwants, maar het is een andere. Hij is veel zeldzamer, maar zeldzame mierwants vind ik ook niet zo mooi.
3-
CiteerSystellonotus triguttatus - Zesvlekwants Ik snap dat de bovenste vlekken eigenlijk twee per stuk zijn, maar op het eerste oog lijken het er totaal maar vier...
Klopt, maar het zijn er nu eenmaal zes en zo sluit je ook aan bij de wetenschappelijke naam Triguttatus, die uitgaat van de drie vlekken op één vleugel.
4-
Citeera: Cremnocephalus albolineatus - Witgelijnde tweevlekwants Wat dacht je van witband-? Klinkt een stuk korter
  b: Hallodapus rufescens - Viervlekwants Liever -blindwants
a: Als ik er vlekblindwants van maak krijg je verwarring met Dryophilocoris flavoquadrimaculatus Gele viervlekblindwants 
b: Witband heeft als nadeel dat het niet los geschreven mag worden. Dan ontstaat er toch voor je gevoel een langer woord dan bij witgelijnde vind ik. Namelijk witbandtweevlekblindwants - witbandtweevlekwants. Het spreekt niet lekker uit.
5-
CiteerChlamydatus pulicarius -         Vlomantelwants Voor mij als leek ziet deze er net zo vlooierig uit als de rest.
Je hebt gelijk, maar de geleerde jongens hadden voor pulicarius gekozen, wat vloachtig betekent. Die weten het soms ook niet meer. Ik vond, dat ik het dan ook mocht doen.
6-
CiteerChlamydatus pullus - Kuikenmantelwants, Vlinderbloemmantelwants Ik vermoed dat pullus hier de betekenis van grauw/donker heeft, niet als van jong dier.. Vlinderstruik ipv bloem?
Ze zitten vooral planten uit de  vlinderbloemenfamilie ( Leguminosae). Misschien is het duidelijker als ik er één uitkies. klavermantelwants.
7-
CiteerCompsidolon salicellum - Grijsgele mijtenblindwants Als ik even snel goedgekeurde foto's bekijk bij ons, is ie op allemaal een beetje rossig-wit.
Zie beschrijving British Bugs. Ik maak er wel mijtenblindwants van.
8-
CiteerOrthonotus rufifrons  -  Zwarte netelblindwants Heb je nog andere netelblindwantsen, dan, op Liocoris tripustulatus na? En zitten ze allebei op brandnetel? Want dan die andere ook maar een kleur geven ipv brandnetel-
Nee ik heb geen andere behalve  Liocoris tripustulatus en zit vooral op brandnetel. Op deze manier misschien wat minder verwarring met Liocoris tripustulatus. Maar ik sta open voor andere namen.
9-
CiteerParapsallus vitellinus -  Witte spar-blindwants   Geen streepje!
Mijn probleem is, dat als ik witte sparblindwants op schrijf, het lijkt of de wants wit is. Hij leeft vooral op witte spar, maar is niet wit. Ik kwam er niet uit hoe je dat duidelijker kon aangeven. Dus heb ik het voorlopig zo neergezet. Ideeën zijn welkom.
10- 
CiteerPhoenicocoris modestus  -  Schuwe blindwants  Nee... Zit deze ook op den? Dan zwarte en volgende bruine ofzo
Tot nu toe heb ik heel weing informatie gevonden, zelfs geen goede afbeelding. Ik heb daarom de wetenschappelijke naam maar vertaald. Vroeger Capsus modestus, modestus = schuwe  (Kiefern-Erk)
11-
CiteerPhylus coryli - Hazelaarphylus Geen phylus!
Je snapt het al...ik heb nog geen betere naam gevonden!
12-
CiteerPsallus quercus - Eikenpsallus Dan minstens gewone ervoor, of één of ander kenmerk.
   quercus = eik (Eichen-Forstwanze) Hier heb ik dus letterlijk de wetenschappelijke naam overgenomen. Ik begrijp je kritiek, maar je ziet weer, dat de wetenschappelijke namen ook niet alles zijn.  Net als een mooi liedje, dat in een vreemde taal is gezongen, dat tegenvalt als je het gaat vertalen.
Met psallussoorten kom ik nog wel een keer als ik moed heb verzameld met een voorstel. Als een ander het wil doen maakt hij me heel gelukkig.
13-
CiteerTytthus pubescens - Harige cicadeblindwants Gewone? Grote? Tytthus pygmaeus - Dwergcicadeblindwants Kale? Kleine?
Een tegestelling is inderdaad leuker Maar als ik dit lees zijn de verschillen weer bijzonder klein tussen beide soorten. Dan vind ik het veiliger om me aan de wetenschappelijke namen te houden. Hoewel ik er zo langzamerhand wel achter ben gekomen, dat je daar ook kritiek op kunt hebben.
14-
CiteerCriocoris sulcicornis - Ramshoornwants Vorige een plant, dan deze ook.
Helemaal eens. Alleen........ er zijn geen gegevens te vinden op internet. Dus als iemand met een dik wantsenboek of met meer kennis.....
Aanvulling: Op walstro dankzij Henk en James. Maar daar zit de andere ook op. Deze vooral op Geel walstro.

jck

Even een paar dingetjes:

1. Groene schaduwwants staat er 2x in: Apolygus lucorum en Lygocoris pabulinus.
2. Deraeocoris annulipes - Ringpoot- i.p.v. Ringvoet-.
3. Enkelvoud/meervoud met planten? Bijna alle soorten die naar bomen zijn vernoemd, staan in de meervoudsvorm. Op het ogenblik
    hebben we Eikblindwants en Eikenblindwants in de lijst - zie Cyllecoris histrionicus en Harpocera thoracica.
4. Lopus decolor - wat vinden jullie van Grijze blindwants of Vale blindwants? Hij is niet kleurloos...
5. Blepharidopterus diaphanus - Glasblindwants?
6. Pilophorus simulans - Tweeling mierwants?
7. Waarom is het belangrijk om samen onder de maretak te zijn? ;D
   http://www.theguardian.com/science/grrlscientist/2013/dec/24/grrlscientist-mistletoe-kissing-myths

James

thijsdegraaf

#96
Ga je je nu al vervelen James?  ::)
Ik werk eerst Douwes lijstje af (behalve Psallus, daar moet ik meer tijd voor nemen) Daarna ga ik naar de jouwe. De maretak heb ik al even snel doorgekeken.  :)
Lijstje James:
1. Goed gezien..hoewel.. je bedoelt Lygocoris rugicollis... een beetje dom van me. Ik maak er Groene wilgschaduwwants van.
2. Is veranderd.
3. Was al veranderd. Het viel mij ook op toen ik Douwes lijstje zag.
4. Lopus decolor: Kleurloze was een vertaling van de wetenschappelijke naam. Albino van Douwe vond ik wel origineel, dus ik heb het veranderd, maar had niet meer naar de plaatjes gekeken. Als ik British Bugs erbij pak is het toch niet echt albino. Ik wacht even af of Douwe nog een kijkje neemt. Ze zijn ook niet allemaal grijs. Die op Waarneming misschien wel.
5. Ja.
6. Prima oplossing. Ik heb het aan elkaar geschreven.
7. Eindelijk tijd voor je verhaal en filmpje. De druïde van Asterix gebruikte het ook dacht ik, maar ik heb ze al lang niet meer gelezen.

jck

Nog een paar dingetjes:

1. Parapsallus vitellinus - Witte spar (Picea glauca) is geen NL soort. Parapsallus betekent iets zoals Naast Psallus (denk aan Lygus,
    Apolygus en Neolygus). Waarom noemen we hem niet de Valse psallus?
2. Phoenicocoris - beide soorten staan afgebeeld op Natur in NRW. Phoenico- is een kleuraanduiding, ergens tussen roze en paars.
3. Criocoris - Volgens Miridae.dk heeft crassicornis een voorkeur voor Galium mollugo, volgens Natur in NRW heeft sulcicornis een
    voorkeur voor Galium verum.
4. Excuses voor de Lygocoris verwarring.

James

Douwe van der Ploeg

Groene boekje: deels mee eens, het is en blijft gewoon paddestoel, pannekoek en hartelust. Het enige waar ik voor pleit is dat je consequent blijft, bijv. alle bomen in meervoud, en niet bij de ene soort bijvoorbeeld Dennen- en bij de andere den- gebruikt, of dennen- maar spar-. Zie ook James zijn opmerking.

Even een deel van je opmerkingen, als James het al heeft gezegd, excuus maar niet veel tijd om alles rustig te lezen ;)

1: Mistletoe is gewoon een naar amerikanisme, overgewaaid met hun obese kerstman.. Zulk gedrag moet je niet aanmoedigen ;)
2: Tweelingmierwants?
4: Ik bedoelde dan ook Witband(blind)wants, zonder tweevlek-gedeelte.
6: Die familie kent waarneming.nl niet, en van een vlinderbloem heb ik ook nog nooit gehoord.. Klavers zitten bij ons in Fabaceae?
8: Simpelweg Netelblindwants?
9: Witte spar komt toch niet in Nederland voor  ;D Hij zal dus ook ergens anders op zitten ;)
12: Wetenschappelijke namen zijn absoluut niet perfect.. zolang er mossen naar bierdopjes worden vernoemd, of kevers naar Arnold Schwarzenegger zou ik deze met een korreltje zout nemen en niet altijd letterlijk vertalen.
13: Zie 12 ;)

James z'n lijstje:
4: Het is natuurlijk inderdaad geen ware albino, maar wel bleek met rode ogen, dus het leek me wel leuk. Vale vind ik ook prima, als jullie dat liever hebben.
6: Dat zeg ik toch! ;)

James2:
1: Omdat Psallus nog niet perfect is ;)

En nu boodschapjes doen..
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#99
Eerst maar antwoord aan Douwe.
2. Had James ook. Had ik zelf moeten bedenken.  :rolleye:  Is veranderd.
4. Ik wilde de drie wantsen in tribe Hallodapini een zelfde achternaam te geven. (vlek(blind)wants).  Dat vervalt als ik hem witband(blind)wants noem. Dat is natuurlijk geen ramp. De andere twee lijken meer op elkaar.
6. Vlinderbloem: Zie Wikipedia of  Nederlandse soorten enz. enz. Leguminosae of Fabaceae: beide wetenschappelijke namen zijn toegestaan. Waarneming kent ook niet alles.  ;D
8. Mag ook. Ik vond hem dan nog wat meer op brandnetelwants lijken.
9. Ik zie het bij James ook al staan. Weer een probleem erbij.
12. Ik zeg het ook een beetje om onze biologen te plagen.  ;) Aan de andere kant heeft het ook geholpen om er uit te komen. Ik heb helaas vaak te weinig kennis en literatuur. Vandaar mijn oproep bij punt 13.

James lijstje 1.
4. Zoals ik zei Albino vind ik wel aardig. Het klopt misschien niet helemaal, maar we hebben al zoveel kleurtjes. Het zal de wantsenleek wel aanspreken. Ik kan twee mogelijkheden laten staan. Ik wil dat niet te veel doen, want dan heb je geen overzicht. Maar in zo'n geval kun je ook afwachten wat mensen als Arp of Berend ervan vinden.

James lijstje 2.
1 Het idee is goed. Even wachten op de nieuwe psallusnaam. Ik krijg nachtmerries van dat beest.

Boodschapjes: Niet te veel vuurwerk kopen Douwe!

Henk Soepenberg

Criocoris sulcicornis leeft op walstro, vooral op geel walstro (Galium verum).

http://www.natur-in-nrw.de/HTML/Artenlisten/wanzenpflanzen.html#Miridae  soort 425
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#101
Geweldig Henk. Alleen zit Criocoris crassicornis - Walstroramshoornwants ook op walstro. Criocoris sulcicornis zou ik dan Geel walstroramshoornwants kunnen noemen.
Ik zou ze ook beide walstrowants kunnen noemen in plaats van ramshoornwants. De niet in Nederland voorkomende Criocorissoorten hebben ook met walstro te maken zie ik. Alleen moet er dan wat voor komen.
Hier staat de enige foto van een erg dode sulcicornis. (onderste foto). De antennes zijn geel. Bij crassicornis is de kleur van de antenne variabel als ik hier kijk. Daar heb je niet veel aan.

Toch maar Walstowants of Gewone walstrowants (er zijn tenslotte meer soorten in Europa) en Geel walstrowants?

Douwe van der Ploeg

Citaat van: thijsdegraaf op december 29, 2014, 19:57:09 PM
Boodschapjes: Niet te veel vuurwerk kopen Douwe!

Hoe kan je nou ooit teveel vuurwerk kopen.. Maar dat komt later, dit waren boodschapjes om cake/taart te bakken voor een etentje vrijdag :)
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf


Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op december 29, 2014, 20:28:19 PM
Toch maar Walstowants of Gewone walstrowants (er zijn tenslotte meer soorten in Europa) en Geel walstrowants?


zoals bij de nachtvlinders, daar heb je ook de walstrospanner en de echt-walstrospanner (echt walstro = geel walstro)
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#105
Ja ik had al gezien, dat Echt walstro ook kon. Ik weet niet wat mooier is. Bij "Echt" voorkom je misschien dat mensen denken, dat de wants geel is, hoewel er dan 'gele' had moeten staan. Volgens mij is het verbindingsstreepje taalkundig niet nodig. 
Nog een probleem: De Polymerussoorten heb ik ook walstrowants genoemd. Ik kan ze opschrijven als Gewone walstroblindwants en Echt walstroblindwants (misschien toch nog verwarrend) of als Gewone walstroramshoorn en Echt walstroramshoorn. Dan moet ik "wants" weglaten i.v.m. de lengte.
Excuses aan James. Ik had zijn punt 3 in de tweede lijst over het hoofd gezien. Daar staat voor crassicornis een voorkeur voor glad walstro. Ik zag het niet op de lijst van Henk (422). Laat ik het toch maar op "gewone" houden.

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op december 29, 2014, 23:40:33 PM
Exuses aan James. Ik had zijn punt 3 in de tweede lijst over het hoofd gezien.

Ach, was dus ook door mij over het hoofd gezien. Sorry James.
Vriendelijke groeten,
Henk

Henk Soepenberg

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 29, 2014, 19:51:37 PM
Groene boekje: deels mee eens, het is en blijft gewoon paddestoel, pannekoek en hartelust. Het enige waar ik voor pleit is dat je consequent blijft, bijv. alle bomen in meervoud, en niet bij de ene soort bijvoorbeeld Dennen- en bij de andere den- gebruikt, of dennen- maar spar-. Zie ook James zijn opmerking.

Zie ook in De Nederlandse namen van de kleine vlinders: Richtlijnen en methodiek (vanaf pag. 5) 
http://www.microlepidoptera.nl/library/pdf/NLnamen_2009.pdf
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Als ik dit lees is het streepje in echt-walstrospanner fout.  :)

thijsdegraaf

#109
Ik heb de Psallussoorten helemaal doorgenomen. Ik heb daarvoor het schema met bomen, waarin ze allemaal gevonden zijn, erbij gezet. Het blijft een lastige groep.
Ik heb als naam voor Psallus gekozen voor donswants. Toch vind ik donswants een wat vertekend beeld geven. Boswants heeft misschien mijn voorkeur. Bleekhaar zou ook nog kunnen.
Willen jullie de lijst doorkijken en meteen nadenken over de uiteindelijke naam voor de Psallus?
Ik weet dat sommige namen lang zijn, maar ik zou nu niet weten hoe het beter kan.

Psallus albicinctus                   Eikenkroondonswants -boswants , ...............haarwants? ...........haarblindwants? – donswants, bleekhaarwants   leeft in de kroon  (Streifen-Forstwanze)  Forst = bos boswants? 
Psallus ambiguus                   Loofdonswants -boswants   (Wandelbare Forstwanze)  In veel boomsoorten. 
Psallus assimilis                     Spaanse aak-donswants -boswants     
Psallus betuleti                       Donkerrode berkendonswants   Lijkt veel op P. montanus 
Psallus confusus                    Oranjerode eikendonswants  confusus = verwarde, schaamrood   (Rötliche Weichwanze) Lijkt veel op P.mollis
Psallus falleni                         Roodbruine berkendonswants   (Graugelbe Forstwanze)
Psallus flavellus                     Oranje essendonswants
Psallus haematodes               Wilgendonswants
Psallus lepidus                      Donkere essendonswants 
Psallus luridus                       Lariksdonswants  (Gebirgs-Forstwanze) Vooral in Larix.
Psallus mollis                         Tweeling-oranjerode eikendonswants -  mollis = week, lenig, zacht. Lijkt veel op P confusus.
Psallus montanus                  Tweeling-donkerrode berkendonswants  Lijkt veel op P. betuleti
Psallus perrisi                        Donkere eikendonswants     (Verkannte Forstwanze)
Psallus pseudoplatani            Esdoorndonswants     
Psallus punctulatus               Wintereikdonswants -  punctulatus = gevlekt Verder geen informatie, foto's Vooral op wintereik
Psallus quercus                     Bruine eikendonswants -  quercus = eik   (Eichen-Forstwanze)
Psallus salicis                         Elzendonswants         (Weiden-Forstwanze)
Psallus variabilis                   Variabele eikendonswants -  variabilis = variabele   (Veränderliche Forstwanze)
Psallus varians                      Bonte eikendonswants -  varians = variant??  (Vielfarbige Forstwanze)
Psallus wagneri                    Wagners eikendonswants   

Afbeeldingen op Waarneming.
Schema van .natur-in-nrw.de

1= Wachmann et al. 2004, 2006, 2007, 2008
2= Wagner 1952, 1966, 1967
3= Stichel 1925 - 1938
4= Gulde 1921

466  Psallus betuleti      1 Betula, auch Alnus, Salix         
                                    2 Betula       
                                    3 Betula, Alnus, Salix, Pinus           
                                    4 Betula, Salix
467  Psallus assimilis     1 Acer campestre
469  Psallus perrisi        2 Quercus
470  Psallus variabilis    1 Quercus auch Crataegus, Tilia, Acer, Alnus, Corylus
                                    2 Quercus
                                    3 Quercus, Fagus, Fraxinus, Acer, Tilia, Alnus, Prunus, Pyrus
                                    4 Quercus, Alnus, Corylus
471 Psallus wagneri      1 Quercus robur, auch an Crataegus
472 Psallus ambiguus   1 Malus, Crataegus, Pyrus, Prunus spinosa, Sorbus aucuparia, auch an Alnus, Salix, Betula, Quercus
                                   2 Pyrus, Alnus, Salix
                                   3 Pyrus, Alnus Betula, Crataegus, Salix, Quercus, Fagus
                                   4 Alnus, Salix
473 Psallus quercus       1 Quercus robur
                                    2 Quercus, Fraxinus
                                    3 Quercus, Prunus spinosa, Larix
                                    4 Prunus spinosa
474 Psallus lapponicus   1 Larix, auch an Picea, Abies
                                    2 Salix Koniferen
                                    3 Picea excelsa, Abies alba, Larix europaea
475 Psallus luridus         1 Larix decidua, auch an Picea       
                                    2 Larix   
                                    3 Picea excelsa, Larix europaea in Gebirgsgegenden
476 Psallus piceae         1 Picea abies, auch an Larix, Pinus       
                                    2 Picea excelsa, Pinus   
                                    3 Picea excelsa   
                                    4 Picea
477 Psallus pinicola      1 Picea abies, auch an Abies   
                                    2 Picea excelsa, Abies alba   
                                   3 Picea excelsa, Abies alba
478 Psallus vittatus      1 Larix decidua
                                   2 Larix   
                                   3 Larix europaea
479 Psallus albicinctus  1 Quercus   
                                    2 Quercus   
                                   3 Quercus, Salix 
                                    4 Quercus
480 Psallus confusus    1 Quercus     
481 Psallus cruentatus  1 Quercus                                 
482 Psallus falleni        1 Betula pendula       
                                  2 Betula alba   
                                  3 Quercus, Acer, Alnus, Betula, Salix, Lonicera
483 Psallus flavellus     1 Fraxinus excelsior, Quercus           
484 Psallus haematodes  1 Salix caprea, S. aurita, S. cinerea, auch an S. repens, S. viminalis           
485 Psallus helenae             
486 Psallus lepidus      1 Fraxinus excelsior       
                                   2 Fraxinus   
                                  3 Quercus, Alnus, Fraxinus
                                   4 Fraxinus
487 Psallus mollis       1 Quercus           
488 Psallus punctulatus    1 Quercus petraea           
489 Psallus salicis          1 Alnus glutinosa, A. incana   
                                     2 Salix   
                                     3 Salix   
                                     4 Salix
490 Psallus varians        1 Quercus, auch an Salix, Betula, Sorbus, Corylus, Alnus, Fraxinus       
                                    2 Fagus, Quercus   
                                     3 Quercus, Alnus, Acer, Betula, Fagus, Salix, Epilobium angustifolium, Carex, Pinus sylvestris, Picea excelsa
? Psallus aethiops         2 Salix cinerea, S. caprae       
? Psallus montanus       1 Betula pendula   
                                     2 Alnus, Betula       

Douwe van der Ploeg

Als ik even snel die richtlijnen doorkijk kan ik me daar prima in vinden.

Dus bijv.:
Spaanse aak-donswants
Oranje essendonswants (tenminste, ik zou de neiging hebben om esse- te zeggen ipv es-)
Donkere essendonswants
Tweeling-oranjerode donswants
Als P. montanus veel op P. betuleti lijkt, moet het dan niet tweeling-donkerrode berkendonswants zijn ipv oranjerode?
Elzendonswants

En dan nog: leet P. albicinctus in krooneiken, of in de kronen van eiken? In het tweede geval dan misschien eikenkroondonswants?
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

Goed gezien Douwe. Is veranderd.

jck

Ingewikkeld, die Psallusjes! Wat vinden jullie hiervan?

1. Confusus en mollis hebben geen plant in de naam en de rest wel. Allebei veranderen in Eikendonswants?
2. 3 van deze zijn naar entomologen vernoemd - falleni, perrisi en wagneri - maar alleen Wagner komt in de soortnamen terug.
   Perris eikendonswants en Fallens berkendonswants?

James

thijsdegraaf

#113
1. Dat is consequenter, maar...... Het probleem is, dat de naam nog langer wordt Psallus mollis - Tweeling-oranjerode eikendonswants. Toch maar doen? Of Tweelingeikendonswants en Tweelingberkendonswants? Minder duidelijk, maar veel korter.
2. Ik had eerst Perris, maar Douwe vroeg wie dat was. Terecht want ik had er niet naar gezocht en kon hem daarna niet meteen vinden. Dus heb ik hem er weer uitgehaald. Het maakt mij niet zo veel uit. Het is wel wat korter. Ik had liever, dat die tweelingwantsen naar een entomoloog waren vernoemd.  :)

thijsdegraaf

Ah ik heb Perris en Fallen.
Jean Pierre Omer Anne Édouard Perris (Pau, juni 1808, Mont-de-Marsan, 10 februari 1878) was een Frans amateur entomoloog.
Carl Fredrik Fallén (22 september 1764 - 26 augustus 1830) was een Zweeds botanicus en entomoloog.

Het is misschien eerlijker om de beestjes dan niet alleen naar Wagner (hoewel dat de achternaam van mijn vrouw is  ;)  ) te vernoemen.
Ik wacht nog even met veranderen. Iedereen heeft het nu te druk met oliebollen bakken denk ik.
Daarna breng ik alle blindwantsen in, waar volgens mij nog iets mee moet gebeuren.

Douwe van der Ploeg

Liever zo min mogelijk vernoemen, naar mijn mening. Het zegt gewoon de meeste mensen niks. Soms kan je niet anders, dat snap ik, maar probeer het niet expres te gaan doen.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#116
- Daar is ook veel voor te zeggen.
- De tweelingwantsen zo kort mogelijk houden? (Tweelingeikendonswants)
- Moeten we de naam "donswants" aanhouden?
Krijgen we de Psallussoorten toch af voor 2015!

thijsdegraaf

#117

Voor iedereen de beste wensen voor 2015! Tot nu toe geen opmerkingen meer gehad over de psallussoorten. Nog even en dan zet ik ze in de lijst.

Zoals beloofd zet ik hier alle blindwantsen neer, waar ik nog vragen over heb.

Ik heb nog een aantal wantsen met de wetenschappelijke naam als genusnaam staan. Als het een korte is, goed is uit te spreken en er niets beters te vinden is, kun je hem bij uitzondering laten staan, vind ik. Bij Capsus behoorden vroeger veel meer soorten. Bijvoorbeeld: Calocoris affinis, Mecomma ambulans, Adelphocoris lineolatus, Phoenicocoris modestus.
Ik heb geen idee waar de Duitse genusnamen op slaan.

Genusnamen:
1
Capsodes gothicus                   Gothische capsodes   (Gotischer Orn)
Capsodes sulcatus                    Gegroefde capsodes -  scutatis = gegroefde.
2
Capsus ater                              Zwarte capsus  ater = zwart   (Gewöhnlicher Rapp)
Capsus pilifer                            Pijpenstrootjecapsus  (Haariger Rapp)
Capsus wagneri                        Struisrietcapsus, Wagners capsus (Kahlfleckiger Rapp) Struisriet vind ik leuker, meer zeggend.
3
Orthops basalis                      Variabele orthops -  basalis = basaal  (Gemeine Doldenwanze, Gespaltener Fax)
Orthops campestris               Groene orthops   (Felder-Fax)
Orthops kalmii                       Kalms orthops    (Garten-Fax)
4
Met blindwants, terwijl een genusnaam mooier is. Scheefkaakje? ? Alleen zie ik dat niet terug in foto's.
Plagiognathus arbustorum      Streepdijblindwants   (Wahlloses Schiefkehlchen) plagio = schuin, scheef gnathus – kaak. Komt ook terug in de Duitse naam. Maar ik zie het niet op afbeeldingen.
Plagiognathus chrysanthemi       Chrysantblindwants -  veel planten uit de familie compositae, maar ik heb chrysant gebruikt.  (Verbreitetes Schiefkehlchen)
Plagiognathus fulvipennis       Slangenkruidblindwants   Fulvi = geelbruin pennis = veer, spits, puntig Schijnt een voorkeur voor slangenkruid te hebben.
5
Ze zijn niet uit elkaar te houden. Met wilblindwants / wilgenblindwants / wilgenwants zou je een genusnaam hebben. Toch niet, want ik heb de de Monosynamma's al wilgblindwants genoemd. Dus een andere naam!!! Volgens British Bugs hebben ze opvallend korte antennes!! Kortsprietwants!!
Agnocoris reclairei                    Reclairs blindwants, Behaarde wilgblindwants    (Gelbling) Agno = lam Bruine kortsprietwant.
Agnocoris rubicundus               Rossige blindwants ,Valse behaarde wilgblindwants    (Rötling)            Valse bruine kortsprietwants
6
Scharlaken (blind)wants is erg lang.  Greek dichroos two-colored,  slaat op groen en scharlakenrood denk ik. Roodwants misschien?
Dichrooscytus gustavi               Jeneverbes scharlaken (blind)wants
Dichrooscytus intermedius       Sparren scharlaken (blind)wants (Schwarzhaariger Malt)
Dichrooscytus rufipennis          Dennen scharlaken (blind)wants   (Großer Malt)
7
Is Boomwants goed?  Dat is in het Duits de naam voor een schildwants en wordt ook in het Nederlands gebruikt.. boswants kan ook als we die niet voor Psallus kiezen.
Pinalitus atomarius                  Zwartkop sparboomwants Pinalitus soorten zitten vooral in bomen. boomblindwants? spreekt niet echt lekker uit. boomwants?
Pinalitus cervinus                     Lindeboomwants -  Ook op essen, hazelaar  (Braungelber Fax)
Pinalitus rubricatus                  Sparrenboomwants    (Geröteter Fax)
Pinalitus viscicola                     Maretakboomwants   (Mistel-Fax)   

Andere problemen:
8
Citeer- Mecomma ambulans - Zwarte dimorfe blindwants Waarom dimorfe? Ik vind het wel een erg verwarrende naam..
Ik ben er ook niet trots op , maar kon op dat moment niets beters bedenken. Mannetjes en vrouwtjes verschillen van vorm, maar dat gebeurt vaker. We denken na over een betere naam. Zie beschrijving wantsje. Aanvulling: nog steeds niet iets veel beters. Dit is misschien iets duidelijker: Zwarte tweevormige (blind)wants, Zwarte tweevormwants. De buitenlandse Mecommasoorten zijn ook dimorf.
Hij staat nu als Zwarte tweevormwants. Is iedereen het daarmee eens?
9
Nog ideeën ?
Campyloneura virgula              Kleine sierroofblindwants / Sierroofblindwants -  Zie Cyllecoris histrionius

Menko Vlaardingerbroek

CiteerDichrooscytus intermedius       Sparren scharlaken (blind)wants (Schwarzhaariger Malt)
Dichrooscytus rufipennis          Dennen scharlaken (blind)wants   (Großer Malt)

Scharlaken sparrenwants en Scharlaken dennenwants is m.i. mooier Nederlands.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

thijsdegraaf

#119
Klopt Menko. Maar dan hebben ze geen genusnaam meer. (jeneverbeswants, sparrenwants, dennenwants). 
Dat heb je wel met bijvoorbeeld Jeneverbesroodwants, sparrenroodwants, dennenroodwants