Twee mij onbekende paddestoelen

Gestart door Floppy, juni 10, 2005, 23:07:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Onlangs zag ik 2 mij onbekende paddestoelen.
Dat zegt niet al te veel, want ik weet daar ook nog weinig van.
Maar misschien weet iemand hier welke het zijn.
Ik hoop het maar.
Nummer 1:

Nummer 2:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Paddestoelen zijn niet echt mijn stiel, maar ik weet er wel iets van, vooral culinair. Maak bij paddestoelen ook altijd een foto van de onderkant. Het zegt veel of er plaatjes, buisjes of stekeltjes onderaan zitten en ook de kleur van de plaatjes is heel belangrijk. De bovenste lijken mij honingzwammen (lichte plaatjes) of boschampignons (oudere exemplaren hebben zwarte plaatjes). Omdat de schubben zo ruw zijn, denk ik het eerst aan boschampignons. Helaas te zeldzaam om te plukken, maar de smaak is zeer, zeer goed en vele malen beter dan van de gekweekte champignon. Honingzwammen, gevaarlijke parasieten, zijn ook jong eetbaar, maar alleen in de ragout, soep of ingelegd in azijn.

Ook bij de onderste denk ik aan champignons. Wellicht de Gewone of Gekweekte Champignon. Groeit in het wild langs wegen en paden en in weilanden met paarden. Maar in Nederland komen meer dan 10 soorten champignons voor, dus het kan een andere zijn. Op één na zijn alle champignons eetbaar.

Geen betrouwbare determinaties dus, maar misschien zit ik in de buurt.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

#2
:P
Hans,
Het water loopt me in de mond na je (o.a.) culinaire bijdrage.
In elk geval heb ik nu toch wel een idee in welke richting ik ze überhaupt moet duiden.
Tot dit moment waren het voor mij immers slechts "paddestoelen".
BTW: hoe weet je nou dat boschampignons zo lekker zijn (als je ze niet mag plukken?)   :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Thijs Fijen

Ze kweken ze. Maar ze zijn inderdaad erg lekker...

Thijs
Thijs Fijen

gardensafari

Citeer:P
Hans,
Het water loopt me in de mond na je (o.a.) culinaire bijdrage.
In elk geval heb ik nu toch wel een idee in welke richting ik ze überhaupt moet duiden.
Tot dit moment waren het voor mij immers slechts "paddestoelen".
BTW: hoe weet je nou dat boschampignons zo lekker zijn (als je ze niet mag plukken?)   :rolleyes:
Ach, weet je, 20 jaar geleden maakte je je er niet druk om. Ik heb ze geplukt bij Loenen op de Veluwe en in de Achterhoek. De lekkerste champignons die ik overigens ooit gegeten heb waren bloedchampignons. Dat zal ook al wel 20 jaar geleden zijn, want ik zie ze de laatste jaren niet meer. Als je ze wast en in stukjes snijdt, dan is het water bloedrood gekleurd. De paddestoel zelf is wat grijzig, maar wordt meteen rood bij kneuzing of als je hem doorsnijdt. Hij smaakt werkelijk zéér bijzonder, dus als iemand nog een vindplaats weet... :-))

Overigens moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat als het gaat om echt gewone soorten ik nog wel eens de fout in ga en er wat pluk om op te eten. Bijvoorbeeld een Parasolzwam, een knolparasolzwam, inktzwammen of gekweekte champignons of weidechampignons, eekhoorntjesbrood of een paar honingzwammen.... Gelukkig is er van een echte achteruitgang hier in de Achterhoek nog geen sprake, alleen de Cantharel is spoorloos verdwenen..... Alle zeldzame soorten laat ik staan, dus ook de Boschampignon, hoe lekker die ook is.
Oh, eh, smakelijke Russula's zijn er ook nog zat, zelfs in mijn piepkleine stukje bos: aan mijn tuin grenst 750 meter bos dat van mij is. Ik oogst elk jaar en ze komen gewoon elk jaar terug. Het zijn immers alleen maar de vruchten van planten en bramen  eten we toch ook?

Groetjes van een beschaamde, maar genietende
Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Haha, 't was natuurlijk niet om je te kapittelen, hoor. B)
Meer een "tongue in cheek" plaagvraagje, zoals je het ook begrepen hebt.
Maar 't is natuurlijk precies als je zegt. Jaren geleden keken we er heel anders tegenaan.
De smakelijke manier waarop je de heerlijkheden van paddestoelen weet te beschrijven verklaart nog wel waarom.
 
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

paulhoekstra

de bovenste foto lijkt mij een zadelzwam, die groeit ook in het voorjaar. Een heel makkelijk verschil tussen de honingzwam en chamignons is dat de zadelzwam geen plaatjes maar buisjes aan de onderkant heeft, dat is helaas niet te zien op de foto, dus ik weet het ook niet zeker.
groeten,
Paul

gardensafari

Paul kan gelijk hebben: ik had er even niet bij stil gestaan dat je ze onlangs en dus in het voorjaar gefotografeerd hebt. Maar ja, die Zadelzwam is niet te pruimen, en dus.....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.