Kent iemand deze?

Gestart door Anser, december 17, 2014, 18:47:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96589010
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2014-12-15 Rijssen
Foto's:




Toelichting:
Op zelfde boom als vorige. Groeit ook gewoon schriftmos op.
bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiƫren----------------------------

henkjanvdkolk

Hoi Jan,

Toevallig zijn wij hier afgelopen zaterdag geweest. Er staan hier enkele eiken welke zijn aangeplant vanuit elders, inclusief mos- en korstmosbegroeiing (Zuid-Europa?). Er groeien allerlei 'rare' soorten op uit de genera Opegrapha, Enterographa (2 soorten), Pyrenula, Arthonia, Lecanora en Lecidella (?). Wat je hier op de foto hebt gezet is waarschijnlijk Arthonia cinnabarina. Ik heb een paar kleine stukjes schors van deze bomen verzameld, waaronder dit korstmos, en zal voor de zekerheid nog checken of het inderdaad A. cinnabarina is.

Aangezien deze groeiplaats niet wild is, zou je de waarnemingen op deze aangeplante bomen op 'escape' kunnen zetten? Het is uiteraard wel leuk om in de gaten te houden of deze soorten stand kunnen houden.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

M. Langbroek

Wat Henk-Jan aangeeft is natuurlijk de beste optie. Gewoon invoeren op escape. Het is natuurlijk wel leuk, maar ook weer verwarrend en het zou natuurlijk verkeerd zijn dit soort waarnemingen mee te laten tellen in de database van de NDFF en de Verspreidingsatlas. Maar wel leuk, we keken zaterdag onze ogen uit. We hebben twee eiken gevonden die vol zaten met de soorten die henkjan opnoemt.


Aangezien jij uit die buurt komt, weet jij misschien of en wanneer deze zomereikjes zijn aangeplant, misschien ook wel waarvandaan? In het gebiedje rond het landhuis voor de rest nog meer van dit soort bomen? Die zou je dan ook nog even kunnen checken of daar ook zo iets op zit.

Groetjes, Maarten
Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

Anser

Ik zal daar bij gelegenheid nog eens gaan rondkijken. Wanneer deze bomen geplant zijn is mij niet bekend omdat ik toen nog niet in Rijssen woonde. Wel is het zo ( en die ervaring had ik zelf vroeger ook op mijn werk) dat verschillende boomkwekers in ons land ook percelen hebben in bijv. Zuid frankrijk omdat sommige soorten daar sneller groeien. Allebei bedankt voor de reactie!!
Gr. Jan.