planten Lesotho

Gestart door Hinko, april 17, 2007, 20:26:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Prachtig land Lesotho maar de planten zijn wel wat lastig op naam te brengen. Vooral zonder degelijk plantenboek. Ik ben wel benieuwd naar de namen van onderstaande planten, wie kan mij op weg helpen?
mvgr, Hinko

Hinko

en deze
mvgr, Hinko

Hinko

en deze
mvgr, Hinko

Hinko

en deze
mvgr, Hinko

han.endt

#4
De tweede is volgens mij Xanthium spinosum. Heb ik gezien in Turkije. Zoek de derde eens bij Dimorphotheca (of misschien een nauwe verwant).
De eerste zou ik in de papaverfamilie (Argemone??) zoeken en de laatste bij de malva's. Maar daar was je misschien wel opgekomen.

Corryabbink

#5
Citeeren deze
foto 2 een Xanthiumsoort. Misschien wel Xanthium spinosum.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#6
CiteerDe tweede is volgens mij Xanthium spinosum. Heb ik gezien in Turkije. Zoek de derde eens bij Dimorphotheca (of misschien een nauwe verwant).
De eerste zou ik in de papaverfamilie (Argemone??) zoeken en de laatste bij de malva's. Maar daar was je misschien wel opgekomen.
Han die Xanthium stond er nog niet toen ik de tekst schreef :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Citeer
CiteerDe tweede is volgens mij Xanthium spinosum. Heb ik gezien in Turkije. Zoek de derde eens bij Dimorphotheca (of misschien een nauwe verwant).
De eerste zou ik in de papaverfamilie (Argemone??) zoeken en de laatste bij de malva's. Maar daar was je misschien wel opgekomen.
Han die Xanthium stond er nog niet toen ik de tekst schreef :duim:
:lol:, nee dat klopt. Ik heb de tekst nog wat aangepast. Hij kwam ineens boven.

Corryabbink

Citeer, nee dat klopt. Ik heb de tekst nog wat aangepast. Hij kwam ineens boven.
Dat was dus 2 zielen en 1 gedachte op hetzelfde moment.
In ieder geval zijn we het over die soort eens en dat nog wel in het verre Lesotho waar ik nog nooit geweest ben en waarschijnlijk ook nooit zal komen. Prachtig om te zien hoe daar toch nog herkenbare soorten staan. De wereld wordt onderhand wel heel klein.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

De eerste (of een zeer verwante soort) heb ik gezien op Teneriffe en als Argemone mexicana genoteerd. Dus Han's suggestie van een Argemone lijkt wel heel to the point.


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

bedankt voor jullie reacties. Door een kapotte computer kon ik niet eerder reageren. Ik denk dat de eerste 2 correct benoemd zijn. Allebei helaas exoten, ze stonden ookal op ruderale stukjes. Voor de andere 2 zoek ik nog even verder.
mvgr, Hinko

RutgerB

#11
De laatste wellicht Hibiscus trionum, zelfs een Nederlandse naam; drie-urenbloem. De argemone is niet mexicana, die is knalgeel en heeft grotere bloem. Deze lijkt meer op A. ochroleuca. Suggestie voor de blauwe; Arctotis venusta (plaat 83, bloemen van de wereld door Morley).

Hinko

#12
He Rutger, fantastisch man! Volgens mij heb je helemaal gelijk. Voor alle drie de suggesties. Bedankt!
De  Arctotis venusta (Free State Daisy) staat zelfs op een postzegel van Lesotho.
mvgr, Hinko