Door welk zoogdier zijn deze eieren geroofd?

Gestart door Stijn Schreven, april 12, 2007, 23:40:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Hallo,

Vandaag vijf eieren van een meerkoet gevonden bij een plas in Groesbeek. Allemaal leeg en kapot. Op twee van de eieren zaten sporen van hoektanden. Mijn broer en ik hebben de lengte en breedte van de eieren opgemeten en de afstand tussen de hoektanden. Kan iemand vertellen welk dier de eieren heeft gegeten?

nr1. lengte: 54,4 mm; breedte: 37,4 mm
nr2. lengte: 49,4 mm; breedte: 37,1 mm; Afstand tussen sporen hoektanden: 19,0 mm.
nr3. lengte: 51,7 mm; breedte: 37,8 mm
nr4. lengte: 51,2 mm; breedte: 37,6 mm; Afstand tussen sporen hoektanden: 23,8 mm.
nr5. lengte: 52,9 mm; breedte: 38,3 mm


Eieren met nummers zie foto:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Jeroen_Reinhold

Uitgaande van een afstand tussen de hoektanden van ruim 2 cm vallen kleine marterachtigen, boom- en steenmarter af.
Blijft over de das, en vos. De afstand tussen de hoektanden van das is ruim groter dan 2 cm: vaak ruim 2,5 cm. Die van vos liggen ergens tussen 2,0 en 2,5 cm. Gezien de opgegeven maten ga ik voor vos.

huysse

Is het niet vreemd dat de eieren zo mooi schoon (wit) aan de binnenkant zijn?

Groet,
Marijke

Stijn Schreven

Tja, waarschijnlijk heeft het roofdier ze schoongelikt. De eieren waren in ieder geval al helemaal droog en schoon toen we ze vonden.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

klaas van haeringen


Stijn Schreven

Nou, aangezien de bruine rat nog kleiner is dan de marters (en deze waren al te klein voor de hoektanden op de foto), denk ik van niet. Maar ik wacht nog af voor verdere suggesties.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

keesschreven

Rooft een kat ook eieren? Dan zou dat een goede optie zijn.
Voor een Vos zitten de hoektanden te dicht bij elkaar denk ik.  
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren