marter of bunzing

Gestart door vanz11, november 30, 2014, 11:06:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanz11

vrijdag een verkeersslachtoffer
niet mee kunnen nemen omdat de hoek te gevaarlijk is en ik vanuit mijn werk het niet kon aanpakken


gezien de pootafdruk denk ik aan bunzing
gezien geen tekening op gezicht aan steenmarter
boommarter is hij te licht van kleur


om hem aan te melden wil ik zeker zijn in determinatie
wie denk mee


dank Hans

OlivierO

Ik maak er een steenmarter van. De lichte neus verraadt het eigenlijk al grotendeels. En dan heb je nog een witte borst/keelvlek en lichte, zelfs bijna witte, ondervacht.

Op welke manier vind je hem overigens te licht van kleur voor boommarter? Tegenover een bunzing bijvoorbeeld is een boommarter volgens mij meestal lichter.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

vanz11

de boommarter die ik ken lijken donkerder en de steenmarter lichter meer licht bruin
ja de bunzing niet die is ook donker
ik meld hem aan als steenmarter


dank hans

OlivierO

Citaat van: vanz11 op november 30, 2014, 14:04:34 PM
ik meld hem aan als steenmarter

Zou ik ook doen. Dan zal er eventueel nog wel een correctie op komen mocht ik mij vergissen, maar ik zou er toch van verschieten.

Zet je de link naar je waarneming hier nog even? Dan kan ik ook volgen of hij goedgekeurd geraakt of niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


maurice.lahaye

Het is inderdaad steenmarter en een aantal goede kenmerken zijn al genoemd. Verschillen tussen de marters zijn als volgt:
1) Bunzing, korte staart, donkere vacht, regelmatig met gelige ondervacht, zweem, donkere neuspunt, wit masker op de kop,
2) Boommarter, lange staart, bruine vacht, donkere ondervacht, donkere neuspunt, wit-gelig-oranje keelvlek,
3) Steenmarter, lange staart, bruine vacht, lichte-witte ondervacht, variabele neuspunt, wit-gelige, vaak gevorkte keelvlek.
Kortom, kenmerken zijn soms overlappend, maar de kleur van de ondervacht in combinatie met andere kenmerken geeft vaak uitsluitsel. Desondanks zijn verkeerde determinaties nooit te vermijden.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

OlivierO

Citaat van: maurice.lahaye op november 30, 2014, 20:04:35 PM
Het is inderdaad steenmarter en een aantal goede kenmerken zijn al genoemd. Verschillen tussen de marters zijn als volgt:
1) Bunzing, korte staart, donkere vacht, regelmatig met gelige ondervacht, zweem, donkere neuspunt, wit masker op de kop,
2) Boommarter, lange staart, bruine vacht, donkere ondervacht, donkere neuspunt, wit-gelig-oranje keelvlek,
3) Steenmarter, lange staart, bruine vacht, lichte-witte ondervacht, variabele neuspunt, wit-gelige, vaak gevorkte keelvlek.
Kortom, kenmerken zijn soms overlappend, maar de kleur van de ondervacht in combinatie met andere kenmerken geeft vaak uitsluitsel. Desondanks zijn verkeerde determinaties nooit te vermijden.

Maurice
admin

Mooi dat er een bevestiging komt van mijn idee!  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

vanz11

heel mooi
wel jammer voor het dier
er zullen andere met auto's weer blij zijn


dank


hans

maurice.lahaye

Dat is meestal van korte duur, lege territoria worden razendsnel weer opgevuld door nieuwe (jonge) dieren. Zelf ook al 2x schade aan de auto dit jaar. Ach ja, het hoort erbij.


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

vanz11

ik adviseer meestal  plukjes hondenhaar op te hangen