Is dit van een vos?

Gestart door Arjan Broekhuizen, november 18, 2014, 11:42:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Ik zou graag willen weten of deze uitwerpselen van een vos zijn. Klopt het dat ik haren/vacht denk te zien (vooral links)?
Het viel me met name op dat ze precies op een grote steen lagen. Alsof deze plek ervoor is uitgekozen.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95421132
onzeker Vos - Vulpes vulpes gezien op 2014-11-18 Wilsum - Scherenwelle
Foto's:
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Citaat van: Arjan Broekhuizen op november 18, 2014, 11:42:21 AMHet viel me met name op dat ze precies op een grote steen lagen. Alsof deze plek ervoor is uitgekozen.

Vos is zeer waarschijnlijk wel goed.

De keutels worden gebruikt voor territoriummarkering en daarom op opvallende plaatsen gedeponeerd. In dit geval op een grote steen...
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Rob Koelman op november 18, 2014, 11:48:38 AM
Vos is zeer waarschijnlijk wel goed.

De keutels worden gebruikt voor territoriummarkering en daarom op opvallende plaatsen gedeponeerd. In dit geval op een grote steen...

Rob, bedankt voor de toelichting.
Nu ben ik niet zo bekend met de vos. Hertachtigen hebben de eigenschap dat ze meestal hetzelfde spoor/wissel volgen wanneer zij zich verplaatsen door hun leefgebied. Doet een vos dit ook? Oftewel, als ik dit plekje in de gaten houd, wordt de kans dan groter dat ik een vos aantref?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Vossen lopen een deel van hun dagelijkse tochten over min of meer vaste routes. Daarlangs worden dan ook dit soort markeringen gedeponeerd. De keutel op de foto ziet er overigens niet heel vers meer uit. Je kunt zelf makkelijk bijhouden of er een verse keutel is bijgekomen door regelmatig de plek te controleren...
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan Broekhuizen

Markeren vossen hun territorium altijd op dezelfde plek? In vind ik dit dan wel een bijzondere plek, waar ik deze markering heb gevonden. Het is namelijk midden op een wandel-/landbouwvoertuigpad. Je zou toch denken dat het dan niet zo'n handige plek is, omdat er toch regelmatig mensen/verkeer langskomen waardoor de markering sneller verdwijnt dan op een andere, meer afgelegen plek (hoewel Rob aangeeft dat deze er toch al een tijdje lijkt te liggen).
Of heeft de vos andere 'criteria' waar hij zijn markeringen achterlaat...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Vossen (en veel andere dieren) maken graag gebruik van door mensen aangelegde paden en wegen. Dat loopt een stuk makkelijker dan door de naastliggende vegetatie te moeten struinen. Wel zullen ze sommige paden mijden op het moment dat er veel mensen lopen/verkeer is.
Met vriendelijke groet, Rob