Aanschaf telescoop en garantie

Gestart door Leon DP, november 11, 2014, 16:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon DP

Hallo,

Na een aantal jaren met de verrekijker te hebben rondgelopen (met mooi weer) ben ik van plan om een telescoop aan te schaffen.
Het zal een budget model gaan worden aangezien ik er niet elk weekend mee op pad ga.
Uiteraard hier gezocht op jullie ervaringen.
Mijn oog was gevallen op de vanguard endeavor XF 60 van de vogelbescherming een opticron is 60 wp 18-45 of een bynolyt spacelyt s70.
Ik begreep uit vorige posten dat de bynolyt wordt afgeraden al is mij niet geheel duidelijk waarom.
Wat mij echter opviel betreffende de vanguard is dat de garantie periode nogal veschilt per winkel 2, 5, 10, 25 jaar.
Op de site van vanguard krijg je premium lifetime warranty.

Heeft iemand hier ervaring met de vanguard? (mijn voorkeur)
Hoe zit dat nu met de garantie?

Alvast bedankt voor julie reacties.

Léon

laatvlieger

Heb je al aan die kleine Nikon modellen gedacht? Relatief goedkoop, niet zwaar en prima beeld!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Leon DP

Je bedoeld de Nikon Fieldscope ED50  of de Nikon Prostaff 5 Fieldscope 60-A?
Ik heb inderdaad wel gekeken naar de eerste, maar wordt toch wat te prijzig incl. oculair.
Over de prostaff 5 heb ik niet zo veel informatie (ervaringen) gevonden.

Bart van Hoogstraten

Mijn Bynolyt Spacelyt S80 mag je hebben voor € 150,- (2 a 3 jaar oud). Ik gebruik hem nauwelijks en heb de fout gemaakt om door een Swarov en een Kowa van een ander te kijken... (Prima in orde alleen het lenskapje ontbreekt [ligt ergens bij de trektelpost Maldens Vlak]).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Leon DP

Hoi Bart, bedankt voor het aanbod maar mijn voorkeur gaat uit naar de vanguard of anders de nikon prostaff (als ik goede recenties kan vinden).
De vanguard en nikon wil ik binnenkort uitproberen zodat ik er wat meer gevoel bij krijg.

M. Hoogteijling

Ik heb een Bynolyt S70 gehad maar dat is echt geen pretje en dan is het altijd zonde van het geld. Je kan ze inderdaad niet vergelijken met een topmodel maar er is echt veel beters te koop (de Nikon Prostaff schijnt al een flinke stap vooruit te zijn en de Nikon ED 50 is gewoon goed). Goed vergelijken!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Nikon is sowieso een goed merk. Zelfs de budget-kijkers van Nikon zijn opvallend goed voor het geld.
Ervaring met de scopen van Nikon heb ik alleen met de Spotter XL 60 mm, en dat was een best scoopje. Maar niet voor brildragers, dus die heb ik weggegeven aan een niet-brildrager.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Leon DP

De bynolyt valt dus af.
Over de nikon heb ik meerdere goede recenties  gelezen. Ik denk er over om de prostaff aan te gaan schaffen maar ik wil hem in ieder geval eerst vergelijken met de vanguard.
alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Leon DP

Even een kleine update.
Ik heb afgelopen weekend even door de prostaff 5 82A gekeken (20-60).
Ondanks dat het kijken erdoor alleen binnen mogelijk was vanwege het slechte weer buiten ben ik er van onder de indruk. :duim:
De garantie is gewoon 10 jaar. Ik heb het aan de verkoper gevraagd en hij liet mij de garantiekaart zien.


Wilfred

Er is op dit forum niet heel veel gebruikerservaring met  de Prostaff series vermoed ik.
Dat komt deels doordat Nikon telescoop dealers niet heel dik bezaaid zijn in Nederland.
In januari dit jaar was hier een thread van Coen van Tuijl met de titel "Vortex Nomad".
Uiteindelijk heeft ie de Nikon Prostaff 82 aangeschaft en daar ook een beknopte revieuw van gegeven destijds.
Misschien kan hij, bijna een jaar verder, zijn ervaringen met de Prostaff nog eens delen.




Leon DP

Nou het is uiteindelijk toch de prostaff 82A geworden.  :blink:
Hij heeft een mooi en scherp beeld. Ga hem binnenkort in het veld gebruiken en zal mijn ervaring hier delen.


Dennis vd B

Gefeliciteerd met je aankoop! Ik hoop dat je er veel mooie dingen mee mag zien  :duim:
Groet, Dennis (www.ayush.nl)