boommarter of steenmarter?

Gestart door frankvdknaap, april 09, 2013, 19:58:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Ik had deze marter voor mijn wildcamera.
Op de site van de zoogdiervereniging heb ik wel gekeken wat de verschillen zijn,
aan de hand daarvan gok ik boommarter maar ik ben totaal niet zeker.

bijvoorbaad dank,
Frank

Joris Verhees

Ik kan hem zo niet determineren, maar als je de plaats vermeldt waar hij gefotografeerd is kan dat al veel zeggen.
Met groet, Joris Verhees

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Joris Verhees

Met groet, Joris Verhees

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Joris Verhees op april 09, 2013, 21:46:49 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 09, 2013, 21:38:34 PM
Citaat van: Joris Verhees op april 09, 2013, 21:32:12 PM
Ik kan hem zo niet determineren, maar als je de plaats vermeldt waar hij gefotografeerd is kan dat al veel zeggen.

Ben bang dat dat voor altijd vaag zal blijven  :P : http://waarneming.nl/user/view/17914?q=&g=0&from=1900-04-02&to=2013-04-09&prov=0&z=1&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&page=1

tja... eigen keus.  :blink:

Vreemde keus... ik zou in dat geval gewoon een offline excel bestandje hanteren op mijn PC.
Waarneming.nl
Samen ontdek je meer!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

maurice.lahaye

Hallo Frank,


Op je foto staat volgens mij ook een boommarter. Grote oren, kleine bef, zo te zien donkere ondervacht. Onderscheid is altijd lastig, maar deze zou ik wel goedkeuren op waarneming.nl (tenzij één van de andere admins mij overtuigd dat ik een essentieel kenmerk over het hoofd zie, foto-val-foto's zijn notoir lastig).


De locatie zegt in deze niet zoveel. Boommarters zitten tegenwoordig door heel NL, behalve ten zuiden van de Grote Rivieren. Op alle mogelijke locaties kan je ze tegen komen. Tot in het Haagse Bos (!) of voor het Rijksmuseum in Amsterdam aan toe. Bovendien vinden boommarters laagveen leuk: veel te vreten.


Kom maar door met die locatie (al dan niet onder embargo).


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

frankvdknaap

Hallo Joris en Bart,
De reden dat ik mijn waarnemingen vervaag is omdat ik erg veel waarnemingen tussen huis en werk en van uit huis doe.
De reden van vervaging van de lokaties is dus hoofdzakelijk voor eigen bescherming.
Anders kan iedereen precies zien waar ik op welke dag ben of rond struin.
Inderdaad kan ik ook een eigen exel bij houden maar op deze manier komen me waarnemingen nog wel terecht bij de PGO's.

Ik wil wel melden dat deze foto's gemaakt zijn in een bossage in Midden-Delfland (Zuid-Holland) tussen Den Haag en Rotterdam.
Uit dit gebied zijn nog geen marters gemeld dus mijn inziens zijn het wel bijzondere beelden.
groeten,
Frank

frankvdknaap

Ik heb net het hele filmpje van de (boom)marter op me You Tube gezet: http://www.youtube.com/watch?v=WmP07pLzfpc

Rob Koelman

Citaat van: frankvdknaap op april 09, 2013, 22:34:32 PMInderdaad kan ik ook een eigen exel bij houden maar op deze manier komen me waarnemingen nog wel terecht bij de PGO's.

Met het risico op een oeverloze discussie: wat is daarbij dan het probleem?

Zonder exacte locatie is deze belangrijke waarneming weinig waard. Als je de waarneming vervaagd op bijvoorbeeld uurhok-niveau kan niemand precies zien waar je allemaal geweest bent, behalve de admins van waarneming.nl. En als je die al niet vertrouwd...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye


Rustig, jongens, rustig.


Waarnemingen gedaan in/op dit forum komen niet automatisch bij de PGO's terecht, daarvoor moet een waarneming inderdaad worden ingevoerd via waarneming.nl of Telmee.nl of ..... Via waarneming is onder embargo of vervaging een mogelijkheid (maar zie daarover ook andere discussies in andere topics met alle nuances en voor en nadelen). Telmee.nl is veel meer afgeschermd, waardoor niet zo snel te zien is wie welke waarneming waar gedaan heeft. Gebruik wat je wil en wat bij je past.


Terug naar de kern. Het betreft een boommarter uit een onverwachts gebied, maar het is niet de 1e uit deze regio (en zal ook niet de laatste zijn, hopelijk):http://waarneming.nl/waarneming/view/63956227
http://waarneming.nl/waarneming/view/56784319


Frank, bedankt voor het melden!


Vriendelijke groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

frankvdknaap

:(  ik was wel van plan om de boommarter op waarneming.nl in te voeren, maar wachte nog even de discussie af.
Vandaar dat ik het nog niet ingevoert had. Uiteraard weet ik dat die dan pas in de archieven komt.
Ik was gewoon nog niet zo snel :) (Rob, het was dus niet expres dat die nog niet ingevoert was). Nu staat die er wel trouwens.
Over de algemene discussie over vervagen zat ik inderdaad ook niet in gaan (over deze ene vervaging mag je best je mening laten weten).
Wel heb ik de ingevoerde boommarter-waarneming nu nog op vervaging staan, ondertussen heb ik nog even contact met wat zoogdiermensen hier uit de buurt,
als die aangeven dat de kans op versoring van het dier en de rest van het gebied heel klein is ga ik de vervaging er helemaal af.

groeten,
Frank

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

frankvdknaap

(PS: ik zal in het vervolg wat zuiniger zijn met het toepassen van de vervaging bij niet-kwetsbare-soorten :))

jva

Citaat van: maurice.lahaye op april 09, 2013, 22:26:50 PM
Hallo Frank,


Op je foto staat volgens mij ook een boommarter. Grote oren, kleine bef, zo te zien donkere ondervacht. Onderscheid is altijd lastig, maar deze zou ik wel goedkeuren op waarneming.nl (tenzij één van de andere admins mij overtuigd dat ik een essentieel kenmerk over het hoofd zie, foto-val-foto's zijn notoir lastig).


De locatie zegt in deze niet zoveel. Boommarters zitten tegenwoordig door heel NL, behalve ten zuiden van de Grote Rivieren. Op alle mogelijke locaties kan je ze tegen komen. Tot in het Haagse Bos (!) of voor het Rijksmuseum in Amsterdam aan toe. Bovendien vinden boommarters laagveen leuk: veel te vreten.


Kom maar door met die locatie (al dan niet onder embargo).


Maurice

admin

@Maurice: boommarter niet ten zuiden van de grote rivieren? Dacht het wel!
Jelle

maurice.lahaye

@Jelle, nou ja, die spaarzame dieren in het westen van Noord-Brabant (landgoed De Utrecht, Kalmthout) daar gelaten. Of heb je meer info: http://waarneming.nl/soort/maps/376?from=2000-04-12&to=2013-04-12&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=


Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jva

Schopje omhoog: boommarter aangetroffen in Loonse & Drunense Duinen. Wellicht gerelateerd aan enkele jaren geleden door Jaap Mulder uitgezette dieren in de naburige Mortelen?? Geen idee of deze dieren het allen overleefd hebben.


https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/zeldzame-boommarter-op-beeld-vastgelegd-in-de-duinen
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op november 02, 2014, 17:25:50 PMSchopje omhoog: boommarter aangetroffen in Loonse & Drunense Duinen. Wellicht gerelateerd aan enkele jaren geleden door Jaap Mulder uitgezette dieren in de naburige Mortelen?? Geen idee of deze dieren het allen overleefd hebben.

https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/zeldzame-boommarter-op-beeld-vastgelegd-in-de-duinen

Van die uitgezette dieren wordt aangenomen dat ze het niet lang overleefd hebben.

De boommarter duikt in Nederland nog steeds op nieuwe locaties op, wat toch een gestage uitbreiding van het verspreidingsgebied suggereert. Een belangrijk deel van deze waarnemingen op nieuwe locaties wordt gedaan met cameravallen, zoals ook bij de waarneming in de Loonse en Drunense Duinen...

Met vriendelijke groet, Rob

jva

#17
Tja, het herkomstgebied blijft dan wel een groot raadsel lijkt me. De dichtstbijzijnde populaties zitten bij mijn weten vele (tientallen) kilometers verderop. Ook lijkt me in de L&D Duinen geen relictpopulatie aanwezig, dit was dan al lang eerder uitgekomen (door o.a. verkeersslachtoffers en ecologisch onderzoek door tientallen vrijwilligers voor NM, waaronder met cameraval waar ikzelf ter plaatse ook mee werk). Zwervende dieren zou wellicht niet geheel uit te sluiten zijn, maar betwijfel het sterk gezien de omgeving ook uit grote arealen aangesloten en bosarm polderlandschap bestaat..Zou dispersie door deze soort in een dergelijk landschap mogelijk zijn? Ik zie de waarneming in ieder geval als een enorme (maar uiteraard welkome) toevalstreffer. We gaan het zien.
Jelle

jeroenroelofsen

Citaat van: jva op november 02, 2014, 22:12:13 PM
Zwervende dieren zou wellicht niet geheel uit te sluiten zijn, maar betwijfel het sterk gezien de omgeving ook uit grote arealen aangesloten en bosarm polderlandschap bestaat..Zou dispersie door deze soort in een dergelijk landschap mogelijk zijn? Ik zie de waarneming in ieder geval als een enorme (maar uiteraard welkome) toevalstreffer. We gaan het zien.
Denk dat polderlandschap niet gelijk een probleem hoeft te zijn. Als een zwervend dier maar af en toe wat prooi kan pakken (overal is wel iets te vinden) en plek heeft om zich korte/lange tijd schuil te houden (hoeft niet perse bos te zijn), dan kan een zwerver een heel eind komen lijkt mij.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jva

Een mogelijk herkomstgebied voor de L&D Duinen zou, zo realiseer ik me zojuist, wel eens de Biesbosch kunnen zijn. Dit ligt hemelsbreed 'slechts' 15 kilometer verwijderd. Ik heb begrepen dat hier op basis van recent inventarisatiewerk ook geregeld boommarters op de gevoelige plaat worden vastgelegd. Dan nog speelt de factor van mogelijke barrierewerking (vanwege de aanwezigheid van enkele grote wateren en open polder) zoals ik eerder heb aangekaart (enkel over minder grote afstand). Dit aspect gaat echter voor de Biesbosch zelf ook op. Indien er geen introductie heeft plaatsgevonden kan ik dan ook niet anders dan concluderen dat het voor de dieren toch mogelijk moet zijn nieuwe gebieden te koloniseren, zij het dat robuuste stapstenen noodzakelijk zijn binnen niet al te grote afstanden van elkaar. Tussenliggend - ogenschijnlijk voor de soort minder geschikt - gebied zou dan toch geen probleem moeten zijn, zoals mijn voorganger ook al aangaf. Voldoende rust, dekking en voedsel zullen hierbij van belang zijn.
Jelle

maurice.lahaye

#20
Hallo Jelle, Jeroen e.a.,


De discussie over het dispersievermogen van de boommarter zal over afzienbare tijd worden beslecht middels een artikel in (waarschijnlijk) Conservation Genetics. Met collega's heb ik gewerkt aan een DNA-studie op basis van dood gevonden boommarters (99% verkeersslachtoffers) en de verwantschap tussen individuen en de bekende populaties. Ik zal de uitkomst niet verklappen, maar ik ben niet verbaasd over het (eindelijk!) opduiken van een Boommarter in de Loonse en Drunense Duinen. Het was niet de vraag of ze zouden opduiken, maar vooral waarom het nog niet eerder is gebeurd. De slechte afloop van de losgelaten boommarters in het Groene Woud is een aanwijzing dat vervolging mogelijk daarin een rol speelt of heeft gespeeld.


Wordt vervolgd!


Maurice
(op persoonlijke titel en als onderzoeker bij Zoogdiervereniging / Alterra Wageningen UR)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

bartho

Ik zag het ook zijdelings in een aantal andere posts, maar boommarters zijn zeker wel al in het Delflandgebied gesignaleerd. Bij Vlaardingen, in Delft, en aan de zuidrand van Den Haag. Ze zijn aan een echte opmars bezig in Nederland en aangetroffen tot in de tuin van het Catshuis en inderdaad het Haagse Bos. Ik heb zelf het genoegen gehad er vorig jaar eentje te spotten bij de Uithof in Den Haag.

ducheineWim

Zelfs in Zeeuws-Vlaanderen is een exemplaar (weliswaar dood) gemeld. Afkomstig waarschijnlijk uit een populatie net over de grens in België.

Groet,

Wim
Wim Ducheine

maurice.lahaye

Dier was zeker afkomstig uit de kleine Vlaamse populatie: dier had een zender om de nek  ;) .
http://waarneming.nl/waarneming/view/83808691


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ducheineWim

Helemal eens. Mar wel aanwezig/waargenomen in Z-VL (zei hij trots).
Wim Ducheine

Rene Janssen

#25
Misschien eens die bosjes in Zuid-Vlaanderen volhangen/ langsgaan met cameravallen en pindakaas en kijken of er geen populatie zit? Het zou zo maar kunnen!



René
René Janssen

maurice.lahaye

#26
Goede plannen, mannen  :duim: .
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: Rene Janssen op november 07, 2014, 05:36:39 AMMisschien eens die bosjes in Zuid-Vlaanderen volhangen/ langsgaan met cameravallen en pindakaas en kijken of er geen populatie zit? Het zou zo maar kunnen!

René


Hé René, ben je nou naar een opdracht aan het vissen?   ;)
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: maurice.lahaye op november 03, 2014, 13:15:45 PM
Hallo Jelle, Jeroen e.a.,


De discussie over het dispersievermogen van de boommarter zal over afzienbare tijd worden beslecht middels een artikel in (waarschijnlijk) Conservation Genetics. Met collega's heb ik gewerkt aan een DNA-studie op basis van dood gevonden boommarters (99% verkeersslachtoffers) en de verwantschap tussen individuen en de bekende populaties. Ik zal de uitkomst niet verklappen, maar ik ben niet verbaasd over het (eindelijk!) opduiken van een Boommarter in de Loonse en Drunense Duinen. Het was niet de vraag of ze zouden opduiken, maar vooral waarom het nog niet eerder is gebeurd. De slechte afloop van de losgelaten boommarters in het Groene Woud is een aanwijzing dat vervolging mogelijk daarin een rol speelt of heeft gespeeld.


Wordt vervolgd!


Maurice
(op persoonlijke titel en als onderzoeker bij Zoogdiervereniging / Alterra Wageningen UR)

2,5 mnd verder Maurice, is er al een mogelijkheid voor wat meer openheid van zaken? Ben benieuwd.
Jelle

maurice.lahaye

#29
Hallo Jelle,

Artikel is (nog steeds) 'under review'. Zodra het is gepubliceerd zal ik het melden.

Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl