Hoofdmenu

Wezel/Hermelijn?

Gestart door subok, oktober 27, 2014, 21:27:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

subok

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://vwghop.waarneming.nl/waarneming/view/89500455onzeker Wezel/Hermelijn - Mustela nivalis/erminea gezien op 2014-10-27 Smeerling - MetbroekboschFoto's:bij voorbaat dank Cor de Jong
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Rob Koelman

Aan de hand van deze foto's niet verder te determineren dan wezel of hermelijn. Als er een heel kort staartje aanwezig is, is het zeker wezel.

Determinatie is mogelijk door het nemen van een aantal schedelmaten...
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Als er geen staart aanwezig is, wordt het moeilijk van foto. Het is jammer dat de maat van het totale dier er niet bij staat, nu zou je het zelfs voor een bunzing kunnen aanzien. Zelf zou ik in zo'n geval de schedel meenemen en schoonmaken, en dan kom je er wel uit (desnoods ga je er mee naar een museum). Waarschuwing: omdat ik toevallig een preparateursontheffing heb is bovenstaande mij toegestaan, ben je dat niet, dan moet je officieel eerst naar de politie voor een vervoersbewijs.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

#3
Een vervoersbewijs is eigenlijk alleen nodig indien je het dier later wilt laten opzetten. Dat lijkt mij in dit geval niet echt aan de orde.

Als je dit soort resten van een dood dier onder je hebt zonder ontheffing ben je formeel in overtreding, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er zal niet snel een AID-er of zo proces verbaal gaan opmaken. Moeten ze er bovendien eerst nog achter komen dat je in het bezit bent van dit 'illegale' exemplaar...

Dus gewoon schoonmaken (kan door de kop in een potje water te doen; niet al te koud wegzetten; rot vanzelf schoon) en t.z.t. eens opmeten.

Daarna nog wel even de waarneming aanpassen natuurlijk...

Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Je zult mij er niet over horen, maar ik ken iemand die op die manier een verzameling schedels opgebouwd had en er een stukje over in de krant gezet had. Vervolgens kreeg hij wel de A.I.D. op bezoek..
Los daarvan vind ik dat je als forum niet moet aanzetten tot illegale handelingen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Een gericht verzamelde schedelcollectie met allerlei zwaar beschermde soorten is natuurlijk heel wat anders dan een incidenteel gevonden schedeltje van een wezel of hermelijn. Er is bovendien geen dier bewust voor doodgemaakt.

Illegaal? Zuiver volgens de letter van de wet wel ja. Maar er bestaat ook nog zoiets als natuurbeleving. Hoeveel kinderen hebben in hun jeugd niet een verzameling schelpen, veren, schedeltjes e.d gehad? Moet je die allemaal gaan vervolgen?

Er zijn zaken die de aandacht van de AID/wetgever meer nodig hebben: illegale roofvogelvervolging,  illegale vervolging van dassen en andere roofdieren, illegale vogelvangst, stroperij etc etc. Daar valt natuurwinst te halen. Niet bij het mensen verbieden een doodgevonden wezel of hermelijn mee te nemen. Levert bovendien uiteindelijk ook nog een waarneming op die weer bruikbaar kan zijn bij de bescherming van de natuurwaarden van een gebied...
Met vriendelijke groet, Rob

subok


Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb wat maatvoering opgenomen:
Van voorkant kop tot achterzijde - 130 mm.
Schofthoogte - 60 mm.
Voorkant snuit tot nek/rug - 55 mm.
Voorkant snuit tot oogkas - 15 mm.
Dikte kop - 20 mm.


Misschien zegt het jullie wat meer.


Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Rob Koelman

Citaat van: subok op oktober 27, 2014, 22:16:47 PMVan voorkant kop tot achterzijde - 130 mm.

Als je daarmee bedoelt van voorkant kop tot achterzijde lichaam, dan kun je gerust uitgaan van wezel. Heet in het Duits niet voor niets Mauswiesel...

Graag ook nog even deze maat vermelden in de toelichting bij de waarneming.
Met vriendelijke groet, Rob

subok

Inderdaad van voorkant kop tot achterzijde lichaam.
Ik zet deze maat ook in de waarneming.
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)