Sauerland - Lactarius?

Gestart door tgroen, oktober 22, 2014, 20:48:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

tgroen

Op basis van de afbeeldingen in Gerhardt en Keizer, kom ik niet verder dan een Vaalrode melkzwam (Keizer). Foto 1 is op een andere dag en lokatie gemaakt. Graag een betere kenner aan het woord.
Bvd,
grt, Theo

e.moors

Volgens mij zijn het 2 soorten. Die eerste foto lijkt me een smakelijke russula (s.l.) te zijn.
De andere twee foto's zijn volgens mij wel melkzwammen, en dan zou de meest waarschijjnlijk soort volgens mij zwartgroene melkzwam zijn
mvg. Eric

tgroen

Dank je Eric,
Nog een keer goed kijkend o.a. naar de manier van aanhechting op de steel, lijken het inderdaad twee verschillende. Je eerste suggestie haal ik er niet uit op basis van de kleur van hoed en steel, maar je kunt best gelijk hebben. Je tweede neem ik in ieder geval graag over. Nogmaals dank.
grt, Theo

e.moors

De smakelijke melkzwammen kunnen volgens mij allemaal groen verkleuren met het ouder worden. De Vaalrode melkzwam schijnt dat het sterkst te doen volgens de beschrijvingen die ik tot nu to heb gelezen, dus die heeft de meeste kans. Zeker weten de ik dat echter niet, dus voorlopig hou ik het op smakelijke melkzwam s.l. (waar de vaalrode ook onder valt), maar misschien dat iemand anders, die de verschillende soorten beter kent je nog verder kan helpen
mvg. Eric

tgroen

Wacht even, in je eerste post had je het over Smakelijke russula, nu over Smakelijke melkzwam. Daar reageerde ik op. Slip of the pen?
grt, Theo

e.moors

#5
Ach ik zie het nu ook. inderdaad, slip of the pen (of een brainfart is misschien een betere term, geen idee meer wat ik dacht toen ik dat op schreef). Ik bedoelde steeds Smakelijke Melkzwam
excuses voor de verwarring,
mvg. Eric

tgroen

Je reactie is niet minder gewaardeerd  :blink:
grt, Theo