Zeer weinig grotere vlinders

Gestart door jessesven, augustus 02, 2004, 16:24:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Dit jaar zijn Atallanta, kleine vos, distelvlinder en dagpauwoog zeldzaam. In juni zag ik nog wel wat distels, nu in het geheel niet. Atalanta en kleine vos zie ik af en toe. Dagpauwoog heb nog in het geel niet gezien in juli.


Hoe is jullie ervaring en zijn er nog wat dagpauwen en distels te verwachten?



matthijsbroere

Dagpauwoog en distelvlinder heb ik dit jaar ook heel weinig gezien.
Atalanta en kleine vos zie ik echter dit jaar in redelijke aantallen.

Maar over het algemeen is het een triest vlinderjaartje...

Gisteren m'n eerste 2 distelvlinders en dagpauwoog van het seizoen pas gezien :(

Matthijs  
Matthijs Broere

Dylan

Atalanta en Kleine Vos zie ik wel voldoende, Distelvlinder ook regelmatig. Gehakkelde Aurelia ook een aantal keren gezien. Dagpauwoog tot nu toe gemist.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

E. Sweerts

Ik heb dit jaar een stuk of 3, 4 Atalanta's waargenomen, geen Distelvlinder,of Kleine Vos. Gisteren nam ik voor de 2de keer de Dagpauwoog waar; de eerste keer was ergens in februari/maart en tevens de eerste vlinder van dit jaar.

Ik lijkt mij ook een minimaal vlinderjaar. Ik vond het al vreemd, aangezien mijn tuin (bijna) geheel voorziet in de behoeftes van dit mooie diertje. :wub:

Maar ik heb nog hoop....wie weet krijgen we een mooie vlindernazomer... :rolleyes:

Groetjes  

Pim

De kleine vos in het voorjaar juist veel gezien, maar de overige algemenere soorten lijken dit jaar inderdaad schaars.

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Zwaaneveld

Ik zie wel regelmatig Atalanta's, niet opvallend minder dan andere jaren; Dagpauwoog maar af en toe; Kleine Vos erg weinig en van de Distelvlinder heb ik er pas drie of zo gezien dit jaar.
Toch zou ik niet durven beweren dat het een slecht vlinderjaar is. Sommige soorten zijn in de Amsterdamse Waterleidingduinen (waar ik meestal vlinder) zelfs erg talrijk, zoals Bruin Zandoogje, Koevinkje, Groot Dikkopje, Zwartsprietdikkopje. Van het voorjaar waren er ook veel Oranjetipjes, Icarusblauwtjes, Hooibeestjes en Argusvlinders.
Wat ik tot nu toe (vooral van de zomer) erg weinig heb gezien zijn Landkaartjes en Boomblauwtjes.
Maar goed, nu dwaal ik af van het onderwerp 'grotere vlinders'...  :wacko:

Groet, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

jessesven

Jan, ik ben het wel met je eens: 1 landkaartje!!

Bob Hogeveen

Het lijkt de laatste week wel wat op gang te komen. Kijk maar bij de waarnemingen. Vandaag zag ik 8 Distelvlinders tijdens een vrij korte wandeling. Ook flink wat Kleine vosjes, allemaal hele mooie "verse". Landkaartjes heb ik de laatste week al op diverse plekken in Drenthe gezien, zelfs in eigen tuin. Hetzelfde geldt voor Boomblauwtjes.

Groet,
Bob H.

jessesven

Bij mij in Rijswijk e.o. lukt het niet echt, een enkele Atalanta en dan heb je het wel gehad. Ik doe mijn best......kleinere vlinders doen het overigens prima!!!