Wow: Vanguard scoort!

Gestart door KorHaan, oktober 07, 2014, 00:44:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Hallo beste mensen,

Ik geef liever geen oordeel over een kijker die ik zelf niet bekeken heb, maar mijn oog viel op dit review: http://www.allbinos.com/index.php?test=lornetki&test_l=279

en omdat ik de reviews van Allbinos hogelijk apprecieer, maak ik hier graag een uitzondering.


De Vanguard Endeavor ED II 10x42 komt hier wel héél goed uit de bus! Voor een kijker van rond de 500 euro is het testresultaat ronduit sensationeel! Een testresultaat van 144 punten is in deze prijsklasse ongekend. De beste kijkers van de gerenommeerde merken scoren maar nauwelijks hoger. Deze Vanguard lijkt me zeker een aanrader voor wie topprestaties zoekt en een bescheiden budget heeft.

Met vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Timo Roeke

Wow, dat had ik niet verwacht. Dit zet inderdaad alles wel weer even in perspectief. Om heel eerlijk te zijn had ik het gehoopt en verwacht dat dit binnen no time zou gaan gebeuren. Zijn deze al te bestellen?

Corné Timmers

Inderdaad indrukwekkend. Eye relief en kortste scherpstelafstand voor een 10x42 ook super. Straks koop je een Swarovski echt alleen nog maar om de naam...
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Timo Roeke

Verrekijkershop geeft aan geen fan te zijn van Vanguard omdat ze snel geen onderdelen meer kunnen leveren. Maar hoe is dat belangrijk als je levenslange garantie hebt?

Bart van Hoogstraten

En hoe zit het binnenwerk vast? Is dat mechanisch vastgezet en te repareren/af te stellen? Of gekit en niets meer aan te doen als het misgaat zoals de andere budgetkijkers? (Dat laatste moet je niet hebben als je in hete contreien komt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Timo Roeke op oktober 08, 2014, 18:44:05 PM
Verrekijkershop geeft aan geen fan te zijn van Vanguard omdat ze snel geen onderdelen meer kunnen leveren. Maar hoe is dat belangrijk als je levenslange garantie hebt?

Zo te horen krijgen ze de reserveonderdelen dan niet aangevoerd. Lijkt me geen goede indicatie...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Corné Timmers

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 08, 2014, 18:55:50 PM
Citaat van: Timo Roeke op oktober 08, 2014, 18:44:05 PM
Verrekijkershop geeft aan geen fan te zijn van Vanguard omdat ze snel geen onderdelen meer kunnen leveren. Maar hoe is dat belangrijk als je levenslange garantie hebt?

Zo te horen krijgen ze de reserveonderdelen dan niet aangevoerd. Lijkt me geen goede indicatie...


Ja, en kapotte oogschelpen vallen dan onder normale slijtage - dus niet onder de garantie - en dan heb je al een probleem. Bij een aantal Bushnell-kijkers die ik ken vallen die dingen er al af als je er naar kijkt.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

KorHaan

Citaat van: Corné Timmers op oktober 08, 2014, 17:18:53 PM
Inderdaad indrukwekkend. Eye relief en kortste scherpstelafstand voor een 10x42 ook super. Straks koop je een Swarovski echt alleen nog maar om de naam...


Dan moeten ze bij Vanguard nog wel eerst even iets doen aan de lichttransmissie. Die is nu nog niet om over naar huis te schrijven. Maar deze Vanguard toont inderdaad wel aan dat de optische knowhow in China met stappen vooruit gaat.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 08, 2014, 18:54:19 PM
En hoe zit het binnenwerk vast? Is dat mechanisch vastgezet en te repareren/af te stellen? Of gekit en niets meer aan te doen als het misgaat zoals de andere budgetkijkers? (Dat laatste moet je niet hebben als je in hete contreien komt).


Fijn puntje.

De dioptrie-afstelling gebeurt met een ring op het rechteroculair, die het hele element verdraait ( "...moves the element", volgens Allbinos). Dat is op zich niet verkeerd, de oude uitvoering van de Zeiss ClassiC 8x56 T*P* heeft bijvoorbeeld hetzelfde mechanisme, maar de uitvoering is bij de Zeiss natuurlijk wel degelijk. Ik vraag me met Bart af, hoe dat inwendig in de Vanguard II is uitgevoerd. Als het met plastic en lijm is gedaan, dan heb je natuurlijk meteen weer een probleem. Dat is waar.

Vriendelijke groet,

Ronald

Rob Koelman

#9
Mooie afsluiting in het genoemde review:

You can say the Vanguard has definitely stirred things up on the market - and rightly so. Let the leading producers think a bit about their moves; after all the prices of 10x42 binoculars amounting to over 2000 Euro hardly reflect their content, which is absurd.

Die kan Swarovski in zijn zak steken...

Voorlopig ben ik overigens nog heel tevreden met mijn Eden EQ 10x42 die ik voor euro 185,- op internet heb weten te scoren.
Voorlopig, want duurzaamheid is mogelijk een probleem (zie het topic over deze kijker: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159448.360)...
Met vriendelijke groet, Rob

Richardus

Ik heb deze kijker sinds december, geloof ik. Ik ben er op zich wel heel tevreden voor, zeker voor de €408 die ik er destijds voor betaalde. De scherpte en kleurweergave is erg goed, zeer weinig tot vrijwel geen CA en de snelle focussing (drievierde ronde) is zalig. Gewichtsverdeling is zalig dus ik kan 'm goed stabiel houden, waarbij de open brug design en vinger'deuken' erg helpen.

Slechter is de bouwkwaliteit: de eerste die ik had, had op een binnenlens duidelijk 2 lichte beschadigingen van een tangetje... Ok, geruild. Die ik nu heb, is de ene oogrubber (juiste naam ff kwijt) al snel losser geworden dan de andere... De achterschroef van de focusknop gaat regelmatig wat lossig zitten... Ik heb vaak het idee dat er een verschil in focussing zit tussen linker en rechter kant; ik heb regelmatig de boel met de diopter moeten bijstellen (die na langer gebruik ook niet even soepel meer 'klikt'). Daarbij wordt de scherpte op grote afstand wel aardig wat minder, met het gevoel 'm net niet scherp te kunnen stellen. Of korte en middellange afstand is dit geen probleem. En weer, soms bij bepaald schuin invallend licht, behalve lichte coma en flare is er weer zo'n 'pikje' die een klein (verder met 't blote oog niet zichtbaar) beschadingetje binnenin openbaart...

Al met al optisch een behoorlijk geweldig ding, zeker voor die prijs, en daar blijkt de kwaliteit van het Japanse glaswerk. Maar het Chinese bouwwerk...daar mag echt nog wel wat aan verbeterd worden. Maar voor €409 (destijds bij Cameranu.nl nu €550) tot €665 (HoO, schrok me rot) heb je 'n kijker die de exorbitant hoge prijzen van Swarovski/Leica inderdaad aardig te kijk zet...

Sander Haak

#11
Bedankt voor je review, het is een interessante kijker. Ik ben het alleen niet eens met je laatste zin. Kennelijk begint de kijker na een paar maanden al af te takelen. Dat is ook mijn ervaring met een in China gefabriceerde kijker van Bushnell. Na die ervaring heb ik 2x een tweedehands Swarovski gekocht die al heel wat jaartjes mee ging. Los van de gebruiksporen aan de buitenzijde was daar technisch helemaal niets op aan te merken. In geval van mankementen zoals jij ze beschrijft, waren ze kosteloos in Oostenrijk verholpen.


De nieuwprijs van de A-merken mag dan inderdaad vreselijk hoog zijn, maar de kijkers behouden altijd een mooie restwaarde. Mijn oude Zeiss en Swarovski heb ik prima kunnen verkopen, maar die Bushnell heb ik nog steeds.
Groet, Sander Haak (Woerden)