Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Beetje te veel wit op de ondervleugel zou ik zeggen (vooral op foto 2)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankmeer

Frank van der Meer

Jan van der Laan

Ondertussen op de Maasvlakte...

Daar zit nu een Baardgrasmusspec. Voor wie het nog niet weten: tegenwoordig zijn er drie Baardgrasmussoorten, Westelijke, Moltoni's en Balkanbaardgrasmus.

garryb

Een heel bataljon waarnemers meldt 'm resoluut als Balkanbaardgrasmus. Max vindt het een Westelijke. Wie gaat er gelijk krijgen?

Jan van der Laan

Maar zoals altijd voeren de waarnemers geen details over de vogel in, maar alleen elkaars voornamen  :angry: ;)

Mijn inschatting is dat op het fotootje het wit de 5e staartpen niet vierkant is, maar schuin naar de schacht lijkt te lopen. Bij een Westelijke hoort dat loodrecht op de schacht te zijn (anders wordt het geen vierkantje). Maar dat is mijn eigenste mening...

Folkert Jan

Overigens wordt er gesproken over een kajetser van een baardstreep, maar ik zie geen baardstreep op de foto....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Schuller

#5496
Citaat van: Folkert Jan op oktober 02, 2014, 12:20:09 PM
Overigens wordt er gesproken over een kajetser van een baardstreep, maar ik zie geen baardstreep op de foto....

Hier wordt juist gesproken over een "zwak ontwikkelde baardstreep"...
(Ik neem aan dat het om deze foto's gaat, oordeel zelf.)
Edwin Schuller

Max Berlijn

#5497
Laat ik vooropstellen dat ik LIJSTBELANG heb  ;D , maar de baardstreep (zie de foto's van Thomas) lijkt slecht ontwikkeld (weet niet waar Sander zijn mening op baseert, andere foto?), de vogel toont het meeste oranjerood op de onderdelen van al de vogels die ik in NL heb gezien, en op de Vlie najaarsvogel na, ken van de NL plaatjes. Op het ene plaatje van de staart van Thomas kijk ik met name naar de linker (onderste) T5. Je kan de veer zowel links als rechts van de grasspriet zien. Het wit lijkt mij vierkant. Voor mij vooralsnog genoeg om aan westelijke met vraagteken te denken (en mensen aan te raden te gaan kijken) en hoop op nog betere (onweerlegbare) foto's. Geluid zou zijn gehoord (tek), dus geen Moltoni?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gert Ottens

Citaat van: Folkert Jan op oktober 02, 2014, 12:20:09 PM
Overigens wordt er gesproken over een kajetser van een baardstreep, maar ik zie geen baardstreep op de foto....

Op de foto's van Thomas is toch wel een duidelijke baardstreep te zien. Maar als kenmerk heb je hier niet zoveel aan, behalve dat een enorme kajetser van een baardstreep eerder op Balkanbaardgrasmus wijst. Dat lijkt hier dus mee te vallen.
Het patroon van t5 is belangrijker, en dat is op de foto van Thomas nu juist niet goed (genoeg) te zien, al zie ik ook iets van een wit vierkantje. Maar of die schuin naar de schacht loopt? Moeilijk te zien... Hopelijk zijn er betere foto's van de staart!

Certhia

Als ik de foto goed inschat zou een lange witte tong langs de schacht van t5 te zien moeten zijn, mits aanwezig. Op basis van deze foto's houd ik t nog even op inornata
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Jan van der Laan

Lange witte tong is een extreem geval. Ze zijn er ook met kleinere inkepingen.

Sander Bot

> Op het ene plaatje van de staart van Thomas kijk ik met name naar de linker (onderste) T5.

Maar kan de linker T5 ook niet T4 zijn?
Op rechts lijkt T5 er niet goed uit te zien voor een Westelijke.

Certhia

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 02, 2014, 13:18:06 PM
Lange witte tong is een extreem geval. Ze zijn er ook met kleinere inkepingen.

Dat klopt. Maar ik denk dat iets van een tong die langs de schacht loopt te zien zou moeten zijn, maar betere foto's gaan hopelijk uitsluitsel geven.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Jan van der Laan

inmiddels via whapp meer foto's gezien. Onderdelen lijken erg op Westelijke, beetje worcestersaus-kleurtje en zijn omvangrijk. Ik zie nu geen kleurverschil tussen de keel en de flanken. En wat als schuin op de staart interpreteerde blijkt een grasspriet op de voorgrond te zijn. Ook de baardstreep vind ik klein genoeg (het woord kajetser ken ik niet, ik heb West-Friese/Zaanse roots). Kortom een hele goede kandidaat voor Westelijke.

Sander Bot

lastig hoor, op de nieuwe foto's via rarebirdalerts lijk ik een wig te zien op (voor de vogel) rechts.
Of is het onscherpte/iets anders en is het wel een Westelijke?


Jan van der Laan

Dat dacht ik eerst ook, maar het is een grasspriet die dit effect veroorzaakt.

Sander Bot

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 02, 2014, 13:49:17 PM
Dat dacht ik eerst ook, maar het is een grasspriet die dit effect veroorzaakt.


Een graspriet dit een wig op T5 veroorzaakt. Kan natuurlijk, maar ben daar op basis van deze foto's nog niet zo zeker van. Maar mogelijk dat met het origineel van deze plaat wat meer gedaan kan worden zodat we meer duidelijkheid over het patroon van T5 kunnen krijgen.

HPM

Citaat van: garryb op oktober 02, 2014, 11:29:44 AM

Een heel bataljon waarnemers meldt 'm resoluut als Balkanbaardgrasmus. Max vindt het een Westelijke. Wie gaat er gelijk krijgen?

De stand is nu:
cantilans                 16
cantilans cantilans     1
cantilans albistrata    6
Herman van der Meer

Sander Bot

op de nieuwste foto's lijkt rechts goed voor Westelijke en snap ik links niet.
Ik weet het ook niet meer.

Jan van der Laan

En hoeveel met een vraagteken?

Gelukkig worden vogels nog steeds op grond van feiten gedetermineerd en niet op grond van de meeste stemmen gelden.

Gert Ottens

Citaat van: Sander Bot op oktober 02, 2014, 14:06:06 PM
op de nieuwste foto's lijkt rechts goed voor Westelijke en snap ik links niet.
Ik weet het ook niet meer.

Inderdaad. Fotografisch effect (op links)?

Max Berlijn

Als je de foto van deze http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=79235 rechtsonder ziet lijkt me een piep met "Westelijke BaGraMu, vrij zeker", op zijn plaats..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jan van der Laan

ik krijg die laatste foto niet meer uitvergroot. Blijkbaar toch nog een verbeterpuntje in het alertsysteem.

leostegeman

Geen wigje; ik stem ook voor westelijke...

Sander Bot

Zie foto laatste piep, eindelijk een scherpe, als dat T5 is, is het dudielijk een Westelijke uiteraard.

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Gert Ottens

#5516
Citaat van: Sander Bot op oktober 02, 2014, 15:05:10 PM
Zie foto laatste piep, eindelijk een scherpe, als dat T5 is, is het dudielijk een Westelijke uiteraard.

Of is daar toch een wigje zichtbaar op t5? Kan ook aan mijn ogen liggen...;-)

Edit: op de laatst geuploade foto lijkt zelfs een grote wig zichtbaar, maar dat moet bijna wel fotografisch effect zijn.

Jan van der Laan

We zien het vanavond wel als iedereen thuis en tijd heeft de foto's te uploaden.

Gert Ottens

#5518
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 02, 2014, 15:23:11 PM
We zien het vanavond wel als iedereen thuis en tijd heeft de foto's te uploaden.

:-) Maar volgens mij is het wel een Westelijke. Jammer, want het gaat me vandaag niet lukken om naar de Mavla te gaan...

migratorius

Citaat van: Gert Ottens op oktober 02, 2014, 15:27:35 PM
Citaat van: Jan van der Laan op oktober 02, 2014, 15:23:11 PM
We zien het vanavond wel als iedereen thuis en tijd heeft de foto's te uploaden.
:-) Maar het volgens mij is het wel een Westelijke. Jammer, want het gaat me vandaag niet lukken om naar de Mavla te gaan...
Vannacht wordt het vrees ik veel te mooi weer (morgen heb ik vrij vanwege Wiedervereinigung [voor mij is én blijft het Leids Ontzet])...
Als Max gelijk krijgt moet het maar eens een tijdje afgelopen zijn met zwemvliesgrappen.

JanHein