blad met kiemplantjes

Gestart door A Kreffer, oktober 01, 2014, 22:23:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Stond een blaadje dicht bij een sloot. Blad is 1,5 cm doorsnee. Kleine plantjes hebben een wit worteltje (denk ik ) en zaten goed vast.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88897219
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-09-30 Rijswijk (ZH) - Steenvoorde
Foto's:




bij voorbaat dank Anna Kreffer

mgeven


Rob Koelman

Of een topblaadje van pinksterbloem / kleine veldkers.

Sommige plantensoorten kun je stekken door een blad gedeeltelijk in de grond te steken, waarna er vanuit de nerven wortelvorming plaatsvindt. Mogelijk is dat hier ook het geval (???).
Met vriendelijke groet, Rob

A Kreffer

Dank voor de reacties.

De kiemplantjes staan inderdaad op de nerven!
Heb iets betere fotoos van het blaadje bijgevoegd. De nerven eindigen in een klein puntje aan de bladrand.

Rob Koelman

Leuk, die nieuwe foto's!

Nu nog opkweken voor meer zekerheid over de soort...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

A Kreffer

Terug geweest en gezocht: het zal speenkruid zijn.
Een eind verder stond een heel groepje in het gras, te zien omdat ze alles maaien nu.
Een paar blaadjes droegen ook die kiemplantjes. Speenkruid vormt soms knolletjes in de bladoksels ( las ik).
Die zijn nu al ontkiemt zonder eerst af te spoelen. Geen van de andere blaadjes had kiemen op de nerven.
Dat was dus toch wel bijzonder.

petraw

Citaat van: Rob Koelman op oktober 02, 2014, 11:23:38 AM
Of een topblaadje van pinksterbloem / kleine veldkers.

Citaat van: A Kreffer op oktober 03, 2014, 01:15:59 AM
Terug geweest en gezocht: het zal speenkruid zijn.

Beste Anna,

Ik denk toch dat Erik en Rob een punt hebben dat je moet zoeken in de hoek van Pinksterbloem of een andere Cardamine. Speenkruid heeft nl. heel ander gevormd blad.
Groet, Petra

A Kreffer

Op wilde-planten.nl staan fotoos van speenkruidblaadjes die ik wel vond lijken, maar ik zal niet eigenwijs zijn hoor.
Dacht dat pinksterbloem geveerd blad had, dat heeft dit plantje zeker niet. Het blad voelt steviger dan de "kersen" die ik ken.
Jammer dat de winter eraankomt en het wel niet zal gaan bloeien voorlopig.
Dank voor al jullie reacties!