Oranje Oniscus asellus??

Gestart door Arp, maart 09, 2007, 13:19:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Gisteren twee 'vreemde' pissebedjes gekiekt die ik met Berg en Wijnhoven in de hand niet duidelijk onder kan brengen - vooral ook natuurlijk omdat de kiekjes van de belangrijke details weer eens hopeloos mislukt waren. Maar misschien kan één van de echte pissebeddenkenners hier er toch wat mee?

Bij deze eerste (de tweede is hier) kom ik, vooral omdat ik ondanks de beeldkwaliteit toch drie segmentjes in de flagel meen te herkennen eigenlijk op Oniscus asellus. Volgens B&W schijnt er bovendien een "zeldzame oranje variant" te bestaan, dus helemaal onmogelijk is het  niet - maar het zou wel erg toevallig zijn :o

Zelf vind ik hem, afgezien van de kleur,  voor een O. asellus wat aan de 'smalle' kant Op de zeer mislukte onderkantkiekjes zie ik echter ook geen pseodotracheën, dus zou O-asellus wat dat betreft wel kunnen ... TWIJFEL!

Of interpreteer ik die antenne verkeerd en zijn het toch twee segmentjes waarvan het eerste tamelijk kort? Dan zou het geen Porcellio zijn - maar wat dan wel???

Grappig detail trouwens: Die ene gele uropode ;)

Edit (voor het nageslacht): Lengte c.a. 10mm. Waarneming op 2007-03-08, Industrieterrein "Boeldershoek", Hengelo (Ov)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Nog maar een plakwerkje erbij ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Omdat ik het toch een beetje een raar kleurtje vond ben ik zaterdag nog maar eens even langs het veldje gereden om nog eens goed te kijken en eventueel een paar diertjes op te halen ... maar natuurlijk die oranje "Oniscus asellus" (????) niet meer gevonden.

Verreweg de meeste pissebedden die ik tegenkwam waren Porcellio scaber (-achtigen??), redelijk wat mospissebedden ook en maar een handjevol Oniscus asellus (maar allemaal met standaard kleuren) en één kleipissebed (dit keer een wat donkerdere).

Alleen tussen de pak hem beet 50-100 P. scaber die ik tegenkwam zaten nu ook twee exemplaren die op dezelfde manier oranje-achtig zijn als de "Oniscus"? van het begin van dit topic - namelijk op de plekken die normaal nog wel eens wat lichter/witter getint zijn, en dus niet op de manier van de "gewone" oranje-rood gemarmerde dieren die ik wel vaker tegenkom.

Wil zeggen, ik houd de diertjes uit de volgende twee kiekjes dus beide voor P. scaber in feestkleuren, maar ik kan het ook best mis hebben.

Indien ik correct heb gezien dat dit twee verschillende soorten zijn die beide een (voor mij) "vreemde" oranje tint hebben bekruipt me dus het gevoel dat het misschien wel eens geen "natuurlijke" kleur zou kunnen zijn, maar wellicht veroorzaakt zou kunnen worden door:

A: Een ziekte (virus?), vergelijkbaar met een iridovirus dat de diertjes blauw/lila kleurt, maar in dit geval dus iets wat de oranje kleur veroorzaakt.

B: Een gevolg van bodemverontreiniging of dergelijke (op de plek op het braakliggende terrein heeft vorig jaar een zoom bomen gestaan waar een zwerver een hut tussen had gebouwd - het geheel is tamelijk rigoureus platgewalst dus het kan best dat er wat "omgegooid" is??

Of zijn dit toch "gewone" kleurvarianten die ik als "standaard optie" af kan boeken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Tweede diertje
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

#4
Dit is een heel raar kleurpatroon. Het lijkt er sterk op dat dit een kruizing is tussen een P. scaber en O. asellus. Van beide soortenheef thij kenmerken. De zijvlekken zijn van O. asellus, het eerste oranje antenneleedje enhet ruwe uiterlijk van P. scaber. Het telson (laatste uitstekende segment) is heel raar van vorm. het puntje lijkt te ontbreken. Dit individu had ik graag eens wat nader willen bestuderen. Voor zover ik weel zijn er nooit kruisingen van twee soorten pissebedden gemeld!

Matty Berg
Coordinator Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

A_kroon56

De laatste twee foto's zijn van P. scaber.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#6
CiteerDe laatste twee foto's zijn van P. scaber.
Ja, dat vermoeden had ik ook wel  ^_^

Is die oranje gloed, zonder de oranje/rode marmering voor P. scaber wel "normaal" ??

Dat - bij het eerste, vreemde dier - die eerste antenneleden "oranje" zijn is misschien (voor een O. asellus) al minder vreemd als je de rest van het dier in ogenschouw neemt?? Voor mijn lekenoog heeft het er veel van dat alles wat bij een "normale"  Kelderpissebed wit/ongepigmenteerd zou zijn bij deze een oranje gloed heeft.

Ook de "bobbeligheid" van de kop/rug ben ik volgens mij bij O. asellus ook wel vaker tegengekomen ... net als dat gekke gele uropoodje trouwens. Voor mij dus reden om richting O. asellus met gekke kleuring (voedsel??/ziekte??) te denken - temeer daar die scabers ook zo'n "verkleuring" lijken te hebben.

Dat jij er mogelijk iets heeeel bizars in ziet is wel leuk natuurlijk B) Ik zal er van de week nog eens heen en wat meer tijd meenemen om te zoeken - al ben ik er wel een beetje bang voor dat het weinig zin gaat hebben, maar niet geschoten - altijd mis.

Leuk dat je er toch nog even naar gekeken hebt trouwens - bedankt ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#7
In de tussentijd ben ik nog een keer of vijf op de vindplaats teruggeweest, maar natuurlijk een dergelijk beest niet meer gevonden...

Omdat ik in de publicatie van Hay Wijnhoven "Landpissebedden van de Ooijpolder" (Nederlandse Faunistische Mededelingen, 2000, nr.11, pp.55-131) nadrukkelijk tegenkwam dat hij daar enkele van de zeldzame Oranje Oniscus asellus varianten was tegengekomen heb ik dit beestje hier nog eens onder zijn aandacht gebracht met de vraag of het diertje misschien niet toch daarop lijkt. Volgens Hay is dat inderdaad het geval  B)

Ik zal hem binnenkort maar eens afboeken als Oniscus asellus dan
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Dag allen,
Laat ik me er ook eens mee bemoeien. Maar ,je had het wel door, Arp: de eerste 2 plaatjes schat ik in als O. asellus (die zeldzame oranje vorm waar we het op forum.de ook al over hadden, de laatste 2 plaatjes zijn P. scaber.
groet, hay

Arp

Hoi Hay! Als je hier nou toch bent .... Het was natuurlijk een wilde veronderstelling, maar zowel Matty als jij hebben toch ook niet met zoveel woorden gezegd of die oranje gloed iets "genetisch" is, of misschien toch een uiting van een ziektebeeld of van bepaalde "voedings"(gif?)stoffen of andere randvoorwaarden? Is daar iets over bekend?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Ik sluit me aan bij de opmerking van Hay. Bij nader inzien ga ik ook voor Oniscus asellus (de eerste plaatjes, de laatste twee plaatjes betreft P. scaber). Het is een relatief smal beestje voor een Oniscus, vermoedelijk dus een mannetje, wat me op het verkeerde been zetten. Zelf ben ik deze kleurvorm nog niet tegengekomen. Ik denk niet dat de afwijkende kleur het gevolg is van een ziekte, maar eerder een genetische factor tot grondslag heeft. Bij ziekte worden ze eerder blauw (Iridiovirus), vaal van kleur (gisten of schimmels) of krijgen ze een donkere vlek in het midden van het lichaam (pop van een pissebedvlieg; Hay weet hier meer over te vertellen).

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#11
CiteerIk sluit me aan bij de opmerking van Hay... Bij ziekte worden ze eerder blauw (Iridiovirus), vaal van kleur (gisten of schimmels) ...
Hoi Matty, bedankt voor je terugkoppeling. De twee scabers (ook voor mij duidelijk ;) ) had ik er alleen bij gedaan vanwege diezelfde oranje gloed. Iridovirus ken ik (deze week weer een A. vulgare ermee gevonden) en de publicaties van Hay over de pissebedvliegen heb ik ook aandachtig gelezen, maar die opmerking over de vale verkleuring zet me aan het denken.

Ik kom regelmatig kelderpissebedden (O. asellus) tegen die erg "lichtgrijs" zijn, zoals deze. Is dat dan zo'n schimmel/gist-geval, of is dat toch een "normale" kleurvariant?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Nog zoiets, maar nu met extra "streep" die me geen doorschijnend darmkanaal lijkt te zijn (of toch??)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

#13
De laatste foto toont een dier waarbij de segmenten (tergieten) iets uit elkaar liggen. Dit zou kunnen wijzen op oedeemvorming, het ophopen van vocht in het lichaam waardoor de segmenten uit elkaar worden gedrukt. Oedeemvorming komt veel voor bij pissebedden met een gistachtige infectie. Het zou dus kunnen dat beide dieren een gistachtige infectie hebben opgelopen. Hay heeft er wel eens nauwkeuriger naar gekeken. Als ze zo zijn opgezwollen leven ze meestal niet lang meer (ze kunnen dan bijvoorbeeld ook moeilijker lopen)

De miljoenpoot op de voorlaatste foto is Cylindroiulus punctatus, een algemene soort op dood hout, te herkennen aan de knotsvormige verdikking aan de staartkant.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

Bedankt Matty - ook voor de Cylindroiulus punctatus  (daar moet ik me t.z.t. nog eens beter op inlezen ;) ) - zal ook nog eens vragen wat Hay van die kleur etc. denkt dan ...

Prettig Pasen!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Jeetje Arp,
Jij bent wel erg gezond nieuwsgierig!
Die bleekgrijze kleur bij Oniscus asellus wijst op een infectie met een gistachtig pathogeen (zie Ooij-publicatie), zoals Matty al opmerkte. Komt erg vaak voor bij die soort.
Heb je nog vragen? Was het dat? Niet meer? Hmm...
Onmogelijk.
veel-gedoe, hay

Arp

CiteerJeetje Arp, Jij bent wel erg gezond nieuwsgierig! ... Heb je nog vragen? Was het dat? Niet meer? Hmm...   Onmogelijk.
Ja maar Hay, ik had deze vraag netjes nog even voor je opgespaard - dus ik weet me ook van tijd tot tot tijd nog wel heel ietsjes te bedwingen ...  

Bedankt in elk geval voor je antwoord - ik kom je nog wel een keer lastigvallen met een collage van erg "lichte" asellusjens opdat je me mag vertellen welke er ziek zijn en welke niet

Een dag niks geleerd is een dag niet geleefd    
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Beste Arp,
Dat was weer een typisch geval van kort door de bocht, van mijn kant.
Met die kleurvormen van Oniscus asellus is het al net als met mensen: je hebt donkere en bleke, gezonde, zieke, aan de beterende hande en vol goede bedoelingene (onder wie ik mezelf pleeg te scharen, in mijn beste momenten). Wat ik nog mis in het grote scala aan kleuren bij O. asellus is een echte "orange variety" (Hopkin's tabel, dacht ik; hij geeft een foto), zeg maar: een roodharig type, en de albino. Beide heb ik wel eens gezien, helaas zonder fotocamera bij de hand.
Een betere groet, hay

Arp

CiteerDat was weer een typisch geval van kort door de bocht, van mijn kant.
Weet niet precies wat je nu bedoeld, de kleurtjes of je plaagstootje over mijn gezonde nieuwsgierigheid. In dat laatste geval niks aan de hand hoor, dat had ik wel lollig opgevat - ik snap ook wel dat ik soms wel erg veel vragen heb, daar mag je me best me plagen, het moet allemaal ook leuk blijven :D

Als je de kleurtjes bedoelde - tuurlijk snap ik dat, er zitten tussen mijn bleke asellusjes ook zat die ik zelf niet direct als ziek in zou schalen, maar juist daarom is het aardig om ze een keer te "verzamelen" en eens te zien of jij (of een ander) er wat ziektebeelden en/of natuurlijke kleurvariaties in aan kan wijzen - ik kan alleen gokken/vermoeden tenslotte  ;)

Groetsjens-zonder-gedoe
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Dag Arp,
Ik bedoel ook juist te zeggen dat je nu van O. asellus vrijwel alle kleurvarianten "verzameld" hebt. Verreweg de meeste zien er "hetzelfde" uit, maar jij hebt de afwijkende gepresenteerd (Iridovirus, gist, oranje). Dat is bijzonder verhelderend!
Gewoon een beste groet, hay