eitjes op rups

Gestart door erwin, september 20, 2014, 13:36:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

erwin

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/88117359
onzeker Ichneumonidae onbekend - Ichneumonidae indet. gezien op 2014-09-20 Gullegem (Dg)
Foto's:




Toelichting:
dit betreft een rupsje in m'n kweekkast met grote brandnetel
bij voorbaat dank Erwin Amerlinck
Met vriendelijke groeten,
Erwin

erwin

We zijn nu 2 dagen later, en deze larve kwam uit de rups gekropen, waarna ze een cocon maakte naast het lege omhulsel van de rups. Had ik maar een toestel zoals de meeste hier, dan gingen dit heel mooie foto's geweest zijn maar tis zo niet, dus dit waren de beste van een 100 tal pogingen  :-\
Kan iemand mij al in de juiste richting duwen wat dit is?

mvg en bedankt,
Erwin
Met vriendelijke groeten,
Erwin

erwin

#2
Zou het kunnen dat de rups reeds een larve bevatte? De rups met uitkruipende larve lag op de bodem toen ik deze vond. Op de onderzijde van het blad, waar de rups zat te wachten op haar dood, hangen nu nog steeds 3 'eitjes'. Heb een poging gedaan deze op de gevoelige plaat vast te leggen. ik zie daar precies toch larven in zitten? En geen prooi meer in de buurt...? Dus dat doet me vermoeden dat een sluipwesp al eerder een eitje had gelegd, en de larve al in de rups zat. Kan dit wat ik zeg? :huh:

Groeten,
Erwin
Met vriendelijke groeten,
Erwin

John Bouwmans

Hoi Erwin,
Vermoed dat het iets met sluipwespen te maken heeft, maar weet het niet zeker. Je ziet vaak dat rupsen of bladwesplarven door sluiwespen worden geïnfecteerd waarbij de rups of larve dan dienst als voedselbron. Zie ook deze info op Vlindernet over dit onderwerp.
Ik weet niet wat voor fototoestel je hebt, maar ik maak al mijn foto's met een Lumix compactcamera. En dat is in alle opzichten beperkter in mogelijkheden dan een spieglreflexcamera. De foto's zoals die van Albert de Wilde (zie zijn site) zijn om je vingers bij af te likken, maar worden vaak ook in een soort van studio gemaakt.
Maar als je een compactcamera in de macromodus gebruikt, dan is het zaak om met spotmeting scherp te stellen. Dat punt (op het scherm zichtbaar als klein blokje of kruisje) richt ik dan exact op het onderwerp. Dat is lastig bij bewegende beestjes, maar als je een aantal opnamen achter elkaar maakt, kies je daar de beste uit. En met flitsopnames binnen, zoals met de geparasiteerde larven uit dit topic,  heb ik nu vlug met karton een doosje gemaakt zoadat ik minder last heb van schaduwwerking van de lens. (zie ook hier voor info). Soort reflectiescherm waardoor je een meer gelijkmatige belichting krijgt. (foto van schaduwprobleem en doosje bijgevoegd).
Gewoon blijven proberen en de moed niet opgeven!  En uit de oorspronkelijke opname (zoals de bovenste bijlage) maak ik altijd een crop en dan lijkt het al meteen heel wat meer.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans

Citaat van: erwin op september 23, 2014, 10:40:43 AM
Zou het kunnen dat de rups reeds een larve bevatte? De rups met uitkruipende larve lag op de bodem toen ik deze vond. Op de onderzijde van het blad, waar de rups zat te wachten op haar dood, hangen nu nog steeds 3 'eitjes'. Heb een poging gedaan deze op de gevoelige plaat vast te leggen. ik zie daar precies toch larven in zitten? En geen gastheer meer in de buurt...? Dus dat doet me vermoeden dat een sluipwesp al eerder een eitje had gelegd, en de larve al in de rups zat. Kan dit wat ik zeg? ???

Groeten,
Erwin
Het kan zeker wat je zegt en dit is ook het meest waarschijnlijk.  De meeste sluipwespen leggen een ei in de gastheer. De situatie zoals bij Polyblastus-wespen met een uitwendig geplaatst ei is veel ongebruikelijker. Maakt het wel handig om te volgen. Op vlindernet vind je daar meer info over. Dit is de uitgebreide versie van de achtergrondinfo op Vlindernet.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

erwin

John, moest je zien waar ik mijn foto's mee neem, je zou nog een beetje lachen: een supermarkttoestelletje om familiekiekjes te nemen!!! maar dit is het eerste jaar dat ik me met fotografie bezig hou, en dat was enkel om een blijvende inventaris te kunnen maken van m'n tuintje, dus de aanschaf van een duur(der) toestel was niet nodig. Maar ja, zoals zovelen hier ben ik verslaafd geworden aan het in detail bekijken van insecten via een lens(zei het dan een troebele lens in mijn geval lol ) dus ben zeker van plan om in de toekomst zoiets aan te schaffen. Anderzijds, misschien is het maar beter zo, want moest ik alles in m'n tuin superscherp kunnen vastleggen, ook alles < 1 cm, dan zou het forum volgepropt zitten met mijn topics.  ;)

En nog eens betreffende de larve die uit de rups kwam: op 7/09 trok ik deze foto in m'n veranda (waar m'n kweekkasten staan). Valt deze te verenigen met de larve?

En bedankt voor de links, ga deze allemaal uitgebreid bekijken!
Met vriendelijke groeten,
Erwin

John Bouwmans

#6
Het is wel een sluipwesp. maar ik betwijfel of dit groot exemplaar zo'n klein rupsje of larfje aanpakt.Zijn vaak schildwespjes van maar mm groot. Als je eitjes/larfjes uitkomen kom je daar dan achter.

De manier waarop je met insectenfoto's aan de gang gaat/ kennis hebt gemaakt, herken ik wel. Heb vanaf 2005 een digitaal compactcameraatje en daar fotografeerde ik af en toe wat libellen en juffers mee in mijn tuin. In 2008 ging dat cameraatje kapot en kocht ik een andere met net iets meer macro-mogelijkheden. De tijd staan niet stil en de ontwikkelingen  gaan hard. Nog meer detail in de foto's en ik ging behalve de beestjes in mijn tuin ook regelmatig wat veldjes in de buurt afstruinen op zoek naar andere beestjes. In 2010 zag ik tijdens een fietstocht een kauw wol van een zadeldekje plukken en dat vond ik zo apart dat ik het op internet wilde zetten. En vanaf dat moment ben ik eigenlijk foto's op waarneming.nl gaan zetten (later ook nog wat oude foto's toegevoegd). Via het forum veel wijzer geworden van soorten en nu ga ik er vaak  1,5-2 uur per dag op uit om wat foto's te maken. Sinds dit jaar vooral bezig met wespen en bijen, omdat daar vaak veel onderlinge relaties zijn die het extra boeiend maken en je die je in het veld ook kunt volgen.

Als je eenmaal besmet bent met het insecten fotograferen, dan bouwt zich dat vast nog verder uit. Ik vind het prachtig en kom elke dag weer nieuwe dingen tegen, waardoor het enthousiasme alleen maar groeit.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

erwin

Als bachelor milieu weet ik meer over staalnames, analyses in het labo, ecologie, ecotox, maar benaming behoorde niet tot het takenpakket. Op dit forum heb ik al meer insecten leren benoemen dan in al m'n jaren als student, en wil deze winter m'n kennis enkel nog groter laten worden. Ik ben dan ook heel dankbaar indien iemand me een bijlage wijst die me helpt soorten te herkennen, of ze uit elkaar te houden(basic, beginnende vanaf 0). Ik heb nogal wat insecten gefotografeerd deze zomer, maar zou ze zelf eerst willen opzoeken(of al tot soort kunnen indelen), ipv enkel te posten op het forum. En de boeken die ik liggen heb zijn geen grote hulp: ze beschrijven insecten van over heel europa, maar die soort die in m'n tuintje zit? "Neeeeee, die zetten we er niet in, wie wil dat nu opzoeken..."  :angry:

Ik ga die larve/cocon verder verzorgen, hopelijk vang ik een glimp op van het imago.
Met vriendelijke groeten,
Erwin

erwin

John, zelden, heel zelden, doet de natuur wat wij of het toestel niet kunnen: een perfecte foto opleveren. Met m'n Medion bakje heb ik deze kunnen maken... (vind deze foto een pareltje, dus stel u voor wat ik kan vastleggen met een beter toestel :) )

groeten,
Erwin
Met vriendelijke groeten,
Erwin

John Bouwmans

Zeker een pareltje Erwin en er zullen vast nog meer pareltjes volgen  :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans

Hoi Erwin,
zie dat je de bovenste foto's hebt verwijderd. Herinner me nog die groene larfjes of eitjes op een rups. Zag net deze waarneming van Eulophus ramicornis . Volgens mij lijkt dat veel op de plaatjes van jou, of vergis ik me?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

erwin

#11
Je vergist je niet! Lijkt er sprekend op!  :duim: Ga me eens verdiepen in deze soort, kijken welke rupsen de voorkeur krijgen(indien gedocumenteerd).
Bedankt voor de tip, en geniet van je weekje weg.
Heb nog eens een foto toegevoegd van die larven.
Met vriendelijke groeten,
Erwin