Gecamoufleerde Gaasvlieglarve? >> ja, Chrysopidia cf ciliata

Gestart door John Bouwmans, september 21, 2014, 18:41:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Dacht al aan een Zakdrager of Kokerjuffer, maar kreeg via de mail de melding dat het mogelijk een Gaasvlieglarve is vanwege de uitstekende kaken. Klopt dat en gebruiken ze vaker zo'n camouflagepak?

Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/88149796
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2014-09-21 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:




Toelichting:
of toch een Kokerjuffer? Zag het in het veld wel bewegen, maar zag pas thuis de grijpertjes. Zat naast een vervellingshuidje van een spin, dus dacht eerst dat dit een in elkaar gedoken spinnetje was.
bij voorbaat dank
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Gezien de mate van bedekking zeer waarschijnlijk C. ciliata.

Om meer zekerheid te krijgen zou je de vorm/lengte van de haarwratten op de thorax moeten kunnen zien (onder het "dekje" door fotograferen). Of uitkweken natuurlijk :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Het zou best kunnen zijn dat ik dat takje verzameld heb Arp. Moet ik even nakijken. Wat Wilg meegenomen voor wat (geparasiteerde)Wilgenbladwesplarven. Kijken of ik die kan laten opgroeien.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Kijk dan even of je 'm er ongeveer zo op krijgt. Bij eerste kiekje met een tandenstoker het camouflagedekje opgetild, maar het kan ook zonder plagen (andere kiekjes)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Helaas Arp. Had het twijgje inderdaad verzameld, er zat op hetzelfde blad een spinnen-vervellingshuidje. Maar vond het twijgje niet bij de voorraad en niet in de pot met wespenlarven. Dus de GFT-kliko even nageplozen. Had dat twijgje net wat korter gesnoeid omdat het niet in de kweekpot paste en net op dat onderste stukje zit nog wel dat spinnenhuidje (zie foto), maar niet meer de Gaasvlieglarve. Die struint nu ergens in de kliko. Jammer dan, volgende keer beter.
Had toch niet zulke mooie foto's als die van jou kunnen maken  ;) .
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Het larfje zal z'n lol opkunnen aan vliegenlarven etc in de groenbak, dus heeft nog wel een kans(je) ook ;)

Dank voor compliment qua kiekjes, maar wat mij lukt moet binnen ieders bereik liggen: Ongeduldig karakter en low-budget spullie - zo ongeveer de slechtste randvoorwaarden voor goede macro's  :rolleyes:  ;D

P.S. Voer die larve dus maar in als ciliata onzeker. Volgens de (beperkte) literatuur voor deze larven zou je middels sleutel daarop uitkomen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Heb 'm al als onzekere  C. ciliata weggezet Arp.
Heb vroeger altijd een giga-spiegelreflex-uitrusting gehad. Liep er altijd mee te zeulen, een tas met zeker 10 kg inhoud aan lenzen. Nu doe ik alles met een compact Lumix-cameraatje. Sinds 2 weken nu met de Lumix TZ60. Past precies in mijn broek- of borstzak. Superapparaatje, maar voor macrofoto's als die van jou totaal ongeschikt. Maar optisch 30*zoom, omgerekend 720 mm bij spiegelreflex. Ga 'm volgende week in Rhodos uitproberen. Kijken of daar nog wat leuks te scoren valt.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Prachtig compact ding voor al die specificaties John  :duim:  En met 3cm focus, die lens en 18Mpix moet er toch qua macro heel wat mogelijk zijn ;)

Ben al benieuwd naar je plaatjes van Rhodos  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Het ding is vooral razendsnel. Heb even 'n paar dagen gezocht naar de meest optimale instellingen en nu gaat hij als een speer. Nadeel waar ik nog geen oplossing voor heb, is dat de belichting ook op het focus-punt wordt afgestemd. Bij een donker beestje wordt de achtergrond daardoor vaak wat overbelicht en bij een witte vlinder juist onderbelicht. Maar eerst moest ik beestjes in kaal zand inflitsen, dat hoeft niet meer nu. Je kunt met zo'n cameraatje niet alles, maar de flexibiliteit is geweldig. En macrozoom tot op 2,5-3 meter gaat ook goed bij voldoende licht, zeker voor libellen en vlinders. Maar ook kleinere beestjes gaan nog redelijk van 2 meter afstand, maar die liever van 1 meter tot inderdaad 3 cm. De meeste foto's maak ik altijd van 3-10 cm afstand.
Hoop dat er volgende week nog wat bijzondere soorten te scoren zijn. En ze staan na afloop vanzelfsprekend  snel op observation.org.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Voor die belichting moet er ook een aparte instelling zijn waarmee je de belichting op het focuspunt vastlegt of breder ... ik heb 'm vaak wel op het het focuspunt (en het focuspunt zo klein mogelijk) maar dan loop je inderdaad tegen de genoemde problemen aan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Pagina 147 in deze PDF.

Maar kijk vooral ook naar de auto bracket functie (pag,101) - is heel goed bruikbaar als het onderwerp niet (teveel) beweegt en met zo'n snelle camera dus wellicht ook nog als het niet 100% stil zit.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Citaat van: Arp op september 21, 2014, 23:54:18 PM
Voor die belichting moet er ook een aparte instelling zijn waarmee je de belichting op het focuspunt vastlegt of breder ... ik heb 'm vaak wel op het het focuspunt (en het focuspunt zo klein mogelijk) maar dan loop je inderdaad tegen de genoemde problemen aan.
Pagina 147 in deze PDF.

Maar kijk vooral ook naar de auto bracket functie (pag,101) - is heel goed bruikbaar als het onderwerp niet (teveel) beweegt en met zo'n snelle camera dus wellicht ook nog als het niet 100% stil zit.
Bedankt voor het meedenken Arp. Die handleiding heb ik er natuurlijk voor aankoop al bijgepakt. Bij de opties van blz 147 wordt ook mijn focuspunt groter en dat werkt niet met al dat kleine spul. En de onderwerpjes zitten bovendien zelden echt stil. Heb in 2 weken tijd al bijna 5000 opnames gemaakt en met mijn huidige instellingen is 90% raak. Maar bij mijn tussenshots bijvoorbeeld, om nog goed de plek in het terrein te herinneren, (zit wel GPS op maar dat heb ik uitgezet omdat het teveel stroom kost)) moet ik de knop van mijn C-instelling even verdraaien naar iA voor een correcte belichting. Met mijn vorige Lumixen (TZ2 en TZ18) was dat niet nodig. Maar in alles is deze camera nog beter dan de vorige, al zitten een paar knopjes wat anders. Mooier contrast en net wat meer details zichtbaar. Maar in een enkel geval is de achtergrond sterk overbelicht en dat is ook met photoshop niet te corrigreren. Maar de voorgrond is natuurlijk het belangrijkste en die is wel goed. Even wennen aan de andere grip en kan nu al weer bijna blindelings alles bedienen.

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

#12
Ik zie m'n "vergissing" al, of nou ja ... mijn oude Lumix heeft onder [AF-mode] (pag.88 voor jouw manual) een extra instelling met focus op het centrum van het beeld (icoontje met beeldrechthoek met stip er midden in) en  de "metering mode" (pag.147) heeft alleen invloed op de belichting. Maar kennelijk hebben ze dat bij die TZ60 wat anders ingericht. Zo zie je maar weer ... ook bij camerabediening moeten we steeds bijleren  ;D

Nou ja, zo is er altijd wel wat en als bij jou 90% bruikbaar is, dan is dat heel wat beter dan bij mij  :rolleye:  ;D

P.S. Oh nee, sorry, weer mis. Jij kunt dat flexibibeler instellen op pagina 91 :) Zou focus op een klein gebied in het centrum en metering mode over hele beeld in die hoog-contrast gevallen dan geen oplossing zijn?

Of inderdaad die auto bracket dus. Digitale camera's blijven toch wat minder qua dynamisch bereik, dus met een soort gemiddelde exposure zoals hierboven voorgesteld wordt het "gemiddeld" ook vaak niks (achtergrond nog steeds te licht en subject toch aan de donkere kant - van beide net nix)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

We vliegen wel helemaal off topic Arp  ??? . Maar voor 'n keertje kan dat wel. Zijn inderdaad wel mogelijkheden om het te verbeteren, maar dan moet ik instelling aanpassen. Heb nu onder C1 het optimum voor vrijwel alle omstandigheden en C2-1 voor flitsmode.  Het is meestal zien>knippen en steeds doorgaan tot je op de kortst mogelijke afstand bent, als het beestje er dan nog zit tenminste. Als de tijd er is de aanzichthoeken optimaliseren, liefts tenminste 3 (frontaal, lateraal en bovenaanzicht).

Maar dan nog maar een andere off topic vraag nu we toch bezig zijn. Flitsen bij macro op 3 cm leidt altijd tot schaduw omdat de lens in de weg zit. Heb al eens gekeken voor LED-ring, maar de afmetingen passen niet om de lensvatting. Zat vanmorgen ook weer met het fotograferen van deze larve, dat ik om de schaduw heen moest werken. Niet zo praktisch. Hoe heb jij de verlichting geregeld bij die Caliroa-larven?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

#14
Ha John,

Het probleem met de flitsschaduw van de lens als je te dichtbij komt speelt mij ook vaak parten. Mijn eerste cameraatje kon helemaal niet flitsen in macrostand, maar daar had je dan weer het probleem om voldoende licht tussen lens en beest te krijgen (1cm werkafstand) van zon of lamp. Veel gedraai en geklooi.

Bij camera's die wel flitsen in macro heb je inderdaad bijna altijd meteen ook het schaduwprobleem. Makkelijkste "workaround" is dan inderdaad meer afstand nemen en inzomen (voor zover dat kan in macrostand, maar jouw camera kan dat kennelijk). Maar dat is vaak toch iets onbevredigend. Meestal toch iets kleinere afbeelding van beest op sensor en ook iets korreliger - tenminste, met mijn camera's tot nu toe.

Mijn "beste", meest recente camera is een Lumix FZ38. Daarmee had ik precies dit probleem. De lens schuift vrij ver uit en ik zat altijd te hannessen om een optimum te vinden tussen inzoomen en flitsschaduw. Totdat ik een tussenring bestelde voor een Raynox DCR-250 die ik van iemand als "surplus" had gekregen (bijgeleverde houder met klemsysteem aan gort en als coulance een nieuwe ontvangen van Raynox). Met die tussenring kan ik de DCR-250 rechtstreeks op het filterdraad van de Lumix schroeven en kan de lens ook nog zonder problemen weer ingetrokken worden (wat de camera te pas en te onpas doet). Met de voorzetlens gebruik ik de macrostand niet, maar kan zo ongeveer de hele zoom van de camera benutten en op 15-25cm werkafstand het beestje sterk inzoomen met zeer acceptabel resultaat/grootte. Door die werkafstand flitst de camera zonder problemen over de lens heen. Het enige is dat ik de flits iets moet "dimmen" omdat de camera-logica het object op een x-aantal meters verwacht ipv centimeters. Op het plaatje (bijlage 1) staat ook een polarisatiefilter. Dat heb ik er ooit tussengeschroeft om mee te experimenteren of ik in een bepaalde stand de glans van de flits er wat uit kan krijgen, maar ben nog te lui geweest om dat experiment echt serieus aan te pakken. Nouja, het ding zit ook niet in de weg verder :)

DIe camera is een keer in het zand gevallen en toen zat de uitschuiflens vast. Dat heeft wat tijd en hoofdbrekens/gekloot gekost om weer te repareren en in de tussentijd heb ik voor 15 Euro een reservecamera gekocht: Een Fuji S5800, vooral uitgekozen omdat die (a) goedkoop was en (b) hetzelfde filterdraad heeft als de Lumix (46mm).

Voordeel van die camera is dat de lens niet uitschuift en dus veel minder kwetsbaar is. Grappig genoeg resulteert dat (kennelijk) ook in het volgende:

Voor de Lumix had ik na grote tevredenheid over de DCR-250 ook een Raynox MSN-202 gekocht. Echt geld aan uitgegeven, iets van 60-80 Euro ofzo, weet niet meer precies. Daarmee kan ik op de Lumix heeeeeel kleine details nog in beeld brengen - haakje aan de basis van het tarsklauwtje van een gaasvlieg ofzo. Zo'n tarsklauw moet je dan trouwens eigenlijk al gaan stacken vanwege de beperkte scherptediepte. Maar ik dwaal af. Met de MSN-202 op de Lumix wordt de werkafstand tot voorkant objectief/lens geen 20 maar 3-4 cm en flits het ding dus weer tegen de lens aan (c.q. ligt het onderwerp in de schaduw). Bij de Fuji met MSN-202 is dat niet helemaal het geval, maar blijft de werkafstand grofweg gelijk en kan ik met een beetje mikken nog net het beest in de bovenkant van het beeld uit de schaduw houden (er is iets meer schaduw omdat de MSN-202 vrij lang is en ver uitsteekt). Dit is dus mijn nieuwe "veldsetje" geworden (zie tweede bijlage). Ik heb er voor een paar euro nog een 55mm +10 lensje bijgekocht (vergelijkbare sterkte met de DCR-250) die ik er met een 46-55mm step-up ring voorzet. Omdat deze groter is dan de ingebouwde lens (c.q. ook groter dan de DCR-250), zie je ook geen zwarte ronde rand als de je helemaal uitzoomt en zijn wat grotere dingen dus ook nog te pakken. Voor heel klein spul kan dan de MSN-202 erop. Dat ding is trouwens ook perfect als handlensje te gebruiken om een beestje even wat beter te bekijken - heerlijk groot kijkvlak - veel prettiger dan zo'n ieniemini biologenklaplensje.

Nou ja, anyway, het is een beetje valsspelen want die Caliroa-kiekjes heb ik thuis gemaakt van meegenomen beesten om op te kweken. Thuis werk ik dan met beide camera's naast elkaar - sneller overpakken, geen geschroef met lensjes. De Lumix met DCR-250 voor de betere kleuren en overzichtsfoto's (al kan die ook goed dichtbij komen). En de Fuji met MSN-202 voor de details. Als ik daarvan de zoom niet helemaal aantrek houd ik namelijk ook nog een redelijke scherptediepte over.

De truc waar jij misschien ook wat mee kunt is deze: Voor de Fuji heb ik van een plastic bekertje (vla/toetje ofzo) een flitstunneltje gebouwd. Het idee was om het licht van de ingebouwde flits wat meer over de lens heen te brengen en meteen ook meer "bovenop" en deels zelfs "achter" het beest uit te laten komen, zodat de belichting gelijkmatiger zou zijn. Dit is nadrukkelijk een "0.1" versie (bèta, nog niet eens 1.0 ;) ) en is erg lomp en groot, maar werkt wel prima. Nou, okay, het is de 0.2 versie ondertussen, want ik heb er als focushulp twee LEDjes ingebouwd die ook door het "diffuser"-bekertje heen het onderwerp belichten zodat ik de focus makkelijker scherp krijg. Die doen dus vrijwel nix voor de belichting - dat komt echt van de door de tunnel gereflecteerde flits.

Als ik dit iets eleganter/compacter bouw zijn de hulplampjes ook minder nodig omdat er meer omgevingslicht om de tunnel heen zou komen. Maar ik ben nogal lui en dit werkt voorlopig wel ...  ;D

Deze tunnel heb ik expres "overlang" gemaakt zodat er ook licht achter het beest komt. Dat zie je bijvoorbeeld leuk in deze:


Dat geeft best aardige resultaten, vind ik, maar is soms ook onhandig, omdat je dus ruimte achter het beest moet hebben om de tunnel verder door te steken. Een vol dorsaal plaatje van een beest dat "op de grond" zit lukt dus niet (45 graden eroverheen wel). Daarvoor moet ik het beest nu dan op een blaadje zetten, optillen en "in" de flitstunnel houden. Met zo'n suffe Caliroa-slijmjurk is dat prima te doen, maar met actievere beestjes wordt het geklungel - die lopen dan ook wel eens gewoon zelf de flitstunnel in, waar je ze niet hebben wilt ;)  Daarvoor is een kortere versie dus handiger.

Maar het gaat om het idee denk ik. Het moet ook voor jouw camera mogelijk zijn om een bekertje met een elastiekje ofzo op de uitschuiflens te zetten en met een tweede bekertje of pleerol of wat dan ook met een beetje zilverfolie het licht van de flits mooi vlak voor de lens te reflecteren.

Er was een ooit een topic van Weia over allerlei creatieve oplossingen, daar zal ik dit straks eens bijzetten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Hoi Arp,
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting. Ga eens kijken of ik wat kan fabrieken om de schaduw op te lossen/verminderen.. Jouw tips kan ik daarbij goed gebruiken.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618