Caliroa spec. ?

Gestart door jeanette, september 06, 2014, 13:27:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten welke soort dit is...
Zag dat jij  je er onlangs in hebt verdiept, Arp...
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87764922
onzeker Caliroa spec. gezien op 2014-08-24 De Wolden (gemeente)
Foto's:




bvd jeanette


Arp

Hoi Jeanette :)

Tsjonge, nou krijg ik opeens vragen op naam over wespen  :rolleye:  ;D  O0

De kop is niet te zien, maar er schemert werkelijk helemaal niks van donker/zwart door dus die zal helemaal licht/bruingelig zijn.

De pootjes zijn door het slijm heen wel soortvan te beoordelen en voor mij is het duidelijk dat de achterste 2 paren zwart zijn en de voorste niet.

Dan kom je dus uit op cothurnata/varipes - helaas niet duidelijk of die nog verder op naam te brengen zijn. Zelf heb ik goede hoop dat misschien die gele thorax nog een keer diagnostisch zal blijken, maar dan moeten we er eerst mee kweken.

Is er een kans dat jij deze terug kunt vinden en de onderkant goed documenteren (kop/poten, maar ook anaalborstels bijvoorbeeld) en dan uitkweken? Of opsturen?

Ik ben van plan om vannacht nog maar eens naar Dwingelo terug te rijden en kijken of "mijn" larfjes met gele thorax nog te vinden zijn...

P.S. Die van jou inderdaad op Eik overigens? Welke soort?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Hoi Arp, op Zomereik, jong opschot. Op 24/8 heb ik hem gezien en ben  er daarna wegens andere drukte, niet meer geweest. Zou eind van de middag nog eens kunnen gaan kijken.
Overigens niet al te ver van Dwingeloo.....zal er nog een paar foto's bijdoen, al  levert dat vermoedelijk weinig nieuws op.
groeten, jeanette

Arp

Op de eerste foto van de twee nieuwe is meer van de kop te zien en idd geen spatje zwart  B)

Als je er 1 gezien had en een goede week geleden dan zal het mazzel zijn als je wat terugvindt. Bij de groep die ik zag zaten nog veel kleintjes dus ik heb wel hoop nog wat terug te vinden.

Maar zeker de moeite waard om deze voorlopig eens wat beter te bekijken/uitkweken om er achter te komen of ze op de één of andere manier determineerbaar zijn :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

#4
Hoi Arp,
Het ex. van bovenstaande foto's heb ik - zoals verwacht- niet meer terug gevonden, maar wel drie andere ex. allemaal op   jong opgeschoten  Zomereik.
Hoe kun je ze eventueel  het beste uitkweken?

aangepaste versie:
http://waarneming.nl/waarneming/view/87786337
http://waarneming.nl/waarneming/view/87786295

Arp

#5
Hoi Jeanette,

Zatten ze dicht bij elkaar of op verschillende boompjes?

Als ik de gegevens/kenmerken volg uit het andere topic zouden 1+3 annulipes zijn en 2,4,5 cothurnata/varipes.

Die zou ik dus om te beginnen gescheiden houden :)

Mijn plan is het volgende (maar ik probeer ook maar wat):
Ik heb glazen buizen die ooit bij Blokker te koop waren. Die zet ik op een pot waar ik aarde in doe die ik eerst in de magnetron in een afgesloten bak een minuut of 10 genuked heb zodat alles erin dood is (handig voor schimmels/parasieten/predatoren).
In de aarde plant ik (na afkoelen) een klein Eikje of ik graaf een flesje in en doe er af en toe verse takjes in. Bovenkant van het flesje afsluiten met vershoudfolie of plastic zakje zodat de larfjes niet in het flesje kunnen kruipen.
De glazen buis aan de bovenkant afsluiten met doek/vitrage zodat er wel ventilatie is, maar eventuele wespjes als ze klaar zijn niet kunnen ontsnappen. Als de larfjes klaar zijn met eten laten ze zich voor zover ik weet op de grond vallen en graven zich in en vormen een aardcocon.
Vermoedelijk moeten ze dan overwinteren, maar misschien gaan ze ook gewoon door als de temperatuur goed blijft - dat moet ik nog nakijken. Wellicht toch het beste op een koele plek waar ze iets van winter doormaken (bijkeuken/schuur?).
Anyway, als ze van het blad verdwenen zijn, gewoon afwachten, maar wel de aarde een beetje vochtig houden.

P.S. Heb je een adres voor me? Dan kan ik eventueel twee van die potten/buizen vannacht bij je voor de deur zetten als ik nog naar het Dwingelderveld ga :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Alle drie op verschillende planten Arp.  Ik zal de namen aanpassen.
Inmiddels heb ik je een mail gestuurd.
Dank voor de tip; zal ik opvolgen en  groeten van jeanette