Self found ranking vanaf 01-01-2014

Gestart door Folkert Jan, december 23, 2013, 23:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

#450
Linkjes plaatsen? Brrr... de gedachte alleen al. Wat daar allemaal niet voor nare dingen van kunnen komen!
Edwin Schuller

maartenwielstra

Zoals je het nu zegt Vincent, is het perfect en begrijpelijk ;) En Edwins zelfspot is hier ook heel sportief ;)

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 03, 2014, 17:58:09 PM
Augustus
...
1 Vale Gier Den Helder Noord-Holland door Sander Lagerveld
...

Hoe heb je bepaald wie van de drie waarnemers hem het eerste zag?
Herman van der Meer

Folkert Jan

Had de extra info gemist. Dank voor het melden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 04, 2014, 18:05:33 PM
Augustus

...
Ik ga ervan uit dat de Vale Gier van Gelderland dezelfde is als die van Utrecht.

Maar die van Maartensdijk met dezelfde tijd en en op 23 km afstand van Leersum niet. Maar ja, daar is toch geen bewijs voor.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Jij zit blijkbaar meer in die meldingen van Vale gier dan mij.
Welke zouden volgens jou dezelfde en/of verschillende kunnen/moeten zijn? En wie zijn dan de eerste melders?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 04, 2014, 18:43:14 PM

Jij zit blijkbaar meer in die meldingen van Vale gier dan mij.
Welke zouden volgens jou dezelfde en/of verschillende kunnen/moeten zijn? En wie zijn dan de eerste melders?

Is niet moeilijk hoor. Gewoon naar de waarnemingen kijken.
http://waarneming.nl/soort/view/344?from=2014-08-03&to=2014-08-03
Gezien richting en timing is het aannemelijk dat Maurik en Leersum dezelfde was en hoewel er voor Maurik geen bewijs is, zou dat dan de eerste zijn.
Herman van der Meer

Calonectris

De waarneming van de Struikrietzanger van 2 augustus is intussen blijkbaar verdwenen. Toch niet zo zeker dan?
Filip Collet.

Steven Wytema

Citaat van: Folkert Jan op augustus 04, 2014, 18:05:33 PM
Augustus

1 Vale Gier Den Helder Noord-Holland door Sander Lagerveld, Robbert Jak en Liesbeth van der Vlies
3 Vale Gier Leersumse Veld Utrecht door Hans Deenen (Zou volgens Herman van der Meer) andere vogel zijn als die van Noord-Holland gezien de linker vleugel).

Ik ga ervan uit dat de Vale Gier van Gelderland dezelfde is als die van Utrecht.


Ik zou bij de Vale Gier van Leersum de goede naam zetten: http://waarneming.nl/waarneming/view/86894018 (Leen van Ginkel).
Die is eerder bij Maurik gemeld (Hans Deenen idd) maar met 0,0 beschrijving vind ik het nogal dubieus om hem erbij te zetten... maar ja tis jouw lijstje.
(10km in 15min is 40km/u... is zwevend toch best een pittige snelheid maar t kan).
De waarneming van Hans kan nagenoeg niet zijn opgepikt door Leen, dus die laatste heeft (met platen) de juiste documentatie te pakken. Lijkt me raar als Hans dan de punten ervoor krijgt...?


De waarneming van Maartensdijk is tegelijkertijd http://waarneming.nl/waarneming/view/86901569 als Leersum en haaks op de eerdere afstand.
Ook een beschrijving waar je alle kanten mee op kan.


De Struikriet had contrastrijke tertials en veel te lange hpp, was daarom ook een Kleine Kar.



Steven Wytema


Folkert Jan

Citaat van: Steven Wytema op augustus 05, 2014, 11:58:53 AM
Citaat van: Folkert Jan op augustus 04, 2014, 18:05:33 PM
Augustus

1 Vale Gier Den Helder Noord-Holland door Sander Lagerveld, Robbert Jak en Liesbeth van der Vlies
3 Vale Gier Leersumse Veld Utrecht door Hans Deenen (Zou volgens Herman van der Meer) andere vogel zijn als die van Noord-Holland gezien de linker vleugel).

Ik ga ervan uit dat de Vale Gier van Gelderland dezelfde is als die van Utrecht.


Ik zou bij de Vale Gier van Leersum de goede naam zetten: http://waarneming.nl/waarneming/view/86894018 (Leen van Ginkel).
Die is eerder bij Maurik gemeld (Hans Deenen idd) maar met 0,0 beschrijving vind ik het nogal dubieus om hem erbij te zetten... maar ja tis jouw lijstje.
(10km in 15min is 40km/u... is zwevend toch best een pittige snelheid maar t kan).
De waarneming van Hans kan nagenoeg niet zijn opgepikt door Leen, dus die laatste heeft (met platen) de juiste documentatie te pakken. Lijkt me raar als Hans dan de punten ervoor krijgt...?


De waarneming van Maartensdijk is tegelijkertijd http://waarneming.nl/waarneming/view/86901569 als Leersum en haaks op de eerdere afstand.
Ook een beschrijving waar je alle kanten mee op kan.


De Struikriet had contrastrijke tertials en veel te lange hpp, was daarom ook een Kleine Kar.

- Struikriet verwijderd
- Goeie plek vermeld bij de waarneming van vale gier van Hans Deenen
- Vale Gier Leersumse veld apart vermeld en beide melders als ontdekker vermeld (Had eerst gewoon de eerst ingevoerde waarneming gepakt)
- Vale Gier Maartensijk toegevoegd, omdat het gezien het tijdstip een andere vogel moet zijn dan van het Leersumse Veld.

Daarnaast nog maar eens de volgende opmerkingen.

- Ik plaats alle waarnemingen die op de dag van waarnemen als zeker wordt gemeld op DBA en/of Waarneming.nl.
- Ook waarnemingen die op de dag zelf als onzeker worden gemeld, maar later toch zeker blijken, omdat de vogel er nog zit en beter bekeken kan worden, worden hier vermeld.
- Documentatie is geen voorwaarde om in dit topic vermeld te worden. (Ook waarnemingen zonder enige beschrijving worden hier dus vermeld)
- Een waarneming met bewijs die (mogelijk) wijst op een andere soort wordt verwijderd als de waarnemer de waarneming intrekt.
- Waarneming zullen in de Ranking (die dus niet gelijk is aan de waarnemingen in dit topic) alleen meetellen als deze door het CDNA zijn aanvaard

Een vale gier zonder of met summiere beschrijving wordt hier dus geplaatst zolang de waarnemer de waarneming als zeker meld. Uiteraard maken dit soort waarnemingen nauwelijks kans bij de CDNA en zullen daardoor uiteindelijk niet meegenomen worden in de ranking.

Aangezien het nog niet zo vlot loopt met het aanvaarden dan wel afwijzen van alle gevallen die al in dit topic staan duurt het langer voordat er een echte ranking komt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Wie weet wie de Dwergarend van de stabrechtse heide heeft ontdekt? Deze is inmiddels aanvaard
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

#462
Citaat van: Folkert Jan op augustus 16, 2014, 12:07:38 PM
Wie weet wie de Dwergarend van de stabrechtse heide heeft ontdekt? Deze is inmiddels aanvaard
Roel van den Heuvel, Jos Aarts, Henk Munsters, Jeu van Rijswick en Jos Meeuws en Robert Kastelijn deze heeft het geval ook ingediend en denk ik dat hij de eerste op de Telpost die de vogel zag vliegen
August van Rijn

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Aangezien het CDNA heeft besloten om met terugwerkende kracht grote kruisbekken niet meer te beoordelen zullen deze niet meer mee doen in de ranking.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM


Folkert, je maakte vanmorgen een opmerking tegen Frank Neijts over weinig kritisch, maar ik  vindt na een uur al een Bergfluiter op de lijst zetten die eerst nog maar eens bewezen/bevestigd moet worden, vind ik wel erg kritiekloos.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op augustus 25, 2014, 12:51:49 PM

Folkert, je maakte vanmorgen een opmerking tegen Frank Neijts over weinig kritisch, maar ik  vindt na een uur al een Bergfluiter op de lijst zetten die eerst nog maar eens bewezen/bevestigd moet worden, vind ik wel erg kritiekloos.

Lees aub het topic even door.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik in deze lijst alles opneem wat de waarnemer als zeker meld. Zo ook de citroenkwik en blonde ruiter. Van de bergfluiter is inmiddels al een foto.
Hier staat los van wat ik zelf van de waarneming vindt.
Pas als de CDNA de waarnemer de waarneming intrekt wordt deze verwijderd.
Wordt de waarneming afgewezen dan komt die gewoon in de lijst afgewezen gevallen.

Zie deze lijst als een "verzamelrond"
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 25, 2014, 13:05:24 PM
Citaat van: HPM op augustus 25, 2014, 12:51:49 PM

Folkert, je maakte vanmorgen een opmerking tegen Frank Neijts over weinig kritisch, maar ik  vindt na een uur al een Bergfluiter op de lijst zetten die eerst nog maar eens bewezen/bevestigd moet worden, vind ik wel erg kritiekloos.

...
Zie deze lijst als een "verzamelrond"

Maar dat hoeft toch niet ieder uur? Zo'n Bergfluiter kan best even wachten. En dat iemand iets als zeker invoert lijkt me geen goed criterium, zeker niet als er geen enkele vorm van beschrijving of bewijs bij zit en er geen bevestiging is.
Ondertussen zijn er bevestigigen en foto's.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: HPM op augustus 25, 2014, 14:27:32 PM
Citaat van: Folkert Jan op augustus 25, 2014, 13:05:24 PM
Citaat van: HPM op augustus 25, 2014, 12:51:49 PM

Folkert, je maakte vanmorgen een opmerking tegen Frank Neijts over weinig kritisch, maar ik  vindt na een uur al een Bergfluiter op de lijst zetten die eerst nog maar eens bewezen/bevestigd moet worden, vind ik wel erg kritiekloos.

...
Zie deze lijst als een "verzamelrond"

Maar dat hoeft toch niet ieder uur? Zo'n Bergfluiter kan best even wachten. En dat iemand iets als zeker invoert lijkt me geen goed criterium, zeker niet als er geen enkele vorm van beschrijving of bewijs bij zit en er geen bevestiging is.
Ondertussen zijn er bevestigigen en foto's.

Dit is ook de laatste keer dat ik er op reageer, want ik wordt er echt een beetje zat van dat gezeur de hele tijd.
Ik heb al eerder aangegeven dat als je niet direct een toevoeging doet het risico bestaat dat ik 1 vergeet. Zie het voorbeeld van de blonde ruiter. Een waarnrmeing verwijderen is veel makkelijker en heeft veel minder werk dan het nazoeken welke waarnemingen ik gemist heb.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 25, 2014, 14:42:24 PM

Dit is ook de laatste keer dat ik er op reageer, want ik wordt er echt een beetje zat van dat gezeur de hele tijd.
...

Tja.
Herman van der Meer

maartenwielstra

Folkert-Jan, ga zo door. Erg leuk topic! Om te zien wat er zowel wordt ontdekt (ik hou van overzichten), en mezelf te motiveren/relativeren op gebied van zelf ontdekken. En niet te veel happen op Herman. Herman, je staat denk ik bekend om je kritische opmerkingen, en de wijze van het plaatsen ervan. Lijkt me gezien de continuïteit een karaktertrek. Vaak denk ik dat je het leuk vind om een beetje onrust te veroorzaken, en dat is soms ook wel vermakelijk (vogelaars blijken ook 'verstoringsgevoelig' als je te dichtbij komt). Ik ben er zelf ook wel eens ingetrapt. Ga ook vooral ook zo door!

HPM

Maarten, zo'n opmerking over zo'n bergfluitergeval maak ik niet om te stoken maar omdat ik dat meen.

Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op augustus 25, 2014, 16:51:10 PM
Maarten, zo'n opmerking over zo'n bergfluitergeval maak ik niet om te stoken maar omdat ik dat meen.
Er zijn diverse mensen die je mening delen en vergelijkbare opmerking zijn in dit topic al vaker gemaakt. Maar het is toch geen halszaak? Het is allang leuk dat FJ dit topic bijhoudt en er tijd in steekt en hij trekt het vanzelf later weer recht...... ik zou zeggen laat hem het dan maar op een manier doen die voor hem gemakkelijk is. O0

baskok

Ik zie dat je ook vangsten noteert, is het dan een idee om even op trektellen te kijken en alle aanwezigen als ontdekkers bij te schrijven.

Folkert Jan

Citaat van: baskok op augustus 25, 2014, 17:39:08 PM
Ik zie dat je ook vangsten noteert, is het dan een idee om even op trektellen te kijken en alle aanwezigen als ontdekkers bij te schrijven.

Idd, ik probeer wel een volledig overzicht van alle claims bij te houden dus inclusief vangsten.
Is zeker een goeie tip, maar het staat je vrij om de personen hier te noemen  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

MarcelHaas

En ik als CDNA-archivaris ben erg blij met deze lijsten! Scheelt mij enorm veel werk bij oude gevallen die nog blijven liggen. Alhoewel ik momenteel druk bezig met het schrijven van het jaarverslag van 2013, dus 'de drie maanden regel' gaat voorlopig niet op in sommige gevallen... Dat komt half september wel weer.


Als je overigens al (in mijn geval) 20 jaar meedraait in het 'twitcherswereldje', ken je op een gegeven moment de betrouwbare waarnemers wel. Als Han Zevenhuizen dus een Bergfluiter meldt, dan twijfel ik daar geen moment aan...

Vincent Hart

http://waarneming.nl/waarneming/view/87473112
Ongetwijfeld dezelfde Kleine Geelpootruiter als eerder, op naam gebracht in Zeldzaamheden in NL door Bob Woets. Zie maar wat je ermee doet  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers