Hoofdmenu

"voederverbod"

Gestart door Ted van der Knaap, juli 14, 2013, 18:54:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Ik vind het leuk om Meeuwenringen af te lezen en daarvoor strooi ik altijd brood/gekookte macaroni om ze dichterbij te krijgen.

Vanochtend echter bij een van "mijn" grasveldjes onderstaand bord

Heb even opgezocht wat de APV art. 2.78 precies inhoud en vond:

artikel 2.78 (Voederverbod (stads)duiven)  (van deze site: http://praktijkvoorbeelden.vng.nl/databank/recht/algemene-plaatselijke-verordening-(apv)/algemene-plaatselijke-verordening.aspx)


Betekent dit dat oom agent mij een bekeuring kan geven wanneer ik 'n volgende keer daar strooi of kom ik weg met de mededeling "Beste agent, ik voer geen (Stads)duiven maar Meeuwen".

Kan de overlast van duiven/vogels voor de omwonenden enigszins begrijpen maar betekent het dat de mensen daar ook de eendjes niet meer mogen voeren en ik m'n afleesgebiedje kwijt ben?







groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


Jan vH

Op die pagina staat ook een link naar de APV zelf. Daar staat dat het verboden is om '(stads)duiven en andere overlast veroorzakende vogels' te voeren. Geen idee of meeuwen onder die 'overlast veroorzakende vogels' vallen, maar ik vermoed dat je met alleen de mededeling "Beste agent, ik voer geen (Stads)duiven maar Meeuwen" niet weg komt. Er staat wel bij dat het college een ontheffing kan verlenen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

IN de APV staat
CiteerBinnen de gemeente wordt veel overlast ondervonden van duiven. Dit probleem wordt nog verergerd door het feit dat deze vogels worden bijgevoerd, waardoor de duivenpopulatie blijft toenemen. Ook andere vogels zoals meeuwen kunnen overlast veroorzaken. Of vogels overlast veroorzaken hangt af van de omstandigheden. Door invoering van een voederverbod kan de overlast naar verwachting worden verminderd.  Omdat eenden in het algemeen geen overlast veroorzaken, zal het voederen van deze vogels mogelijk blijven. 

Oftewel, als je zegt dat je Eenden voert doe je niets verkeerd... Wat ik altijd begrepen heb is dat een dergelijk APV bedoeld is om te kunnen optreden als iemand veel voert, en na waarschuwen dat nog steeds blijft doen. Als je uitlegt dat je meedoet aan wetenschappelijk onderzoek en wat verteld over de herkomst van de vogels acht ik de kans op een boete wel heel erg klein.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Als je zegt dat je de ratten voert valt het dus ook niet onder dat artikel.
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Ik denk inderdaad dat het wel een beetje te omzeilen is en dat de  :police: me dan eerst toch met een waarschuwing laat gaan alvorens direkt te bekeuren.

Want voor hetzelfde geld voer ik daar Egels (alhoewel ik geloof dat je die geen brood moet voeren!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

Op tv is ooit een programma over blauwe reigers geweest waarin een mevrouw zat die werd bekeurd en door de rechter veroordeeld omdat ze eendagskuikens aan de reigers voerde. Over het nut van zo'n verbod kan je discussiëren maar daar is een agent of rechter meestal niet vatbaar voor: wet is wet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Overigens kan overdadig voeren ook als het illegaal storten van vuil worden bekeurd. Hierover heb ik het wel eens gehad met een BOA van Rijkswaterstaat. Toen had ik een 10-tal broden liggen op een doodlopende weg. Na uitleg gaf hij aan dat hij een boete kon geven volgende de letter van de wet, maar dat zou hij niet redelijk vinden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Hoe zit het met vogelhospitaals en dierenbescherming?

Mogen die wel (bijv in de winter, als het vriest / met ijs) wel voeren?

Gebeurt hier in Haarlem namelijk massaal, echt, hele vuilniszakken vol!

Jeroen Nagtegaal

Mogelijk een ontheffing zoals Jan schrijft?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mars Muusse

Deze maar even van stal gehaald.

Vandaag meeuwen aflezen en fotograferen in Katwijk. Daarvoor strooi ik brood en behalve de meeuwen trok dat ook 2 politiemensen in uniform. Ze wezen me erop dat dit niet is toegestaan, maar dat de politie het (nog) niet mag bekeuren. "Maar", zo zei hij, "een GOA (gemeentelijke opsporingsbeambte) schrijf hier wel al voor in Katwijk."
Het Katwijks college is bezig met een voederverbod voor de gehele gemeente, inclusief het strand! Dus niet enkel op plaatsen (winkelstraat met ijsverkoop of particulier dak met broeders) binnen de grenzen waarvoor duidelijk overlast van omwonenden is geregistreerd; nee, de hele gemeente.
Natuurlijk zal er wel een grijs gebied zijn (eendjes voeren waar een kokmeeuw tussendoor vliegt), maar de jaarrond mopperende Katwijkers zullen wel niet heel coulant zijn naar de 'vliegende schijtratten' in de buitenwatering waar 4 gesneden wit voor wordt uitgestrooid.
Ben benieuwd hoe het uiteindelijke wettelijke kader eruit gaat zien, en ben bovendien benieuwd of "de gehele gemeente" niet wat draconisch is; de toekomst zal het wel leren. Hoe staat het overigens in Haarlem?

Botervlieg

Citaat van: Mars Muusse op juli 07, 2014, 21:35:03 PM
Hoe staat het overigens in Haarlem?

Er zijn hier zones waar je niet mag voeren. Althans. Of je niet mag voeren of geen overlast mag veroorzaken en of het alleen om meeuwen of ook om eenden gaat, of het wel in de aanwezigheid van een jong kind (en tot welke leeftijd) etc etc etc daar kan je hier nog over discussieren. Overigens zijn de zones niet de locaties waar overlast wordt ervaren.

We hebben wel een wethouder meeuwenoverlast. Althans, dat is ergens genoemd. Joost mag weten wie het is, waarom en wat zijn/haar taken zijn.

Het is mij onbekend of er ooit een boete is uitgedeeld en of er serieus op gehandhaafd wordt.

Niets meer over gehoord. Kan er op internet momenteel ook niets over vinden.

Mark Zevenbergen

In Den Haag staat zo'n bordje bij het parkje in de Bentelostraat, alleen zijn de duiven dan vervangen door ganzen (die je dus niet mag voeren). Aan de ander kant van het water echter worden de zakken brood letterlijk over het balkon leeg gekieperd en komt een oudere man 3x daags een boodschappentas met brood leeg gooien. Meestal lopen de (uitgezette) ganzen bij de Bentelostraat en hebben ze de snelheid niet om bij het brood aan de overkant te komen, dus de meeuwen hebben het best naar hun zin....
Ik heb ondertussen ontdekt hoe ik op de parkeerplaats aan de andere kant kan komen  ;D

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op juli 08, 2014, 00:27:01 AM
In Den Haag staat zo'n bordje bij het parkje in de Bentelostraat, alleen zijn de duiven dan vervangen door ganzen (die je dus niet mag voeren). Aan de ander kant van het water echter worden de zakken brood letterlijk over het balkon leeg gekieperd en komt een oudere man 3x daags een boodschappentas met brood leeg gooien. Meestal lopen de (uitgezette) ganzen bij de Bentelostraat en hebben ze de snelheid niet om bij het brood aan de overkant te komen, dus de meeuwen hebben het best naar hun zin....
Ik heb ondertussen ontdekt hoe ik op de parkeerplaats aan de andere kant kan komen  ;D

Bij mijn Haagse gracht staat sinds kort een bordje dat het verboden is de vogels te voeren.  Het helpt niet. Ook bij mij niet.
Een paar dagen geleden zag ik 's avonds laat iemand een tas vol brood(jes?) regelrecht in de gracht kieperen. Geen vogel te bekennen. Zal wel voor de vissen of de ratten geweest zijn.
Herman van der Meer

Mars Muusse

Ik kan me voorstellen dat een gemeentebestuur voor lokaties binnen haar grenzen beleid voert om voederen tegen te gaan. Maar Katwijk denkt dus na over het instellen van een voerverbod voor 'de hele gemeente', inclusief strand, industriegebied, etc. Ik heb meestal een tas bij me met 5-6 broden om te voeren, dat kan dus binnekort niet meer volgens oom agent. Ben benieuwd hoe dat zo meteen gaat in bijv de Berghaven, daar zijn het vooral omwonenden die met kinderen veel brood voeren.

Ted van der Knaap

Citaat van: Mars Muusse op juli 08, 2014, 10:13:38 AM
Ik heb meestal een tas bij me met 5-6 broden om te voeren, dat kan dus binnekort niet meer volgens oom agent.

Áls het voederverbod doorgaat mogen de Katwijkse ondernemers hun winkeldeuren overdag wel dichthouden!

http://www.doseoffunny.com/wp-content/uploads/2014/04/tumblr_n3u4ehuxcX1qewacoo3_400.gif    ;)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jvdzwaag

Citaat van: Mars Muusse op juli 08, 2014, 10:13:38 AM
Ik kan me voorstellen dat een gemeentebestuur voor lokaties binnen haar grenzen beleid voert om voederen tegen te gaan. Maar Katwijk denkt dus na over het instellen van een voerverbod voor 'de hele gemeente', inclusief strand, industriegebied, etc. Ik heb meestal een tas bij me met 5-6 broden om te voeren, dat kan dus binnekort niet meer volgens oom agent. Ben benieuwd hoe dat zo meteen gaat in bijv de Berghaven, daar zijn het vooral omwonenden die met kinderen veel brood voeren.


Vanaf 18 juli dus: http://www.katwijkactueel.nl/2014/voerverbod-meeuwen-in-gemeente-katwijk/5211/
"Het voerverbod voor meeuwen in het bebouwde gebied van de gemeente Katwijk en het strand zal ingaan op 18 juli " en "Er zal gehandhaafd worden wanneer er gericht meeuwen worden gevoerd. Het verbod geldt voor alle meeuwensoorten."
Groeten,

Johnny

Oenanthe

Een bericht stampvol onbewezen stellingen en dubieuze uitgangspunten. De wethouder zegt dat meeuwen vaak in voedselrijke gebieden nestelen. Waar of niet waar, hun belangrijkste voedselgebied ligt op een steenworp van Katwijk: de Noordzee. Zinloos beleid dus, nog los van het feit dat meeuwen door bijna niemand gericht gevoerd worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

In het algemeen is het natuurlijk al vreemd dat men in het kustgebied, en zeker in zeedorpen, problemen maakt over zeevogels.
Herman van der Meer

Botervlieg

Ik zou eigenlijk in onze gemeente wel eens de gegevens over de klachten over de meeuwen willen opvragen.
Dat kan toch met een wob-verzoek ofzoiets?

Ik vraag mij af hoeveel klachten er zijn, hoeveel mensen klagen (Misschien klagen 5 mensen 100 keer).
Wat de klachten zijn en hoe dat in verhouding is tot de rest van de wijk of de rest van de stad etc.

Ik heb het nog niet opgevraagd omdat ik niet precies weet hoe dat moet en welke gegevens de gemeente dan zou "moeten" geven.
Als ze alleen mogen zeggen hoeveel klachten ze hebben gehad, dan is het meer moeite dan dat het iets oplevert.

Groetjes, Marleen

HPM


Vanmorgen gooide ik een paar oude boterhammen naar de meeuwen. Toen begon er een man te mekkeren dat voeren verboden is, dat er verderop een verbodsbordje hangt, dat de meeuwen overlast veroorzaken en dat brood slecht is voor de meeuwen.
Dat laatste 'argument' vond ik wel komisch, omdat voeren dan juist een prima manier van meeuwenbestrijding zou zijn.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op augustus 16, 2014, 09:51:55 AM

Vanmorgen gooide ik een paar oude boterhammen naar de meeuwen. Toen begon er een man te mekkeren dat voeren verboden is, dat er verderop een verbodsbordje hangt, dat de meeuwen overlast veroorzaken en dat brood slecht is voor de meeuwen.
Dat laatste 'argument' vond ik wel komisch, omdat voeren dan juist een prima manier van meeuwenbestrijding zou zijn.

???????

Het is slecht voor de meeuwen (net voor bij eenden, ganzen, ...): omdat brood bijlange na niet voldoet aan hun natuurlijke behoeften, er "verkeerde" vetten in zitten etc. maar het toch een vol gevoel geeft; omdat de meeuwen zo mensen associëren met eten, wat de hele overlast in eerste plaats veroorzaakt heeft.

Ik dacht dat jij dat nu toch wel ging weten ...

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Frank van de Putte

Daarom geef ik de meeuwen bij de snackbar ook altijd een stukje frikandel, alleen friet is veel te eenzijdig.
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: OlivierO op augustus 16, 2014, 12:10:41 PM
Citaat van: HPM op augustus 16, 2014, 09:51:55 AM

Vanmorgen gooide ik een paar oude boterhammen naar de meeuwen. Toen begon er een man te mekkeren dat voeren verboden is, dat er verderop een verbodsbordje hangt, dat de meeuwen overlast veroorzaken en dat brood slecht is voor de meeuwen.
Dat laatste 'argument' vond ik wel komisch, omdat voeren dan juist een prima manier van meeuwenbestrijding zou zijn.

??? ??? ?

Het is slecht voor de meeuwen (net voor bij eenden, ganzen, ...): omdat brood bijlange na niet voldoet aan hun natuurlijke behoeften, er "verkeerde" vetten in zitten etc. maar het toch een vol gevoel geeft; omdat de meeuwen zo mensen associëren met eten, wat de hele overlast in eerste plaats veroorzaakt heeft.

Ik dacht dat jij dat nu toch wel ging weten ...

Meeuwen zijn alleseters. Ze eten al 'eeuwen' brood en ander menselijk afval en ze nemen alleen maar in aantal toe. Als het slecht voor ze was zouden ze wel dood uit de lucht vallen, net als al die stadseenden, koeten en nijlganzen.
Maar mij ging het erom dat 'het slecht voor ze is' werd aangevoerd tegen voeren. Met dat argument zou ik dus wel een ton vis in de gracht mogen kieperen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Frank van de Putte op augustus 16, 2014, 12:17:49 PM

Daarom geef ik de meeuwen bij de snackbar ook altijd een stukje frikandel, alleen friet is veel te eenzijdig.

Een broodje gezond, uiteraard met uitsluitend Nederlandse waar.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op augustus 16, 2014, 12:21:56 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 16, 2014, 12:10:41 PM
Citaat van: HPM op augustus 16, 2014, 09:51:55 AM

Vanmorgen gooide ik een paar oude boterhammen naar de meeuwen. Toen begon er een man te mekkeren dat voeren verboden is, dat er verderop een verbodsbordje hangt, dat de meeuwen overlast veroorzaken en dat brood slecht is voor de meeuwen.
Dat laatste 'argument' vond ik wel komisch, omdat voeren dan juist een prima manier van meeuwenbestrijding zou zijn.

??? ??? ?

Het is slecht voor de meeuwen (net voor bij eenden, ganzen, ...): omdat brood bijlange na niet voldoet aan hun natuurlijke behoeften, er "verkeerde" vetten in zitten etc. maar het toch een vol gevoel geeft; omdat de meeuwen zo mensen associëren met eten, wat de hele overlast in eerste plaats veroorzaakt heeft.

Ik dacht dat jij dat nu toch wel ging weten ...

Meeuwen zijn alleseters. Ze eten al 'eeuwen' brood en ander menselijk afval en ze nemen alleen maar in aantal toe. Als het slecht voor ze was zouden ze wel dood uit de lucht vallen, net als al die stadseenden, koeten en nijlganzen.
Maar mij ging het erom dat 'het slecht voor ze is' werd aangevoerd tegen voeren. Met dat argument zou ik dus wel een ton vis in de gracht mogen kieperen.

Herman, het IS slecht voor ze, al was het maar omdat de mensen er dan meer "overlast" van gaan krijgen. Je moet het niet in de hand werken, tenzij net dat je tegendraadse bedoeling is.

Een ton vis in de gracht kieperen zou ik ook niet doen (geur overlast, rot water, ...), maar een Walvis die aanspoelt laten liggen op het strand (of eventueel wat verder) zou ik wél doen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jeroen Nagtegaal

Alle soorten die braakballen kunne produceren kunnen alles eten. Is het toch niet goed, dan komt het er weer keurig uit... Meeuwen struinen vuilstorten af en halen daar ook alles weg waarvan ze denken dat het eetbaar is. Gooi jij je boterham dus in de kliko, dan komt ie toch wel bij de meeuwen terrecht, alleen een beetje minder vers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 16, 2014, 13:00:14 PM

Alle soorten die braakballen kunne produceren kunnen alles eten. Is het toch niet goed, dan komt het er weer keurig uit... Meeuwen struinen vuilstorten af en halen daar ook alles weg waarvan ze denken dat het eetbaar is. Gooi jij je boterham dus in de kliko, dan komt ie toch wel bij de meeuwen terrecht, alleen een beetje minder vers.

Alleen zijn er volgens mij geen open storten meer.
Sinds de sluiting van de vuilnisbelten in de regio zijn de meeuwen ontzettend toegenomen.
Maar het voeren van de eentjes en meeuwtjes scheelt de gemeente natuurlijk wel tonnen afval om af te voeren.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

In Nederland zijn wordt er nog soms open gebufferd. Huisvuil ligt dan langere tijd vrij beschikbaar, daarnaast zijn er diverse locaties waar vuil wordt overgeslagen en het vrijelijk beschikbaar is voor meeuwen. Een bekende locatie is Barneveld, maar zo zijn er ook locaties in Breda, Montfort, Medemblik, Utrecht en Tilburg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

OlivierO

Dat meeuwen ons afval eten is omdat ze niet beter weten. Moet je ze daarom eten geven waar ze eigenlijk weinig aan hebben?
Het zijn van nature opruimers, maar niet van plastiek of andere rommel die veelal achteloos wordt achtergelaten.

Om het probleem te illustreren: er zijn mensen die niet anders eten dan de rommel van McDonalds, omdat het zo goedkoop is (makkelijk toch?). Op lange termijn heeft het echter schadelijke gevolgen. Wat zouden meeuwen dan het onderscheid kunnen maken tussen wat goed voor hen is en wat niet?

Mocht ik een meeuw zijn, ik zou ook graag ingaan op het aanbod aan brood. Het is aan ons om dat te voorkomen of minstens zelf niet te doen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.