Nephrotoma dorsalis? Nephrotoma appendiculata? of Nephrotoma cornicina?

Gestart door thijsdegraaf, juli 22, 2014, 17:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/86559580 Nephrotoma dorsalis gezien op 2014-07-22 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

thijsdegraaf

De zeldzame Nephrotoma aculeata schijnt er ook op te lijken. Maar ik weet niet wat de verschillen zijn.  :-\                         

jck

Dag Thijs,

Er hebben hier pdfs met langpoten (Peeters en Oosterbroek) gestaan, dus met een beetje veel heen en weer bladeren.....
1. Het gaat om de 2 zijstrepen op de borststuk net achter de kop en de vorm daarvan. Bij jouw vlieg hebben deze een krulletje naar beneden. Bij N. aculeata zijn ze vrij recht met een losse stip onder het voorste puntje. Bij N.dorsalis ontbreken de krulletjes ook.
2. Ik denk dat N. appendiculata een kans maakt?

Ik geef je geen garantie maar misschien helpt dit een beetje.

James


thijsdegraaf

#3
Bedankt James. Ik kon die niet meer vinden. Je bedoelt deze vermoed ik: http://nlbif.eti.uva.nl/ccw/documents/Peeters_en_Oosterbroek,_2013d.pdf
Ik wacht nog wel even op André Vrijens of misschien Niels-Jan. Volgens mij is André al een tijdje niet op het forum, maar het is dan ook vakantietijd.  8) 
Maar ik denk, dat je gelijk hebt.  :duim:


thijsdegraaf

Ik haal hem een keertje omhoog. Ik zie, dat André nu in Duitsland woont en ik vermoed, dat hij niet veel tijd meer heeft.

Henk Soepenberg

altijd wel leuk met een tabel, maar weet niet goed waar ik naar toe moet bij punt 11  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf


Arp

Het topic met nieuws over de sleutels was vandaag weer omhooggetrapt omdat er een nieuwe versie voor table D is, maar je vindt ze doorgaans gewoon in het sticky topic "Sleutels voor het determineren van Diptera" op pagina 2:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=35201.msg1610515#msg1610515
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Wij gebruiken deze Arp. Ik had je topic al bekeken. Ik moet ze eens allemaal in Word opslaan. Toch blijft het determineren van muggen moeilijk. Jammer dat we André niet meer zien.

Arp

Ik kom - enigszins creatief sleutelend - vrij probleemloos op Nephrotoma cornicina  B)

Ennehhh ... we hebben toch ook Niels-Jan nog, toch?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#10
Knap Arp. Dat's weer een ander. Bedankt.
Ja Niels-Jan zit in het verre Zeeland.  ;)  Misschien kan hij je nog even controleren. Maar dat zal wel volgend jaar zijn.

Arp

André zag in deze van Ingrid ook cornicina en die lijkt wel heel erg, vind ik als leek ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik vind die beesten allemaal op elkaar lijken. We wachten het oordeel van Niels-Jan af. Weer bedankt Arp en de beste wensen voor 2015. Dat geldt voor iedereen natuurlijk.  :)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op januari 01, 2015, 03:03:34 AM
André zag in deze van Ingrid ook cornicina en die lijkt wel heel erg, vind ik als leek ;)

Vind bij de mug van Ingrid de vorm van de kopvlek wel heel erg afwijken van die van cornicina in de tabel (fig. A42)  :-\
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#14

Nee, hij is aan de onderkant veel breder en is puntiger.
De mijne staat ook al twee maanden op Diptera. Maar dat is geen overweldigend succes. http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=64241
Ik hoop dat Niels-Jan eens wil kijken.

Arp

Uhm, ja daar heeft Henk wel een punt ... mijn opmerking betreft dan ook dat het beest van Ingrid heeeeel erg op het beest van Thijs lijkt en dat die van Ingrid volgens André dus cornicina was.

Verder heb ik, zoals ik al aangaf, "creatief" gesleuteld: Als ik er bij een punt niet uitkom, beide takken vervolgen tot er weer takken duidelijk afvallen of tot je bij soorten uitkomt en die dan voor zover er betrouwbare referentiefoto's voor lijken te zijn weer vergelijken met het beest van Thijs. Zo kwam ik dan op cornicina, o.a. vanwege de determinatie van André op het beest van Ingrid en alle andere soorten die tot het einde langs alternatieve paden uitsleutelden vond ik duidelijk minder goed passen.

Mijn duidelijkste punt van onzekerheid is doublet 14: "Achterlijfsuiteinde rondom donkerbruin tot zwart (fig. A53)"

De term "Achterlijfsuiteinde" is in de PDF met teminologie niet vastgelegd. Figuur A53 (mannetje cornicina) heeft het uiteinde van T7 en T8/S8 geheel rondom zwart en bij de analis die daarop aansluit is zelfs T7 helemaal zwart. Wel opvallend is dat bij beide er een bijna blank tergiet voor het zwarte uiteinde zit (T5/T6 of T7 half). Helaas heeft de tabel daar geen achterlijf van een vrouwtje cornicina bij, maar opvallende overeenkomst aan het beest van Ingrid (volgens André dus cornicina) en die van Thijs is dat T8 helemaal zwart is en T7 bijna geen tekening heeft. Bij de ander beesten die op 14a uitsleutelen is T8 nooit zo donker (zwart?) en T7 vaak nog met iets duidelijkere middenstreep (lijkt?).

Op 14b sleutelen behalve cornicina alleen nog analis en lammelata uit. Beide naar het schijnt met T7 veel meer dekkend zwart dan cornicina. Ik ben er vanuit gegaan dat dit de reden is voor de wat vage term "achterlijfsuiteinde" - variërend van T7+T8 helemaal, via T7 half tot T7 niet, maar wel T8 dus. Misschien is het wishful thinking om daar wat uit af te leiden en is de kleuring van T7 bij alle drie wel gewoon variabel, maar bij het weinige vergelijkingsmateriaal dat ik snel kon vinden lijkt in elk geval een vrijwel geheel blank T7 bij cornicina te passen.

Henk heeft gelijk qua kopvlek, daar heb ik minder op gelet  :-\ (is bij Thijs niet zichtbaar en bij het beest van Ingrid ging ik er vanuit dat André het goed had).

Nog wel gekeken naar "Vrouwtje met spitse/stompe cerci" (17a/b) en misschien te makkelijk beslist dat ik ze scherp vond - op de foto's van Ingrid kan ik die echt niet stomp noemen(?!?), maar die van analis in de sleutel lijken ook best scherp - misschien iets te kleine foto? :huh:



Het lijkt me handig om Pjotr of Kris er maar gewoon bij te halen - misschien ook leuk voor hun om te zien waar gemiddelde nincompoop nietlangpootmuggenkenners zoal op vastlopen, toch?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#16
Ik zie het mailadres van Pjotr op zijn website staan. Zal ik hem een mailtje sturen Arp?
Bedankt voor alle uitleg. Je bent weer grondig bezig geweest.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Bij cornicina is de vorm van de kopvlek blijkbaar enigszins variabel, dus het zou best kunnen dat je determinatie gewoon klopt Arp!  ;)

http://nlbif.eti.uva.nl/ccw/detail_images.php?id=13889&image_id=3152&width=840#3152
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Oh ja, dat is ook wel snugger van me - om niet op de CCW naar plaatjes te zoeken  :rolleyes:  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ja aan die vlek heb je dus niet zo veel.  't Zou leuk zijn als je na al die moeite gelijk krijgt.  :)

Arp

Lekker belangrijk - jullie hebben toch ook zitten puzzelen. Het leuke van dit soort topics is om met z'n allen weer wat verder te komen - beetje inslijpen waar je op kunt letten (ook handig om volgende keer zelf de juiste foto's te maken enzo). Maar misschien ook handig voor Pjotr en Kris om een beetje een idee te hebben van wat mensen lastig vinden... hun sleutels zijn er immers op gericht om juist veld/fotodeterminatie beter mogelijk te maken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#22
Dat is zo. Ik ben ook blij met de determinatie tabellen. Met muggen heb ik weinig ervaring. Als het een N. Cornicina zou zijn, is het misschien handig om een foto van het vrouwtje bij de overzichtsfoto's te zetten. We hebben nu alleen een mannetje. De foto's van vrouwtjes, die er staan, zijn nog niet goedgekeurd.

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op januari 03, 2015, 20:54:36 PM
Maar misschien ook handig voor Pjotr en Kris om een beetje een idee te hebben van wat mensen lastig vinden... hun sleutels zijn er immers op gericht om juist veld/fotodeterminatie beter mogelijk te maken :)

Ik had dus grote problemen bij 11.  :blink:  Bij de langpootmug van Thijs zit de kleur van het 1e en 2e antennelid tussen 11a en 11b in zeg maar (geel, maar ook zwart).
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op januari 03, 2015, 21:12:45 PM
misschien handig om een foto van het vrouwtje bij de overzichtsfoto's te zetten.
Dat moeten de Vliegenadmins dan doen (kan ik niet). Zou wel fijn zijn als een eventuele Pjotr, Kris, Niels-Jan of André uit deze platen nog een goed representatief voorbeeld zou kunnen aanwijzen zodat we in de soortinfo meer dan één dame kunnen laten zien:

http://waarneming.nl/soort/photos/83151?from=1980-01-01&sex=Vrouw

Citaat van: Henk Soepenberg op januari 03, 2015, 21:38:27 PMIk had dus grote problemen bij 11.  :blink:  Bij de langpootmug van Thijs zit de kleur van het 1e en 2e antennelid tussen 11a en 11b in zeg maar (geel, maar ook zwart).
Ja, die staat er boven ook tussen, maar goed om nog even samen te vatten. Ik ben op dat punt dus eerst beide takken gaan vervolgen en uiteindelijk op andere doubletten of soortbeshrijvingen weer beslist dat die het niet waren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#25
Hallo allemaal,
Pjotr heeft bevestigd dat het inderdaad N. cornicina is en uitleg gegeven over de knelpunten. De andere deelnemers aan dit topic hebben ook bericht gekregen.
Ik wil naast Pjotr iedereen nogmaals bedanken voor alle moeite.  :duim: