boerenzwaluw met reservenest?

Gestart door landloper, juli 10, 2014, 21:00:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

landloper

Komt het vaker voor dat een paartje boerenzwaluwen twee nesten heeft? Ik kwam een geval tegen waarbij in het oudste nest al weken lang eitjes lagen maar er gebeurde niets mee. In een tweede nest, had lang maar 1 ei gelegen maar 3 weken later zaten 4 jongen in. Helaas dat nest viel op de grond. Ik heb het nog geprobeerd te redden door het weer op te hangen maar alles dood. Nu zitten er twee weken later net uitgekomen jongen in het oudste nest.

j de groot
j de groot

Roland_Wantia

Ja, dat komt wel vaker voor. Meermaals meegemaakt. Welke oorzaak daarachter heeft geschuild, weet ik niet. Bij mijn moeder thuis hebben we al circa 20 jaar 1 tot 5 paartjes boerenzwaluwen. Pas vorig jaar voor het eerst 2 paartjes in een en dezelfde ruimte. In die jaren heb ik die nesten behoorlijk gevolgd, en werd ik telefonisch op de hoogte gehouden van de voortgang. Boerenzwaluwen kunnen met behoorlijke aantallen broeden in een enkele ruimte, maar mijn ervaring is dat paartjes met eigen ruimte actief proberen vestiging van een tweede paartje of mannetje te voorkomen. Dat vergroot de kans dat die kiezen voor een andere ruimte als die dichtbij voorradig is. Ik kan me voorstellen dat situaties waarin de vogels rondom hun nest zoveel eigen ruimte hebben dat zich daarin niet bezette nesten bevinden, de kans vergroten dat zich dit verschijnsel voordoet.
Groet, Roland

landloper

Aardig idee. Het betreft bij mij een vrijstaand klein hokje. Vorig jaar al 3 nesten erin: een legsel kwam uit. De nesten bleven hangen en nu dus weer gebruikt. Het eerste nest was het slechts gebouwde. Maar ik verbaasde me vooral over de tijd dat het eerste grote legsel niet bebroed werd en pas na de kleine ramp wel.

Bedankt,

j de groot
j de groot