harige kleine majer?

Gestart door A Kreffer, juli 06, 2014, 17:47:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Alles lijkt op kleine majer, maar is deels ook harig.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86097292
Kleine majer - Amaranthus blitum gezien op 2014-07-06 Den Haag - Bomen- en Bloemenbuurt
Foto's:










bij voorbaat dank Anna Kreffer

mgeven

Dit lijkt me Liggende majer, al weet ik niet of die ook zo'n ingedeukte bladtop heeft. Zo'n bloeiwijze ken ik niet van de Kleine majer.

A Kreffer

Behalve dat deukje hebben veel van de bladeren hebben ook een (piepklein) stekelpuntje, wat ik ook niet bij de beschrijving van liggende majer zie.

De goedgekeurde fotoos van liggende majer hebben veel puntiger bladeren, hoewel daar ook wel een aantal meer ronde opstaan.

Zijn bloeiwijze en haren belangrijker kenmerken dan de bladvorm?



A Kreffer

Dag Hinko

Ja de soortenbank had ik inmiddels ook gevonden , bijgaand foto (krijg het niet scherper) van de vruchtjes.
Ik zou denken : kleine majer
Maar weet niet zeker of de opvulling voldoende is. Jammer dat er geen tekening van de liggende bijstaat.

groet, Anna

A Kreffer

Nog een foto van de vruchtjes

mgeven

Vruchtjes lijken me aardig eivormig en opgeblazen, niet geribbeld of spits. Zou pleiten voor Liggende. Ik zie geen groene strepen echter.
Menno Soes heeft een foto van een vruchtje van liggende gemaakt: http://waarneming.nl/waarneming/view/60274373

Erik Simons

lijkt mij ook een duidelijke liggende majer!
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

A Kreffer

Nog maar een foto, zijn hierop de gewenste groene streepjes te zien?

Dank voor alle commentaar, groet Anna

A Kreffer

Ik heb de majer nu als liggende majer op waarneming staan.
Als je naar de vindplaatsen kijkt is dit de eerste in Den Haag, veel meer in Wageningen. Een van mijn kinderen studeert daar, zou het meegkomen kunnen zijn of zit het in vogelvoer of zo.
Als dat laatste zo is, vind ik het vreemd dat het niet meer gemeld wordt.

Mvrgr Anna

Hinko

Ik heb wel eens gehoord dat Liggende majer bij de Toko verkocht werd als Surinaamse spinazie. Toko in de buurt?
mvgr, Hinko

A Kreffer

Nee geen toko, dichtsbijzijnd en soort van buitenlands is een indonesisch restaurant.
Nu ik dit schrijf, er is pas geleden, niet heel ver ervandaar een soort turkse supermarkt met ook groenten gekomen, zal daar eens binnen kijken.