mieren, waar zijn ze mee bezig?

Gestart door A Kreffer, juli 02, 2014, 23:40:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


De soort maakt me niet zo uit, gewone tuinmier ofzo, maar waar zijn ze mee bezig. Was gras dat al een tijdje over tegels lag weg aan't knippen, dit kwam tevoorschijn. Er liepen al prinsessen rond, gaan die nog vliegen? Zijn dit speciale prinses eieren? In korte tijd werd het allemaal weer verborgen.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85997073
Mier onbekend - Formicidae indet. gezien op 2014-07-02 Den Haag - De Uithof
Foto's:






bij voorbaat dank Anna Kreffer

xJochemx

Hoi Anna,


Je hebt een nestje blootgelegd. Wat je ziet zijn poppen, geen eieren. Die worden snel weer in veiligheid gebracht. De mieren met vleugels lijken me mannetjes. Vleugels vallen na de bruidsvlucht af, dus ja, waarschijnlijk gingen ze nog vliegen, of was dat net gebeurd.


Vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

A Kreffer

Dank je Jochem.
Natuurlijk poppen. Het verbaasde me dat het allemaal op de tegel lag in plaats van in het nest vlakbij.
Twee dagen later was het bruidsvluchten dag in Den Haag. Overal vele "vlieg" mieren (tot vreugde van meeuwen, kauwtjes, padden etc.) Brengen ze al de prinsespoppen naar "boven" zodat ze makkelijk kunnen uitvliegen?

Laatst zag ik bij bosmieren dat de vleugels werden afgebeten door andere mieren. Gaat dat altijd zo of slachts bij sommige soorten. Ik dacht altijd dat ze het zelf deden.

Mvrgr Anna

xJochemx

Hoi Anna,


Ik denk dat de poppen ondiep worden gehouden ivm de benodigde warmte. Wat betreft het verliezen van de vleugels, dat weet ik niet zeker.


Vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

p.boer

Het zijn wegmieren. De poppen zijn werksterpoppen zo te zien. Op een van de foto's zie ik een mannetje. Het is inderdaad zo dat de poppen en gevleugelden als het warm is dicht aan de oppervlakte zitten.
Ik ben echter wel erg geinteresseerd in de waarneming dat mieren (wat voor soort??) de vleugels afbijten van gevleugelde mieren (andere soort??). Ik kan dit alleen verklaren als het om verschillende soorten gaat of als de gevleugelde niet gewenst is bij mierenwerksters van een ander nest van dezelfde soort. Ze zullen dan niet alleen aan de vleugels sjorren en bijten, maar ook aan de poten en sprieten.
mvg
Peter Boer

A Kreffer

http://waarneming.nl/waarneming/view/84226886

Dag Peter

Het ging om bovenstaande waarneming, bosmieren in Hyacintenbos in Den Haag
Er is een foto van.
Het was een enorm nest, of de gevleugelde ergens anders vandaan kwam weet ik niet. Er was wel veel beweging , maar geen gevechten. Een paar dagen later nog eens langs gegaan: gaten weg, alles weer rustig en normale bosmier activiteit.

Groet Anna