welke wolfsmelk kan dit zijn?

Gestart door A Kreffer, juli 02, 2014, 22:01:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het groeit langs een lange muur , waarachter vroeger de kazerne lag. Tegen over een soort park-achtig groenstrookje. geen tuinen in de buurt.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85966608
Wolfsmelk spec - Euphorbia spec. gezien op 2014-07-01 Den Haag - Benoordenhout
Foto's:






bij voorbaat dank Anna Kreffer

M.V.S

Van de inheemsen lijkt het het meest op heksenmelk. Van de tuinwolfsmelken heb ik niet veel kaas gegeten .... dus even wachten wat een kenner daar van zegt
Groetjes, Marc

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

A Kreffer

OK
Had een takje mee, daar staan maar 5 schermstralen op, wel zijn de blaadjes op dat takje uitgerand.
Dank voor jullie reactie! gr Anna

Willemien Troelstra

Ik dacht aan een tuinsoort, daarom had ik Anna gesuggereerd om het op het forum te zetten.
groet, Willemien Troelstra

Rob Koelman

#5
Citaat van: Willemien Troelstra op juli 03, 2014, 12:49:46 PMIk dacht aan een tuinsoort, daarom had ik Anna gesuggereerd om het op het forum te zetten.

Dag Willemien,

Ik herken er niet een van de tuinsoorten in (waarbij ik niet pretendeer van dit genus alle tuinsoorten te kennen).

Overigens is heksenmelk een erg fraaie plantensoort, die ik graag in mijn tuin zou zien...  ;)

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Ik zie niet zo veel wolfsmelken, dus ik wil niemand kritiek leveren. Puur ter lering/vermaak:

1. Waarom is dit inderdaad een zekere heksenmelk?
2. Willemien, waarom dacht jij aan een tuin-escape?
Groetjes, Marc

Rob Koelman

Ik heb heksenmelk onlangs voor de zekerheid nog weer eens uitgesleuteld en de Euphorbia op de foto komt qua kenmerken en habitus goed overeen met deze soort. Als je aan de hand van de foto's de plant van dit topic uitsleutelt kom je vanzelf bij heksenmelk.

Vraag is wel of heksenmelk niet af en toe als tuinplant verkocht wordt. Tuincentra bieden wel meer inheemse soorten aan. Als ik in een tuincentrum ben kijk ik vaak even wat er aan inheemse planten wordt aangeboden.

Rob

Met vriendelijke groet, Rob

A Kreffer

Zijn er nog details die meer zekerheid bieden?
Ik heb een takje mee, dat staat nu hier te verflensen.
Ook kan ik er ook nog eens langs fietsen, er stond genoeg.

Groet, Anna

Willemien Troelstra

Ik vond de bladeren erg spits en regelmatig. Dit komt niet overeen met mijn beeld van Heksenmelk. Maar, misschien is het een 'tuinselectie' met een extra mooie groeiwijze?

En, stel dat het geen heksenmelk is, maar een verwilderde tuinplant, dan werkt uitsleutelen met de Nederlandse flora waarschijnlijk niet. Dat is namelijk ook de reden dat soorten zoals Langstelige olijfwilg regelmatig worden ingevoerd terwijl het een andere soort is (Elaeagnus umbellata). Met de flora kom je op een soort uit, maar de soort die het eigenlijk is staat niet in de flora.

Het lijkt in ieder geval wel vrij veel op Heksenmelk, dat ben ik in ieder geval wel eens met Rob. Ik weet het gewoon niet zeker en ging vooral af op mijn gevoel.
groet, Willemien Troelstra

WimV

Overigens prachtige foto's. Zo wandelend en kruipend tussen de voegen van de straatstenen. Doet mijn stadshart heel goed.....

Groetjes,
Wim

Willemien Troelstra

En, Wim denk je dat het Heksenmelk is.
groet, Willemien Troelstra