Verklaring gezocht?

Gestart door Henri25, juni 29, 2014, 13:40:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Ik kwam gisteren over deze waarneming tijdens het zoeken en vroeg me toch wel even af wat voor verhaal hier achter zit. Bij mijn weten leven Hermelijntjes niet in potjes  :rolleye:

http://waarneming.nl/waarneming/view/85863126
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

martenboonstra

Misschien even netjes vragen aan waarnemer hoe dit toch mogelijk is?
Volgens mij is de tekst: rende in een potje die aan het bos gelegen is ;)

Henri25

Citaat van: martenboonstra op juni 29, 2014, 14:06:21 PM
Misschien even netjes vragen aan waarnemer hoe dit toch mogelijk is?
Volgens mij is de tekst: rende in een potje die aan het bos gelegen is ;)

Duidelijk; maar vind ik in dit geval meer iets voor de admin? Of doen die niks met zulke foto's?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Botervlieg

Citaat van: Henri25 op juni 30, 2014, 18:55:28 PM
maar vind ik in dit geval meer iets voor de admin?

Mee eens.

maurice.lahaye

Admins controleren welke soort er op de foto staat, niet onder welke omstandigheden een waarneming is verricht. Admins zijn namelijk geen politie-agent  :police: . Het lijkt mij overigens een wezel  8) .


Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Citaat van: maurice.lahaye op juni 30, 2014, 20:46:29 PM
Admins controleren welke soort er op de foto staat, niet onder welke omstandigheden een waarneming is verricht. Admins zijn namelijk geen politie-agent  :police: . ....


DAt zullen we onthouden  :police:
Herman van der Meer

Henri25

Citaat van: HPM op juni 30, 2014, 21:32:38 PM
Citaat van: maurice.lahaye op juni 30, 2014, 20:46:29 PM
Admins controleren welke soort er op de foto staat, niet onder welke omstandigheden een waarneming is verricht. Admins zijn namelijk geen politie-agent  :police: . ....


DAt zullen we onthouden  :police:

Absoluut!   :blink:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

martenboonstra

Hallo Henri,

Begrijpelijk dat admins niet beoordelen onder welke omstandigheden de fotos zijn gemaakt, tenzij deze
in strijd zijn met de door waarneming.nl gestelde regels.

Zo nu en dan ontvang ik ook weleens een mailtje met daarin vragen waar bijvoorbeeld de otters zijn waargenomen en gefotografeerd. Het staat je vrij
om onze medewaarnemers een mailtje te zenden met daarin je vraag. Je kunt ook de medewaarnemer van de in het potje zittende hermelijn verzoeken om op dit draadje een reactie te geven. Is dit een idee?

Met vriendelijke groet,


Marten

Henri25

Citaat van: martenboonstra op juli 01, 2014, 09:37:28 AM
Hallo Henri,

Begrijpelijk dat admins niet beoordelen onder welke omstandigheden de fotos zijn gemaakt, tenzij deze
in strijd zijn met de door waarneming.nl gestelde regels.

Dat snap ik ook Marten, en dat is ook niet zozeer mijn punt. Maar aangezien deze zoogdieren wettelijk wel beschermd zijn, en waarneming.nl ook al strenge regels heeft over nestfotografie vind ik dit dan toch wel uit den boze; tenzij er een verklaring gegeven kan worden waardoor dit te verantwoorden valt (geraakt door auto o.i.d.).

Ik heb dit topic ook meer met de achterliggende gedachte geopend om te achterhalen hoe de moderators van het zoogdieren gedeelte met zulke waarnemingen omgaan en wat de achterliggende regels zijn omtrent dit vraagstuk zijn.
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Maarte5n

http://waarneming.nl/waarneming/view/61455588?_popup=1

Hier heb ik nog zo,n foto van een wezel. in een emmer gedaan voor  de foto. het is daarna losgelaten
Heb diegene wel gevraagd om voortaan met rust te laten, maar goed was ook een kind die dat deed en kan je niets kwalijk nemen,
Heb het uitgelegd en sindsdien pak en vangt hij niks meer.

Groet Maarten.
Maarten vd Berg

martenboonstra

Je begint met de vraagstelling wat voor verhaal hierachter zit en je eindigt met de vraagstelling over de achterliggende gedachte om te achterhalen hoe de moderators van het zoogdieren gedeelte met zulke waarnemingen omgaan en wat de achterliggende regels zijn omtrent dit vraagstuk zijn.  :rolleye:

maurice.lahaye

De richtlijnen van waarneming.nl zijn leidend en verder zijn de admins van waarneming.nl net gewone mensen. Wat voor de één acceptabel is, is dat voor een ander totaal niet. Als admin ben ik naar mijn mening en inzicht verantwoordelijk voor het valideren van een waarneming: hangt de goede soortnaam aan een waarneming. De beoordeling over hoe een waarneming verricht is staat niet in mijn taak-omschrijving als admin (niet dat er een taakomschrijving is, maar om het beeld te schetsen). Voldoet de waarneming aan de richtlijnen dan is het oke.


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Henri25

Citaat van: martenboonstra op juli 01, 2014, 11:33:26 AM
Je begint met de vraagstelling wat voor verhaal hierachter zit en je eindigt met de vraagstelling over de achterliggende gedachte om te achterhalen hoe de moderators van het zoogdieren gedeelte met zulke waarnemingen omgaan en wat de achterliggende regels zijn omtrent dit vraagstuk zijn.  :rolleye:

Ja, mijn eerste insteek was ook het achterhalen van een mogelijke verklaring, maar toen ik verder las hoe Waarneming.nl met dit soort waarnemingen omging vroeg ik me af of we dat wel moeten willen? Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat dit soort Waarnemingen wel worden getolereerd, maar dat over sommige nestfotografie (waarvan de verstoring helemaal niet aanwezig was) wel moeilijk wordt gedaan (al is dat inmiddels gelukkig wat bijgesteld). Mijn vraag is gewoon aan het team van Waarneming.nl: Moeten we dit wel willen?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

martenboonstra

Hallo Henri,

Begrijp ik helemaal en de vraagstelling is overigens prima.

De lange en pittige discussie over nestfotografie heb ik maar aan mij voorbij laten gaan.
De vraag blijft over of je wilt achterhalen waarom de hermelijn in een potje zit of de vraag
waarom de admin geen vragen stelt over deze waarneming? Maurice heeft inmiddels gereageerd en
antwoord gegeven.

Ben inmiddels toch wel nieuwsgierig geworden naar de vraag waarom onze medewaarnemer een hermelijn in een potje heeft gedaan.
Ga je hem alsnog even mailen?

Met vriendelijke groet,


Marten

hiskodevries

Henri,
Team Waarneming.nl is geen meningenfabriek. U vraagt en wij hebben een mening. zo werkt het niet.
Iemand kan wel roepen: ' ow wat erg een wezel in een potje' of 'een vis in een net' of 'een nachtvlinder in een vlinderval' of 'een vogel in een ringersnet'
In specifieke gevallen is hoor en wederhoor op zijn plaats.
Zolang onder het mom van (wetenschappelijk) onderzoek allerlei vangstmethoden gehanteerd mogen worden die je als argeloze natuurliefhebber niet in je hoofd moet halen zijn een heleboel soort 'verstorende' foto`s mogelijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri25

#15
Ik zal het nogmaals uitleggen; in eerste instantie vroeg ik me af wat het achterliggende verhaal achter de waarneming was (met in het achterhoofd waarom Waarneming.nl hier niet iets mee deed). Toen het antwoord kwam dat dit niet de taak was van de admins vraag ik me af of de regels in het Zoogdieren gedeelte wel duidelijk zijn dan? Is hier eigenlijk ooit wel over nagedacht wat jullie als portaal wel en niet accepteren? Ik vind persoonlijk dat je daar wel een bepaalde verantwoordelijkheid indraagt. Ik vraag niet om een mening omtrent de ingevoerde waarneming van een beestje in een glazen pot, ik wil gewoon even de discussie voeren of het nu eerlijk is deze waarneming ongemoeid te laten terwijl bij de vogels op aardig wat regels gestampt wordt; zoals niet tapen, geen nestfotografie...

Citeer1. Houd voldoende afstand tot het dier zodat deze niet wordt verstoord. Bedenk dat een dier het beste kan worden bekeken als deze zich op zijn gemak voelt. Ga niet dichterbij dan anderen en doe liever een stapje terug dan een stap naar voren. Een telescoop kan in deze goede diensten bewijzen. Andere mensen die later arriveren krijgen zo ook een kans het dier te zien. Fotografen en videografen dienen zich ervan te verzekeren dat hun acties anderen en het dier niet hinderen. In het belang van de documentatie van een geval kan - na overleg - een enkele fotograaf of videograaf soms worden verzocht meer naderbij te gaan dan anderen. Overigens is ook het maken van tekeningen en schetsen aan te bevelen.

4. Wees geduldig en terughoudend wanneer het dier zich niet dadelijk vertoont of (tijdelijk) wat verder weg zit. Blijf ook rustig als het dier zich plotseling naar een andere plek in de buurt verplaatst; zorg dat het dier zich ook daar op zijn gemak voelt.

6. Verzamel zeker geen planten, insekten, vissen en andere dieren, die een beschemde status hebben en ontzie de rest als dat niet persé noodzakelijk is voor verdere bestudering of wetenschappelijk onderzoek.

8. Op Waarneming.nl is het niet toegestaan om foto`s van nesten en/of broedende vogels te uploaden. Dit om verstoring en precedentwerking te voorkomen.

Als ik de regels van Waarneming.nl lees; die jullie aanhalen als zijne leidend, vind ik dat hier toch wel wat gedaan mee moet worden; deze foto's ook niet toestaan? Het zijn wel beschermde diersoorten waar deze foto's van verschijnen. Hetzelfde geld voor dode vossen (waarbij erg vermoedelijk werd geacht dat die niet onder de auto waren gekomen of een natuurlijke dood zijn begaan). Geen nestfotografie toestaan; maar wel gevangen beschermde zoogdieren?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

hiskodevries

Henri, jij kent het verhaal wel achter de waarneming?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri25

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2014, 19:19:05 PM
Henri, jij kent het verhaal wel achter de waarneming?

Nee; maar dat doet niets af aan het algehele discussiepunt  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

hiskodevries

Henri, dat klopt de regels bestaan. Net zoals je met de fiets niet door rood mag rijden.
We hebben een beperkt aantal admins die het niet leuk vinden om politie agent te spelen. Zie het nestfotobeleid. Vorig jaar mocht niets waardoor 2 vogeladmins voltijds bezig waren om foto`s te verbergen en een flink aantal waarnemers gepikeerd werden. Dat is dit jaar drastisch aangepast.
Als ik een amfibie foto tegenkom waarop het beest in de hand is genomen dan neem ik even contact op met de waarnemer dat ze dit niet moeten doen i.v.m. het risico op verspreiding van het ranavirus. Dat ze ook de flora en faunawet overtreden, dat is niet mijn werk.
persoonlijk raak ik niet overstuur als een wezel even in een pot wordt gedaan om een foto te maken of misschien wel om hem naar een andere terrein te brengen. Dan kan je dat ook doen bij die honderden nachtvlinder foto`s, of vissen in een potje

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

martenboonstra

Een goede keuze van de collega-admin om zijn uitspraak te verwijderen en verwijderd te houden. Iedereen
vliegt wel eens uit de bocht..

Rene Janssen

Dag allen,

Als aanvulling op Hisko en Maurice: Voor een groot aantal zoogdiersoorten zijn vangsten één van de weinige waarnemingsmethodes om zekere waarnemingen van die soort te krijgen. Denk hierbij aan verschillende spitsmuizen, woelmuizen en ook een aantal vleermuissoorten (Brandts vleermuis, Bechsteins vleermuis) en DNA-analyse bij wilde kat.
Voor mij als admin is het van belang dat er foto's van zulke vangsten zijn, zodat de waarneming goed te valideren is. Natuurlijk ziet een wezel (zie de reactie van Maurice bij de waarneming voor de kenmerken) er niet leuk uit in een potje, maar tot op heden is het verhaal er achter nog niet helder en mogelijk zat het dier hier enkele seconden in hebben gezeten om enkel een foto te maken om de determinatie rond te krijgen.


René
René Janssen

Oenanthe

Bij het ringwerk heb ik enkele malen een wezel, die in een mistnet verward was geraakt, moeten bevrijden. Ik kan je verzekeren dat dat geen eenvoudig klusje is. De wezels waren door het dolle heen van angst en sprongen en beten als razenden. Daarom vraag ik mij af hoe iemand een wezel in een glazen pot kan krijgen. Dat is geen ongevaarlijk werk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juli 03, 2014, 10:22:10 AM

Bij het ringwerk heb ik enkele malen een wezel, die in een mistnet verward was geraakt, moeten bevrijden. Ik kan je verzekeren dat dat geen eenvoudig klusje is. De wezels waren door het dolle heen van angst en sprongen en beten als razenden. Daarom vraag ik mij af hoe iemand een wezel in een glazen pot kan krijgen. Dat is geen ongevaarlijk werk.

Dat vroeg ik me ook gelijk af, en ook waarom het nodig was om hem te vangen.

Overigens is het hanteren van een woeste Wezel wel een goede manier om hun geur in het veld te leren herkennen.
Herman van der Meer

martenboonstra

23 reacties verder op dit draadje en geen mailtje naar medewaarnemer onder welke omstandigheid de
foto is genomen.  :rolleye:

HPM

Citaat van: martenboonstra op juli 03, 2014, 11:01:01 AM

23 reacties verder op dit draadje en geen mailtje naar medewaarnemer onder welke omstandigheid de
foto is genomen.  :rolleye:

Bij de waarneming zijn vragen gesteld
http://waarneming.nl/waarneming/view/85863126
Herman van der Meer

martenboonstra

excuses 18 reacties verder...

Johan Helmus

De waarnemer heeft zijn foto inmiddels al wel verwijderd, maar lijkt niet zo gemotiveerd om aan te geven wat er precies met de wezel is gebeurd.
Groeten, Johan Helmus

martenboonstra

nu waarnemer in de gelegenheid is gesteld om zijn verhaal te doen, de foto heeft verwijderd zonder
verdere toelichting dat wijst in een andere richting dan onderzoek op wetenschappelijk gronden.

Vincent Hart

Citaat van: Johan Helmus op juli 03, 2014, 11:33:13 AM
De waarnemer heeft zijn foto inmiddels al wel verwijderd, maar lijkt niet zo gemotiveerd om aan te geven wat er precies met de wezel is gebeurd.
Citaat van: martenboonstra op juli 03, 2014, 11:53:59 AM
nu waarnemer in de gelegenheid is gesteld om zijn verhaal te doen, de foto heeft verwijderd zonder
verdere toelichting dat wijst in een andere richting dan onderzoek op wetenschappelijk gronden.
De admin heeft de foto tijdelijk verborgen in afwachting van de reactie van de waarnemer. In dit lijstje zie je nog wel het foto-icoontje: http://waarneming.nl/soort/view/431
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

martenboonstra

@Vincent.  Denk dat onze medewaarnemer misschien wel een beetje geschrokken is van alle ophef op het forum en heeft een preventieve werking
gehad.