Misschien Hypera pastinacae ? > waarschijnlijk wel

Gestart door belle, augustus 02, 2013, 17:38:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik vond deze kleine (ca. 5-6 mm) harige snuitkevertjes in Daucus carota. Al zoekende op deze soort uitgekomen. Zou dit kunnen kloppen of is het toch iets heel anders??  :blink:


Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/78057469 onzeker Hypera dauci gezien op 2013-08-02 France - La Fontoure

Foto's:













bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

belle

Dit is al een heel oud topic. Ik haal hem toch nog een keertje naar boven. Kan iemand er iets over zeggen?  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#2
Hoi Tjitske,

Aan mij heb je niks ben ik bang, hooguit voor wat FUD (Fear Uncertainty and Doubt)  :lol:

Natuurlijk lijkt het beest redelijk te passen, maar er zijn nogal wat Hyperini in Frankrijk, waaronder een paar die ook oppervlakkig lijken. In feite zou je moeten sleutelen denk ik, maar laten we een paar opties bekijken. De grootste kanshebbers zitten denk ik in Donus, Hypera en Limobius.
De verschillende genera in de Hyperini zijn historisch erg door elkaar gehusseld ben ik bang, dus info voor veel soorten zul je onder andere genusnamen dan de huidige moeten zoeken. Allerlei bronnen geven een tamelijk willekeurig lijkende hussel van soorten in verschillende genera weer. Zo geven FE en insecte.org de door jou genoemde dauci als Donus, de BRC foodplants database als Hypera en "Die Rüsselkäfer Baden-Würtembergs" (RBW) als Brachypera.

Limobius:
Onder andere Limobius borealis (met twee ondersoorten in FR) lijkt oppervlakkig wel wat. Als je een betere/grotere foto van de antennes hebt kun je Limobius wellicht simpel af laten vallen - die heeft 6 segmentjes tussen scapus en knots, de andere twee genera 7 segmentjes. Het zijn ook kleine beestjes, 3-4mm max. Dus hoe groot waren die van jou? Overigens zouden die alleen aan Geranium moeten knabbelen, dus tenzij ze verdwaald zijn kunnen we die wellicht laten vallen.

Hypera:
Verschil tussen Donus en Hypera zou o.a. in de vorm van de schouders moeten zitten (Hypera hoekiger/bulkiger want gevleugeld). Als ik naar foto's van beide kijk kan ik daar helemaal nix mee, wat er wellicht ook mee te maken heeft dat enkele soorten door veel bronnnen ook nog in "verkeerde" genera worden ondergebracht, dus wat vergelijk je dan? :rolleye:
Maar er zijn in elk geval volgens BRC twee Hypera bekend van Daucus carota: H. adspersa en H. pastinacae. Volgens FE zou H. adspersa nu commaculata moeten heten. Die laatste is het niet lijkt me (plaatjeskijkend), maar Hypera pastinacae zou ik niet meteen durven uitsluiten (eveneens plaatjeskijkend).
Verder zijn er een stuk of 22 Hypera-soorten in FR waarvan fotogalerijen als galerie-insecte.org een hele zwik ook niet laten zien. Het zou wat tijd vergen om betrouwbare afbeeldingen daarvoor bij elkaar te vegen.

Donus:
Om even bij Donus dauci te blijven: Ondanks de naam geeft BRC die niet op Daucus. Dat hoeft niks te zeggen, want die database is ongetwijfeld niet compleet, maar toch ... Opvallend in dat verband is dat RBW de soort (als Brachypera) ook niet op Daucus noemt, maar als monofaag aan Erodium met eventueel bij gelegenheid een keer aan Geranium.
Verder een stuk of 14 (huidige) Donus-soorten in FR waarvan ik ook niet zomaar voor allemaal betrouwbare foto's paraat heb

Voor de duidelijkheid: Coniatus spp. (~5x) en Neoglanis spp. (een stuk of 11-13) heb ik ook niet allemaal bekeken, maar leken in grote lijnen anders (misschien N. tessellatus in de buurt?)

Kort en goed: Ik kan geen uitsluitsel geven, want ik ken ze niet, maar even zoeken levert wel reden voor enige twijfel, c.q. noodzaak om een paar dingen/soorten nog wat beter na te lopen, maar in elk geval qua uiterlijk en waardplant zou Hypera pastinacae alvast een misschien iets aannemelijker alternatief kunnen zijn?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

#3
Hoi Arp,

Wat heb je weer een werk gedaan!! Hartelijk dank.

Ik heb op mijn foto's nog getracht de antennes goed in beeld te krijgen, maar dat lukt niet. Overigens waren de beestjes minimaal 5 à 6 mm groot, vind ik wel wat lastig, want hoe meet je een beestje met zo'n gekromd snuitje. Ze waren overigens niet verdwaald, met behoorlijke aantallen zaten ze in de Wilde peen.

Ik vind je suggestie van Hypera pastinacae wel een hele goede. Vooral zijn harige uiterlijk zie ik bij geen van de andere soorten terug. Zie bv. deze foto. http://claude.schott.free.fr/Molytinae/Molytinae_PL2.jpg

Ook Donus dauci heeft dat niet en die lijkt het me nu dus ook niet te zijn.

Ik ga hem voorlopig op Hypera pastinacae (onzeker) zetten en zal nog eens wat meer over die soort proberen te vinden.  :blink:

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Hoi Tjitske,

Snuitkevers worden gemeten zonder snuit, dus van voorkant ogen tot achterlijfspunt :)

Gisteren heb ik nog even door de Hyperini in RBW gebladerd en er zat maar één andere tussen waarvoor ook Daucus genoemd werd (ben het even kwijt, maar die leek qua uiterlijk niet). Probleem is wel een beetje dat daar veel minder soorten in staan dan in Frankrijk voorkomen.

Als je erg fanatiek bent zou je het 2e snuitkeverdeel van de FdF kunnen doorstruinen: Hyperini vanaf pag.567 (=p.88 in PDF). Let op, want er is wel hier en daar een vertaalslagje nodig qua recente naamsveranderingen, zo staat "Donus dauci" erin als Hypera fasciculata Herbst, 1795 (etc etc.)

Maar eerlijk gezegd denk ik dat pastinacae vermoedelijk wel zal kloppen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

De beschrijving in FdF (voor zover ik het snap) klopt wel heel goed.

Zonder snuitje zijn ze 5 mm, wat ook als max. grootte voor Hypera pastinacae staat aangegeven.

Ik laat hem toch maar op onzeker staan, uiteindelijk zijn de foto's niet goed genoeg voor een definitieve ID.

Nogmaals dank Arp.  :blink:

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721