Haplophthalmus danicus?? in Friesland

Gestart door Arp, maart 11, 2007, 15:21:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Deze week kwam ik op een kiekje van een Oniscus asellus wat wit grut tegen, dat ik tot nog toe voor jonkies gehouden had. Op de overzichtsfoto is echter zo'n witje te zien nabij een jonge O. asellus die even groot is, maar wel gewone kleuren heeft. Omdat de kiekjes niet "bedoeld" waren om de witte beesies vast te leggen staan ze er niet al te best op (voor zover dat überhaupt al zou kunnen lukken met mijn speelgoedkamera  :rolleyes: ) - toch kom ik met "Berg en Wijnhoven" in de hand erop dat het niet veel anders kan zijn dan Haplophthalmus danicus - wat vinden de experts van die gedachte ???

Bedenkelijk is wel dat B&W het diertje vooral in Zeeland en Holland op de klei plaatsen  (al maken ze een voorbehoud dat hij ook elders verwacht kan worden) en deze is gevonden in Aegum, Friesland (2007-02-05).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Een collage van de "beste" (sorry) uitsnedes van die witte gevallen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het is net niet helemaal goed te zien, maar het lijkt er inderdaad op dat de kenmerkende pukkeltjes op de eerste pleopode ontbreken. Dat wijst op H. danicus. Meestal is H. mengii ook wat vuilwitter van kleur. Sommige dieren zijn duielijk creme vankleur wat ook wijst op H. danicus. Normaal gesproken leeft H. danicus in zeer humusrijke grond en H. mengii meer op klei maar uitzonderingen komen voor.

Matty Berg
Coordinator Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#3
Hoi Matty,

Bedankt voor je reactie!

CiteerHet is net niet helemaal goed te zien
Ja helaas. Ik ben nog even op dezelfde plek terug geweest om gericht naar de diertjes te zoeken voor betere kiekjes. Wel gevonden, maar deze zijn gewoon net één slag te klein voor mijn camera - zeker bij weinig licht  :mellow:

Denk je dat het verantwoord is ze toch als H. danicus te boeken, of beter toch maar als Haplophthalmus spec. ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

#5
CiteerH. danicus met determinatie onzeker, of ff beter de pleopode bekijken?
Ga toch nog eens een poging wagen met meer licht om betere kiekjes te maken (eventueel maandag pas - dan kan ik er weer langs) en anders wordt het "onzeker" - dat zijn al mijn eigen determinaties tot nu toe sowieso  :blink:

Heb wel het gevoel dat op één van die vage plaatjes die toch wel behoorlijke bobbels op het pleon desondanks wel zichtbaar hadden moeten zijn in het geval van H. mengii.

In de keuzelijst voor het invoeren staat overigens H. mengii met NL-Naam "kleiribbel", maar H. danicus met 2x wet.nm.  Ik meen ergens gezien te hebben dat het ding veenribbel genoemd wordt, maar heb zelf het door Matty geadviseerde "Paardebijters etc." boek (nog) niet. Als iemand kan bevestigen dat veenribbel de NL naam is dan zou het leuk zijn die ook paraat te hebben op waarneming.nl
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

H. mengii = kleiribbel
H. danicus = veenribbel

Melchers: Paardenbijters en mensentreiters te veelpoters van Amsterdam (Schuyt & Co)

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Th.Heijerman

... waarom heet H. danicus veenribbel en niet deenribbel? ...


Arp

Citeer... waarom heet H. danicus veenribbel en niet deenribbel? ...
:P - ja, en als je dit leest:

CiteerMelchers: Paardenbijters en mensentreiters te veelpoters van Amsterdam (Schuyt & Co)
... ga je je toch onbewust afvragen of Matty niet een verbrogen agenda heeft en stiekem probeert een handje mee te helpen om heel het land onder Amsterdamse invloed te krijgen  :ph34r:

@Admin: Maar ondanks "Amsterdams" toch bedankt voor de wijziging  B)

Voordat ik hem invul toch nog één poging wagen met wat kiekjes van het tweede geheugenkaartje - zelf zeg ik dat zelfs bij deze aanzichten/scherpte de bobbels van een H. mengii toch dudelijk zichtbaar hadden moeten zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

#10
Het is onmiskenbaar H. danicus.

Ja, what's in a name? Ik moet bekennen dat de Nederlandse namen voor de veelpoters onder dubieuze omstandigheden tot stand zijn gekomen. Ik ben als Post-Doc onderzoeker een tijdje werkzaam geweest in Zweden. Tijdens dit verblif zijn een aantal pissebedonderzoekers op bezoek geweest. De door hun meegenomen alcoholica (nogal duur in Zweden) smaakte goed en het maakte het verzinnen van Nederlandse namen een stuk eenvoudiger!

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerHet is onmiskenbaar H. danicus.
Top - bedankt Matty!

Leuke anekdote ook - en ik maar denken dat jullie historisch/taalkundig (literatuur)onderzoek in Nederland hadden gedaan. Je zou haast gaan denken dat wetenschap ook leuk kan zijn  :lol:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

marcel123

#12
CiteerIk meen ergens gezien te hebben dat het ding veenribbel genoemd wordt, maar heb zelf het door Matty geadviseerde "Paardebijters etc." boek (nog) niet. Als iemand kan bevestigen dat veenribbel de NL naam is dan zou het leuk zijn die ook paraat te hebben op waarneming.nl
Het genoemde boek wordt nu trouwens gedumpt voor 8 euro of zo.

En Waarneming.nl kent nu de volgende ribbels:

http://www.waarneming.nl/soortenlijst.php?...us=0&werkgroep=

Arp

Bedankt voor de tip - ga nog maar eens opnieuw zoeken dan ... 8 euro moet zelfs ik nog wel ergens kunne vinden  :gap:

Wat pissebedden betreft zou je eventueel ooit nog gevraagd kunnen worden het Ribbeloprollertje  (Reductoniscus costulatus) toe te voegen - maar ik zou m'n adem maar niet inhouden   ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)