Hoofdmenu

Gull spec.

Gestart door Albert de Jong, maart 14, 2007, 14:38:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Zie: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=90309

Apart beest, iemand enig idee? Ziet er wel pont-achig uit; Donkere mantel, onbestemde kleur poten, ronde kop. Witte p5 klopt daarentegen weer niet. Kan dit een Finse argentatus vogel zijn of hybride? Rode oogrand maakt geloof ik geen bal uit al is dat donkere oogje wel vreemd.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

maartenwielstra

heb net gepost op birdpix dat ik zou linken naar hier. Maar zie dat jij ook al discussie heb geopend. Gek beest! Maar geen p5-tekening past niet op de hele Ponische, barbarensis, armeense-rambam lijkt me.

ruud_altenburg

Mantel lijkt me eerlijk gezegd nogal donker voor alles behalve Kleine Mantel s.l. Ik kan op de foto niet zien of P5 inderdaad geen bandje heeft. Een open vleugel zou verhelderend kunnen werken. In ieder geval een mooie vogel!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

Idd, maar de hele foto is erg donker, misschien dat de mantel lichter is in het echt?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rob Hoeben

#4
Ik volg de discussie met interesse! De foto is wat donker, maar ik wilde wat doortekening houden in het wit. Ik heb nog twee foto's geplaatst in mijn PA op Birdpix http://www.birdpix.nl/album_personal.php?user_id=4212. Hierbij staat een vliegbeeld. Hierbij is de mantel slechts gradueel donkerder is dan die van een 'standaard' Zilvermeeuw.

Ik had overigens mijn vraag in eerste instantie in dit forum willen posten, maar had niet door dat ik hiervoor apart diende te registeren.
~ Rob Hoeben ~

ruud_altenburg

Jos had gelijk, de foto is te donker. Het toont maar weer eens aan dat de mantelkleur lastig te bepalen is van foto's.

Dit zal inderdaad wel een vrouwtje Zilver worden met een beschadigd linkeroog.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Rob Hoeben

Ter info: de meeuw zat vanochten om 9 uur weer bij het fietsersbruggetje over de Maresingel ter hoogte van het Prins Hendrikplein. Tussen de aanwezige Zilvers viel hij direct op door bouw en de kleine donkere ogen, maar eigenlijk nauwelijks door de mantelkleur.

Rob
~ Rob Hoeben ~

JohanvantBosch

CiteerTer info: de meeuw zat vanochten om 9 uur weer bij het fietsersbruggetje over de Maresingel ter hoogte van het Prins Hendrikplein. Tussen de aanwezige Zilvers viel hij direct op door bouw en de kleine donkere ogen, maar eigenlijk nauwelijks door de mantelkleur.

Rob
Zijn beide ogen donker? In dat geval gaat het beschadigd linker ook verhaal natuurlijk niet helemaal op...

Rinie van Reenen

CiteerJos had gelijk, de foto is te donker. Het toont maar weer eens aan dat de mantelkleur lastig te bepalen is van foto's.
Wél is het zo, dat er een tweede meeuw ter vergelijking op de foto staat, waarvan de mantelkleur weliswaar niet heel licht is (dat is logisch bij een te donkere foto), maar wel lichter dan van de voorste meeuw.
Groet, Rinie van Reenen

Rob Hoeben

#9
Vandaag 17/03 de meeuw op de zelfde plaats teruggevonden. Beide ogen zijn donker en de linkervleugel heeft slechts een kleine zwarte markering op P5, de rechter geen. Ik heb de foto's vandaag iets overbelicht om het grijs beter uit te laten komen.  Ik houd het voorlopig op een Zilver met wat vreemd (cachinnans, fuscus?) bloed...

Rob
~ Rob Hoeben ~

maartenwielstra

De armpenbasis is van de onderkant aan de donkere kant voor Zilver (of niet?). Los daarvan; je gaat hier wel aan een hybride denken inderdaad!

ruud_altenburg

#11
Vaak blijkt slechts een van beide ogen donker te zijn vanwege beschadiging maar dat is hier duidelijk niet het geval. Een alternatief voor de hybridetheorie kan zijn dat dit een subadulte vogel is: op de een na buitenste handdekveer in de rechtervleugel is een zwart vlekje te zien. Op de andere handdekveren is ook iets van een bruinige waas. Zo'n donkere iris is echter uitzonderlijk bij zulke naakte delen.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

theomuusse

Een donker oog in een ogenschijnlijk adult beest zagen we meer dan eens op de stort van Tampere, Finland.
Dat het subadulte vogels waren bleek het meest uit de ringcode..
Let trouwens op de anti-cach p5.
Wel een mooi beest!

Theo

Mars Muusse

#13
Zwarttekening op de handpendekveren duidt in Zilvermeeuw veelal op onvolwassenheid. Hierbij een foto van CT57  een donkerogige 6cy argentatus, gefotografeerd op 09 Augustus 2002, Tampere, Finland (61.31N,23.43E).

www.gull-research.org/miscellaneous/ct57_3764.jpg

(Kopieer link in adresbalk)

Rob Hoeben

#14
Heren, mijn dank voor de leerzame reacties. De gelijkenis met CT57 is inderdaad treffend, maar de Leidse evenknie is wel minder vies. Het landen op het water ging buitengewoon onhandig waardoor ze (?) vrijwel kopje onder ging. Dat levert echter wel weer duidelijke plaatjes van de vleugels.

Rob
~ Rob Hoeben ~

Albert de Jong

#15
Misschien een gek idee, maar zouden die donkere irissen de reden kunnen zijn van die nogal ongelukkige landing? Of was dit eenmalig RoCoHo? Ik kan me voorstellen dat je, half blind, wat meer moeite hebt met landen.:wacko:

Er zit trouwens een minimaal zwarte stipje op p5.  
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rob Hoeben

#16
Albert, Dank voor de aardige hypothese. Ik heb de meeuw twee maal zo 'onhandig' zien landen op het water, maar ik twijfel niet aan haar (?) gezichtsvermogen. Ze zag een hoog-overvliegende slechtvalk van grote afstand, en veel eerder dan ik. De spot op P5 op een van de vleugels was me reeds opgevallen (zie Mar 17 2007, 18:03 PM).  

Groet,

Rob
~ Rob Hoeben ~