Broeden vanaf het laatste ei

Gestart door Oenanthe, juni 15, 2014, 15:12:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

De meeste vogelsoorten beginnen hun legsel pas te bebroeden nadat het laatste ei gelegd is. Op die manier begint de ontwikkeling van de bevruchte eicel bij alle eieren op hetzelfde moment en komen de eieren vrijwel gelijktijdig uit. Heel handig. Maar hoe komt het dat de vrucht niet sterft van de kou tijdens al die dagen dat het ei onbebroed in het nest ligt? Een zelfde periode niet broeden halverwege de broedperiode zou vrijwel zeker fataal zijn. Hoe zit dat?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Omdat een vers ei nog geen echte vrucht heeft of dat het 'minivruchtje' goed geisoleerd verpakt is?

Herman van der Meer

Oenanthe

Dat weet ik niet Herman. Daarom vraag ik het op het forum.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Kippeneieren kunnen zelfs enkele weken bevrucht, maar onbebroed bewaard worden. Iets dat gebeurd als men de eieren in één broedmachine legt. Overigens zou tussentijdse afkoeling zorgen voor een vertraagde ontwikkeling én zelfs 24 uur onbebroed kan nog resulteren in levende embryo's (eigen ervaring bij Jap. Kwartel). Oververhitting is (door stolling van eiwit?) wel iets waar eieren zeer slecht tegen kunnen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Beste Maarten,

(Deels bebroede) eieren kunnen veel beter tegen wat kou dan tegen felle zon. Op het Taimyrschiereiland bij temperaturen van rond het vriespunt kan een soort als de Kleine Strandloper rustig meer dan een half uur van het nest af om voedsel te zoeken. Al die tijd liggen de eieren onbedekt op de koude toendra. Dat is geen enkel probleem. De ontwikkeling verloopt hooguit wat trager. Hitte door felle zon is veel gevaarlijker, ook voor -kleine- kuikens. Als vogelringer moet je bij het ringwerk in kolonies daarom altijd erg goed uit je doppen kijken als er felle zon is. Soms zie je binnen no time dat kuikens beginnen te hijgen. Dan weet je dat je moet ophouden met rondbanjeren in dat deel van de kolonie, want deze kuikens hebben beschutting (= schaduw) nodig.

Groetjes, Klaas

jeroenroelofsen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 15, 2014, 20:30:13 PM
Kippeneieren kunnen zelfs enkele weken bevrucht, maar onbebroed bewaard worden. Iets dat gebeurd als men de eieren in één broedmachine legt. Overigens zou tussentijdse afkoeling zorgen voor een vertraagde ontwikkeling én zelfs 24 uur onbebroed kan nog resulteren in levende embryo's (eigen ervaring bij Jap. Kwartel). Oververhitting is (door stolling van eiwit?) wel iets waar eieren zeer slecht tegen kunnen.
Ik denk dat de stolling komt door (gedeeltelijke) denaturatie van het aanwezige eiwit. Deze eigenschap wordt ook veel gebruikt bij eiwit onderzoek en meer huis-tuin-en-keuken bij het koken van een eitje.

Wat betreft het tegelijk uitbroeden. Bij de ontwikkeling van een embryo is er een soort van "point of no return". Op moment dat de embryo hier voorbij is, moet ie door. Een korte vertraging is niet zo erg, maar duurt dit te lang ontstaat er celdood en zal de embryo sterven. Hou er rekening mee dat de celdeling in een embryo in vergelijking tot een volwassen dier/mens/plant vele malen sneller gaat. Een ontregeling van de stofwisseling heeft dan ook bij een embryo veel ingrijpendere gevolgen dan bij een volwassen exemplaar.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)