(Vals) Kronkelheidestaartje?

Gestart door han.endt, maart 11, 2007, 23:22:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

De titel zegt het al. Ik dacht in ieder geval aan een heidestaartje.

Corryabbink

Han, Kronkelheidestaartje(Cladonia subulata) en Vals Kronkelheidestaartje(Cladonia rei) zijn in het veld maar ook met een foto eigenlijk niet te onderscheiden. Die worden meestal met een postzegellamp(UV) getoetst.
Men kan nog iets op biotoop waarbij Kronkelheidestaartje op heidevelden, stuifzand, duinen, zandafgravingen, schrale bermen, weilanden en rottend hout voorkomt. Kortom de meest algemene soort.

Vals kronkelheidestaartje vind ik veel minder. Die staat meest op humeus kalkhoudend zand op enigszins verstoorde plekken, vooral in zandafgravingen, schrale bermen en weilanden. Weinig in heidevelden of stuifzanden.


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#2
Het is dus in ieder geval één van de twee. Deze groeiden op wat kalere grond tussen de struikhei. Zuur dus. Op de voorgrond staat ook nog wat Ruig Haarmos.

Corryabbink

Gevoelsmatig hou ik het op C.subulata ;)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#4
Ik had de foto's al die naam gegeven. Ik zal ze in ieder geval bewaren, zodat ze nog eens gecontroleerd kunnen worden.
Ook voor deze: bedankt! :duim:  

Corryabbink

#5
CiteerIk had de foto's al die naam gegeven. Ik zal ze in ieder geval bewaren, zodat ze nog eens gecontroleerd kunnen worden.
Ook voor deze: bedankt! :duim:
Als je iemand weet die een postzegellamp of een UVlampje voor bankbiljetten heeft dan kun je in een donkere ruimte zien of de soort wit oplicht. Dat is alles.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Dag Han en Corry,

sinds kort wordt Cladonia rei niet meer onderscheiden (mededeling van Laurens van een maand of twee geleden aan mij).



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#7
CiteerDag Han en Corry,

sinds kort wordt Cladonia rei niet meer onderscheiden (mededeling van Laurens van een maand of twee geleden aan mij).
Dat is goed nieuws. Waarschijnlijk heb ik dat gemist, zoals zoveel wanneer ik voortdurend mijn tijd aan waarneming.nl spendeer.
Dan is dus het probleem uit de wereld :D  Bedankt Elmar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"