Trachelipus rathkii??

Gestart door Arp, maart 09, 2007, 13:45:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo - vreemde pissebedden - deel 2 (deel 1 hier)

Deze is "mijn eerste" met vijf paar longen dus kom ik dan vrij snel op Trachelipus rathkii, maar de kleuren lijken voor geen meter te kloppen met wat ik verder voor dit dier vind - ook heeft deze geen streep op de rug, al kan die kennelijk ook ontbreken. Ook vind ik dat het een beetje lijkt alsof de neuslob wel wat omhoog staat en zie ik de schuine langgerekte knobbels boven de voorhoofdslijn niet (?).

Op het bovenste deel van de tweede foto ("antwoord" hieronder) meen ik iets van een deukje in de mediale voorhoofdslob te ontwaren, maar het kan ook gezichtsbedrog zijn (??) - dan zou je aan Nagurus cristatus kunnen gaan denken, maar die is het alleen al vanwege de naar achter uitstekende zij-uiteinden van het eerste thoraxschildje niet en de ooglobben passen ook niet etc ... (dus zal het deukje er wellicht ook niet zitten?)

Of is dit toch een "doodgewone" kleur en vorm voor Trachelipus rathkii en kan ik dit nu voortaan als mijn "referentie" gaan gebruiken om deze te herkennen??

Alvast bedankt voor tips in de goede richting  :wacko:

Edit (voor het nageslacht): Lengte c.a. 10mm. Waarneming op 2007-03-08, Industrieterrein "Boeldershoek", Hengelo (Ov)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Nog een plaatje
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Dit is inderdaad Trachelipus rathkii (duidelijke vlekkenrijtjes). Het betreft een vrouwtje (bleke kleur, mannetjes zijn veel donkerder)> Het 'neusje' kan inderdaad ietsje opgewipt zijn, maar veel minder dan bij Porcellio scaber. Deze soort is alleen te verwarren met gevlekte Porcellio scaber (dit zijn altijd vrouwtjes!).

Matty Berg
Coordinator Bodemfauna EIS Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

Geweldig Matty - heel erg bedankt! Ik denk dat de andere T. rathkii die ik op internet ben tegengekomen dan mannetjes waren. Hebben de lichtgekleurde vrouwtjes allemaal grofweg deze kleur, of zijn er meer varianties (zoals bij P. scaber) - m.a.w. is dit een erg "gebruikelijke" zodat ik haar als referentie/voorbeeld kan gebruiken?

@waarnemers: Tot nu toe heb ik m'n pissebedjes nog niet als "waarneming" ingevoerd omdat ik toch alleen maar Mos-, Kelder- en Ruwe' tegenkwam die denk ik qua verspreiding wel gevoegelijk bekend zijn. Deze schijnt ook vrij gewoon te zijn, maar het heeft wel lang geduurt eer ik er een keertje eentje tegenkwam (tegenover een kleine 1000 van de andere genoemde soorten denk ik). Toch maar eens invoeren? Of is het niet echt de moeite waard?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Er is wel enige variatie aanwezig maar niet zo sterk als bij P. scaber. Er zijn ruwweg twee vormen, de lichte zoals op de foto met wat oranje vlekken en wat donkere individuen met meer bruine danoranje vlekken. Maar, altijd regelmatige vlekkenpatronen.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

marcel123

#5
CiteerTot nu toe heb ik m'n pissebedjes nog niet als "waarneming" ingevoerd omdat ik toch alleen maar Mos-, Kelder- en Ruwe' tegenkwam die denk ik qua verspreiding wel gevoegelijk bekend zijn.
Alleen al vanwege de fotos moet je ze invoeren. Als je de variatie van  P. scaber wil onderzoeken heb je bijv. 20 foto's nodig van deze soort. Bovendien zijn verkeerd gedetermineerde exemplaren er makkelijker uit te halen als je 10 goed gedetermineerde exemplaren hebt en 1 foute.

Arp

#6
@Matty: Staat genoteerd! Nogmaals bedankt  :duim:

@Marcel: Okay, dan zal ik daar t.z.t een flink werk van gaan maken - maar om mijn "kiekjes" nou meteen maar voor "Foto's" door te laten gaan is ook wel wat kras :blink:

Bijkomend  probleem was eigenlijk ook dat ik me, vooral bij P. scaber nog niet zeker genoeg voelde om de andere vergelijkbare soorten echt 100% uit te kunnen sluiten, maar dat begint (langzaam!) te komen geloof ik ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

beste Arp,
Als aanvulling op Matty's antwoord: het is Trachelipus rathkei (de kleipissebed) inderdaad, mooie foto van de 5 paar pleopoden (kieuwen) (Porcellio scaber, de ruwe pissebed, heeft 2 paar), een mooie gemarmerde kleur en de antenneflagel met 2 leedjes (Oniscus asellus, kelderpissebed, heeft er 3, P. scaber ook 2).
Zeer mooie foto's staan trouwens in het boekje:
Hopkin, S. (1991). A key to the Woodlice of Britain and Ireland. AIDGAP 204, Field Studies 7, 599-650.
Missch te krijgen via Naturalis
met vriendelijke groet,
Daivd
met vriendelijke groet,
David

marcel123

CiteerBijkomend  probleem was eigenlijk ook dat ik me, vooral bij P. scaber nog niet zeker genoeg voelde om de andere vergelijkbare soorten echt 100% uit te kunnen sluiten, maar dat begint (langzaam!) te komen geloof ik ;)
Je kan bij een waarneming aangeven dat de determinatie niet zeker is.

marcel123

Citeerhet is Trachelipus rathkei (de kleipissebed) inderdaad, mooie foto van de 5 paar pleopoden (kieuwen) (Porcellio scaber, de ruwe pissebed, heeft 2 paar), een mooie gemarmerde kleur en de antenneflagel met 2 leedjes
mooi...idd

Arp

#10
Hallo David en Marcel,

Bedankt voor de aanvullingen (en de complimenten  ^_^  ) !!

CiteerJe kan bij een waarneming aangeven dat de determinatie niet zeker is.
Nou ja, die optie wilde ik eigenlijk reserveren voor waarnemingen die "de moeite waard zijn" en waar experts ook niet eenduidig uitkomen. Bij het "normale", in principe best wel te determineren spul, vind ik het een beetje slapjes om "onzeker" op te geven alleen omdat ik er nog niet genoeg van weet/snap - dan eerst maar leren en rondvragen - die kiekjes lopen niet meer weg tot die tijd ...  ;)

@David: De Hopkin staat idd op mijn verlanglijstje, maar heb tot nu toe nog niet (ongezien) besteld omdat ik geen reacties heb gekregen op vragen hier en daar of het boekje voor NL bruikbaar is en of het naast Polk en Berg & Wijnhoven nog wel wat toevoegt ...  mag ik jouw opmerking als "positieve" recentie opvatten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#11
Is dit dan het bijbehorende kereltje? Of toch ook een vrouwtje? (ik weet nog niet precies waar ik naar moet kijken). Alvast bedankt voor enig antwoord  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Ook de aanvullende foto is een vrouwtje. Bij mannetjes zijn de vlekjes soms bijna niet te zien omdat er minder contrast zit tussen de lichaamkleur en de vlekken. Het is ook een vrouwtje omdat ze vrij breed is. Mannetjes zijn wat slanker van vorm, maar het vergt enige oefening voordat je het breedteverschil tussen mn en vr kunt zien. Bovendien zit er enige overlap in breedte van het lichaam bij mn en vr.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#13
CiteerMannetjes zijn wat slanker van vorm, maar het vergt enige oefening voordat je het breedteverschil tussen mn en vr kunt zien.
Hartelijk dank voor de info Matty! Ik had tot nu toe een beetje begrepen/aangenomen (gehoopt?  :unsure:  ) dat er een zichtbaar verschil is in de vorm van de "naad/raakvlak" tussen de linker en rechter pleopoden van de eerste (twee?) pleonsegmenten - iets makkelijks herkenbaars dus in de trant van wel/geen zichtbare penis (of zaadoverdrachtshulmiddelgeval ofzo). Of is bij andere soorten pissebedden het verschil wel aldus te maken en alleen bij (onder andere) T. rathkii niet?

Sorry voor de vele vragen, maar zou ook niet weten waar ik zulke info anders vandaan moet halen - ben erg blij dat jij/jullie hier nu meelezen en maak er graag een beetje misbruik van zolang het kan ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Bij alle pissebedden is het mn te herkennen aan uitgetrokken hoeken van de eerste twee pleopoden (eerste twee segmenten van het vijfdelige 'staartje'. Trachelipus is geen uitzondering. Bij de meeste grote soorten is het verschil tussen mn en vr zelfs zonder loupe zichtbaar.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

marcel123

CiteerAls je de variatie van  P. scaber wil onderzoeken heb je bijv. 20 foto's nodig van deze soort.
Een voorbeeldje van variatie in kleuren bij een libel, het lantaarntje:

http://www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenIsch.html