Kelderpissebed (Oniscus asellus) in het bos?

Gestart door mcbud, februari 05, 2007, 16:21:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

mcbud

Nooit eerder serieus naar Pissebedden gekeken, maar vond deze jongens (meisjes?) in een halfvergane populierenstronk.
Via fotos op deze site kom ik voorzichtig op Kelderpissebed.
Is er een eenvoudig boekje waarin een leek kan lezen wat er te zien is en waar je op moet letten?

vr gr, marc


Arp

#1
Hoi Marc,

Ik zeg met mijn vorige week bijelkaar gezochte *kuch* "kennis" ook kelderpissebed - tenminste, voorzover kelderpissebed in NL idd voor Oniscus asellus staat; mijn vraag daarover bleef vooralsnog onbeantwoord ...

CiteerIs er een eenvoudig boekje waarin een leek kan lezen wat er te zien is en waar je op moet letten?
Naar goede boekjes ben ik ook opzoek ... ik ben hier een kladje begonnen met links en literatuur over pissebedden - daar moeten er wel wat tussen staan, maar ik heb er nog geen kunnen bemachtigen en kan je dus verder geen goede raad geven. Elders op dit forum werd mij het boekje van Matty Berg en Hay Wijnhoven aangeraden, maar ik ben er nog niet achter waar ik het krijgen kan.

Overigens vind je inmiddels hier op het forum een slap aftreksel van m'n kladje ;) (met name de Franse site bovenaan is erg goed en heeft ook een paar determinatiesleutels (o.a. van Hopkin) - helaas zonder plaatjes, maar die plaatjes vind je dan weer héél niftig op de soortenprofielen terug B)  Zelf heb ik hier alvast een laffe eerste poging gedaan wat herkenningskenmerken samen te vatten, maar ook die is nog verre van "af" en ik heb deze week eigenlijk geen tijd.

Hoop dat je daar wat verder mee komt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mcbud

Diep onder de indruk, arp.
Heel grondige aanpak!
Kunnen we op korte termijn een monografie verwachten?

Ik had zelf -heel wat oppervlakkiger- gezocht en vond een oud boekje in de kast (the Natural History of the  Garden, van Michael Chinery, Fontana 1978) met een uitgebreide beschrijving van Oniscus asellus die duidelijk bij mijn plaatje past. Hij geeft geen Engelse namen.

Volgens Chinery komen er 42 soorten voor op the British Isles; daarvan zijn 29 soorten inheems.
In zijn boekje beschrijft hij daar zeven soorten van.

De fraaie foto's op
Gardensafari
laten ook weinig ruimte voor twijfel bestaan.
Volgens deze doorgaans betrouwbare site zijn Oniscus asellus en Kelderpissebed synoniem.

vr gr, dank en succes,
marc

Arp

#3
CiteerKunnen we op korte termijn een monografie verwachten?
Nâh - dachetnie :o  Hoop alleen wel op een goed ogenblik genoeg info bij elkaar te hebben om iets van een determinatiesleuteltje voor beginners (voor de belangrijkste  soorten in NL/B) in elkaar te timmeren en ergens op wikipedia onder te brengen - maar aan korte termijnen doe ik niet :wacko:

CiteerIk had zelf -heel wat oppervlakkiger- gezocht en vond een oud boekje in de kast (the Natural History of the  Garden, van Michael Chinery, Fontana 1978)
De Tirion "Nieuw insectengids" (ofzo) - ook van Chinery behandelt idd ook een stuk of 7 soorten en is daarmee het meest uitgebreide dat ik bij de hand heb. En ook deze vermijdt heel tactisch de NL-namen ;)

CiteerDe fraaie foto's op Gardensafari laten ook weinig ruimte voor twijfel bestaan. Volgens deze doorgaans betrouwbare site zijn Oniscus asellus en Kelderpissebed synoniem.
Ja, Garden Safari is een toffe site. Maar de NL-namen zijn volgens mij toch een beetje problematisch - wellicht vooral onder invloed van de Duitse (met veel uit het Duits "vertaalde" natuurgidsjes), waarin de kellerassel met kellderpissebed vertaald is en opeens voor Porcellio scaber staat. Wie er gelijk heeft durf ik (nog) niet hardop te roepen, maar ik ben ook wel geneigd te denken dat het in NL vs D gewoon precies tegengesteld zal zijn. :blink:

Nagekomen aanvulling als correctie op het rode (voor het "archief"): De namenkwestie is inmiddels wel opgelost. Zie hier op waarneming.nl of hier op Wikipedia.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het betreft een afbeelding van de kelderpissebed (Oniscus asellus). Breed, scherpe segmenthoeken, een lichte zijrand. Behoort tot de algemene soorten vanons land. Voor de juiste Nederlandse namen kan ik verwijzen aar het boek Paardenbijters en mensentreiters van Martin Melchers (Schuyt en Co)

Matty Berg
coordinator bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerVoor de juiste Nederlandse namen kan ik verwijzen aar het boek Paardenbijters en mensentreiters van Martin Melchers (Schuyt en Co)
Dat boek staat idd nog op mijn verlanglijstje en dus kan ik niet controleren of de volgende tip een "goede" is, maar wie op zoek is naar Nederlandse namen voor pissebedden en de aanschaf van een boek hiervoor niet de moeite waard vindt kan eens op deze pagina een kijkje nemen  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)