Taigarietgans

Gestart door maartenwielstra, november 01, 2006, 18:01:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2080793

Dat zijn nog eens fraaie Taiga's. Ik ga straks waarschijnlijk ook even zoeken en foto's maken.

lupokatja

Beperk je dan niet tot de volledig oranje-snavelige ganzen zou ik zeggen. Zou het vooral interessant vinden om te horen of je nu vindt dat er een heel duidelijk verschil is (en welk) tussen deze Taigas en eventueel aanwezige Toendras. Gegeven het feit dat er wordt gesproken over rietganzen en "Tenminste een 5-tal Taiga's (oranje en zwartbek) maar waarschijnlijk meer" neem ik aan dat het nog niet zo eenvoudig zal zijn. Zou het ook wel interessant vinden te horen hoe zwartbekkig die zwartbekken nu echt zijn.

Groeten,
Lützen




JohanvantBosch

Citeer
CiteerJe serie lijkt me toch grotendeels op Toendra's te slaan. In elk artikel wordt de lower mandible (onderkaak) als een aanwijzing gebruikt bij de identificatie. Bij deze vogels zie ik overwegend diepe bases van de snavels en kleine bandjes op de snavel. Van de in Nederland gevangen Taiga's had meer dan 60% een voornamelijk oranje snavel ten opzichte van 10% bij Toendra.

Over de specificiteit van dat kenmerk van die onderkaak heb ik zo m'n twijfels al zal het op groepsniveau wel redelijk werken. Zie bijvoorbeeld deze foto:


maar ook:
http://www.pbase.com/ianfulton/image/74090561
http://www.pbase.com/ianfulton/image/67658983

Voor meer nuttige foto's van deze site met (snavels van) de Schotse populatie Taigarietganzen zie:
http://www.pbase.com/ianfulton/beangoose

Zoals ik al eerder heb aangegeven zie ik ook wel dat mijn rietganzen-specs  gemiddeld genomen veel minder oranje op de snavel hebben dan deze vogels (vermoedelijk) afkomstig uit de westelijke scandinavische populatie, maar dat is nu precies waarom Leo van den Bergh de term zwartsnavel-taigarietgans heeft uitgevonden. Even zo goed kun je namelijk redeneren dat die kleurverhouding evenmin of nog minder klopt voor de door Burgers et al. als Toendrarietgans gedetermineerde ganzen. Ik denk dat dat ook het probleem is waar we nu mee zitten, veel literatuur is gebaseerd op onderscheid tussen westelijke populaties van Toendrarietgans en Taigarietgans terwijl we in NL in toenemende mate te maken hebben met wat meer oostelijke populaties. Probleem is natuurlijk dat als je eenmaal gaat schuiven met al die criteria je voor je het weet wat in het luchtledige ligt te determineren (oranje snavel niet nodig, rechte ondersnavel niet nodig, lange nek niet nodig etc...). Vandaar dat ik graag zou weten hoe vaak dit soort beesten nu wordt gezien en dan bij voorkeur iets met getallen.

Groeten,
Lützen
De vogels op de foto die je hier laat zien (niet de links) lijken mij allemaal toendra's: hoge snavelbasis en krullip....

maartenwielstra

CiteerBeperk je dan niet tot de volledig oranje-snavelige ganzen zou ik zeggen. Zou het vooral interessant vinden om te horen of je nu vindt dat er een heel duidelijk verschil is (en welk) tussen deze Taigas en eventueel aanwezige Toendras. Gegeven het feit dat er wordt gesproken over rietganzen en "Tenminste een 5-tal Taiga's (oranje en zwartbek) maar waarschijnlijk meer" neem ik aan dat het nog niet zo eenvoudig zal zijn. Zou het ook wel interessant vinden te horen hoe zwartbekkig die zwartbekken nu echt zijn.

Groeten,
Lützen
Ik baseer mijn opmerking vooral op de 1e foto en dan het beest dat het best te zien is. Lichte kop, lange dunne snavel. Als dit een Toendra zou moeten zijn zou ik dat vreemd vinden. Maarja, ik ga straks in het veld kijken en letten op de overeenkomsten en verschillen tussen de vermeende Taiga's en omringende Toendra's. Hopelijk zie ik dan ook meer van het formaat en de jizz in vergelijking tot de Toendra's.

lupokatja

CiteerDe vogels op de foto die je hier laat zien (niet de links) lijken mij allemaal toendra's: hoge snavelbasis en krullip....

Die snavels waren de reden dat ik ze liet zien. Gezien de rest van het gezelschap, formaat en neklengte zijn het volgens mij echter vrijwel zeker Taigas. Ben bijv. wel benieuwd wat je dan zou maken van het beest in mijn eerdere post van Feb 26 2007, 16:58 PM.

Groeten,
Lützen

lupokatja

#95
CiteerIk baseer mijn opmerking vooral op de 1e foto en dan het beest dat het best te zien is. Lichte kop, lange dunne snavel. Als dit een Toendra zou moeten zijn zou ik dat vreemd vinden. Maarja, ik ga straks in het veld kijken en letten op de overeenkomsten en verschillen tussen de vermeende Taiga's en omringende Toendra's. Hopelijk zie ik dan ook meer van het formaat en de jizz in vergelijking tot de Toendra's.

Ik denk dat je me verkeerd begrepen heb. Ik denk ook dat de gefotografeerde dieren Taigas zijn (zei het wat nu ook weer niet echt heel erg lang-halzige dieren), maar het zou me eerlijk gezegd verbazen als het er maar 5 zijn (denk er zelf ietwat speculatief minstens 6 te zien) cq. dat het je heel makkelijk zal lukken ieder individueel dier in een vakje te stoppen.

Groeten,
Lützen

maartenwielstra

Citeer
CiteerIk baseer mijn opmerking vooral op de 1e foto en dan het beest dat het best te zien is. Lichte kop, lange dunne snavel. Als dit een Toendra zou moeten zijn zou ik dat vreemd vinden. Maarja, ik ga straks in het veld kijken en letten op de overeenkomsten en verschillen tussen de vermeende Taiga's en omringende Toendra's. Hopelijk zie ik dan ook meer van het formaat en de jizz in vergelijking tot de Toendra's.

Ik denk dat je me verkeerd begrepen heb. Ik denk ook dat de gefotografeerde dieren Taigas zijn (zei het wat nu ook weer niet echt heel erg lang-halzige dieren), maar het zou me eerlijk gezegd verbazen als het er maar 5 zijn (denk er zelf ietwat speculatief minstens 6 te zien) cq. dat het je heel makkelijk zal lukken ieder individueel dier in een vakje te stoppen.

Groeten,
Lützen
Ik had je opmerking inderdaad niet goed gelezen. Ben net wezen kijken. Helaas was het weer erg slecht om foto's te maken. Eerst van grote afstand gekeken. Wat opviel was dat de oranjesnavels (ca.5) echt bij elkaar liepen. Toen was ook te zien dat ze groter, en lichter van kleur (zowel hals als flank) waren. Dichterbij gekomen liepen ze helaas helemaal geisoleerd van de toendra's. Lange hals, langwerpige kop, een enkeling met bijna volledig oranje snavel, lang achterlijf. Formaat toen dus niet kunnen vaststellen. Wel liepen er ook aardig wat Toendra's met veel oranje op de snavel. Of juist Toendra's met erg langwerpige snavels. Je zou haast gaan denken aan allerlei tussenvormen in één groep. Aangezien de weersomstandigheden echt K U . waren, hoop ik morgen ook even te kunnen kijken en foto's te maken. Zeker 5 Taiga's, mogelijk 6, en misschien wel 10 als je die vage zwartbekkigen meerekend.


Albert de Jong

#98
Mooie beesten, daar in Sassenheim. Ben je met het OV geweest Maarten? Als ze daarmee bereikbaar zijn, ben ik wel zo gek om...) Vooral mooi dat ze zo geisoleerd lopen, wat klopt voor een gemengde groep Taiga/Toendra.

Wordt met de foto van Lutzens post op Mar 4 2007, 07:50 AM nu een groep zwartbek Taiga's bedoeld? Jizz/structuur lijkt me van deze vogels voldoende te zeggen?!

Opvallend vind ik de typische kromme halzen (die vermoedelijk opvallend lang zijn bij alerte houding) van de vogels in Lutzens post op Mar 3 2007, 22:56 . Dat herken ik niet van Toendra's.

:blink:  'Gewoon' zenderen die hap, kijken waar de Brabantse vogels neerploffen in de zomer!


Edit: Bedankt voor de OV-info!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rein Genuït

#99
Albert, ze zijn met het ov te doen, vanaf station Leiden bus 51 nemen en aan de chauffeur vragen of hij zo vriendelijk wil zijn je uit te laten stappen op de 2de Poellaan hoek Roversbroekdijk. (dichtsbij zijnde halte weet ik zo niet) dit scheelt een eind lopen. Je moet de Roversbroekdijk oplopen tot je bij een autohandel komt hier vandaan zijn ze met een beetje geluk al te zien aan je rechterhand.
Vanmiddag liepen ze mooi geisoleerd vooraan in de groep.

edit; graag gedaan :duim:  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

maartenwielstra

Vandaag redelijk succesvolle record shots kunnen maken van de Sassemers. http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2085010

maartenwielstra

Over de Sassenheimvogels

Hoe eruit te pikken
Als je van plan bent te gaan kijken in Sassenheim zou ik me niet doodstaren op Toendra's met wat langere/plattere snavel of veel geel/event.incl.kolletje. Mogelijk lopen er nog wat losse of kleine groepjes Taiga's (ik heb me vooral gefocust op HET groepje door omstandigheden -weer/tijd), maar het is het makkelijkst om de enkelingen (2-3) op te zoeken met vrijwel geheel gele snavels, die lopen namelijk bij elkaar. Steeds (ook na opvliegen) bleven deze bij elkaar, temidden van de groep van enkele 100-en Rietganzen. Ze vormden een groepje van 6, mogelijk 7 Taiga's (mogelijk 2 sigarenband-snavels -ofwel zwartbekken/toendrasnaveltaiga's-, maar mogelijk verschillen linker- en rechterzijaanzicht en is er dubbeltelling).

Determinatie:
Juist het feit dat deze vogels steeds bij elkaar lopen, in combi met zo'n beetje allemaal meer geel dan zwart op de snavel hebben (sommige zelfs vrijwel geel, en vaak met wit kolletje) danwel bijna zwarte snavel maar allemaal met lange bek, en nog belangrijker; met zelfde formaat - wanneer goed op één lijn met Toendra's duidelijk een slag groter! Naargelang houding en lichtomstandigheden is ook te zien dat de Taiga's in het geheel lichter zijn (vooral te zien aan kop en nek), en dunnere ietwat kronkelige nekken hebben. Het lange achtereind valt ook wel op.

Valkuil
Variatie binnen beide soorten in de groep is enorm, dus als de Taiga's zich even mengen met de aanwezige Toendra's zijn ze bijna niet meer te tellen. Zeker niet als formaat, jizz en de kleur door omstandigheden moeilijk te beoordelen zijn! Vaak zat de groep Taiga's echter geisoleerd aan de rand van de groep Rietganzen.



Ben Wielstra

#102

3 Geelbekken

2 Zwartbekken en een Geelbek in het midden

3 stuks; van links naar rechts met steeds meer geel in de snavel

Edit: Ben staat perongeluk ingelogd zie ik. Deze post is van Maarten.

Hortulana

#103
CiteerOver de Sassenheimvogels

Als iemand hier toevallig een van die 2 mensen was met die grijze auto die wat later vanmiddag stonden te kijken toen ik zo'n beetje net aan kwam fietsen is het wellicht geinig en makkelijk om zo het een en ander te verifieren... (ter educatie oid)

3 zeer duidelijke taiga's zaten (bijna) geheel rechts in de groep; 1 was minder duidelijk maar toch ook wel overtuigend. Hier zaten ook nog 2 vogels waarmee ik het ook wel aandurf ze als taiga te benoemen. Ze hadden wel wat veel zwart op de snavel, maar verder klopte alles wel voor taiga. Formaat, witte kolletjes, lange kop en snavel en veel oranje-geel.
Vrijwel geheel links in de groep zaten nog twee zeer duidelijke exemplaren. Rechts van het midden van de groep (op ca 3/4) zaten nog een zestal beesten waar ik bij twijfelde. Heb hier maar rietgans spec van gemaakt. Waarschijnlijk zijn dit afwijkende toendra's. De kleine rietgans zat overigens links van het midden in de groep.

Heb de groep vrij goed doorgekeken maar het kan zijn dat ik er nog een paar gemist heb. Moest op een gegeven moment wel weg vanwege een fikse regenbui...

Luuk Punt

Nog wat plaatjes van de taigarietganzen van "Sassem", zoals de Sassenheimers zeggen.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2085589
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Albert de Jong

Goed werk van Maarten en Luuk! Ik kan niet wachten om een gaatje te vinden om even langs te gaan! Mooi ook het verschil te zien tussen zwart- en geelbek. Ik ben erg benieuwd om ze in het echt te zien.  
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

lupokatja

CiteerMooi ook het verschil te zien tussen zwart- en geelbek.

Welk verschil? Het is waarschijnlijk een familiegroepje, dus als het goed is zit er niet zo heel veel verschil tussen de dieren afgezien van snavelkleur.  ;)

Vind het wel mooi te zien dat er eerst 5 worden gemeld, dan iemand begint te twijfelen en voor de zekerheid alleen de 3 geelsnavels meld, waarna ook de originele melding wordt aangepast. Dat terwijl het hier volgens de beschrijvingen die ik lees overduidelijk een familiegroepje betreft. Zie dat Sjaak Schilperoort nu de stoute sokken heeft aangetrokken en er zelfs 15 meldt.

CiteerAls je van plan bent te gaan kijken in Sassenheim zou ik me niet doodstaren op Toendra's met wat langere/plattere snavel of veel geel/event.incl.kolletje.

Ik hoop juist dat iemand dat wel doet. Waarom is een Toendra met langere, platte snavel met veel geel en een wit kolletje eigenlijk geen Taiga? Welk percentage van de Toendras heeft bijvoorbeeld een patroon als de 2 linker dieren op de onderste foto post van Triturus van Mar 7 2007, 18:21 PM waarbij de kleur duidelijk onder de neusgaten doorloopt? Werd vroeger als goed kenmerk genoemd, en denk zelf ook niet dat het zo'n heel sterk kenmerk is, maar ik zou graag willen weten of het een uitzondering is (1-5% van de dieren) of dat echt de helft van de Toendras zo rondloopt. Meer foto's van die moeilijke Toendras graag!

CiteerDeterminatie:
Juist het feit dat deze vogels steeds bij elkaar lopen, in combi met zo'n beetje allemaal meer geel dan zwart op de snavel hebben (sommige zelfs vrijwel geel, en vaak met wit kolletje) danwel bijna zwarte snavel maar allemaal met lange bek, en nog belangrijker; met zelfde formaat - wanneer goed op één lijn met Toendra's duidelijk een slag groter! Naargelang houding en lichtomstandigheden is ook te zien dat de Taiga's in het geheel lichter zijn (vooral te zien aan kop en nek), en dunnere ietwat kronkelige nekken hebben. Het lange achtereind valt ook wel op.

CiteerValkuil
Variatie binnen beide soorten in de groep is enorm, dus als de Taiga's zich even mengen met de aanwezige Toendra's zijn ze bijna niet meer te tellen. Zeker niet als formaat, jizz en de kleur door omstandigheden moeilijk te beoordelen zijn! Vaak zat de groep Taiga's echter geisoleerd aan de rand van de groep Rietganzen.

Citeer3 zeer duidelijke taiga's zaten (bijna) geheel rechts in de groep; 1 was minder duidelijk maar toch ook wel overtuigend. Hier zaten ook nog 2 vogels waarmee ik het ook wel aandurf ze als taiga te benoemen. Ze hadden wel wat veel zwart op de snavel, maar verder klopte alles wel voor taiga. Formaat, witte kolletjes, lange kop en snavel en veel oranje-geel.
Vrijwel geheel links in de groep zaten nog twee zeer duidelijke exemplaren. Rechts van het midden van de groep (op ca 3/4) zaten nog een zestal beesten waar ik bij twijfelde. Heb hier maar rietgans spec van gemaakt. Waarschijnlijk zijn dit afwijkende toendra's.

CiteerJe zou haast gaan denken aan allerlei tussenvormen in één groep.

Probleem van dat focussen op die geelsnavels is dus dat je de determinatie van Taiga's weer baseert op de extreme individuen. Is niet erg als je 100% zeker wil zijn dat je een Taiga hebt gezien voor op je ZH-lijst, maar als dat betekent dat je er maar 3/15 Taigas uitpikt is dat toch weer jammer als we willen weten hoeveel Taigas er nu in NL rondlopen en waar.

CiteerVooral mooi dat ze zo geisoleerd lopen, wat klopt voor een gemengde groep Taiga/Toendra.

Ken dat verhaal, maar komt er volgens mij eigenlijk op neer dat veel ganzen in familiegroepjes optrekken. Wanneer er dus een familie Taigas tussen de Toendras loopt valt het op dat ze bij elkaar blijven, maar lijkt me nauwelijks een kenmerkende actie van de ene of de andere soort. Herinner me zo nog 4 Roodhalsganzen bij elkaar tussen de Brandganzen bij Lauwersoog. Misschien dat Toendras inderdaad wat dichter op elkaar lopen dan Taigas, maar ik zou er eerlijk gezegd niet al teveel waarde aan hechten.

Groeten,
Lützen


lupokatja

Citeeren nog belangrijker; met zelfde formaat - wanneer goed op één lijn met Toendra's duidelijk een slag groter!

Om even duidelijk te maken dat je hier ook weer mee moet uitkijken:



Dit dier was duidelijk forser en groter dan de meeste andere aanwezige ganzen (geen size-illusion). Het (veel kleinere) dier waar hij naast staat op de bovenste foto is echter een duidelijke geelsnavel.



Groeten,
Lützen

lupokatja

CiteerProbleem van dat focussen op die geelsnavels is dus dat je de determinatie van Taiga's weer baseert op de extreme individuen. Is niet erg als je 100% zeker wil zijn dat je een Taiga hebt gezien voor op je ZH-lijst, maar als dat betekent dat je er maar 3/15 Taigas uitpikt is dat toch weer jammer als we willen weten hoeveel Taigas er nu in NL rondlopen en waar.

Hoop dat ik nu niet al te zuur overkom, ik wil alleen waarschuwen voor al te stellige conclusies. Gefeliciteerd jongens, mooie waarneming! Ben zelf niet ontevreden met mijn vondst van gisteren:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2084470

Voor Midden-Brabant een erg goede soort!


Lützen

Rein Genuït

Citeer

Vind het wel mooi te zien dat er eerst 5 worden gemeld, dan iemand begint te twijfelen en voor de zekerheid alleen de 3 geelsnavels meld, waarna ook de originele melding wordt aangepast. Dat terwijl het hier volgens de beschrijvingen die ik lees overduidelijk een familiegroepje betreft. Zie dat Sjaak Schilperoort nu de stoute sokken heeft aangetrokken en er zelfs 15 meldt.


Is niet erg als je 100% zeker wil zijn dat je een Taiga hebt gezien voor op je ZH-lijst, maar als dat betekent dat je er maar 3/15 Taigas uitpikt is dat toch weer jammer als we willen weten hoeveel Taigas er nu in NL rondlopen en waar.

Dinsdag middag had ik die drie zuivere in harde regen en veel wind (gelukkig liepen die nogal vooraan in de groep). Had niet veel tijd en het weer was niet echt van... daar zal ik eens een uurtje insteken en ze  allemaal eens goed beoordelen.
Kleine Riet viel gelukkig wel snel op maar toen ik 's middags om half vijf nog een keer ging kijken was het al niet beter als om 12.00 uur.  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

maartenwielstra

CiteerMeer foto's van die moeilijke Toendras graag!


Ken dat verhaal, maar komt er volgens mij eigenlijk op neer dat veel ganzen in familiegroepjes optrekken. Wanneer er dus een familie Taigas tussen de Toendras loopt valt het op dat ze bij elkaar blijven, maar lijkt me nauwelijks een kenmerkende actie van de ene of de andere soort. Herinner me zo nog 4 Roodhalsganzen bij elkaar tussen de Brandganzen bij Lauwersoog. Misschien dat Toendras inderdaad wat dichter op elkaar lopen dan Taigas, maar ik zou er eerlijk gezegd niet al teveel waarde aan hechten.

Groeten,
Lützen
Luuk Punt heefyt ook foto's gemaakt, hij heeft ook zo'n moeilijke Toendra redelijk gefotografeerd. Zal nog wel verschijnen. We waren al blij dat we wat mogelijkheid vonden om uberhaupt foto's te maken met dat koetweer en tijdsgebrek; dus helaas geen verdere studie kunnen maken!

Ik hecht juist erg veel waarde aan dat groepsgedrag, aangezien juist deze vogels een combi van kenmerken vertoonden die niet werd gedeeld met de direct omringende Rieten. Ook was dit het enige groepje waar 'echte klassieke' geelbek Taiga's in zaten; leken wel Grauwe Ganzen!.

Het zou me niets verbazen als er meer Taiga's tussen lopen, maar misschien ook wel oostelijke langsnaveltoendra's.  

lupokatja

CiteerHad niet veel tijd en het weer was niet echt van... daar zal ik eens een uurtje insteken en ze allemaal eens goed beoordelen.

Sorry, was niet als kritiek bedoeld maar als aanmoediging juist ook naar de wat minder duidelijke individuen te kijken.

Is er al wat meer kijk op hoeveel individuen er nu rondlopen? Als ik deze foto van Luuk Punt bekijk:
http://www.waarneming.nl/fotonew/9/125039.jpg
en aanneem dat die 6 rieten die daar op een rij lopen te grazen allemaal Taigas zijn dan valt mij gelijk dat dier op de achtergrond op. Is natuurlijk nogal tricky vanaf een foto, maar wat er te zien is qua postuur en snavel ziet er m.i. goed uit voor Taiga. En heeft dat dier er rechts voor geen kolletje?

Kijkend naar foto's
http://www.waarneming.nl/fotonew/6/124976.jpg
en
http://www.waarneming.nl/fotonew/9/124979.jpg

Wil er nog iemand iets zeggen over de kopvorm van Taiga vs. Toendra?

Wat betreft het commentaar bij http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=124978
Ik zie eerlijk gezegd alleen marginale verschillen tussen de 2 vogels die volgens mij vooral veroorzaakt worden door verschil in houding/belichting en anders wel door geslacht/leeftijd etc....

CiteerIk hecht juist erg veel waarde aan dat groepsgedrag, aangezien juist deze vogels een combi van kenmerken vertoonden die niet werd gedeeld met de direct omringende Rieten.

Ik bestrijd niet dat het hier een familiegroepje betreft en ook niet dat een dergelijk groepje Taigas binnen een groep Toendras op kan vallen. Waar het hier om gaat is of een familiegroepje Toendras zich anders zou gedragen, dwz niet bij elkaar blijven etc... Het verhaal is nl. dat Taigas apart blijven van de Toendras dwz aan de rand van de groep blijven etc... Het commentaar wat ik tot nu toe heb gehoord is helemaal niet zo sterk. Jij schrijft zelf:

CiteerLiepen geisoleerd van de Toendra's (in de zin van zij aan zij, binnen de groep).

Dat haalt je de koekoek, het is nu eenmaal familie. Ook families Kolganzen, Grauwe Ganzen, Kleine Zwanen etc... blijven bij elkaar in een groep. Je wilt toch niet beweren dat je nu ieder ietwat afwijkend groepje rietganzen dat bij elkaar blijft als Taigarietgans kan determineren? Ik vraag me eigenlijk af of het je zaak niet eerder zwakker maakt. Als deze ganzen allemaal onafhankelijk van elkaar sterke Taigatrekken zouden vertonen zou de kans dat we hier te maken hebben met een genetische afwijkend familietje Toendras kleiner zijn ;) .

Je moet trouwens nu toch eens vertellen waar je die term oostelijke langsnaveltoendra's vandaan haalt. Ik kende hem eerlijk gezegd niet en wist überhaupt niet dat er aanwijzingen zijn voor het bestaan van zo'n vorm.

Hopelijk blijven ze nog even zitten  :lol:  ,
Lützen




maartenwielstra

CiteerJe moet trouwens nu toch eens vertellen waar je die term oostelijke langsnaveltoendra's vandaan haalt. Ik kende hem eerlijk gezegd niet en wist überhaupt niet dat er aanwijzingen zijn voor het bestaan van zo'n vorm.



Ik ben van plan om morgen met de fiets erheen te gaan en een dag uit te trekken voor onderzoek. Dan wil ik zp veel mogelijk groepsfoto's maken voor directe vergelijking.

Op die foto van Luuk zie je inderdaad nog een Taiga-achtige op de achtergrond. Het zou me niets verbazen als er meer zitten, want ook op mijn eigen foto's kwam ik dat tegen en in het veld viel het me ook al op.

De term oostelijke toendra heb ik van/via dit forum afgehaald (er was trouwens een 2e topic over taiga, mogelijk ook wel daarvandaan). Maar het kan dat ik er wat bij heb verzonnen.

Of het genetisch afwijkende toendra's zijn, of Taiga's weet ik eigenlijk helemaal niet. De taxonomie snap ik niet, het doet me denken aan een cline (voor wat betreft uiterlijk). Maar de indicatie van dat het familie van elkaar is (en nogmaals de combi met de andere kenmerken) vindt ik erg prettig, want anders lijkt het alsof het geen Taiga's zijn maar varianten binnen de Toendra's (wie weet is er zelfs wel overlap in bij. kop en snavelvorm!). Met goede lichtomstandigheden en goede grootte-vergelijking zouden ze ook in de gemengde groep te herkennen kunnen zijn. Maar dat was erg moeilijk door het weer en de beweging. Maar het is natuurlijk wel zo dat het moeilijk te bepalen is als er geenToendra's bij lopen, dat ze echt zo verschillen! Erg leuk vond ik het als de groep Taiga's door de Toendra's heen banjerden. Het formaat van alle Taiga's was dan duidelijk groter dan de Toendra's eromheen.  

maartenwielstra

CiteerDe meeste Kleine Rietganzen die ik zie lopen ook in hun eentje tussen de Kolganzen, dus solitaire ganzen zijn denk ik niet ongewoon. Iets anders is of je ze dan ook kunt herkennen.

Dit bedoel ik eigenlijk. Mooier zou zijn als ze solitair te herkennen zouden zijn, maar de minder uitgesproken Taiga's zie je dan gemakkelijker over het hoofd. Als je je focust op de langgeelbekken blijkt dat de moeilijke Taiga's met de langgeelbekken meelopen. Ze blijken dan bij nadere bestudering minder moeilijk te zijn.  

lupokatja

Begrijp dat de Taigas er waarschijnlijk niet meer zijn. Jammer zo net voor het weekend.

Citeerwie weet is er zelfs wel overlap in bij. kop en snavelvorm!

Ik denk dat je daar wel vanuit kan gaan.

CiteerHet formaat van alle Taiga's was dan duidelijk groter dan de Toendra's eromheen.

Dat vind ik dus interessant om te horen. Kun je dat wellicht ook iets meer kwantificeren 5%, 10% en gold het voor alle Taigas of eigenlijk alleen voor de grootste Taigas versus een gemiddelde Toendra (dwz was er overlap). Ik vind het zelf nl. nogal eens lastig. Heb zelf ook sterk het idee dat de Taigas met de meest oranje snavels ook structureel veel overtuigender zijn (formaat, lange nek etc..). Dit is dan een beetje contra de heersende wijsheid dat oostelijke Taigas groter zijn etc... Zou kunnen zijn dat ik me dan toch blind zit te staren op Toendras  :( Overigens vroeg ik me af hoe langnekkig deze vogels nu zijn. Sommige scandinavische vogels hebben echt idioot lange nekken. Ik zie dat zo 1,2,3 hier niet terug, maar hoe was de indruk in het veld. Is geen twijfel aan de determinatie hoor, het zijn 100% Taigas maar wellicht toch uit een iets oostelijker broedgebied? Aan de andere kant moet je dit soort dingen niet over-analyseren. Op foto's van Finse Taigas zijn de dieren ook niet altijd even kenmerkend.

Dat brengt me dan automatisch op een volgend punt: de term zwartbek. Denk zelf dat deze term bedoeld is om op populatie-niveau gebruikt te worden, dus niet voor een individu. In een familie geelbekken zou ik dus geen zwartbek verwachten. Realiseerde me overigens dat ik nog niet eens gekeken heb of het bij die Sassemers inderdaad om een familie met onvolwassen dieren gaat. Zal straks de foto's nog eens bekijken.

Wat betreft die oostelijke rietganzen: oostelijke Taigas (Johanseni-types) zijn inderdaad lang- en dunsnavelig, maar oostelijke Toendras (voormalig Serrirostris) heet in het Engels Thick-billed bean goose en die naam zegt het eigenlijk wel. Het stereotype beeld van serrirostris is een Toendrarietgans met vrij korte erg dikke snavel met een flinke grijnsplek. Als ik foto's uit Korea bekijk vind ik dat in ieder geval niet altijd terug. Dacht dat daar geen rossicus zat en middendorfi is voor deze ganzen sowieso uitgesloten, dus moet dat haast wel om serrirostris gaan. Zal volgende week eens door mijn collectie links gaan voor wat foto's.

Succes,
Lützen



maartenwielstra

Ik heb het al eerder aangegeven, dat ze allemaal groter waren dan omringende Toendra's. Ik durf niet te praten over percentages. Daarbij was er geen duidelijk verschil in formaat of jizz onderling de groep Taiga's. Zo ook niet bij de Toendra's; maar die heb ik ook niet allemaal even goed bekeken. De Jizz van de Taiga's was met een dunne, ietwat kronkelige nek. Bij Toendra zag ik meer rechte halzen, en wat dikker. Kortere achtereinden bij de Toendra's in vergelijking met de Taiga's; al heb ik dit kenmerk niet bij elke Taiga gecheckt. If I only had more time!

Ik vindt de foto's van de Koreaantjes vreemd; er zitten soms erg dunne (onder)snavels tussen.

Ik ga nu even snuffelen in mijn junk-foto's om te kijken of ik er nog wat Toendra's uit kan plukken. Ik ga toch maar niet naar Sassemestreet want ze zijn ook vannochtend niet meer gezien helaas.


maartenwielstra

Aangezien ik nu een jaar de tijd heb voordat ze weer terug zijn, wil ik een fotosite maken over de Sassemse Rieten. Dit om de kennis/interesse in Nederland wat te vergroten (en omdat het gewoon leuk is om te doen!). Graag zou ik dus foto's willen ontvangen! Alle junk-foto's zijn ook welkom, evenals foto's van de Toendra's. Foto's waarbij vergelijking mogelijk is (ook qua jizz, formaat, variatie) zijn belangrijk. Ook als je info hebt over de determinatie, graag toezenden!
Ik weet niet wie er allemaal plaatjes heeft. Heb Luuk, Jan en Sjaak al gemaild.

Heeft iemand nog een goed idee voor een gratis eenvoudig website-achtig iets?



eline1234

Op www.freewebs.com kun je best veel zelf doen, al ben je wel beperkt in de invulling, je zit vast aan de formats die je kunt kiezen.

Je kunt wel een fotoalbum maken, maar daarbij kun je dan geen tekst invoegen. Je kunt ook gewoon de tekstindeling gebruiken en daarbij foto's invoegen, die moet je dan wel eerst zelf op maat maken anders wordt je pagina te breed voor je beeldscherm.

Eline

maartenwielstra

CiteerOp www.freewebs.com kun je best veel zelf doen, al ben je wel beperkt in de invulling, je zit vast aan de formats die je kunt kiezen.

Je kunt wel een fotoalbum maken, maar daarbij kun je dan geen tekst invoegen. Je kunt ook gewoon de tekstindeling gebruiken en daarbij foto's invoegen, die moet je dan wel eerst zelf op maat maken anders wordt je pagina te breed voor je beeldscherm.
Thanks!