Pissebed met sprietantenne

Gestart door janaken, maart 07, 2007, 15:34:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=17116

Ik ben wéér een pissebed met een sprietantenne tegengekomen.
Klein, witjes en onaanzienlijk. Is dit een juveniel, of valt er toch iets over te zeggen?
Groetjes,

Tjeu.

Arp

#1
Leuk diertje - ben wel erg jaloers - loop nu al weken overal waar ik kom naar pissebeesies te zoeken, maar vind alleen Mos, Ruwe en Kelderversies.

Met mijn vorige week vers binnengekomen Berg en Wijnhoven WM221 kom ik voor deze op Haplophthalmus mengii, maar dat is dan dus pure "boekjeswijsheid" (!) - heb hem zelf nog nooit gezien. Misschien heb je er alvast wat aan, maar wacht vooral even op de mening van een echte expert  :rolleyes:

Edit: Zou te verwisselen zijn met Haplophthalmus montivagus (Mannetjes te onderscheiden aan genitaal/onderkant), maar die was volgens het boekje van 1997 nog niet in NL aangetoond - wel verwacht - maar de actuele lijst voor Nederland geeft deze ook niet, dus blijft mijn leken-tip bij Haplophthalmus mengii.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Dit is inderdaad een Haplophthalmus-soort. Opvallend zijn de langgerekte ribbels op de tergieten die achterelkaar een onderbroken lijnen vormen. Het kan geen H. danicus zijn omdat op het eerste segment van de pleopoden (de laatste vijf segmentjes) duidelijk twee knobbeltjes zijn te zien, die bij H. danicus afwezig zijn. Het zal waarschijnlijk H. mengii zijn. Echter, recent is in Belgie H. montivagus gevangen die alleen aan de mannelijke gonopoden en de zevende poot van H. mengii is te onderscheiden. Dit verschil is niet vanaf een foto te zien.

Matty Berg
Coordinator Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna