Welke kever? Lesbos, Griekenland

Gestart door jaapvink, mei 11, 2014, 09:49:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

jaapvink

I would like to know which species this is
It concerns this sighting
http://greece.observado.org/waarneming/view/84319076
Beetle spec. - Coleoptera observed at 2014-04-30 Greece - Lesbos - Tsiknias / East River
Photos:


thanks in advance Jaap Vink


beetlestitch

kan zo niet helpen helaas zonder kever. misschien een kleur var maar weet dit niet zeker. groeten toon.
Toon Keukelaar

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

De kleur zou heeeeeel misschien nog net kunnen voor C. aurata en de structuur van de neus (voorrand kop) lijkt ook goed, maar ik vinnum wel erg mat. Ik zou zelf eerst met de 10-15 Protaetia-soorten uit de regio gaan puzzelen. Wordt met één foto geen hele lange puzzel voordat je vastloopt ben ik bang  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#4
ken zo direkt niet een soort met die kleur vandaar dat ik voor een kleurvar ging voor een of andere soort heb verder niet gekeken voor cetonia of protaetia. groeten toon.
Toon Keukelaar

jaapvink

#5
Heren, ik heb nog een extra foto erbij geplaatst.
Kunnen jullie daar nog iets mee?
Ik begrijp, dat Cetonia aurata nogal behaard is van onderen (zoals op de tweede foto?).

Groet, Jaap

Arp

#6
Op die foto is in elk geval duidelijk toment in de linker voormiddenknie te herkennen, dus zeker geen Cetonia. Daarmee zijn we dan tenminste duidelijk bij Protaetia sp. aangeland. Ik ken de soorten uit dat gebied niet of nauwelijks dus de rest is plaatjeskijkend lekengeneuzel:

Als je bij Fauna Europaea opvraagt welke Protaetia-soorten er van de Noord-Egeïsche eilanden bekend zijn, dan is de opbrengst mager: afflicta, cuprea levantina en vidua. Van die drie zou ik dan duidelijk voor afflicta kiezen.

Maar de verspreidingsgegevens van FE voor het Middellandse Zeegebied zijn vaak niet al te betrouwbaar/volledig - deels domweg omdat er niet genoeg gepubliceerd is waarop de databank zich kan baseren. Vaak is het dus nuttig om het gebied wat groter te maken, zodat je een betere indruk krijgt van de soorten in de regio. Dat ziet er al heel anders uit. Grofweg de helft daarvan kan ik af laten vallen, maar voor een flink aantal zou ik nog eens hard achter de oren moeten krabben.

Wat denkt Toon van (onzekere) afflicta?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

lijkt me erg blauw voor afflicta. de witte tekening zou kunnen dus toch wel onzeker. de gene die ik zelf als afflicta verzameld heb zijn wat donkerder vandaar dat ik het eigenlijk ook niet goed weet. groeten toon.
Toon Keukelaar